850 t5 steg 3 idricker väldigt mycket bensin??? vad är fel????

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

tja har en 850 t5a som jag har satt i ett steg 3 chipp i
har inget sportfilter eller avgassystem på bilen allt annat är org förutom en japps dämpare men nu till problemet...

tankade fult 70 liter och kom endast 45 mil det kan ju fan inte vara rätt menar och då har jag bara nästan kört landsväg fram och tillbaka till jobbet knappt något alls i stan..

vad kan vara fel??

tacksamm för svar?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 april 2010 · 5 650 Inlägg

kör lungare utan laddtryck ska du se den kommer under litern

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

MrEricsson skrev:
kör lungare utan laddtryck ska du se den kommer under litern

utan laddtryck hur menar du då ?? har ju kört lungt som fan  på landsväg skrev jag ju. jag har knappt aldrig laddat bilen till det vita fältet och den dricker 1.6 liter?

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

någon som vet???

Crille88
16 april 2010 · 1 353 Inlägg

att köra utan avgassytem och luftfilter kan inte va bra, och de lär vara jävligt jobbigt i längden,, wink

vad e de för chip?
850 drar mycket bensin hur du än kör den, kollat så lambdan och lmm är hela?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

Crille88 skrev:
att köra utan avgassytem och luftfilter kan inte va bra, och de lär vara jävligt jobbigt i längden,, wink

vad e de för chip?
850 drar mycket bensin hur du än kör den, kollat så lambdan och lmm är hela?

lamellerna knackar dom ska bytas. chipet är en kopia av autotechs steg 3 chip..

Necrocide
16 april 2010 · 138 Inlägg

Ett steg 3 chip är anpassat till en bil med öppnare andningsvägar än original, så att byta ut chipet mot ett steg 1 chip kan vara en väg att gå.

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

Necrocide skrev:
Ett steg 3 chip är anpassat till en bil med öppnare andningsvägar än original, så att byta ut chipet mot ett steg 1 chip kan vara en väg att gå.

elller bygga 3 downpipe med 2.5 efter kat och skaffa sport filter då borde det bli bättre va?

baloo83
16 april 2010 · 211 Inlägg

kolla lmm kan göra så det drar massa soppa.

Fiat 500 (2010)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

lamellen är dålig den knackar skrev jag längre upp den ska bytas men den slirar inte

Joakim-S Hobby Fotograf
16 april 2010 · 650 Inlägg

nu förstår jag inte? lmm=lamellen? nej nej Lmm=Luftmassmätare smile

MG e-HS (2021)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

hehe ok ne den är bra.. bilen  går ju rent och så

Senast redigerat av krille85 (16 april 2010)

Joakim-S Hobby Fotograf
16 april 2010 · 650 Inlägg

Okej så du har kollat lmm? så när du drar ur den börjar bilen gå dåligt? Inga felkoder?

MG e-HS (2021)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

eller hur tittar man ifall den är dålig om bilen går rent annars då_?

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

när jag drar ur kontakten till lmm så går den skit´..
och inga felkoder heller...

men det ska väl inte ha någon betydelse om jag har allt org förutom steg 3 chip bilen ska väl inte dricka så mycket ändå eller?

Senast redigerat av krille85 (16 april 2010)

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

får la sätta i org chippet tanka fullt och se ifall det blir stor skillnad blir det inte det så är det ju inte steg 3 chipet som gör att det dricker så mycket bensin även om allt är org förutom det eller hur?

Gilljam Laddtryck!
16 april 2010 · 137 Inlägg

Jag tycker du ska prova med org chippet som du säger.Min 850 t5 jag hade före 940in var chippad och jag kom 30mil på en fulltank hur jag än betedde mig^^ men den var det iaf nått fel på hehe:P

PoulZen
16 april 2010 · 772 Inlägg

krille85 skrev:

Crille88 skrev:
att köra utan avgassytem och luftfilter kan inte va bra, och de lär vara jävligt jobbigt i längden,, wink

vad e de för chip?
850 drar mycket bensin hur du än kör den, kollat så lambdan och lmm är hela?

lamellerna knackar dom ska bytas. chipet är en kopia av autotechs steg 3 chip..

Om det är en kopia av autotechs chip så kanske de som gjorde chipet gjorde fel, och mest bara programmerade så att bilen får mer bränsle?
Autotechs chip är ju noga avvägda och balanserade så att bilen får rätt bränslemängd och lätt luftmängd utan att dra mer bensin.
Kanske blev fel på chippet om det är en kopia?

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

PoulZen skrev:

krille85 skrev:

Crille88 skrev:
att köra utan avgassytem och luftfilter kan inte va bra, och de lär vara jävligt jobbigt i längden,, wink

vad e de för chip?
850 drar mycket bensin hur du än kör den, kollat så lambdan och lmm är hela?

lamellerna knackar dom ska bytas. chipet är en kopia av autotechs steg 3 chip..

Om det är en kopia av autotechs chip så kanske de som gjorde chipet gjorde fel, och mest bara programmerade så att bilen får mer bränsle?
Autotechs chip är ju noga avvägda och balanserade så att bilen får rätt bränslemängd och lätt luftmängd utan att dra mer bensin.
Kanske blev fel på chippet om det är en kopia?

a tror jag med sa det till han men han sa att det var en exakt kopia utav ett steg  3 chip från auto-. och att programeringen vart samma som på den

Rensvinf
16 april 2010 · 528 Inlägg

krille85 skrev:

PoulZen skrev:

krille85 skrev:

lamellerna knackar dom ska bytas. chipet är en kopia av autotechs steg 3 chip..

Om det är en kopia av autotechs chip så kanske de som gjorde chipet gjorde fel, och mest bara programmerade så att bilen får mer bränsle?
Autotechs chip är ju noga avvägda och balanserade så att bilen får rätt bränslemängd och lätt luftmängd utan att dra mer bensin.
Kanske blev fel på chippet om det är en kopia?

a tror jag med sa det till han men han sa att det var en exakt kopia utav ett steg  3 chip från auto-. och att programeringen vart samma som på den

Du har ett chip du inte vet vart det kommer ifrån och en uppsättning avgassystem, filter osv  som inte är rätt för de krav som chipet - om det nu är rätt, vilket du inte vet, har för att fungera optimalt. 

Och du frågor vad som är problemet?  wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang