Frätskador på bilen efter biltvätt eller vandalism

fr1dd
16 mars 2010 · 5 Inlägg

Jag har en Mitsubishi Galant Kombi 2.0 1998:års modell/Silvermetallic färg.

Var ute och körde på landet på en grusväg i söndags. Dock så var det inte en grusväg längre utan en gyttjeväg så bilen blev totalt nerskitad. Så jag bestämde mig för att köra till Shell och tvätta bilen i en reflex-tvätt(borstfri). Jag valde det mest omfattande tvättprogrammet med bl.a förtvätt, skumtvätt, vax, polering, tork. Den behövdes ändå stortvättas.

Uret var väl runt 20:00 så det var mörkt ute och jag körde bara hem utan att inspektera bilen. Körde till jobbet 06:30 dagen efter och jag hade bråttom så jag tittade inte på bilen då heller. Inte heller när jag parkerade bilen och gick till bygget där jag arbetar.

Men när jag sedan skulle köra hem efter jobbet blev jag riktigt förbannad när jag kom fram till bilen. Först så trodde jag från långt håll att någon stänkt vit färg uppe på huven. Men så när jag kom närmare så såg jag inga spår efter färg som runnit så jag kände på lacken och vad får jag känna. Det var inte skit utan gropar. Och den vita färgen var grundfärgen som tittade fram.

Det ligger alltså till så att det är masssor (hundratals) av små hål i lacken över hela vänstersidan uppe på huven och lite på vänstra sidan av bilen. Vad fan är detta? Kan något medel i biltvätten orsakat detta? Eller är chansen större att någon jävel inne i Malmö gått runt och just valt ut min bil för att hälla någon typ av syra på. Kan tillägga också att lacken var väldigt fin och att det inte finns någon synlig rost på bilen.

Larzzon nr1 Truck förare
16 mars 2010 · 273 Inlägg

det är ju svårt att svara på utan att ha sett skadorna men det kan va tvätten att det har legat kvar massa små sten lr så e det från ett bygg som du har kört förbi som har haft massa betongvatten men som sagt det e svårt att svara på men kolla me shell om dom har haft problem me maskinene innan...

Seat Ateca Cupra "Red Velvet" (2020)
fr1dd
16 mars 2010 · 5 Inlägg

Skit från bygget är det inte eftersom jag parkerar 5 min från bygget på en gata i Malmö som heter S:t Knuts Väg. Problemet är ju det också att bilen kostade 30.000 kr så några större summor lägger jag inte ut på bilen. T.ex min halvförsäkring kostar mig ca 5200 kr i halvåret så bara det känns i plånboken. Men det är ju jävligt irriterande för även om man har en billigt köpt bil så är man rädd om sina ägodelar ändå.

Senast redigerat av fr1dd (29 mars 2010)

AEN
21 mars 2010 · 686 Inlägg

Tveksam att det skulle vara någon form av frätskada...då skulle det ha en mera rinnande effekt.. dvs att lacken kladdade..

Tror mer på teorin om att något "blästrat" lacken...  Du skrev att du körde på en grus / lerväg... och jag kan ju bara misstänka att leran även innehöll sten och annan skit...
Det kan ju vara så att biltvättet tvättade hårt med högtryck och kanske i en så pass rät vinkel att stenarna i leran trycktes ner i lacken och sen slets bort av trycket...
Vet inte hur många bar just dom där tvättarna har (tvättar aldrig i biltvätt själv), men rent krasst sätt skulle detta kunna vara fallet....

Iam2fast4U
21 mars 2010 · 1 534 Inlägg

sista jag hade gjort är och ställa bilen i en tvätt på en mack eftersom den med 99% säkerhet repar sönder lacken

annars lär det ju ha varit stenskott

BMW E34 "538" (1990)
Maybellene
27 mars 2010 · 108 Inlägg

Om det är stenskott borde du ha hört det när du körde på den där lervägen...

Sen som Iam2fast4U sa att tvätta bilen i en sån där automat som mackarna har är inte bra för lacken... Det finns bättre ställen att tvätta bilen på om man vill tvätta i automat... tex AutoShine, där blir det alltid bra, är bilen inte ren första gången får man åka ett varv till.

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
Xoff Volvo tönt... =)
30 mars 2010 · 2 344 Inlägg

jag har ingen dålig erfarenhet av ShellReflex borstfri, å då är jag ändå rädd om lacken, dock blir den ju allt för sällan ren, men kör ändå in ett par gånger per månad vintertid för att bli av med saltet...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Fellow
31 mars 2010 · 1 581 Inlägg

Borstfritt går ju bra:) Spolning för att få bort saltet o skit som sagt:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang