1892
Sök

Tickande ljud från motor, MB 190D 2,5

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#1
När jag nu börjat ställa frågor kan jag väl lika gärna ställa en till! smile

Min merca startar fint och går "rent" när den är kall (även i ca tjugo minusgrader), när den börjar närma sig arbetstemperatur har motorn en tendens att vibrera väl mycket och "ticka", vibrationerna slutar när den nått arbetstemperatur. Tickandet som låter ungefär som ventillyftartick blir visserligen tystare men försvinner inte helt. Tickandet kommer och går, och försvinner i regel när man gasar ordentligt! Bilen har gått ca 21k mil.
De jag har frågat avfärdar "problemet" med något i stil med : "Äh! Dom låter ju så", men det ska den väl inte behöva göra?

Tycker det är kul när det är ordning på grejerna och kan jag göra nåt åt det själv så blir det ju minst tre gånger så roligt!

Hoppas ni inte tycker att jag "överanvänder" ert forum!

Högaktningsfullt
/Johan

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#2
"Äh! Dom låter ju så", men det ska den väl inte behöva göra?

nej de ska de ej låta så.. har du kollat att du har olja i bilen till max.. annars böjar diseln ticka snabbt..
vibrationen kan bero på el-chocken.. tills han varvar ner motorn smile brukar vara så i min bmw när den e kall...
Senast redigerat av sandzoo (14 mars 2010)

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#3
Nej den vibrerar först EFTER att motorn slutat med "förhöjd tomgång" (heter det så?), när den nästan nått arbetstemperatur.
Och nej den är inte full med olja, nivån ligger mitt emellan markeringarna på stickan, ska jag slå på en halvliter till kanske?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#4
Ras_J skrev:
Nej den vibrerar först EFTER att motorn slutat med "förhöjd tomgång" (heter det så?), när den nästan nått arbetstemperatur.
Och nej den är inte full med olja, nivån ligger mitt emellan markeringarna på stickan, ska jag slå på en halvliter till kanske?

ja jag förstår vad du menar.. kanske tomgången är för liten.. testa när den börjar vibrera.. gå ut o ge liiite gas..se om han slutar vibrera..
ha den till max jag brukar ha de på mina dieselbilar.. så tickar de aldrig smile
Senast redigerat av sandzoo (14 mars 2010)

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#5
Ja vibrationerna slutar när man ger lite gas! Ska jag ställa på pumpen ett halvt varv kanske? cool Eller reglerar man lämpligast tomgången på annat vis?
Ska prova att fylla på olja med en gång, återkommer med resultat! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#6
Ras_J skrev:
Ja vibrationerna slutar när man ger lite gas! Ska jag ställa på pumpen ett halvt varv kanske? cool Eller reglerar man lämpligast tomgången på annat vis?
Ska prova att fylla på olja med en gång, återkommer med resultat! smile

okej kanske att du har för litet tomgång kommer ej ihåg hur de ser ut nu på en 2,5d (var ett tag sen)
men kolla på gasvajern som kommer i motorn där kan du justera..

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#7
sandzoo skrev:
kanske tomgången är för liten.. testa när den börjar vibrera.. gå ut o ge liiite gas..se om han slutar vibrera..
ha den till max jag brukar ha de på mina dieselbilar.. så tickar de aldrig smile

Hahaaa!
Verkar som du i princip löst BÄGGE problemen! big_smile
Gick ut och slog på en halvliter olja och ställde upp tomgången på gasvajern! Det vibrerar inte alls i bilen längre men jag tycker nog att tomgången verkar lite för hög nu (strax under 1000rpm) hur ska den vara EGENTLIGEN?

Tickandet slutade så fort oljan blivit varm men efter en stunds körning började det igen hmm, har hällt på en liter extra nu men det syns knappt någon skillnad på stickan, hur mycket är det mellan "min" och "max" egentligen? Får vänta en timme och slå på mer, så den hinner rinna ner ordentligt!

Problemet verkar iallafall vara oljerelaterat.

STORT tack för hjälpen!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#8
Jaha så var tickandet tillbaka igen... hmm Kanske bara var en tillfällighet att den höll tyst en stund... Och nu har jag faktiskt FÖR mycket olja på, så brist på olja kan det väl knappast vara!
Kan det vara skit i oljeledningarna, ska man fylla på med DIESEL och låta den stå och gå en stund vid nästa oljebyte för att "göra rent", eller är det dumt?
Några fler förslag?
Kan det vara spridarna som är kassa?
Kan pumpen behöva justeras?

Att ställa upp tomgången var ju bra, men det måste väl gå att göra någon annanstans än på vajern? Känns lite oprofessionellt att justera tomgången så...

Jag är tacksam för alla förslag! Motorn låter ju så fint om man bortser från missljuden! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#9
Ras_J skrev:
Jaha så var tickandet tillbaka igen... hmm Kanske bara var en tillfällighet att den höll tyst en stund... Och nu har jag faktiskt FÖR mycket olja på, så brist på olja kan det väl knappast vara!
Kan det vara skit i oljeledningarna, ska man fylla på med DIESEL och låta den stå och gå en stund vid nästa oljebyte för att "göra rent", eller är det dumt?
Några fler förslag?
Kan det vara spridarna som är kassa?
Kan pumpen behöva justeras?

Att ställa upp tomgången var ju bra, men det måste väl gå att göra någon annanstans än på vajern? Känns lite oprofessionellt att justera tomgången så...

Jag är tacksam för alla förslag! Motorn låter ju så fint om man bortser från missljuden! smile

lite över max spelar ej roll.. 
köp ist medel på macken som är till att rena innan oljebyte..står på flaskan hur du ska göra..
som sagt vet ej riktig hur de ser ut nu vid gasvajern annar brukar de vana en skruv som man skruvar för att justera gasen..
ang tickandet vet jag ej nu.. kan vara ventilen..annars kan du köra till nån som kan diesel...

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#10
Ja, jag letar desperat efter någon duktig DIESEL-skruvare! smile
Jo det gick ju finfint att skruva upp tomgång där gasvajern sitter, men är det verkligen så man SKA göra???
Tänker att man kanske ska göra det på bränslepumpen eller så?
Sen undrar jag ju hur hög den EGENTLIGEN ska vara, kanske är lite högt med 8-900rpm..? Finns det några nackdelar med att ha den hög? Vibrerar ju inte mer än vilken bensinbil som helst nu!! big_smile

Tack för dina tips hur som helst!
Senast redigerat av Ras_J (14 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#11
Ras_J skrev:
Ja, jag letar desperat efter någon duktig DIESEL-skruvare! smile
Jo det gick ju finfint att skruva upp tomgång där gasvajern sitter, men är det verkligen så man SKA göra???
Tänker att man kanske ska göra det på bränslepumpen eller så?
Sen undrar jag ju hur hög den EGENTLIGEN ska vara, kanske är lite högt med 8-900rpm..? Finns det några nackdelar med att ha den hög? Vibrerar ju inte mer än vilken bensinbil som helst nu!! big_smile

Tack för dina tips hur som helst!

inga problem.. min bmw ligger på ca 850-900rpm så de inga problem..
pumpen skulle jag ej röra om du nu inte vill ha lite extra krut i bilen smile

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#12
Krut gör absolut ingenting! Och svartrök är ju bara fint, men går den inte SÄMRE om man BARA ställer på???

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#13
Ras_J skrev:
Krut gör absolut ingenting! Och svartrök är ju bara fint, men går den inte SÄMRE om man BARA ställer på???

kan gå riktigt dåligt om man ej kan skruva rätt..
.. men har hört att ett halv varv på skruven (på pumpen) räcker..märk först hur skruven sitter nu.. om du ska skruva.. så du vet hur du kan återställa igen.. smile
blir mer effekt.. mera RÖK samt smile och bränsle.. måste ställa tillbax innan besikt.. tror du ej kommer igenom smile
Senast redigerat av sandzoo (14 mars 2010)

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#14
Ja ett halvt varv säger de till och med på MB att det går bra, men frågan är ju om det skulle ha någon sexuell betydelse att ge den 2,5% mer bränsle eller vad det nu blir, tror ju att man får ställa på två tre varv minst och sätta dit en hösnurra eller åtminståne öppna för mer luft för att få någon märkbar effekt, och primärt är jag ju ute efter att grejerna ska hålla eftersom jag skall börja åka tjugo mil om dagen till/från jobbet! hmm

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#15
Ras_J skrev:
Ja ett halvt varv säger de till och med på MB att det går bra, men frågan är ju om det skulle ha någon sexuell betydelse att ge den 2,5% mer bränsle eller vad det nu blir, tror ju att man får ställa på två tre varv minst och sätta dit en hösnurra eller åtminståne öppna för mer luft för att få någon märkbar effekt, och primärt är jag ju ute efter att grejerna ska hålla eftersom jag skall börja åka tjugo mil om dagen till/från jobbet! hmm

ska du köra o pendla så skulle jag bra ställa upp lite i pumpen.. ex halv varv.. eller strax över halv..
du kommer märka lite piggare bil.. och mer förbrukning kommer de ej vara om du ej gasar lite tongue

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#16
Kommer ju att försöka hålla mig under 100km/h ändå för då drar den ca 0,55l/mil! smile
Men det gör ju inget om det finns lite extra för omkörningar och så... Menar du att man märker skillnad bara av att ställa på, och så lite??? Låter ju nästan lite för bra! tongue

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
14 mars 2010
#17
Ras_J skrev:
Kommer ju att försöka hålla mig under 100km/h ändå för då drar den ca 0,55l/mil! smile
Men det gör ju inget om det finns lite extra för omkörningar och så... Menar du att man märker skillnad bara av att ställa på, och så lite??? Låter ju nästan lite för bra! tongue

har aldrig själv testat med mina 190 dieslar.. men några kompisar har gjort det.. och de har tydligen funkat big_smile

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#18
Har lyssnat lite till nu...
Börjar starkt misstänka att det är kamkedjan som behöver bytas! sad
Det vågar jag inte ge mig på själv...hmm

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
15 mars 2010
#19
Ras_J skrev:
Har lyssnat lite till nu...
Börjar starkt misstänka att det är kamkedjan som behöver bytas! sad
Det vågar jag inte ge mig på själv...hmm

hmm kamkedjan brukar skrammla..

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#20
Skramlar gör det inte, men nu när tomgången ligger på 900rpm eller så, när jag stänger av lamporna så att den marginellt höjer sig så hör jag ett svagt, högfrekvent "rassel"... Kommer och går på ett "rytmiskt" vis på samma sätt som tickandet kommer och går. (Hörs bäst om man lyssnar under förrardörren). När jag trycker gasen i bott så låter det liiite lite grand som det är en turbodiesel jag har (mkt svagt men ändå ett "visslande/susande" ljud),..
Börjar ana onåd... Kan nog bli dyrt det här! sad
Senast redigerat av Ras_J (15 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök