Köpråd: Audi Coupe

SimoniX
11 april 2010 · 79 Inlägg

Tjena!

Har funderat på att köpa en Audi Coupe från 91. Tror det blir 1,8, eller 2,2L maskinen. Så undrar bara om det är något speciellt man skall kolla på? eller om det finns "sjukdomar"  på den modellen.
Tack på förhand!

LIVINL0UD
11 april 2010 · 1 582 Inlägg

Det finns jätte mycket bra information att läsa på www.nordicaudi.com smile
Jag tycker att du borde köpa en med quattro istället, du får en rolig bil året runt cool

CarpeDiem German Engineering
11 april 2010 · 9 082 Inlägg

20V Quattro ska du ha smile Som ovanstående talare säger så finns mkt information på Nordic Audi.

Lycka till smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
te_wik Forummoderator
11 april 2010 · 12 813 Inlägg

CarpeDiem skrev:
20V Quattro ska du ha smile Som ovanstående talare säger så finns mkt information på Nordic Audi.

Lycka till smile

Hur lätt är det att hitta en 20V quattro som inte är plågad så den har ena hjulparet i graven redan? tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hedning Fd Bannad
11 april 2010 · 657 Inlägg

SimoniX skrev:
Tjena!

Har funderat på att köpa en Audi Coupe från 91. Tror det blir 1,8, eller 2,2L maskinen. Så undrar bara om det är något speciellt man skall kolla på? eller om det finns "sjukdomar"  på den modellen.
Tack på förhand!

1.8an är dunderslö bara så du vet, dock också bränslesnål som fasen. Tänk dock att du kommer skämmas vid varje form av prestandauppgörelse, då coupen ser sportig ut men en 1.8a blir aldrig sportig hur många sportluftfilter du än klämmer dit.

är det inte 2.3 motorn i coupen?

Märkesbög
LeafBox Lat Perfektionist
11 april 2010 · 6 359 Inlägg

1,8 är bara skit.
Och 2.2 fanns inte. (då heter dom S2. 2,2 med turbo <3)
Men 2,3 därimot, samma som jag har. Går väll rätt hyffsat. Och bland dom snyggaste bilarna som gjorts tycker jag.
Finns en 20v oxå på 170hk, sen v6or. Men v6orna är inge vidare. Och 20v motorerna är ofta slutkörda.

Så länge man hittar en i bra skick så är dom underbara. Jag kan rekommendera dom med gott samvete iaf. jag har aldrig haft nå stora problem med min iaf smile

Senast redigerat av LeafBox (11 april 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
SimoniX
11 april 2010 · 79 Inlägg

låter bra, är bara orolig med bränsle förbrukningen med en quattro. någon som har uppgifter om hur mycket 2,3 quattro behöver i bränsleförbukning? tar gärna emot bränsleinformation om 2,3 utan quattro också smile

Master_J Stålmannen
11 april 2010 · 465 Inlägg

LeafBox skrev:
1,8 är bara skit.
Och 2.2 fanns inte. (då heter dom S2. 2,2 med turbo <3)
Men 2,3 därimot, samma som jag har. Går väll rätt hyffsat. Och bland dom snyggaste bilarna som gjorts tycker jag.
Finns en 20v oxå på 170hk, sen v6or. Men v6orna är inge vidare. Och 20v motorerna är ofta slutkörda.

Så länge man hittar en i bra skick så är dom underbara. Jag kan rekommendera dom med gott samvete iaf. jag har aldrig haft nå stora problem med min iaf smile

2.2L fanns väl i gamla coupe? 80-talaren som är rättså kantig?

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
LeafBox Lat Perfektionist
11 april 2010 · 6 359 Inlägg

Master_J skrev:

LeafBox skrev:
1,8 är bara skit.
Och 2.2 fanns inte. (då heter dom S2. 2,2 med turbo <3)
Men 2,3 därimot, samma som jag har. Går väll rätt hyffsat. Och bland dom snyggaste bilarna som gjorts tycker jag.
Finns en 20v oxå på 170hk, sen v6or. Men v6orna är inge vidare. Och 20v motorerna är ofta slutkörda.

Så länge man hittar en i bra skick så är dom underbara. Jag kan rekommendera dom med gott samvete iaf. jag har aldrig haft nå stora problem med min iaf smile

2.2L fanns väl i gamla coupe? 80-talaren som är rättså kantig?

Jaja, men den heter "GT Coupé" wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
11 april 2010 · 6 359 Inlägg

SimoniX skrev:
låter bra, är bara orolig med bränsle förbrukningen med en quattro. någon som har uppgifter om hur mycket 2,3 quattro behöver i bränsleförbukning? tar gärna emot bränsleinformation om 2,3 utan quattro också smile

2,3utan quattro går på strax under litern blandad körning. Med quattro blir det nog strax över.

Senast redigerat av LeafBox (11 april 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
SimoniX
11 april 2010 · 79 Inlägg

ingen som har lite mera exaktare uppgifter? hittar inte någonstans på internet... och någon som vet om det finns "typiska" fel på dom som man skall kolla efter när man köper en?

Senast redigerat av SimoniX (11 april 2010)

LeafBox Lat Perfektionist
11 april 2010 · 6 359 Inlägg

SimoniX skrev:
ingen som har lite mera exaktare uppgifter? hittar inte någonstans på internet... och någon som vet om det finns "typiska" fel på dom som man skall kolla efter när man köper en?

Typiska fel!

Handbromsen, kärvar ofta, i fördel på vänster sida, vet ej vrf tongue
Tempgivaren brukar bli knasig
På just Coupe så kan det ju bli otätt vid rutan. bara att byta tätningslisterna.
Relät för rövglödaren kan börja ticka. Inget farligt, men fruktansvärt irriterande.
Sen brukar ventiltryckarna leva om ofta. Man kan prova byta olja för att bli av med det. Men ibland är det tyvärr försent
Annars är det nog lugnt smile

Senast redigerat av LeafBox (11 april 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
te_wik Forummoderator
11 april 2010 · 12 813 Inlägg

Detta handlar om S2 coupe men det är ju samma kaross;
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hedning Fd Bannad
11 april 2010 · 657 Inlägg

SimoniX skrev:
låter bra, är bara orolig med bränsle förbrukningen med en quattro. någon som har uppgifter om hur mycket 2,3 quattro behöver i bränsleförbukning? tar gärna emot bränsleinformation om 2,3 utan quattro också smile

http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/na … ablad.html

här hittar du en del fakta om bränsleförbrukning,0-100, toppfart osv. värt att notera den ringa skillnaden mellan Quattro/icke Quattro i bränsleförbrukning.

Märkesbög
SimoniX
11 april 2010 · 79 Inlägg

tack så mycket! väldigt användbar sida smile

SimoniX
12 april 2010 · 79 Inlägg

vet att denna fråga är ganska "dum" men sägs ju att det inte finns några dumma frågor wink men den är lite svår att svara på, tänkte bara passa på å fråga när en 2,3l quattro maskin börjar bli "slutkörd" vet att det beror mycket på körstilen... men om den är servad som den ska, me kört "normalt" osv... inte sönder pinad heller men hur många kills ska dom tåla? svårt att svara på jag vet men ^^

te_wik Forummoderator
12 april 2010 · 12 813 Inlägg

Ja det är svårt att svara på smile De enda ja kan säga är att ja hade en 2.3E (fwd) å det var inget gjort på motorn förutom service å mindre rep som tex ventiltätningar å den hade gått 47000mil. Klart att kolvringar å annat börjar bli slitet då men den gick då bra.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
12 april 2010 · 6 359 Inlägg

Hade en audi 100 ifrån -87  ett tag. 38k mil på mätaren, inte omhändertagen för 5 öre utav förra ägaren iaf. Och den var faktsikt förvånandsvärt pigg tongue
Hade ingen tomgång och bromsarna funkade bara ibland. Men annars så x)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
SimoniX
12 april 2010 · 79 Inlägg

ok... hittade en 2,3E quattro från 1992 som var me rullat  250 000km som var ganska förmånlig så om era gått så långt och bra borde det ju inte vara några problem med den big_smile

Hedning Fd Bannad
12 april 2010 · 657 Inlägg

SimoniX skrev:
ok... hittade en 2,3E quattro från 1992 som var me rullat  250 000km som var ganska förmånlig så om era gått så långt och bra borde det ju inte vara några problem med den big_smile

min har gått 35 000 mil och går förvånansvärt bra, lite grinig att starta bara.

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang