Peugeot 306. Uppfräschning och lite styling.

2007 efter gymnasiet fick jag jobb på gamla gummifabriken i Sjöbo och eftersom jag bodde i Bjärsjölagård vid tillfället behövde jag en bil att pendla till jobbet med. En liten begränsning när jag valde bil var ekonomin eftersom jag endast hade sommarjobbat tidigare. Så jag hade alltså inte råd med något superhäftigt. Jag kikade på risiga Opel Kadett GSi och Lancia Delta, men eftersom lillbrorsan hade problem med rost på sin Porsche 924 var jag lite avskräckt av dessa, samt att jag i princip inte kunde något om bilar alls. Familjen körde Peugeot och jag visste att de inte rostar (nej, faktiskt inte :P), så tillslut blev det en 306 1.6 efter att jag blivit kär i en svart 306:a som stått vid tågstationen i Höör under min gymnasietid. Vid tillfället var GTI:erna för dyra för min budget, tyvärr.
  • 26 Följare
  • 96 388 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni 2013
hediis Produktutvecklare
18 augusti 2011 · 14 Inlägg

Tjusigt! smile

Tycker definitivt att du ska satsa på en sänkning och samtidigt som du gör det så renoverar du bakaxeln, lika bra att göra det smile

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
23 oktober 2011 · 324 Inlägg

Har eventuellt nya fälgar på gång, så jag kan köra med 17" året runt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-4d14feae044da4be040cdf521fb75882.jpg
så behöver vi inte kommentera att jag inte ändrat vänster bakhjul smile

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
28 oktober 2011 · 324 Inlägg

Igår var jag i Halland och shoppade. Ovan nämnda fälgar köptes (silver - ska snyggas till och bli svarta) och så fick jag tag på en originalvinge. Diskret, så som det ska vara smile

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
28 november 2011 · 324 Inlägg

Ok, bilden är ju inte den bästa, men detta är fälgarna som väntar på lätt renovering och svart lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-ff24d5e367ce2468f3d1bda59100bdbc.jpg

Jag bytte till vinterplåtisarna förra helgen och då passade jag på att prova dessa med mina 25mm-spacers. Det visade sig att fälgarna inte passade mina spacers, så antingen får jag svarva till spacersarna något eller köpa andra spacers. Fälgarna ska passa med 5mm-spacers som jag har liggande, men jag vill passa på att fylla ut hjulhuset lite bättre nu när jag ändå har fälgar med relativt lågt ET.

Original ET: 18
Fälgarnas ET: 25
Wolfrace-fälgarnas ET: 40

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
20 december 2011 · 324 Inlägg

Idag skulle jag fixa lite småsaker. Hann dock bara med att mäta spacers och fälgar (eftersom jag tänkte skaffa nya spacers), byta baklyktor till otonade (för att det är lite säkrare på vintern och för att det närmar sig besiktning) och fixa till min vinge lite så den blir svart och fin.

Utöver detta behöver jag ställa in framhjulen som tuggar lite däck just nu, slipa ner mina fälgar, fixa till min stötfångare bak (som har smält lite vid avgasröret), hänga upp avgassystemet lite bättre (så att jag har utrymme att sänka bilen sen), ta bort bakrutetorkare (och göra ett litet hemligt projekt av denna smile ) och slutligen ta bort radioantennen då jag aldrig lyssnar på radio (spelas bara skit där ändå).

Bild 1. Baklyktorna är utbytta och man kan även se hur skrynklig stötfångaren blivit vid avgasröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-f7db70192e0f99797fde4cc3c5c11228.jpg

Bild 2. Rengör vingen som ska på bilen snart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-6479f32a433eff2d40f895c6ca8ad44e.jpg

Bild 3. Hålet i fälgen är mindre än upphöjningen i spacern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-8d90bf0f9a35de60351ddd363593a7b2.jpg

Bild 4. Hur man torkar av en vinge när man inte har tillgång till trasa. 500W-ljus smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-08b4133ce0ad8b5d14439b4e45b0c686.jpg

Bild 5. Grå plastvinge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-54519b4aa7b6cab426f8923bf70986b0.jpg

Bild 6. Svart plastvinge. Behöver nog en omgång till, annars får jag värma den, alternativt lacka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-e0e85c29ef9190da103086913baedaec.jpg

Och slutligen en inspelning av avgasljudet. Jag har varit lite nyfiken på hur det låter utifrån smile. Låter väl sådär. Varvar inte ut ordentligt, och så skyller jag som alla andra på kameran ^^

Senast redigerat av Lassing (2 mars 2012)

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
30 december 2011 · 324 Inlägg

Idag bytte jag ut de trasiga lamporna som satt bakom fläktreglaget. Jag visste inte ens att reglagen skulle lysa förrän fram till en vecka sedan. Så kvickt och lätt beställde jag dioder från diodhuset. Jag tänkte göra en instruktion på hur man bytar lamporna bakom fläktreglaget eftersom jag har hört att det är ett vanligt fel och att många inte pallar fixa det. Det var faktiskt lättare än jag trodde. Jag skulle bara gett fan i att pilla på vajrarna, för det gav mig bara en massa extrajobb. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-3252b58812627634fd8dd14530c18155.jpg
lamporna är av typ B8.5d. lamporna bakom klockan är B8.3d, men med viss modifiering funkar även B8.5d.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-cf272cc84963204bfa4a67fbe54e71ef.jpg
verktygen som behövs: en spårmejsel och en t20 (torxnyckel).

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-9ae11433f6e2c3817816184bf4e8552a.jpg
detta är utgångsläget

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-0b24a06219a9cac3e5e17d5c3feee120.jpg
ut med stereon

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-dc852cda5cc4913cb1235be70558b5aa.jpg
använd spårmejseln för att lossa nedre plastpanelen. bänd försiktigt runt panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-7ca247f9ff1619b3dba447267757e9f2.jpg
lossa de grönmarkerade skruvarna för att få loss klockan. (jag tänkte även byta lamporna i denna)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-d5b86ab95aa45dc44fcd8432d66650c9.jpg
för att få av stora panelen, lossa de grönmarkerade skruvarna och två muttrar på baksidan (markerade med pilar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-ff7563c2e8d13ec542aa92ea7b2500b9.jpg
lossa de grönmarkerade skruvarna för att få loss reglagedelen (jag lyckades inte få ut strömförsörjningen på baksidan, så jag kunde inte få ut hela delen. är då inte säker på att dessa skruvarna var nödvändiga att få av). Istället lossade jag fronten vid clipsen som markerats med pilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-13e2313c9e15a3ec5964bda89e794853.jpg
vrid låspinnarna vid pilarna 90°. dra försiktigt ut kretsplattan genom att trycka ihop clipsen som är inringade och lirka ut plattan så långt det går. ska gå tillräckligt långt för att peta loss lampan längst till vänster som sitter sämst till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-2ef5364152531032a4b17da2bbb66a6e.jpg
jag tog hjälp av skruvmejseln. väldigt försiktigt bände jag utåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-24af4c5dd3bb9e465c2d5c213700bd9f.jpg
så här långt ut fick jag kretsplattan, vilket var tillräckligt för att komma åt att byta lamporna. jag tog lite hjälp av en liten tång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-f855a5f6cf5262ebdc1384dad7bec554.jpg
kretsplattan är ganska flexibel vilket gör det lätt att byta iaf två av lamporna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-e9e03e26dfdd53da8ef3efb202f091d0.jpg
och glöm iINTE att testa ljuset innan man sätter ihop allt igen, särskilt när man satt i LED som är polära

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-b94f61ff3aae174c9508386caf433132.jpg
sådär smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-f4f4424aca4186fc8077e0622c0eb411.jpg
jag passade på att byta lamporna i klockan. den delar man vid fyra hakar/clips vid varje hörn. finns en risk att dessa bryts om man inte är försiktig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-521f16b30a04d6a7500eb55ba3de30e5.jpg
(clipsen markerade igen) det är en bra ide att även här testa så det lyser innan man sätter ihop allt igen.

Sen gör man bara allting baklänges för att sätta ihop allt igen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-7ab64aa818bd0d9f7e89e619a2946d0e.jpg
så fint ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-954c9fd0f6083ac6c1ce49d442de3c35.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
20 januari 2012 · 324 Inlägg

Ingen återvändo... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-61a405804cda821c15d76b7ae088129f.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
hediis Produktutvecklare
20 januari 2012 · 14 Inlägg

Satan Vad Gött!

Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi "Naturally Aspirated" (1997)
Lassing Industridesigner
29 januari 2012 · 324 Inlägg

Här har vi färg. Lite till underredet, lite till tyget på dörrsidorna, och plasti dip som jag tänkte testa på fälgarna när de blivit renoverade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-91f62924e106484b0820e4328b30bc93.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Nisse
9 februari 2012 · 40 Inlägg

Tjaa! Riktigt bra bygge!

Men har en fråga ang avgasystemet!
vad för mått och vinklar hade du på rören?
Tänkte också bygga eget rör från katten smile

Volkswagen Golf MK5 GTI "Helge" (2006)
Lassing Industridesigner
9 februari 2012 · 324 Inlägg

Nisse skrev:
Tjaa! Riktigt bra bygge!

Men har en fråga ang avgasystemet!
vad för mått och vinklar hade du på rören?
Tänkte också bygga eget rör från katten smile

Tja! Tack!

Jag har ingen aning om vinklarna. Köpte detta färdigt. Antar att vinklarna är samma som originalsystemet och att endast rördiametern är annorlunda. Kan iaf säga att 2,5 tum nog är för stort oavsett vilken motor man har (om man inte tryckt ner en v6:a, alternativt turbo). Jobbigt med ljudnivån när man kör i högre hastigheter under längre stunder.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Nisse
9 februari 2012 · 40 Inlägg

Okej big_smile

Vart fick du tag på det kittet? smile

Volkswagen Golf MK5 GTI "Helge" (2006)
Lassing Industridesigner
10 februari 2012 · 324 Inlägg

Bildelsspecialisten.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
26 mars 2012 · 324 Inlägg

Helgens härliga väder har varit motiverande till att ta tag i lite detaljarbete. Tyvärr glömde jag kameran, så det blir mobilbilder idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-255810501791bc326143e016833f5fca.jpg
Bromstrummorna bak såg riktigt tråkiga ut nu när jag ska köra mer öppna fälgar ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-9aab52b399c855b6aad975155476e0d3.jpg
Borstade ner dem med roterande stålborste = effektivt

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-da3a38ed7e149c8978814beb4d497320.jpg
Maskering...

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-8066748b412b31c8b5035235172d6a8b.jpg
...Vilket jag glömde på bultarna på högersidan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-d4264447f19e7d486e78245287c198d5.jpg
Sen blev det silver. Kommer bli snygg kontrast om jag kör svarta fälgar sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-6e6fbf99b08cde7eb4094f3b05e509c2.jpg
En av fälgarna var kantstötta

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-7a8a02f9cccde04b8e2e61dd7d15d3fc.jpg
Spacklade mest för skams skull

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-c25411afb98cd574ed97dcf433c93445.jpg
Och maskering. Blir ju skarvar när man gör såhär, men de slipades ner med våtslip. Spelar mindre roll om jag ska köra plasti dip på dem sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-093a8e841e4aa75cdd497ec6130c8cbb.jpg
Syns ganska bra på denna bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-63caba61a2aaac1a358a5a938e5bf8dd.jpg
Motivationsbild 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-6ccac68e5c860ab1da2b6f9f2badd2cf.jpg
Motivationsbild 2

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
27 mars 2012 · 324 Inlägg

Idag fick jag hjälp i skolverkstaden att svarva till mina spacers så de skulle passa nya fälgarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-d9e162ffee4c9bf9e7c89379a75097c3.jpg

Kom hem hyfsat i tid efter skolan idag och vädret var så sjukt nice, så jag passade på att montera spacersarna också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-c8f65653ea06ad90ec0b193b1e8a4802.jpg
Vänster fram. Det blev väldigt brett fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-c607eb87a6e6cfd78974b3eb14b1a41f.jpg
Höger bak. Finns lite mer utrymme bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-43a100b5919cb45b217aa4e9851979f5.jpg
Höger fram.


Fråga: Hur påverkas väghållningen av att man breddar spårvidden?

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
9 april 2012 · 324 Inlägg

Jag har länge planerat att göra en ny luftväg från öppna luftfiltret till luftburken. Nu över påsk har jag fått tummen ur. Jag har ett aluminiumrör som ska ersätta plaströret som sitter original, dels för utseendet och dels för att det känns som en onödigt lång väg för luften att färdas genom "originaltrumpeten". För att få aluminiumröret att passa på original luftburk var jag tvungen att bygga en adapter. Det är inget mästerligt glasfiberbygge utan mer experiment, då jag inte har någon erfarenhet av glasfiberbyggande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-459ee49ccee318ca9c6a97389dfa8229.jpg

Byggde en form av lite mdf och ett 4"-spik tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-151239a6458ca188d249d256ab25bee7.jpg

Sen lade jag på glasfiberväv och dränkte med lamineringsepoxy. Detta i flera lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-7c737d075cc06411615939d04984cf42.jpg

Konstruerade det så att jag skulle kunna slå ut formen med hjälp av ett avsågat spik.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-a3f0fc6f72fed7d0720754dce99fa144.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-1bf6e1a58e61be891d4b3af6abea193f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-fe91cfde3f741d94a209ba2564147320.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-c9afc8da7a68dc779d44d56387585b67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-d9d85775bd1a648648bdf7f1fde0ad85.jpg

Lite mek med att få det att passa, men till slut fick jag ihop det. Det lär dock bli ganska struligt att passa in det på luftboxen, då den ovala sidan blev lite för stor (tror jag). Löser sig säkert när jag börjar pilla med det.

och just det; tanken var ju att jag skulle slipa och lacka den, men eftersom finishen var ganska rough pallar jag inte slipa, spackla, slipa, spackla, för det skulle krävas en hel del tongue
i detta fallet var funktionen viktigast smile

_________________________________________________________________________________________

Idag fick jag ner alltihopa. Blev lite pill, men det passade faktiskt över förväntan. Fick dock lyfta ur batteriet för att få ner röret tongue

Motorrummet ser lite tråkigt ut efter vintern hmm
http://osterlindh.com/laddaupp/images/814DSC07510.jpg

De nya fälgarna (eller rättare sagt däcken) var inte bra, så Wolfrace-rimsen får gå ett tag nu.
http://osterlindh.com/laddaupp/images/209DSC07511.jpg

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
19 april 2012 · 324 Inlägg

Nu har insidan på dörrarna blivit svartfärgade så nu kan jag säga att interiören på denna bilen är helt klar (sånär som på en ny växelspaksknopp).

Före:
http://osterlindh.com/laddaupp/images/729DSC00785.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-7828fb9f307e313c2c70cf20e082c43d.jpg

Får ta lite bättre bilder på detta när jag får tillfälle.

Sen hämtade jag nyss ut detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-8a6c19a41ea3bbf1a6d1c3eceb3f8950.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68177/68177-b803ab9074212114b2daf528c93b0d7a.jpg

Senast redigerat av Lassing (26 april 2012)

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Lassing Industridesigner
29 april 2012 · 324 Inlägg

I helgen passade jag på att ställa in framhjulen så de slutar slita utsidor. Detta gjorde jag medan vi monterade coilovers på brorsans Seat. Och suget efter sänkning blev ju inte direkt mindre av att brorsan tyckte körglädjen blev bättre i Seaten än i hans sommarbil (Porsche Boxster).

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
PatrikB92 Med-lem
8 maj 2012 · 341 Inlägg

Detta projekt ska helt klart följas, riktigt snygg bil! smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
Lassing Industridesigner
9 maj 2012 · 324 Inlägg

Tack, kul att du hittat hit smile

Letar för tillfället efter hyfsad bakaxel för renovering (och sänkning).

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang