6000mils service på audi a6 -05

a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Hej.. Vår audi a6 har nu kört 6000 mil och ska gå på service. Har bokat en tid hos audis verkstad i malmö. Priset på denna blev 8 466kr. Jag tycker att det låter mycket men vet inte vad en sådan service ska kosta. Det är en såkallad Longlife service som även ger mobilitetsgaranti och sägs vara väldigt viktig när bilen kört 6000mil.

Undrar om ni tycker att låter bra eller att det är för mycket? Några rekomendationer?

Denna service innehåller det mesta som :

-Byte av olja
-Byte av bromsvätska
-Byte av Automatväxelåda olja
-Bromsvätskeservice
-Dammfilter,Oljefilter,Friskluftsfilter
-Spolarvätska

sand3rs
3 mars 2010 · 182 Inlägg

Kan inte uttala mig om priset då jag aldrig ägt en Audi och än mindre servat en.

Spolning av växellådan eller iaf byta av oljan går ju säkert på några tusen bara den, iaf gör den det på nyare Volvo.

Verkstaden tar säkert några hundralappar för spolarvätska, kan ju lika gärna göra det billigare själv.

a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Aa de e ju sant... Men jag vet att det brukar bli några tusenlappar men inte 8466.. Dessutom ska jag byta bromsbeläggen och det ska kosta 2380 så den sammanlagda kostnaden blir 10 846. Vill bara veta om det verkligen kostar så mycket för en sådan service.

Goffen Administratör
3 mars 2010 · 2 974 Inlägg

Du MÅSTE ju inte byta växellådsoljan.... kompisen körde 19k mil med sin innan han bytte på sin... men visst det blir dyrt som fan OM den rasar lådan... Är det en V6a du har?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
trippelturbo Trucker
3 mars 2010 · 2 710 Inlägg

Du MÅSTE ju, som ovannämnt, inte byta allt som står i serviceprotokollet. Bilen är hyfsad ny och har ej gått så långt. Jag skulle definitivt rekomendera en vanlig enkel service i syfte med motoroljebyte, luftfilter, oljefilter osv.. inga "grövre" grejer.

Ett tips: Lämna in den på en "icke auktoriserad" verkstad, dvs en privat. Kryllar ju med såna o många av dom är väldig seriösa, blir SÅ mkt billigare o dom gör precis samma jobb smile Du kan dra till nån liten verkstad o fråga vad dom rekomenderar att göras på just din bil, dvs den motorn, årsm o antalet mil. Brukar skilja med tanke på hur trött och gammal en bil är smile

Mvh

Fart missbrukare
a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Aa det är nog inte värt att riskera att få växellådan isönder. Det är en 2.4 V6. När jag frågade så sa de som jobbade där att växellåde oljan och bromsvätskan var de 2 viktigaste av allt som fanns på servicen men att de andra också var viktigt.

master_lars
3 mars 2010 · 1 159 Inlägg

Jag tycker du skall ringa runt lite bland auktoriserade verkstäder och kolla om priserna skiljer sig åt. Du kan säkert bara därigenom banta räkningen med en 2000kr.

Att byta växellådsoljan och bromsvätskan tycker jag du skall göra, tror man tjänar på det i längden.

Hamilton
3 mars 2010 · 8 864 Inlägg

Ta in priser från olika verkstäder för att få ett så bra pris som möjligt.
Att inte göra det som står i serviceprotokollet är ju bara dumt då kan man ju lika gärna skita i hela servicen. Tillverkaren har ju inte satt ut årgärdspunkter i servicen bara för skoj skull.....

Jag vet folk som kört 20 000 mil med samma motorolja och bilen fungerar fortfarande.......

Fotograf på tierpidag.se
Danne_gg KTH Ingenjör;)
3 mars 2010 · 391 Inlägg

Goffen skrev:
Du MÅSTE ju inte byta växellådsoljan.... kompisen körde 19k mil med sin innan han bytte på sin... men visst det blir dyrt som fan OM den rasar lådan... Är det en V6a du har?

Hur kan man änns lägga en sånn kommentar? på en sånn pass dyr bil är man ju fullständigt dum i huvudet om man slarvar med sånt som oljebyten...

Nej byt allt som står men om du vill ha det billigare leta efter en mindre VAG verkstad. Men det ska endå kännas seriöst när du är där och kollar! Och framförallt dem ska vara serviceminded som fan! Det är de viktiga!

Four rings to rule them all!
a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Det är självklart jag ska göra allt. Trots att motoroljan är ca 2 månader gammal. Om jag väljer bort något från longlife service paketet så får jag inte mobilitetsgarantin. Det jag var osäker på va om priset låter rimligt.

Goffen Administratör
3 mars 2010 · 2 974 Inlägg

Varför skulle jag inte kunna lägga en sådan kommentar? Det är ju sant? Jag har inte någonstans skrivit att man SKA göra så eller ens att det är rätt. Jag skrev ju att det blir dyrt som fan om det går sönder. Öva lite på din läsförståelse innan du skriver nästa gång.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Danne_gg skrev:

Goffen skrev:
Du MÅSTE ju inte byta växellådsoljan.... kompisen körde 19k mil med sin innan han bytte på sin... men visst det blir dyrt som fan OM den rasar lådan... Är det en V6a du har?

Hur kan man änns lägga en sånn kommentar? på en sånn pass dyr bil är man ju fullständigt dum i huvudet om man slarvar med sånt som oljebyten...

Nej byt allt som står men om du vill ha det billigare leta efter en mindre VAG verkstad. Men det ska endå kännas seriöst när du är där och kollar! Och framförallt dem ska vara serviceminded som fan! Det är de viktiga!

Ja men det är svårt att hitta någon mindre bra här i malmö.. Man känner lätt att man inte kan lite på dem. Gick in till en om han sa att jag inte kunde ha mer än 17tums fälgar på min bil men när jag ringde till audi så va de inga problem med 19tums. Det finns fullt av små verkstäder här men det är svårt att hitta en där man känner att man kan lite på dem och dessutom så har inte hälften den datorn som läser felminnet och sätter igång service räknaren igen

Danne_gg KTH Ingenjör;)
3 mars 2010 · 391 Inlägg

Jag såg väll precis vad du skrev, MEN är ju bara onödigt att lägga fram det som ett altenativ? Du vet ju inte vilka kunskaper TS har om lådor oljor osv. Och så tror han/hon att det är en liten chans att det slits mer bara för att man inte byter oljan så rasar skiten och han/hon står där med skägget i brevlådan och en nota på 40papp?

Så imo ska man inte äns lägga sånna kommentarer... men är ju upp till dig! Jag har sagt precis vad jag tycker om det.

Ontopic: BYT OLJAN och gör all annan service som du ska! Skulle även rekommendera dig att INTE longlife serva bilen! Antingen gör du en mellanservice runt 1000mil och BARA byter olja och filter om du kommer upp i 2000mil+ enligt bilens dator innan service behövs. eller så gör du oljebyten på fasta 1500mil!

Four rings to rule them all!
a7med
3 mars 2010 · 33 Inlägg

Jag tackar för alla svar och synpunkter jag har fått. Om det finns fler tips, skriv gärna:)

MVH A7meD

Cupra_
4 mars 2010 ·

Jag tycker det låter ganska rimligt (Priset alltså) för att vara på en auktoriserad verkstad och med mobilitetsgarantin. JAG hade gjort det på en auktoriserad då det ser bättre ut vid en eventuell försäljning senare. Jag servade en Leon FR -09 med olja, filter, massa kontroller och lite spolarvätska på en auktoriserad VAG-verkstad här och det gick på närmare 6000.. Då ingick INTE växellådsolja eller bromsvätska+arbetet för de sakerna.. så 10k är tyvärr inget överpris anser jag.. Det kostar att ligga på topp wink

Danne_gg KTH Ingenjör;)
4 mars 2010 · 391 Inlägg

Quadrablast skrev:
Jag tycker det låter ganska rimligt (Priset alltså) för att vara på en auktoriserad verkstad och med mobilitetsgarantin. JAG hade gjort det på en auktoriserad då det ser bättre ut vid en eventuell försäljning senare. Jag servade en Leon FR -09 med olja, filter, massa kontroller och lite spolarvätska på en auktoriserad VAG-verkstad här och det gick på närmare 6000.. Då ingick INTE växellådsolja eller bromsvätska+arbetet för de sakerna.. så 10k är tyvärr inget överpris anser jag.. Det kostar att ligga på topp wink

Bara för att det är en mindre verkstad behöver ju inte betyda att den inte är auktoriserad! Men ja man ska helt klart vända sig till aukt VAG verkstad! men som sagt, skulle rekommendera en mindre verkstad än de största kedjorna!

Four rings to rule them all!
DarKMaNs Snabbast går först i kön
4 mars 2010 · 146 Inlägg

Det där lät sketadyrt jag minns när jag hade min A6 -05 så vid 6000mila betalde jag inte mer än 4500kr MAX och då var som du räknade upp men INGEN byte av växelolja och skulle jag ta det så skulle det kosta 1000kr till har jag för mig, för jag frågade speciellt om det, och det var hos Audiverkstad.

Men malmö regionen var ju kända att ta rövarpriser. Nån sa att om man åkte 5 mil uppåt så skilde det flera tusen nu minns jag inte vart men du kan ju själv söka på host* nordicaudi.com

Senast redigerat av DarKMaNs (4 mars 2010)

Audi TTs, 2015, 2.0l, 310HP
Nordicaudi.com member
Ford Mustang Fastback "BoSS" (2016)
Alfa Romeo Giulietta "Alfan" (2012)
jojje123
11 mars 2010 · 10 Inlägg

Gör servicen som du ska.
det kan tyckas vara dyrt men där är 1500 bara för oljan. Man kan köpa samma mängd olja för kanske 500 spänn nån annanstans men inte en som uppfyller kraven för longlife. Kolla vad dom tar för oljan på macken. Ligger säkert på 275 spänn litern. Castrol 5W30 longlife 3 slx
, ca 700-1000:- för luftfilter och friskluftsfilter .
Bromsvätske bytet ska göras vart annat år för den tar åt sig fukt och kan skada bromssystemet med korrosion resp koka tidigt vid hårdare belastning. Den kan vara ljus o fin för ögat även om den innehåller massa vatten eller andra föroreningar. Kostnad i samband med service under 1000:-

Växellådsoljan på multitronic ska du INTE slarva med. Det kan stå dig dyrt.

Angående spolvätskan så kostar den väl bara 50 spänn eller nåt. Inget att klydda med.

Jag kan bara säga upp med pengarna.. det är det värt. Iallafall i långa loppet

JonR
11 mars 2010 · 3 259 Inlägg

Att inte göra servicen på en auktoriserad bilverkstad på en sådan ny bil sänker ju andrahandsvärdet väldigt mycket då en stämpel kommer saknas på en viktig service! Folk i största allmänhet stirrar sig blinda på stämplarna i boken. Sen kanske du har bestämt dig för att behålla bilen livet ut eller i 20år till, då spelar VAG stämplarna mindre roll, då är det väl inte ekonomiskt försvarvsbart att betala väldigt mycket extra för nåt som man kan få mycket billigare.

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
DasAuto
29 juni 2012 · 2 751 Inlägg

Kanske en gammal tråd, men jag vill ändå uppdatera.

Fick ett prisförslag från STÜHRENBERG service center i Sölvesborg, kalaset skulle gå på 4268. Vilket är bra pris enligt mig. Lätt bästa VW/Audi verkstan i Sverige big_smile big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang