Ta bort tvättrosor för hand

Ronja016
5 mars 2010 · 31 Inlägg

Undrar om man kan polera bort tvättrosor för hand? Visst det går säkert men är det super jobbigt?

Vilket medel använder ni för det?

JLG
6 mars 2010 · 38 Inlägg

Jag anväder flytande rubbing för hand, eller polish med maskin.

Saab4ever
Fartsyndare Pro detailer
6 mars 2010 · 417 Inlägg

Du kan dölja dom ett tag för hand men för att få bort måste du köra med maskin.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
lindell90
7 mars 2010 · 876 Inlägg

Du orkar inte få bort det för hand. Medlet kommer bara att dölja polerrosorna ett tag och sen återkommer dem igen. Köp en dubbelhuvad maskin på Biltema för 300:- och köp sedan kvalitetstrissor till den.

Ronja016
9 mars 2010 · 31 Inlägg

Hur svårt är det att köra med maskin? Rädd för att förstöra lacken helt

lindell90
9 mars 2010 · 876 Inlägg

Det är inte alls svårt. Man känner lite hur man ska göra. Viktigt är att bryta ner medlet. När du har gjort det så är det lätt att torka bort medlet smile

Rehn_78
21 mars 2010 · 70 Inlägg

lindell90 skrev:
Det är inte alls svårt. Man känner lite hur man ska göra. Viktigt är att bryta ner medlet. När du har gjort det så är det lätt att torka bort medlet smile

Lägg på vax efter smile

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
skyrazer
28 mars 2010 · 89 Inlägg

Har man bara tid är det inga problem att få bort tvättrosor för hand, i alla fall med rätt medel. (klart, beroende om dom är jättedjupa kan det bli svårt men i normala fall är inga problem)

Jag gör följande:
1. Avfetta/tvätta bilen (tvätta gärna två gånger eller med två svampar så du inte missar smutsfläckar)
2. Nu använder, i alla fall, jag ett medel som heter Meguiars Ultimate Compound. Använd en mjuk påstryknings-pad och polera in medlet i lacken. Låt torka och torka av med microfiberduk.
3. Nu lägger vi med samma princip på ett medel som heter Meguiars SwirlX. Låt torka och torka bort med ny microfiberduk.
4. Nu skall vi skydda lacken, jag använder även här ett medel från Meguiars; Nxt Generation Tech Wax 2.0. Påstryk och låt torka ca 1 timme. Ta bort, vänta 5-6 timmar, lägg på nytt vaxlager, vänta en timme, torka bort och vänta 5-6 timmar. (Detta för att du alltid missar vaxa hela bilen första gången och du måste låta vaxlager 1 torka in innan du ger dig på nästa vaxning.)
5. Nu lägger vi på om intresse finns, ett medel som heter Meguiars Ultimate Quik Detailer. Detta skapar otrolig glans och ett långvarigt lackskydd utan repor.

(Om reporna är djupa kan du mellan steg 2 och 3 använda dig av Meguiars ScratchX 2.0)

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!
Torlejf Bilvårdstönt.
28 mars 2010 · 1 109 Inlägg

skyrazer skrev:
Har man bara tid är det inga problem att få bort tvättrosor för hand, i alla fall med rätt medel. (klart, beroende om dom är jättedjupa kan det bli svårt men i normala fall är inga problem)

Jag gör följande:
1. Avfetta/tvätta bilen (tvätta gärna två gånger eller med två svampar så du inte missar smutsfläckar)
2. Nu använder, i alla fall, jag ett medel som heter Meguiars Ultimate Compound. Använd en mjuk påstryknings-pad och polera in medlet i lacken. Låt torka och torka av med microfiberduk.
3. Nu lägger vi med samma princip på ett medel som heter Meguiars SwirlX. Låt torka och torka bort med ny microfiberduk.
4. Nu skall vi skydda lacken, jag använder även här ett medel från Meguiars; Nxt Generation Tech Wax 2.0. Påstryk och låt torka ca 1 timme. Ta bort, vänta 5-6 timmar, lägg på nytt vaxlager, vänta en timme, torka bort och vänta 5-6 timmar. (Detta för att du alltid missar vaxa hela bilen första gången och du måste låta vaxlager 1 torka in innan du ger dig på nästa vaxning.)
5. Nu lägger vi på om intresse finns, ett medel som heter Meguiars Ultimate Quik Detailer. Detta skapar otrolig glans och ett långvarigt lackskydd utan repor.

(Om reporna är djupa kan du mellan steg 2 och 3 använda dig av Meguiars ScratchX 2.0)

Du kan inte påstå att en detailer ger ett långvarigt skydd, för det stämmer inte.
Sen är det som dag och natt att polera för hand eller med maskin, och med tanke på att du kan få tag i en billig polermaskin för några hundralappar och sen två polertrissor för en 50 lapp så hade jag ju valt maskin alla dagar i veckan.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
skyrazer
30 mars 2010 · 89 Inlägg

Torlejf skrev:

skyrazer skrev:
Har man bara tid är det inga problem att få bort tvättrosor för hand, i alla fall med rätt medel. (klart, beroende om dom är jättedjupa kan det bli svårt men i normala fall är inga problem)

Jag gör följande:
1. Avfetta/tvätta bilen (tvätta gärna två gånger eller med två svampar så du inte missar smutsfläckar)
2. Nu använder, i alla fall, jag ett medel som heter Meguiars Ultimate Compound. Använd en mjuk påstryknings-pad och polera in medlet i lacken. Låt torka och torka av med microfiberduk.
3. Nu lägger vi med samma princip på ett medel som heter Meguiars SwirlX. Låt torka och torka bort med ny microfiberduk.
4. Nu skall vi skydda lacken, jag använder även här ett medel från Meguiars; Nxt Generation Tech Wax 2.0. Påstryk och låt torka ca 1 timme. Ta bort, vänta 5-6 timmar, lägg på nytt vaxlager, vänta en timme, torka bort och vänta 5-6 timmar. (Detta för att du alltid missar vaxa hela bilen första gången och du måste låta vaxlager 1 torka in innan du ger dig på nästa vaxning.)
5. Nu lägger vi på om intresse finns, ett medel som heter Meguiars Ultimate Quik Detailer. Detta skapar otrolig glans och ett långvarigt lackskydd utan repor.

(Om reporna är djupa kan du mellan steg 2 och 3 använda dig av Meguiars ScratchX 2.0)

Du kan inte påstå att en detailer ger ett långvarigt skydd, för det stämmer inte.
Sen är det som dag och natt att polera för hand eller med maskin, och med tanke på att du kan få tag i en billig polermaskin för några hundralappar och sen två polertrissor för en 50 lapp så hade jag ju valt maskin alla dagar i veckan.

Mvh. David.

Smaken är som baken, jag får mer känsla att göra det för hand, speciellt när jag känner mig osäker på maskinkörning.
Och beträffande långvarigt skydd så var det inte detailern som ger det, det är vaxets förtjänst. Detailern ger wet-look. :-)

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!
falmo
30 mars 2010 · 473 Inlägg

Meguiars är en av de bättre medel att använda men att göra det utan maskin är enormt tidsödande
bra att veta är dock att inte bearbeta plastdetaljer hårt efter som dessa kan smälta av friktionsvärmen vilket gör att färgen kryper iväg. så ta det försiktigt där . och så bra att kolla så inte bilen är bättrad efter som den lacken är sämre och kan försvinna  om man går på för hårt .
ett sista tips är att maskera alla lister innan du ger dig på med medel så slipper du jobba som en blå med dessa .

Xoff Volvo tönt... =)
30 mars 2010 · 2 344 Inlägg

falmo skrev:
Meguiars är en av de bättre medel att använda men att göra det utan maskin är enormt tidsödande
bra att veta är dock att inte bearbeta plastdetaljer hårt efter som dessa kan smälta av friktionsvärmen vilket gör att färgen kryper iväg. så ta det försiktigt där . och så bra att kolla så inte bilen är bättrad efter som den lacken är sämre och kan försvinna  om man går på för hårt .
ett sista tips är att maskera alla lister innan du ger dig på med medel så slipper du jobba som en blå med dessa .

Meguiars innehåller inte krita, så det lämnar inga nämnvärt jobbiga rester på lister, men ett tips ifall ni är oroliga för plastlister (när det gäller ifall man är rädd att få dem vita av rester) är att först behandla alla plastlister med antingen qickvax eller liknande medel innan ni polerar, då är de lätta att bara torka av efter... big_smile

Dock så fick jag några enorma rosor igår efter jag använt SwirlX, men det va för att jag hade fel trissa (lamull är uppenbarligen inte första valet till att försöka skapa finish)

Senast redigerat av Xoff (30 mars 2010)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Torlejf Bilvårdstönt.
31 mars 2010 · 1 109 Inlägg

Xoff skrev:

falmo skrev:
Meguiars är en av de bättre medel att använda men att göra det utan maskin är enormt tidsödande
bra att veta är dock att inte bearbeta plastdetaljer hårt efter som dessa kan smälta av friktionsvärmen vilket gör att färgen kryper iväg. så ta det försiktigt där . och så bra att kolla så inte bilen är bättrad efter som den lacken är sämre och kan försvinna  om man går på för hårt .
ett sista tips är att maskera alla lister innan du ger dig på med medel så slipper du jobba som en blå med dessa .

Meguiars innehåller inte krita, så det lämnar inga nämnvärt jobbiga rester på lister, men ett tips ifall ni är oroliga för plastlister (när det gäller ifall man är rädd att få dem vita av rester) är att först behandla alla plastlister med antingen qickvax eller liknande medel innan ni polerar, då är de lätta att bara torka av efter... big_smile

Dock så fick jag några enorma rosor igår efter jag använt SwirlX, men det va för att jag hade fel trissa (lamull är uppenbarligen inte första valet till att försöka skapa finish)

Att tejpa lister är att spara tid och problem oavsett.
Antingen för att inte bränna fast polermedel, eller för att inte bränna sönder lister ifall man skulle råka komma åt dom.

Det tar några minuter att maskera lister och det tycker jag det är värt. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang