Peugeot 306. Uppfräschning och lite styling.

2007 efter gymnasiet fick jag jobb på gamla gummifabriken i Sjöbo och eftersom jag bodde i Bjärsjölagård vid tillfället behövde jag en bil att pendla till jobbet med. En liten begränsning när jag valde bil var ekonomin eftersom jag endast hade sommarjobbat tidigare. Så jag hade alltså inte råd med något superhäftigt. Jag kikade på risiga Opel Kadett GSi och Lancia Delta, men eftersom lillbrorsan hade problem med rost på sin Porsche 924 var jag lite avskräckt av dessa, samt att jag i princip inte kunde något om bilar alls. Familjen körde Peugeot och jag visste att de inte rostar (nej, faktiskt inte :P), så tillslut blev det en 306 1.6 efter att jag blivit kär i en svart 306:a som stått vid tågstationen i Höör under min gymnasietid. Vid tillfället var GTI:erna för dyra för min budget, tyvärr.
  • 26 Följare
  • 96 383 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni 2013
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 februari 2011 · 3 068 Inlägg

Samma sak hände när jag satte en s.k. japsdämpare på 405:an jag hade i våras.. lät fränt men alldeles för högt.. tycker de där japsdämparna är snudd på förstärkare snarare än dämpare tongue

Skaffa en vettig sportljuddämpare istället, 2,5" var väl lite i överkant även det, men slutdämparen är nog boven i dramat.

Lassing Industridesigner
8 februari 2011 · 324 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Samma sak hände när jag satte en s.k. japsdämpare på 405:an jag hade i våras.. lät fränt men alldeles för högt.. tycker de där japsdämparna är snudd på förstärkare snarare än dämpare tongue

Skaffa en vettig sportljuddämpare istället, 2,5" var väl lite i överkant även det, men slutdämparen är nog boven i dramat.

Tack, det var det jag hoppades på... och visst är 2,5" väl häftigt på en 1.6, men det finns bara färdiga rör i den dimensionen till 306 (egentligen gti).

Blir en större slutdämpare senare då. Denna lilla passade ganska illa ändå.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
peder Dorifto King Peedi Balerado
8 februari 2011 · 386 Inlägg

Håller med min garagepolare där, bytt ut dämparen. raka rör har bra ljuddämpare annars så har du fina dämpare utav märket apple.

http://www.rakaror.o.se/ universala dämpare
http://www.nitroz.se/apple/

Hade du tänkt göra något med motorn sen?
Vi har nämligen samma motor, eller samma och samma mitt motorblock är från en 206 xsi men toppen är den samma.

Ett rallye 1.3 insug och ett extraktor så blir den lite rappare också wink

Senast redigerat av peder (8 februari 2011)

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Lassing Industridesigner
8 februari 2011 · 324 Inlägg

peder skrev:
Håller med min garagepolare där, bytt ut dämparen. raka rör har bra ljuddämpare annars så har du fina dämpare utav märket apple.

http://www.rakaror.o.se/ universala dämpare
http://www.nitroz.se/apple/

Hade du tänkt göra något med motorn sen?
Vi har nämligen samma motor, eller samma och samma mitt motorblock är från en 206 xsi men toppen är den samma.

Ett rallye 1.3 insug och ett extraktor så blir den lite rappare också wink

OK, tack för tipsen.

Jag hade inte tänkt göra något med motorn, men det var ju innan jag visste att man faktiskt kan göra något med den. Hur snackar vi rappare i förhållande till kostnader? Detta är ju trots allt en budgetbil.
Och går det att få tag på ett rallye-insug? Har ju upptäckt att vissa delar är eftertraktade bland Peugeotfolket tongue

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
7 mars 2011 · 324 Inlägg

Ny rapport. Sen sist har jag besiktigat bilen (med japsförstärkaren). Vänster bromsskiva är slut och höger styrled är kass, så därför har detta inhandlats för att kunna bytas när jag får tillgång till verkstad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-8090f51fc92c431a15218051445d518c.jpg
Nya brevpressar...

Jag har också köpt ny slutdämpare från Simons och den monterades idag. Nu blev jag av med resonansen i bilen vilket var fruktansvärt skönt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-9c9408c295d7b59fbb760791022471fe.jpg
fick göra ett eget slutrör för att det skulle bli som jag vill ha det

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-953cb66f40035f41ae7eafc392dc63c2.jpg
lackat

Ett annat problem har även dykt upp; Bilen går inte på alla cylindrar vid kraftigt gaspådrag sad . Detta är sjukt jobbigt med tanke på att jag är ganska beroende av samtliga 90 hk för att få fart överhuvudtaget. Idéer på lösningar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-4a1f25a2e379b63794d9569788c995c3.jpg
OBS! Bilen är skitig på bilden :S

Senast redigerat av Lassing (1 mars 2012)

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
17 mars 2011 · 324 Inlägg

OK, liten uppdatering igen.
Bilen har nu ny styrled, nya frambromsar och den har blivit godkänd på ombesiktningen. En intressant grej när vi skulle byta bromsarna var att vi upptäckte varför bromsskivan var skadad. Hjullagret var slut och utspritt i form av spån i hela hjulhuset. Lite skrämmande, tyckte vi, att de missat detta på besiktningen. Så ett nytt hjullager har jag också nu.

Problemet med den hackande motorn har till stor del försvunnit efter att vi bytt tändstift, men den har hackat till vid ett tillfälle efter detta, så jag är inte helt säker på att problemet är löst...

Inte mycket att visa egentligen, men ändå..
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-f0c768626da6485d0d0c97ea4796449f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-b79a3c5e21050ee00795e2481a765e4d.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
MrCrowln
17 mars 2011 · 536 Inlägg

Blir nog bra detta smile fint med brmbo bromsarna, blirre nog på min 205a med smile kolla gärna in det med. mvh Kalle smile

Lassing Industridesigner
17 mars 2011 · 324 Inlägg

Kalle_Finnen skrev:
Blir nog bra detta smile fint med brmbo bromsarna, blirre nog på min 205a med smile kolla gärna in det med. mvh Kalle smile

mm, det är ju tyvärr bara skivorna som är från Brembo tongue

Blir nog lackade ok sen, om det går. De är ganska...hmm... flagnade tongue

Ska bli spännade att se din 205:a sen.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
MrCrowln
17 mars 2011 · 536 Inlägg

Lassing skrev:

Kalle_Finnen skrev:
Blir nog bra detta smile fint med brmbo bromsarna, blirre nog på min 205a med smile kolla gärna in det med. mvh Kalle smile

mm, det är ju tyvärr bara skivorna som är från Brembo tongue

Blir nog lackade ok sen, om det går. De är ganska...hmm... flagnade tongue

Ska bli spännade att se din 205:a sen.

Bara o införskaffa OKena oxå wink
blästra okena för bästa resultat isf smile så får man ju bort allting med tongue
Jo det tycker jag med ^^

hediis Produktutvecklare
1 april 2011 · 14 Inlägg

Iom att du inte har projekttråd på PSC så får jag skriva här istället. Snart dags att köra på några träffar förmodar jag? Är väl träff på Biltema Malmö på söndag? Har inte full koll på vad som händer i Malmö/Lund när det gäller bilträffar, brukar hålla till i hbg. Men är ju så illa tvungen att vara här nere pga skolan. Hade varit trevligt att flabba lite skit och sparka däck på en träff.

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
1 april 2011 · 324 Inlägg

hediis skrev:
Iom att du inte har projekttråd på PSC så får jag skriva här istället. Snart dags att köra på några träffar förmodar jag? Är väl träff på Biltema Malmö på söndag? Har inte full koll på vad som händer i Malmö/Lund när det gäller bilträffar, brukar hålla till i hbg. Men är ju så illa tvungen att vara här nere pga skolan. Hade varit trevligt att flabba lite skit och sparka däck på en träff.

Jo, det är hög tid, men vill sänka bilen och lacka ner lite lister innan jag börjar skryta med den tongue. Jag brukar hänga på Ystadträffen, som börjar nästa fredag och jag har varit sugen på Malmöträffen många gånger, men inte fått tummen ur. Favoritstället är faktiskt Hbg, sen jag var där efter Vallåkra 2008. Blir bilen klar innan sommaren kommer jag nog besöka lite olika träffar i Skåne. Alltid kul att träffa likasinnade smile

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
hediis Produktutvecklare
1 april 2011 · 14 Inlägg

Lassing skrev:

hediis skrev:
Iom att du inte har projekttråd på PSC så får jag skriva här istället. Snart dags att köra på några träffar förmodar jag? Är väl träff på Biltema Malmö på söndag? Har inte full koll på vad som händer i Malmö/Lund när det gäller bilträffar, brukar hålla till i hbg. Men är ju så illa tvungen att vara här nere pga skolan. Hade varit trevligt att flabba lite skit och sparka däck på en träff.

Jo, det är hög tid, men vill sänka bilen och lacka ner lite lister innan jag börjar skryta med den tongue. Jag brukar hänga på Ystadträffen, som börjar nästa fredag och jag har varit sugen på Malmöträffen många gånger, men inte fått tummen ur. Favoritstället är faktiskt Hbg, sen jag var där efter Vallåkra 2008. Blir bilen klar innan sommaren kommer jag nog besöka lite olika träffar i Skåne. Alltid kul att träffa likasinnade smile

Det är ju så långt till ystad, och tråkigt att köra dit. Men har aldrig varit där så är sugen på att dra dit faktiskt på fredag. Ska du dit? Om du inte vill "skryta" med din bil kan vi kanske samåka om du vågar träffa en random människa ^^,

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
1 april 2011 · 324 Inlägg

hediis skrev:

Lassing skrev:

hediis skrev:
Iom att du inte har projekttråd på PSC så får jag skriva här istället. Snart dags att köra på några träffar förmodar jag? Är väl träff på Biltema Malmö på söndag? Har inte full koll på vad som händer i Malmö/Lund när det gäller bilträffar, brukar hålla till i hbg. Men är ju så illa tvungen att vara här nere pga skolan. Hade varit trevligt att flabba lite skit och sparka däck på en träff.

Jo, det är hög tid, men vill sänka bilen och lacka ner lite lister innan jag börjar skryta med den tongue. Jag brukar hänga på Ystadträffen, som börjar nästa fredag och jag har varit sugen på Malmöträffen många gånger, men inte fått tummen ur. Favoritstället är faktiskt Hbg, sen jag var där efter Vallåkra 2008. Blir bilen klar innan sommaren kommer jag nog besöka lite olika träffar i Skåne. Alltid kul att träffa likasinnade smile

Det är ju så långt till ystad, och tråkigt att köra dit. Men har aldrig varit där så är sugen på att dra dit faktiskt på fredag. Ska du dit? Om du inte vill "skryta" med din bil kan vi kanske samåka om du vågar träffa en random människa ^^,

Vi är ett par stycken som ska dit, men vi har inte bestämt vilka bilar vi ska ta eftersom ingen är "färdig" big_smile.
Vi brukar utgå från väg 13 mellan Sjöbo och Hörby (Bjärsjölagård), så det skulle ju vara en omväg för dig att ansluta innan Ystad (om du kör e6:an).

Annars brukar det vara ganska klent med franska bilar på Ystadträffen så det hade varit kul att se fler.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
hediis Produktutvecklare
1 april 2011 · 14 Inlägg

Lassng skrev:

hediis skrev:

Lassing skrev:

Jo, det är hög tid, men vill sänka bilen och lacka ner lite lister innan jag börjar skryta med den tongue. Jag brukar hänga på Ystadträffen, som börjar nästa fredag och jag har varit sugen på Malmöträffen många gånger, men inte fått tummen ur. Favoritstället är faktiskt Hbg, sen jag var där efter Vallåkra 2008. Blir bilen klar innan sommaren kommer jag nog besöka lite olika träffar i Skåne. Alltid kul att träffa likasinnade smile

Det är ju så långt till ystad, och tråkigt att köra dit. Men har aldrig varit där så är sugen på att dra dit faktiskt på fredag. Ska du dit? Om du inte vill "skryta" med din bil kan vi kanske samåka om du vågar träffa en random människa ^^,

Vi är ett par stycken som ska dit, men vi har inte bestämt vilka bilar vi ska ta eftersom ingen är "färdig" big_smile.
Vi brukar utgå från väg 13 mellan Sjöbo och Hörby (Bjärsjölagård), så det skulle ju vara en omväg för dig att ansluta innan Ystad (om du kör e6:an).

Annars brukar det vara ganska klent med franska bilar på Ystadträffen så det hade varit kul att se fler.

Förutom att jag pluggar och bor i malmö så det blir e65an direkt för min del i så fall. Enda problemet är att jag slutar jobba 19,15 så tiden blir knapp om man ska hänga med i tåget.

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
2 april 2011 · 324 Inlägg

hediis skrev:

Lassng skrev:

hediis skrev:

Det är ju så långt till ystad, och tråkigt att köra dit. Men har aldrig varit där så är sugen på att dra dit faktiskt på fredag. Ska du dit? Om du inte vill "skryta" med din bil kan vi kanske samåka om du vågar träffa en random människa ^^,

Vi är ett par stycken som ska dit, men vi har inte bestämt vilka bilar vi ska ta eftersom ingen är "färdig" big_smile.
Vi brukar utgå från väg 13 mellan Sjöbo och Hörby (Bjärsjölagård), så det skulle ju vara en omväg för dig att ansluta innan Ystad (om du kör e6:an).

Annars brukar det vara ganska klent med franska bilar på Ystadträffen så det hade varit kul att se fler.

Förutom att jag pluggar och bor i malmö så det blir e65an direkt för min del i så fall. Enda problemet är att jag slutar jobba 19,15 så tiden blir knapp om man ska hänga med i tåget.

Jo, träffen kommer du ju lätt hinna till, men blir kanske jobbigt att få en bra plats längs raksträckan.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
hediis Produktutvecklare
2 april 2011 · 14 Inlägg

Lassing skrev:

hediis skrev:

Lassng skrev:

Vi är ett par stycken som ska dit, men vi har inte bestämt vilka bilar vi ska ta eftersom ingen är "färdig" big_smile.
Vi brukar utgå från väg 13 mellan Sjöbo och Hörby (Bjärsjölagård), så det skulle ju vara en omväg för dig att ansluta innan Ystad (om du kör e6:an).

Annars brukar det vara ganska klent med franska bilar på Ystadträffen så det hade varit kul att se fler.

Förutom att jag pluggar och bor i malmö så det blir e65an direkt för min del i så fall. Enda problemet är att jag slutar jobba 19,15 så tiden blir knapp om man ska hänga med i tåget.

Jo, träffen kommer du ju lätt hinna till, men blir kanske jobbigt att få en bra plats längs raksträckan.

Inte hela världen. Du får skicka över ditt nummer om du vågar så jag har någon att träffa där, annars blir jag nog ensam ^^,

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
14 april 2011 · 324 Inlägg

Bad news!

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-594ea0a62eee80f88d6b475acaf0b3d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-a25d1579e22aec178ea37f62fcb9f7ae.jpg

I fredags fick jag ett stenskott i huven (om ni läst tråden vet ni att den var nylackerad i höstas).
Det är ca 2-3mm djupt och jag känner mig inte motiverad att fullfölja detta projekt. Känns onödigt att sänka och fixa till utseendet på övriga bilen utan att ge huven ny lack igen (4000 sek). Man är inte gjord av pengar, tyvärr. sad

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
hediis Produktutvecklare
14 april 2011 · 14 Inlägg

Det där var INGET DÅLIGT STENSKOTT! Ge inte upp! Du vet vad jag gått igenom på bruksbilen. Jag har rost på två hjulhus på bruksbilen men jag tar hand om den ändå. Jag kör på som vanligt. Tycker inte du ska ge upp för ett stenskott, det är bara ett bevis på att bilen används!

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
peder Dorifto King Peedi Balerado
14 april 2011 · 386 Inlägg

Tycker verkligen inte du ska ge upp, 306an är så jävla snygg i den färgen!!

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Lassing Industridesigner
14 april 2011 · 324 Inlägg

peder skrev:
Tycker verkligen inte du ska ge upp, 306an är så jävla snygg i den färgen!!

Jag gillar också färgen (hur den går över i lila i gatubelysning), men har faktiskt aldrig sett en annan bil i denna färgen, konstigt nog.

hediis skrev:
Det där var INGET DÅLIGT STENSKOTT! Ge inte upp! Du vet vad jag gått igenom på bruksbilen. Jag har rost på två hjulhus på bruksbilen men jag tar hand om den ändå. Jag kör på som vanligt. Tycker inte du ska ge upp för ett stenskott, det är bara ett bevis på att bilen används!

Jag kommer ju inte sluta använda bilen, men det känns inte lönt att lägga pengar på utseendet om jag vet att jag aldrig kommer vara 100% nöjd med den. hmm

Jag har färg och klarlack hemma, så stötfångaren bak och vissa repor går ju fortfarande att fixa.
Har även lite diverse saker till motorrummet hemma som jag också kan fixa. Jag vill bara inte lägga större summor som inte krävs för att bilen ska rulla.

Min tanke med bilen är att den ska vara clean, men jag fick en tanke att täcka bulan med någon dekal eller liknande.

I helgen ska finfälgarna på igen, så vi får se om motivationen kommer tillbaka då.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang