3919
Sök

Volvo 740-88 B230F , motorn går inte jämnt

Avstängd
210 Inlägg
13 april 2010
tomgångs motorn låter inte långt borta ... men att bilen går bra ibland och  sedan inte så bra.... låter som elfel... ett relä som krånglar pga luftfuktighet kyla värme mm mm
själv har jag bytt många av dessa relän... lägger relät av helt till slut så kommer man ingenstans....
testa å se ... har din kompis en likadan bil så smakar ju gratis test fint

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

176 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
fransman skrev:
tomgångs motorn låter inte långt borta ... men att bilen går bra ibland och  sedan inte så bra.... låter som elfel... ett relä som krånglar pga luftfuktighet kyla värme mm mm
själv har jag bytt många av dessa relän... lägger relät av helt till slut så kommer man ingenstans....
testa å se ... har din kompis en likadan bil så smakar ju gratis test fint

Ska kolla de här radiostyrningsrelät till spridarna med då så har jag testat av det med ......................

1 562 Inlägg
13 april 2010
Swirre66 skrev:
Bensinskallen skrev:
Ja gör ett kompprov somsagt så ser du ju om de är tokfel, men en "liten smygare" brukar inte synas på kompet så tydligt eftersom det är en så liten läcka.

Tomgångsmotorn sitter under insuget, ganska precis under gasspjället t.o.m. kan man säga... Kolla lite på den för de är ju den som styr lite först och främst.

Sen sitter de en svart ganska stor plastskruv på gasspjällshuset och där kan man faktiskt ställa tomgången lite men ja har aldrig testat själv för att se om de fungerar...

OK så det är det som är tomgångsmotorn min kompis skruvade på plastratten men den reagerade
inte på det , dessutom satt den som fan ................. vad tycker du om det ?

å justera tomgången där löser inte problemet

71 Inlägg
14 april 2010
Swirre66 skrev:
volvo74085 skrev:
Swirre66 skrev:

Har bytat tändmodulen idag men det är samma fenomen, bilen går inte 100% jämnt, den pendlar på tomgången och går ibland ner riktigt o vill kväva sig ........

Fler tips ?

vad har du för motor i den??

Det är en B230F

insprutarn alltså,testa köra utan luftfilter om det går bättre?

176 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
volvo74085 skrev:
Swirre66 skrev:
volvo74085 skrev:

vad har du för motor i den??

Det är en B230F

insprutarn alltså,testa köra utan luftfilter om det går bättre?

Kan ju vara en ide´allt jag provar verkar hopplöst, sen går den hyffsat emellanåt,

Avstängd
210 Inlägg
14 april 2010
testat relät än???

kollat hallgivarna ???... dom sitter bakom motorn under fördelaren i blocket och mäter på svänghjulet
Senast redigerat av fransman (14 april 2010)

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

176 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Nu har jag bytat o testat alla relä som styr och bilen går fortfarande inte jämnt som jag vill, det märks även när man kör för den känns ryckig om man kör sakta o inte gasar så mycket. Någon som har fler tips eller man får köra den till en van mekare el kanske skrotnicklas heheh

1 562 Inlägg
23 april 2010
tjyvluft?spruta stargas kring insug

176 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
tjyvluft?spruta stargas kring insug

Det har jag med testat men inget resultat så de e tätt, verkar som inget  funkar, den startar jättelätt och går hyffsat men ändå inte 100 jämnt.

Nu har jag snart testat allt , kan de va i styrboxen felet finns ?

176 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
Sålde bilen ................. Tack alla som försökt ge tipps !

204 Inlägg
11 maj 2014
Men vad i!!! Har samma fel och hoppades att jag skulle hitta svaret här! tongue

Sök