4285
Sök

Dubbla batteri, inkoppling osv.

1 131 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
om du ska ha batteriet i bagaget så kan du ju koppla in två st kablar till batteriet istället för att köpa strömblock.

dvs dra två kablar från batteriet , ett till varje steg.

Men då får jag köpa dubbla säkringar&säkringshållare till varje kabel, istället för en som går till strömblocket?

stRaend
10 april 2010
aaa. men då kan du säkra 35mm2 kabeln lite högre än 21mm2. annars kan du ju lika gärna dra 21mm2 till båda stegen. eftersom den kabeln till strömblocket får du inte säkra högre än 21mm2 då det är lägsta arean.

1 131 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
aaa. men då kan du säkra 35mm2 kabeln lite högre än 21mm2. annars kan du ju lika gärna dra 21mm2 till båda stegen. eftersom den kabeln till strömblocket får du inte säkra högre än 21mm2 då det är lägsta arean.

Hm, får fundera på detta.

4 693 Inlägg
10 april 2010
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
Om du har råd så kör på 50mm2 mellan batteriet fram och batteriet bak.
Sen 35mm2 från batteriet bak till stegen.

Glöm inte att säkra av kablarna från batteriet bak också.

Eller så gör man tvärt om, blir billigare så. tongue Jag kör 35mm2 från främre batteriet till ett säkringsblock, från det går det dubbla 21mm2 till bakre batterierna och från dom till stegen går det 50mm2 kabel.

Anledningen till att ha 50mm2 mellan batteriet fram och det som sitter bak är för att slippa så mycket voltdrop. Sen från batteriet bak till steget är det mycket närmare, då kan man ha en tunnare kabel.

Sen att jag INTE har några säkringar och att jag har 35mm2 från generatorn till batteribanken är en annan sak. Mellan batterierna och mellan baterierna och steget har jag 70mm2  roll Orkade inte byta hela vägen till 70mm2, haha!

Booyakasha!

stRaend
10 april 2010
en säkringshållare kostar 119:-.

2 035 Inlägg
10 april 2010
stRaend skrev:

ANL?? var då någonstans?? Inte mds vill jag inte ha.

Biljudsveteran sen 1984!

560 Inlägg
10 april 2010
Finns för 149 kronor oxå, då med ringanslutning.

bosabengt skrev:
stRaend skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

2 035 Inlägg
10 april 2010
jimmyostrom skrev:

bosabengt skrev:
stRaend skrev:

Var? vilken sida??

Biljudsveteran sen 1984!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 april 2010
bosabengt skrev:
jimmyostrom skrev:

bosabengt skrev:

Var? vilken sida??

www.blekingebilradio.se under tillbehör hittar du säkringshållare ANL

Har dock själv mds varianten i beetlen, den tar 50mm2 lätt även om det står 35mm2 i beskrivningen, den duger åt mig så det gör den nog åt dem flesta.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stRaend
11 april 2010
och om locket lossnar som jag såg någon skrev i en annan tråd så finns det eltejp att köpa för 10:- / rulle på biltema tror jag det var? wink

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Blir väl 2 säkringshållare då. smile

Bör en generator ligga på fler "Ah" än batteriet för att det ska laddas upp riktigt? Retorisk fråga? roll

21 761 Inlägg
11 april 2010
För att få bra laddning så bör generatorn kunna ge lite mer än den totala strömförbrukning som bilens alla förbrukare har, alltså även inklusive stereoanläggningen. Det är inte själva batteristorleken som man ska kolla på. smile

Grejen är att om man har en stor anläggning så skulle kanske generatorn behöva vara på 200-300 A, vilket inte alltid är så enkelt att få dit (dessutom kostar en sån en hel del). Därför får man ofta göra en kompromiss mellan total strömförbrukning och generatorstorlek, tex ha en normalstor generator och istället göra underhållsladdning emellanåt så att inte batteriet riskerar djupurladdning.

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att få bra laddning så bör generatorn kunna ge lite mer än den totala strömförbrukning som bilens alla förbrukare har, alltså även inklusive stereoanläggningen. Det är inte själva batteristorleken som man ska kolla på. smile

Grejen är att om man har en stor anläggning så skulle kanske generatorn behöva vara på 200-300 A, vilket inte alltid är så enkelt att få dit (dessutom kostar en sån en hel del). Därför får man ofta göra en kompromiss mellan total strömförbrukning och generatorstorlek, tex ha en normalstor generator och istället göra underhållsladdning emellanåt så att inte batteriet riskerar djupurladdning.

A ok nice smile
Bör man koppla en större kabel från generator till batteriet? Typ 21mm2 istället för nuvarnade 6mm2 eller dylikt, eller spelar det ingen roll?

stRaend
11 april 2010
det spelar stor roll. det är typ det första du ska uppgradera vid bygge av ljudanläggning

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
det spelar stor roll. det är typ det första du ska uppgradera vid bygge av ljudanläggning

kk nice. Får uppgradera den i båda bilarna då.... big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
Om du har råd så kör på 50mm2 mellan batteriet fram och batteriet bak.
Sen 35mm2 från batteriet bak till stegen.

Glöm inte att säkra av kablarna från batteriet bak också.

Eller så gör man tvärt om, blir billigare så. tongue Jag kör 35mm2 från främre batteriet till ett säkringsblock, från det går det dubbla 21mm2 till bakre batterierna och från dom till stegen går det 50mm2 kabel.

Anledningen till att ha 50mm2 mellan batteriet fram och det som sitter bak är för att slippa så mycket voltdrop. Sen från batteriet bak till steget är det mycket närmare, då kan man ha en tunnare kabel.

Sen att jag INTE har några säkringar och att jag har 35mm2 från generatorn till batteribanken är en annan sak. Mellan batterierna och mellan baterierna och steget har jag 70mm2  roll Orkade inte byta hela vägen till 70mm2, haha!

Jo jag vet, men det är inte alltid man får dit så grov kabel särskilt enkelt, dubbla 21mm2 är max i min bil iaf om inte mattor och lister ska sitta konstigt. 35mm2 räcker dock till sett till laddströmmen som generatorn ger. Men självklart ska man dra så grov kabel som man kan/plånboken tillåter. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 april 2010
Rigg0 skrev:
Bör man koppla en större kabel från generator till batteriet? Typ 21mm2 istället för nuvarnade 6mm2 eller dylikt, eller spelar det ingen roll?

Du hade ju kollat upp strömförsörjningen sa du ju ?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
11 april 2010
ExtraKim skrev:
Rigg0 skrev:

Kolla och göra ngt åt den är olika saker wink Jag har kollat på min med men inte haft tid att fixa den än tongue hehe
Senast redigerat av M_icke_ (11 april 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Rigg0 skrev:

Mjo i ena bilen. Är i pontiacen som batteriet laddar ur fort, kanske skulle sagt det.... ;)

Har ett banner batteri på 75-85ah? och en generator på 65ah.
Men har bytt till en 100ah generator nu, så får se om det blir bättre.
Dock funderade jag på om jag skulle uppgradera kabeln som går från generator till batteriet till något större?

Måste ju uppgradera jordkabeln då också, MEN generatorn är jordad direkt i blocket så finns ingen jordkabel om jag inte är helt ute å cyklar?
Så bara att dra en större strömkabel från generator till batteri utan problem då?

21 761 Inlägg
11 april 2010
Rigg0 skrev:
MEN generatorn är jordad direkt i blocket så finns ingen jordkabel om jag inte är helt ute å cyklar?

Det stämmer, man får dock se till att anliggningsytan i själva fästet är rengjort så att kontakten blir bra.

Rigg0 skrev:
Så bara att dra en större strömkabel från generator till batteri utan problem då?

Borde vara så. 21 mm2 låter vettigt, det teoretiska spänningsfallet i 1,5 m lång 21 mm2 kabel är ca 0,13 V vid 100 A och det kan räknas som "godkänt". smile

Sök