3956
Sök

Xenon i dimljus, lagligt eller olagligt?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Hejsan!

Har xenon 6000K i dimljusen, så satt och funderade på ifall det är lagligt eller inte?? I vilket fall skiter jag i vilket, men vore kul att få svar så man slipper sitta och fundera på det resten av kvällen tongue

Bara dom som har fakta bakom sitt påstående kan göra sig besvär att svara smile

MVH

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1337
1 343 Inlägg
1 224 Inlägg
14 april 2010
Xtravagant skrev:
lagligt!

Olagligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Böter böter haha

Xenonljus är endast lagligt på HELLJUS av svenska bilprovningen, resten olagligt (dimljus halvljus backljus blinkers haha)

i-vtec Do you?

1337
1 343 Inlägg
14 april 2010
Mazda6sex skrev:
Xtravagant skrev:
lagligt!

Xenonljus är endast lagligt på HELLJUS av svenska bilprovningen, resten olagligt (dimljus halvljus backljus blinkers haha)

Finns inga regler att du inte får ha xenon i dimljusen.. var har du fått det ifrån?

I'm not a fighter, I'm a lover!

4 005 Inlägg
14 april 2010
Om du lyckas hitta ett par dimljus som är E-märkta med xenon så kan du enligt nuvarande reglemente ha det monterat ja.

Men den e-märkningen går inte att få i Sverige. Och det gör det omöjligt att färdas med dimljus i Sverige. Vissa har försökt importera från andra länder som har en falsk e-märkning men misslyckats.

Och xenon är godkänt på halvljus om man uppfyller ovanstående samt kraven  tex om höggtrycksspolning och automatisk nivåreglering. däremot inte eftermonterat som tidigare talare förmodligen menar  smile

Edit: förtydligade med fet text.
Senast redigerat av linuslinje (14 april 2010)

3 354 Inlägg
14 april 2010
Xtravagant skrev:
Mazda6sex skrev:
Xtravagant skrev:
lagligt!

Finns inga regler att du inte får ha xenon i dimljusen.. var har du fått det ifrån?

vet inte om det kan vara helt konkret men bl.a på xenonkungen står det att det inte är godkänt av SBP
Senast redigerat av Seth (14 april 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 224 Inlägg
14 april 2010
linuslinje skrev:
Om du lyckas hitta ett par dimljus som är E-märkta med xenon så kan du enligt nuvarande reglemente ha det monterat ja.

Men den e-märkningen går inte att få i Sverige. Och det gör det omöjligt att färdas med dimljus i Sverige. Vissa har försökt importera från andra länder som har en falsk e-märkning men misslyckats.

Och xenon är godkänt på halvljus om man uppfyller ovanstående samt kraven  tex om höggtrycksspolning och automatisk nivåreglering. däremot inte eftermonterat som tidigare talare förmodligen menar  smile

Edit: förtydligade med fet text.

Jo precis, lagligt på halvljus ifall högtryckspolning och automatisk nivåreglering finns, men utgår från att så många bilar inte har det när de är utrustade med halogen smile

i-vtec Do you?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Dimljus behöver inte änns funka men man får inte ha xenon i dom? Låter ju korkat men jag vet inte alls, därför jag frågade tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1337
1 343 Inlägg
14 april 2010
Det är som jag säger, du FÅR montera xenon i dimljus. Dock måste ljusbilden stämma.
Finns ingen lagtext som säger att xenon i dimljus är förbjudet..

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 april 2010
Saxat från xenonkungen.se:

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus

Vid besiktningen är det alltså smartast att tillfälligt koppla ur dimljusen. Vad polisen tycker vet jag inte men sundsvallspolisen bruka ju ha överseende med det mesta tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Maskinförare
1 163 Inlägg
15 april 2010
Man kan ju använda dimljusen i kombination med helljus. Vilket måste göra att dom räknas som extraljus, vilket är lagligt. Finns många sätt att vända och vrida på sånt här.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

1337
1 343 Inlägg
15 april 2010
xenonkungen är skojare och ingen källa.
Det som står skrivet på deras sida skall tas med en nypa salt..

1 101 Inlägg
15 april 2010
Borde ju vara lagligt att ha det om det är SBP du är orolig över... Sen om det är lagligt att använda vet jag inte tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2010
Xtravagant skrev:
Det är som jag säger, du FÅR montera xenon i dimljus. Dock måste ljusbilden stämma.
Finns ingen lagtext som säger att xenon i dimljus är förbjudet..

Och hur gör man för att få till en korrekt xenonljusbild med en halogenreflektor? wink Ja jag kör själv xenon i mina dimljus (och allt annat också) och ingen verkar irriterad av det, men ljusbilden är inte rätt.

_Spawned_ skrev:
Man kan ju använda dimljusen i kombination med helljus. Vilket måste göra att dom räknas som extraljus, vilket är lagligt. Finns många sätt att vända och vrida på sånt här.

Jo men skillnaden är ju den att helljus ska du slå av vid möte med andra fordon, medans du får köra med dimljusen påslagna vid möte (dagtid tillsamans med p-ljus) och då kan det vara bra om dom lyser rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 354 Inlägg
15 april 2010
vad jag kan utläsa av eus direktiv.... (Jobbigt)
Så är de dimljus som är EEG godkända av glödtrådstyp så det är väl där som skon klämmer för gasurladdningslampor

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 101:SV:PDF
bilaga 3 så visar de testade och godkända lamptyper
sen var det lista med godkänd lux styrka etc...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 005 Inlägg
15 april 2010
Alltså. Man kan inte ta en E-godkänd lykta som därmed är godkänd med halogenlampa. Och sedan byta ut själva innehållet mot en gasladdad xenonljus-lampa och tro att den fortfarande är E-godkänd.

T.o.m glödlampor har märkningar..

Och dem som hävdar att det är lagligt med xenon i dimljus får gärna citera ett undantag till e-märkningen....

2 600 Inlägg
15 april 2010
men dimljusen behöver inte fungera va ? såna fall om nu har xenon i dom så är väll bara att dra säkringen och säga att dom inte fungera ?  sj så har jag halv och hel i xenon  besiktade bilen förra året utan att ta bort i från halv den gick igenom men detta året ska jag nog ta bort och sätta i halogen bara för att vara på säkra sidan=) och efter som en del har många frågor om xenon och watt efter en del envisas med att sätta samma watt styrka  på halv som halogen så blir det väldigt starkt och där ska det alltid vara 35 watt om nu vill vara snäll mot andra trafikanter tongue eller ja snällare man bländar ju lite mera med xenon överhuvudtaget men man kan göra det mildare smile  50watt och uppåt hör till  hel/extra ljus. i fall nu nån undra om detta så kan det vara lika bra att skriva det tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Nu handlar det inte om nån besiktning... Mer vad polisen säger smile
Senast redigerat av _Glenne_ (15 april 2010)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
15 april 2010
Alla mina bilar med xenon i dimljus har gått igenom!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

2 600 Inlägg
15 april 2010
_Glenne_ skrev:
Nu handlar det inte om nån besiktning... Mer vad polisen säger smile

ja polisen det är en annan femma de tongue sorry

gör som jag kör gubba racer=)

Sök