Fläkten går igång när tändningen stängs av! Volvo V40 -98

Knape
24 mars 2010 · 125 Inlägg

Tjoho, har haft ur motorn för trimning och byte av växelåda men nu när jag har slängt in motorn och testat och starta (allt är inte inkopplat än men alla kablar va jag kan hitta är de) och sen stängt av motor startar den stora fläkten:S Sätter jag sen på tändningen så stannar den:S Nån som har någon teori vad jag har gjort för fel? Som sagt, felet kom efter jag startade motorn, gick att ha ström på utan att fläkten startade men inte efter jag startade...

Bilden är en Volvo V40 2.0T -98

Tack på förhand

//Knape

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
DusanMandick Random Hero
24 mars 2010 · 4 047 Inlägg

fläkten brukar ju gå igång om motorn är varm när bilen stängs av, någon givare där kan strula ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MarcusL #2573
24 mars 2010 · 1 489 Inlägg

Helt enkelt inte så att du stod för länge med motorn igång så den blev lite varm så fläkten startade för och kyla ner den? Det är isåfall fullt normalt att fläkten kan starta efter man stängt av bilen.

• Även den starka måste ta i när han skiter
Knape
24 mars 2010 · 125 Inlägg

Nej, motorn har inte blivit för varm. Va igång i ca 5 sek. Bara för att se att den funkade (vilket va en trevlig överaskning;)) Testade att dra ur pluskabel och sätta tillbaka den och så sluta fläkten. Startade sedan motorn och stängde av tändingen. Samma fel igen. Någon annan teori än värme? Tempgivaren står på cold inne i bilen...

Senast redigerat av Knape_V40 (24 mars 2010)

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Freddy_Fish
24 mars 2010 · 268 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Nej, motorn har inte blivit för varm. Va igång i ca 5 sek. Bara för att se att den funkade (vilket va en trevlig överaskning;)) Testade att dra ur pluskabel och sätta tillbaka den och så sluta fläkten. Startade sedan motorn och stängde av tändingen. Samma fel igen. Någon annan teori än värme? Tempgivaren står på cold inne i bilden...

låter som fläktreläet hänger sig?  leta upp vilket de är och prova att knacka lite på det när fläkten går igång och se om de släpper?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Knape
24 mars 2010 · 125 Inlägg

Nej inte de heller. Bytte till ett annat som var lika dant... Hmm nu börjar de bli jobbigt dehär ju!

Freddy_Fish skrev:

Knape_V40 skrev:
Nej, motorn har inte blivit för varm. Va igång i ca 5 sek. Bara för att se att den funkade (vilket va en trevlig överaskning;)) Testade att dra ur pluskabel och sätta tillbaka den och så sluta fläkten. Startade sedan motorn och stängde av tändingen. Samma fel igen. Någon annan teori än värme? Tempgivaren står på cold inne i bilden...

låter som fläktreläet hänger sig?  leta upp vilket de är och prova att knacka lite på det när fläkten går igång och se om de släpper?

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
Freddy_Fish
24 mars 2010 · 268 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Nej inte de heller. Bytte till ett annat som var lika dant... Hmm nu börjar de bli jobbigt dehär ju!

Freddy_Fish skrev:

Knape_V40 skrev:
Nej, motorn har inte blivit för varm. Va igång i ca 5 sek. Bara för att se att den funkade (vilket va en trevlig överaskning;)) Testade att dra ur pluskabel och sätta tillbaka den och så sluta fläkten. Startade sedan motorn och stängde av tändingen. Samma fel igen. Någon annan teori än värme? Tempgivaren står på cold inne i bilden...

låter som fläktreläet hänger sig?  leta upp vilket de är och prova att knacka lite på det när fläkten går igång och se om de släpper?

låter som nån givare då...  prova att byta den?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Knape
24 mars 2010 · 125 Inlägg

Vilken givare ska ja byta då? Nu börjar ja blir trött på dehär asså. De konstiga är ju att när ja tar ut pluskabeln och sen sätter tillbaka den så slutar den att snurra. Har kollat men alla kablar ska vara i så tror inte att det är de...

Freddy_Fish skrev:

Knape_V40 skrev:
Nej inte de heller. Bytte till ett annat som var lika dant... Hmm nu börjar de bli jobbigt dehär ju!

Freddy_Fish skrev:

låter som fläktreläet hänger sig?  leta upp vilket de är och prova att knacka lite på det när fläkten går igång och se om de släpper?

låter som nån givare då...  prova att byta den?

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
Freddy_Fish
24 mars 2010 · 268 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Vilken givare ska ja byta då? Nu börjar ja blir trött på dehär asså. De konstiga är ju att när ja tar ut pluskabeln och sen sätter tillbaka den så slutar den att snurra. Har kollat men alla kablar ska vara i så tror inte att det är de...

Freddy_Fish skrev:

Knape_V40 skrev:
Nej inte de heller. Bytte till ett annat som var lika dant... Hmm nu börjar de bli jobbigt dehär ju!


låter som nån givare då...  prova att byta den?

i mina öron låter det som att reläet hänger sig, men att den börjar gå från början är ju konstigt..

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Knape
24 mars 2010 · 125 Inlägg

you dont say;)! vet ju iaf hur ja ska göra nu så ja kan låsa den utan att fläkten går. Finns de nått annat relä en det som sitter i boxen under motorhuven? för det var det jag bytte/tog bort
Ös på med nya idéer nu!wink

Freddy_Fish skrev:

Knape_V40 skrev:
Vilken givare ska ja byta då? Nu börjar ja blir trött på dehär asså. De konstiga är ju att när ja tar ut pluskabeln och sen sätter tillbaka den så slutar den att snurra. Har kollat men alla kablar ska vara i så tror inte att det är de...

Freddy_Fish skrev:

låter som nån givare då...  prova att byta den?

i mina öron låter det som att reläet hänger sig, men att den börjar gå från början är ju konstigt..

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Freddy_Fish
26 mars 2010 · 268 Inlägg

kolla vid fläkten så allt ser okej ut, inga kablar som hamnat fel eller jordar nånstans eller liknande..

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Knape
29 mars 2010 · 125 Inlägg

Felet löst, lufmassemätaren var inte inkopplad. Trodde för guds skull inte att den hade nått med de att göra. Nu är bilen klar iaf och rullar:D Väntar bara på mappning!!! Komigen nu autotech!big_smile
Tack för hjälpen iaf!
//Knape

Freddy_Fish skrev:
kolla vid fläkten så allt ser okej ut, inga kablar som hamnat fel eller jordar nånstans eller liknande..

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
Freddy_Fish
29 mars 2010 · 268 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Felet löst, lufmassemätaren var inte inkopplad. Trodde för guds skull inte att den hade nått med de att göra. Nu är bilen klar iaf och rullar:D Väntar bara på mappning!!! Komigen nu autotech!big_smile
Tack för hjälpen iaf!
//Knape

Freddy_Fish skrev:
kolla vid fläkten så allt ser okej ut, inga kablar som hamnat fel eller jordar nånstans eller liknande..

va??  låter ju helt stört att LMM skulle ha nåt att göra med kylfläkten yikes  men de är ju ännu ett exempel på hur ett enkelt fel kan verka krångligt tongue

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
29 mars 2010 · 187 Inlägg

hade samma sjuka på min när LMM hade pajjat.  roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang