Volvo 740 hastighetsgivare uppmätning

patrik89
6 mars 2010 ·

Hur mäter man upp givaren i bakaxeln om den är defekt? Är en 740 -88 turbo utan kat
Sen om någon vet hur man får bort givaren? Ser ut som en insexskruv (man ser inge bra under där) men 5mm är för litet och 6mm är för stort, kan det vara 5.5mm?

snabba svar uppskattas

Senast redigerat av patrik89 (6 mars 2010)

Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

patrik89 skrev:
Hur mäter man upp givaren i bakaxeln om den är defekt? Är en 740 -88 turbo utan kat
Sen om någon vet hur man får bort givaren? Ser ut som en insexskruv (man ser inge bra under där) men 5mm är för litet och 6mm är för stort, kan det vara 5.5mm?

snabba svar uppskattas

Det skall vara samma typ av givare som sitter i abs-nav. Altså kan du resistansmäta den. 800-1200 ohm, eller nåt.
Har du ett oscilloskop skall du se en sinusvågform där frekvensen är proportionell mot hastigheten på kronhjulet.

5.5mm kan nog stämma.

-- K

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 mars 2010 · 2 252 Inlägg

finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jodå. Det finns 5.5mm, fast de är ganska ovanliga. Googla på 5.5mm allen key.

-- K

patrik89
6 mars 2010 ·

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

patrik89 skrev:

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

Det är bara två kontakter i sladden. Sätt en multimeter på resistansmätning. Sen skall resultatet ligga i 1000 ohms området.

-- K

patrik89
6 mars 2010 ·

Kavli skrev:

patrik89 skrev:

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

Det är bara två kontakter i sladden. Sätt en multimeter på resistansmätning. Sen skall resultatet ligga i 1000 ohms området.

-- K

Det är väll 3 stift va? om jag har kolalt på rätt, den som är inne i bagaget?

Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

patrik89 skrev:

Kavli skrev:

patrik89 skrev:

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

Det är bara två kontakter i sladden. Sätt en multimeter på resistansmätning. Sen skall resultatet ligga i 1000 ohms området.

-- K

Det är väll 3 stift va? om jag har kolalt på rätt, den som är inne i bagaget?

Ofan. Då hade jag fel angående att det är en vanlig abs-sensor. Förmodligen är det då en aktiv induktiv givare. Den har en inbyggd schmitt trigger, så man får rena och kraftiga signaler ut. Då skall en vara till jord, en till plus och en skall då ge pulser.

Vilken som är vilken mäter du då i sladden som kommer från instrumenthuset. Mät två och två tills du ser att du har 12V. Den sista är då pulskabeln.

-- K

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 mars 2010 · 2 252 Inlägg

patrik89 skrev:

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

men skit samma, mät OHM,  hur jävla svårt kan det vara? du kan ju inte få oänldigt motstånd dä är den ju uppenbarligen pajj, sen tror jag inte volvo skulle stoppa 5.5mm iom att det är så ovanligt!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
patrik89
6 mars 2010 ·

Okej tack så mkt för expert hjälpen! smile Men ska jag mäta volt bakom instrumenthuset, och Ohmmäta givaren vid skarven i bagaget?

patrik89
6 mars 2010 ·

The_Mechanic skrev:

patrik89 skrev:

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jag måste ju veta vad jag ska ha för värde. Och VAR jag ska mäta och HUR. Sen 5.5 finns visst men det är ovanligt, därav problem!

men skit samma, mät OHM,  hur jävla svårt kan det vara? du kan ju inte få oänldigt motstånd dä är den ju uppenbarligen pajj, sen tror jag inte volvo skulle stoppa 5.5mm iom att det är så ovanligt!

Sluta bara kommentera om du ska uppträda som en idiot, mycket irriterande. Och låt killarna som kan (Kavli) kommentera ist.

Senast redigerat av patrik89 (6 mars 2010)

Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

patrik89 skrev:
Okej tack så mkt för expert hjälpen! smile Men ska jag mäta volt bakom instrumenthuset, och Ohmmäta givaren vid skarven i bagaget?

Se om det kommer spänning fram till kontakten i bagaget. Det kan ju vara kabelbrott som gör att den inte fungerar.
Har du ingen spänning där, mät längre fram.

Edit: Har tittat på ABS-schemat till Volvo 740-88. Där fungerar den bakra sensorn som ABS-sensor samt hastighetsgivare.

http://www.ludd.luth.se/~kavli/Volvo-740-88_ABS_diagram.jpg

B21 är givaren på diffen, sen skall det vara två ledningar som går till förstärkare/schmitt trigger (A123) och sen ett snöre från den som går till hastighetsmätaren.

Är det olika på din?

-- K

Senast redigerat av Kavli (6 mars 2010)

patrik89
6 mars 2010 ·

En sak till bara, först och främst tänkte jag palla upp bilen och mäta direkt ifrån givaren med driven i. Senare gå vidare med kabelbrott. Ska värdet "pendla" när man gasar/släpper. Då blir det lättare och se om den är paj

Senast redigerat av patrik89 (6 mars 2010)

Kavli Motborgare
6 mars 2010 · 1 099 Inlägg

patrik89 skrev:
En sak till bara, först och främst tänkte jag palla upp bilen och mäta direkt ifrån givaren med driven i. Senare gå vidare med kabelbrott. Ska värdet "pendla" när man gasar/släpper. Då blir det lättare och se om den är paj

Den ger en frekvens ut som är proportionell med varvtalet på kronhjulet, så jag tror inte du kan få några vettiga mätningar utan att använda ett oscilloskop, tyvärr.

-- K

Louksor
6 mars 2010 · 1 915 Inlägg

5,5 insex är väl inte ovanligt ?
Har flera st från olika verktygssatser.
Finns att köpa på de flesta ställen som säljer verktyg inkl biltema....

Kavli skrev:

The_Mechanic skrev:
finns inte insex 5.5 dock.. mät den med multimeter och se om du får nå "realistiskt värde"

Jodå. Det finns 5.5mm, fast de är ganska ovanliga. Googla på 5.5mm allen key.

-- K

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
alsunna
7 mars 2010 · 140 Inlägg

det är endast 2kontakter vid givaren bak, sen så är det 3stycken bakom instrumentet eftersom den ena kabeln är en skyddslindning som ska skydda signaler från givaren så att dom inte blir fel. ohm-mät givaren vid bakaxeln där du ska hamna på ungefär 1000-ohm. sedan kan du kan du mäta upp signalen bakom mätarhuset, då ställer du in multimetern på växelspänning, håll sedan som du själv säger samma varvtal så ska du få ut ett värdet höj sedan varvtalet efterhand och kontrollera att värdet stiger:) sen det absolut lättaste du kan göra om du ska byta givaren på bakaxeln så är det lättast att ta hela locket och passar på att byta oljan i bakaxeln, mycket nyttigt och absolut lättast då givaren "aldrig" går att ta ur hel eller få in den nya utan att det läcker. det absolut vanligaste felet med hastighetsmätaren är att lödningarna i själva hastighetsmätaren spricker och den slutar fungera

Loopback59
14 april 2010 · 4 Inlägg

Hej! Har haft problem länge med intermittent hastighetsmätare. Letat runt utan at finna seriösa ideer - tills nu! :-)

Mätaren har alltså fungera då & då, vid slag på instrumentbrädan kan den fungera resp sluta fungera en kortare tid. Senaste året (!) har den endast kunnat komma igång efter längre körning  - i mitt fal ca 80-100 km. Det senare kanske kan bero på givaren i bakaxeln som bara vill fungera när den är riktigt varm.
Har även misstänkt lödningar bakom instrumentet och lött om alla som jag ser som har med hastighetsmätaren att göra.

Fick mina misstankarbekräftade av http://smithimage.com/users/fassan fina arbete (Tack!) att hastighetsmätaren och bilen datorbox ÄR ihopkopplade. Jag har noterat att när hastighetsmätaren "hoppar" igång under körning (motorväg) så blir motorns gång aningen jämnare!

Av Kavlis förträffliga inlägg ovan så mätta jag upp givaren vid skarven i bagage luckan och direkt på givaren i bakaxel och fick inget utslag alls. Så givaren är trasig.

men

Då jag gissar att det är en induktiv givare så släpade jag ut min pulsgenerator och tryckte in en sinusvåg till kablarna i bagagen dock utan något utslag på hastighetsmätaren. (Sinus 0,5-4,9V och 2-300Hz)

Är det någon som vet viken frekvens som kommer från bakaxeln? en puls per varv eller en puls per kugge - typ?

Finns det någon felkod i bilens dator på utebliven hastighetsmätar puls?

Och vad har bilen insprutning med hastigheten att göra???

(ska jaga rätt på en ny givare snarast)

Loopback59
15 april 2010 · 4 Inlägg

Nu har jag en fungerande hastighetsmätare! big_smile

Ny givare från skroten 500:- inkl frakt och hela bakplåten på banjon,  (tog 1 dygn från Falun!) Bilia ska ha 1300:- för en givare.
Resistansen i givaren låg runt 800 ohm och samma resistans kunde jag mäta bakom hastighetsmätaren. Tyvärr inget utslag på mätaren vid provkörning....
Ur med instrumentet och tog isär hastighetsmätaren (VDO). Såg inga synliga dåliga lödningar men lödde om de flesta i alla fall - och se! Den funkar nu!

Givaren i bakaxeln är induktiv och ger sinuspulser. Kollade upp frekvenser mm;
Vid 175Hz visar mätaren 30km/h
Vid 440Hz visar mätaren 70km/h
Vid 770Hz visar mätaren 120km/h
Vid 1434Hz visar mätaren 220km/h
Toppvärdet på givarspänningen måste ligga på över 4 volt för att mätaren ska ge utslag

Inuti bakaxeln är det en massa raka-kuggar som troligen endast är till för hastighetsmätaren (för det är väl inga rakskurna kuggar i en normal differential!?)

Case Closed!
cool

Loopback59
15 april 2010 · 4 Inlägg

och jag hade helt klart en 5.0 mm insex....

schnauz
16 april 2010 · 1 758 Inlägg

Enligt min erfarenhet är det extremt ovanligt att själva givaren går sönder.
Däremot är det snarare regel än undantag att en Volvo 700 har jordfel i instrumenthuset, så börja i den änden om du inte är helt säker på att givaren är kass!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang