2177
Sök

531 på volvo B21

68 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#1
Har en volvo 531 Grp H topp och undrar om någon vet om den passar direkt på ett B21 block!
blocket ska borras till 2,3L sen med andra kolvar!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 mars 2010
#2
ja den passar rakt på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

612 Inlägg
15 mars 2010
#3
...men hur stabilt är ett B21-block när det borrats till 2.3? Vore det inte bättre att utgå från B23/230?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 mars 2010
#4
G-sson skrev:
...men hur stabilt är ett B21-block när det borrats till 2.3? Vore det inte bättre att utgå från B23/230?

en b23:a är en b21:a fast med olika borrningar
Senast redigerat av turboforssen (15 mars 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

68 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#5
tackar! får inte ha b23 block för reglementet för den klass som mantan ska gå i säger att motorn ska baseras på tidigare än 79års modell!


612 Inlägg
15 mars 2010
#6
turboforssen skrev:
en b23:a är en b21:a fast med olika borrningar

Är det verkligen samma gjutning som använts till båda blocken? Minns att fodertjocklekar i olika rödblock diskuterats på något annat forum nyligen, men var var det...

Davidsson: Okej, det är på det viset, då förstår jag valet av block. Enligt min verkstadshandbok kom B23 i 240 just 1979, lite surt. (Men regeln kanske är till för att B23 inte ska vara tillåten?)


Edit: Hittade tråden, verkar vara samma gjutning. Då är det ju ingen nackdel att utgå från B21! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6037
Senast redigerat av G-sson (15 mars 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 mars 2010
#7
Nä ja har också för mej att de är samma block med annan borrning, står så i mina manualer i alla fall.

Men om de nu blir för klent så kanske de går att fixa nya foder, om det är tillåtet? wink

Är det tillåtet att ändra slaglängden också förresten? annars har du ju ett par dl till där


68 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#8
jo men sen har jag B21 or liggandes och så är det lite ovanligare att bygga rejs motor på B21A... har för mig att jag får ändra slaglängd men det blir ju en marinvev om budgeten tillåter!


612 Inlägg
15 mars 2010
#9
Marinvevarna finns väl bara till B2*0-blocken? Men det går ju modifiera B2*-vevarna för mer slag om man vill det.

68 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#10
ska ärligt säga att jag inte vet det! men då får man ju skippa marinvev isåfall! blir kostsamt nog med smidda stakar, turbokolvar och 2x dubbel weber:P


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 mars 2010
#11
G-sson skrev:
Marinvevarna finns väl bara till B2*0-blocken? Men det går ju modifiera B2*-vevarna för mer slag om man vill det.

De ska finnas en marinvev som passar de senare b230 blocken, de med grövre lager, och ja har för mej det är samma dimensioner som på b21/b23. Sen kan de ju bli lite krux med kamdrev o sånt men de går alltid att lösa wink


68 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#12
okej får kolla på det! blir eftermarknads ställbara kamdrev!



Sök