6817
Sök

Skrämmande, ett dygn har blivit kortare..

blacken
3 mars 2010
Trådstartare
Skalvet gjorde dygnet kortare
Världen 03 mar 15:36
Jordskalvet i Chile har gjort att ett dygn på jorden numera sannolikt går lite snabbare. Forskare vid Nasa har räknat ut att jordbävningen som mätte 8,8 på Richterskalan torde ha gett effekter på planetens rotation och läge. Vridningen runt jordaxeln beräknas ha förskjutits med 2,7 millibågsekunder, motsvarande cirka 8 centimeter vid jordens yta. Även rotationen lär har ändrats så att ett dygn blivit runt 1,26 miljondels sekund kortare efter skalvet.

Det beror på att jordskorpan kommit närmare planetens kärna och då snurrar jorden något snabbare.

- Om det är så att jorden flyttat sig 8 centimeter så innebär det en stor förskjutning. Det är en betydelsefull händelse, säger Rüdiger Haas, docent i rymdgeodesi vid Chalmers, till DN.

Nasas beräkningar har ännu inte kontrollerats färdigt. Data som samlas in ska bearbetas i cirka en vecka innan det definitiva resultatet kan presenteras.
Senast redigerat av blacken (3 mars 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 mars 2010
Ja va fint, då blir de sommar snabbare.

Du kanske borde se över rubriken? tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

blacken
3 mars 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Ja va fint, då blir de sommar snabbare.

Du kanske borde se över rubriken? tongue

Mvh Tommy

Kommer inte på något mera passande..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2010
Det om något ger en bra bild av vilka krafter det var i rörelse!

OT: Vad sägs om "Skrämmande; Ett dygn har blivit kortare" som rubrik?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
3 mars 2010
Detta måste vara början på Jordens undergång 2012. :o

Defloratör.
641 Inlägg
3 mars 2010
Andreas 940 skrev:
Detta måste vara början på Jordens undergång 2012. :o

Jag får fan den kännslan av alla jordbävningar och skit på sistone:P hehe Jag räknar då iskallt med att detta är dom sista åren:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

1 534 Inlägg
3 mars 2010
samma grej hände 2004 då tsunamin kom, men det glömdes väl bort roll

687 Inlägg
3 mars 2010
Vart ska jag nu ta vägen med allt jag måste hinna med jag menar jag har ju förlorat  2,7 millibågsekunder,  1,26 miljondels sekund av dygnet sad

Märkbart tidsmässigt? Knappast.
Senast redigerat av Nehe (3 mars 2010)

375 Inlägg
3 mars 2010
Gött, snart fredag då!!

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

Muttley
3 mars 2010
Trådstartare
de var sjukt skrämmande jag tror fan inte jag kan sova inatt. Rädd för att försova mig nu.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 mars 2010
Det gör inget... Jorden tappar ca 1s per år för månen blir längre bort med ca 1cm per år.
Denna jordbävningen har ökat tempon med 1,26 miljondels sekund så hur många jordbävningar krävs det för att komma ifatt ursprungs hastighet???  roll

1 422 Inlägg
3 mars 2010
Då har jag en ursäkt om jag är sen till jobbet/skolan i framtiden då smile

1 468 Inlägg
4 mars 2010
men orka? e juh så kort tid att d inte märks. kom igen om vi börjar snacka halvtimme eller nåt. kanske litemer allvar då menar jag. meeeen för övrigt så e d juh alltid lite kul o veta att man  e 1 tusendels sekund närmare våren tongue

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
4 mars 2010
Leo86 skrev:
men orka? e juh så kort tid att d inte märks. kom igen om vi börjar snacka halvtimme eller nåt. kanske litemer allvar då menar jag. meeeen för övrigt så e d juh alltid lite kul o veta att man  e 1 tusendels sekund närmare våren tongue

Får vi en jordbävningen som orsakar 30mins snabbare rotation så lär fan ingen överleva den ändå ^^

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

1 067 Inlägg
4 mars 2010
Var inte orolig, det försvinner i administrationen och det blir lika segt som vanligt smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2010
Ta detta i din blogg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök