2782
Sök

Problem med tomgång BMW 325i E36

128 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Hej

Har problem med tomgången på bilen, 325i -91, ingen vanos.
Tomgången svajar mellan 600-1300rpm när bilen är varm, i värsta fall dör bilen när jag kör iväg på endast dragläge. Har bytt vacumslangen närmast insuget men de vart inge bättre, rengjort LMM med elektronik rengöring samt testat koppla ur den, vart inge bättre av det heller.
Har letat efter tjuvluft och har ej hittat något, kollade även vid tändstiften och kring insprutet.

Bilen går inte märkbart sämre vid normal körning.
Har läst lite om att det kan vara lambdasonden, LMM och även nån givare vid spjälhuset.

Mvh Simon

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 april 2010
går den bättre när den är kall? drar den överjäkligt med bensin?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

128 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Tomgången svajar endast 50rpm när den är kall, går lika bra varm som kall. Har märkt att den drar lite mer bensin än vanligt faktiskt

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 april 2010
tempgivare, lambdasond och lmm någon av dom är troliga felorsaker.

om du drar ur LMM sladden, och bilen går lika illa är den med stor sannolikhet trasig.

spänningsmät lambdasonden, spänningen ska pendla mellan 0-1 volt om den är hel

resistansmät tempgivaren

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

128 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Okej. Detta hände väldigt plötsligt också, var ute och körde helt normalt och rätt vare var så började tomgången svaja. Ska se om jag får tag på en multimeter så jag kan mäta lite!

När jag drog ur kontakten till LMM så vart det som sagt ingen skillnad, alltså tomgången svajade fortfarande.

128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Lyfte upp bilen här om dagen och kände att endast ett avgasrör är varmt, den högra sidan. Båda är varma fram till katalysatorn men efter den så är det vänstra röret kallt. Stopp i katalysatorn? kan det vara något sånt?
Det kommer även knappt några avgaser ur det vänstra utblåset (Simons sportsystem)

dARKiE
5 031 Inlägg
17 april 2010
Hade samma prob med min 328.

Då var det kamaxelgivaren som var kass.
Det dära med lmm att den ska gå sämre när man drar ur den är en myt, Har frågat en jävla massa bmw verkstäder om detta. Det enda man lyckas göra när man drar ur kablen när strömmen är till batteriet är att tända en varningssignal till boxen att den är KASS och att den kommer börja dra sjukt mycket bensin å lukta bensin. Sen måste man åka å släcka denna lampa. Fråga era duktiga bmw mekaniker om ni inte tror mig.
Senast redigerat av Darkie (17 april 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

128 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Jaså det är en myt? man hör ju stup i kvarten att om man drar ur LMM så ska bilen börja gå dåligt.
Tycker ändå att det borde vara något fuffens med katalysatorn, kanske inte just det som gör att tomgången är som den är men den vänstra blir knappt varm. Ett annat problem möjligtvis.. suck

dARKiE
5 031 Inlägg
18 april 2010
Ja, enligt duktiga mekaniker är det så.

Har man en gång dragit ur lmm kontakten med strömmen till batteriet så har en felkod skickats till datorboxen och detta gör att bilen sedan går sämre nästa gång man gör om proceduren fick jag reda på. Testade samma sak på min och trodde även jag att Lmm var kass.. så åkte å testade den hos en duktig bmw mekaniker men jag hade köpt en helt ny helt i onödan den gamla fungerade också.. Utan det var kamaxelgivaren som det var knas med..

Kan ju vara att du har stop i katalyustorn.. testa att ersätta den med rakt rör i mellan istället å se om den går bättre. (obs olagligt bara för tests skull..) sen om det blir bättre så vet du ju vad som orsakade felet.. smile

Men jag hade dock kopplat upp bilen mot en dator och kollat felkoder innan jag hade börjat gissa. kostar mellan 200-500kr max.. å då får man allt på svart å vitt.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

299 Inlägg
18 april 2010
ingen tanke på att testa med en annan tomgångsmotor? smile kan ju kärva ihop på gamla bilar... hade problem 2 gånger med dom på e30s

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

128 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Jag ska nu först och främst testa att plocka bort den gamla katalysatorn och se om det blir någon skillnad, låter som en bra ide också att kika upp lite felkoder smile dock känner jag ingen privat person som har datorutrustning så det får väl bli att kolla med Ivars bil. Vet inte riktigt vad dom vill ha för att koppla upp bilen men det lär nog vara mer än bara ett par hundra kan jag tänka mig, man lever bra knapert just nu tongue

5 Inlägg
14 september 2010
Har typ samma problem med min 325. Fast den går bra när den är kall, inte förän den är helt varm som den går ojämt, men ENDAST när jag lägger i driven. :S Hittade du felet?

Sök