Vilka märken tycker ni tar mer betalt för märket än varan?.

Palicuse
18 april 2010 · 1 129 Inlägg

Många gånger när jag har tittat på billjud m.m så har jag sett att priset kan skilja en hel del beroende på vilket märke varan kommer från. Visst finns det skillnader mellan varor och märken, och visst brukar man i de flesta fall få vad man betalar för. Men vilka märken tycker ni tar mer betalt för märket än varan?.

Palicuse
19 april 2010 · 1 129 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du ska nog ändra tråden till "Vilka återförsäljare tycker ni tar mer betalt för märket än varan?" Återförsäljarna sätter ju priserna "som de vill" på de flesta varorna och de återspeglar inte alltd generalagentens rekpris. Det är inte många gånger som generalagenten bestämmer priset (men det HAR skett).

Palicuse skrev:
Många gånger när jag har tittat på billjud m.m så har jag sett att priset kan skilja en hel del beroende på vilket märke varan kommer från. Visst finns det skillnader mellan varor och märken, och visst brukar man i de flesta fall få vad man betalar för. Men vilka märken tycker ni tar mer betalt för märket än varan?.

Visst är fler med och bestämmer priser, Det är ju en orsak till att folk ser efter vart de ska handla för att få valuta för pengarna. Men jämför man exempelvis Alpine och Kenwood så anser iaf jag att Alpine tar mer betalt för märket än varan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2010 · 13 744 Inlägg

några som tog för bra betalt förr för skit var coustik när dom var större detta var väldigt länge sen och den yngre generation har nog aldrig hörtalas om vad det är

var många som körde sånna grejer häromkring

hade ett coustik 260 om jag inte minns fel till mitt dls r5 kitt detta skulle vara bra grejer både steget och framsystemet men fick aldrig något bra klipp
men då tog jag ett Crunch något skitsteg som kostade typ 495kr på bilradiolagret
och det spelade skjortan av det där äkliga coustik

då lärde jag mig att aldrig tro på vad andra folk tyckte och tänkte om grejerna

var nog många som försökte sig på dyrare märken som faktist aldrig var bra grejer

jag körde grejer som inte var så där jättestora märken men det spelade som f-n

i min första bil hade jag endast dls r5 kit drev det med ett crunch steg
sen 2st sony 6/9 med ett äkligt pyramid superblue steg detta spelade så pass hårt och kontrollerat att jag fick överbevisa dom att jag faktist inte hade baslåda i skuffen
senare blev det dock 2st mtx thunderpro 8" som spelade riktigt bra
detta var endå folk som hade dyrare märkes grejer så som pioneer alpine osv
och gång på gång fick jag visa att dom hade fel

i min fiat uno hade jag 2st Lanzar dc12 inget större märke på den tiden heller var bilradiolagret som sålde dom som jag drev med ett erthquake uhc40 detta spelade så förbannat men fortfarande inget av topp märkena  och varken före eller efter har jag hört ett par 12" spelat så kontrollerat som dom gjorde

på senare år har jag haft lite mer klirr i kassan och kunnat skaffat mig dyrare  märken men har alltid varit missnöjd

om det beror på att jag har bättre hörsel eller om dagens stereo grejer är skit låter jag vara osagt
men det känns som att många säljer grejer som inte håller måttet trotts att dom ska vara stora och bäst enligt många

saker som jag blivit missnöjd över på senare tid är
jvcs samtliga apparater det kvittar om dom kostar 1000kr eller 6000kr det låter endå skit

Alpine någon enstaka apprat har jag testat men när en 3500kr apparat låter sämre än en 1000kr från pioneer är något fel

Rockford stegen är skit inget drag det ska vara massor av effekt men det måste vara någon annanstans
deras basar är livlösa och tråkiga bortsätt från en färdig byggd låda som jag faktist är nöjd med som jag har i min golf mk2:a fast så kostade den 4000kr för en 12"
framsystemen har mycket att önska

Kicker vilket smäck testade en färdiglåda med 2st 12" ingen billig låda och ska låta såå bra
men i själva verket var basen trög och extremt tråkig verkligen inget bra ljud kan garantera att brl färdiga gas låda med 2st 12" med silverfärgade basarna låter bättre (och dom låter extremt illa)

finns säkert mer exempel på skit från större märken men detta är saker jag minns lite extra då jag nyss haft grejerna

dom sämsta är helt klart jvc apprater dom fungerar inte till något annat än bojsänke
men sen har jag kört pionner istort sätt sen jag började med billjud
förutom ett svagt ögonblick när jag haft sony och kenwood apprater och när jag testat ovanstånde grejer

sen vill jag varna för samtliga apprater med inbyggd 7" skärm tex avic1 från pioneer och liknande
likväl som något kina skit
om ni tror ni är nöjda med era apparater och kör någon ovanstånde så testa att montera tex en pioneer deh-p6800mp eller liknande prisklass så förstår ni vad jag menar
det är inte alltid bäst att ha allt inbyggt i samma enhet för att ljudet blir så pass försämrat pga allt flashigt skit som bara förstör en massa

derför har jag fått införskaffat 3enheter för att orka stå ut med att ha möjligheter att kolla på dvd i bilen

nöj er inte med enheten ni har utan att pröva lite olika det är större skillnad än vad många förstår
inte menat att man måste satsa på den dyraste värsta fetaste enheten som folk som tävlar i välljud har tex odr maskiner osv
men testa lite olika modeller och märken innan ni nöjer er
skillanden är större än ni anar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Iam2fast4U
19 april 2010 · 1 534 Inlägg

Oftast kan folk inte montera eller ställa in sakerna och då låter det oftast därefter, då monteringen är ett av de viktigaste momenten
så märket spelar egentligen ingen roll om man inte kan montera eller ställa in grejorna korrekt

men de flesta av dagens märken satsar ju mer på bling bling faktor än ljudåtergivning

BMW E34 "538" (1990)
Leo86
19 april 2010 · 1 468 Inlägg

MTX utan tvekan. inte värt dom summorna.
O vem får glömma MDS (A)

valstadkillen
19 april 2010 · 1 523 Inlägg

Leo86 skrev:
MTX utan tvekan. inte värt dom summorna.
O vem får glömma MDS (A)

ngt märke som e prisvärt enligt mig är iaf re audio:D

Peugeot 207 (2006)
Frissan
19 april 2010 · 4 693 Inlägg

Och GAS

Booyakasha!
Janneutanb
19 april 2010 · 7 271 Inlägg

Det är nog så pass få folk här som kan bygga tillräckligt bra för att kunna ge en ordentlig redovisning över vilka som är bra eller inte att tråden nästan blir onödig, tyvärr hmm

Dom flesta installationerna skulle kunna förbättras så otroligt att dom som är van med det gamla ljudet nästan skulle tappa öronen av att höra samma högtalare i en riktig anläggning.

Senast redigerat av Brains (19 april 2010)

kalle_kalle
19 april 2010 · 2 914 Inlägg

är SPL Dynamics prisvärt då?

BJonsson
19 april 2010 · 4 074 Inlägg

Allt går att få att spela mer eller mindre bra med rätta förutsättningar!
Missförstå mig inte nu,jag menar asså att det spelar bra för den prisklassen det handlar om.
Det är ju lite missvisande å jämföra en tex HCCA 15 med en MGR 15...
Men även tex MGR går att få att låta bra om man ger den absolut rätt förutsättningar,eller bra å bra men den går garanterat att få och spela som betydligt dyrare element!

Summa summarum då?
Jo allt är väl mer eller mindre prisvärt för den som vill betala 100.000:- eller 299:- för en bas det är ju bara en fråga om vad man har för krav och ekonomi.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Leo86
19 april 2010 · 1 468 Inlägg

BJonsson skrev:
Allt går att få att spela mer eller mindre bra med rätta förutsättningar!
Missförstå mig inte nu,jag menar asså att det spelar bra för den prisklassen det handlar om.
Det är ju lite missvisande å jämföra en tex HCCA 15 med en MGR 15...
Men även tex MGR går att få att låta bra om man ger den absolut rätt förutsättningar,eller bra å bra men den går garanterat att få och spela som betydligt dyrare element!

Summa summarum då?
Jo allt är väl mer eller mindre prisvärt för den som vill betala 100.000:- eller 299:- för en bas det är ju bara en fråga om vad man har för krav och ekonomi.

hahahahha soloX e juh bra basar som e väl prisvärda? eller va säger du BJonsson? big_smile hahahahahha

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2010 · 8 744 Inlägg

Sen så är det väl så iaf som jag lärt mig att dyrare grejer kräver bättre kringutrustning och bättre montering än billigare produkter för att låta bra, men å andra sidan så kan dom bra produkterna låta ännu bättre mer en bättre montering!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Palicuse
19 april 2010 · 1 129 Inlägg

Jag inte helt säker, men själv tycker ja att flera har fastnat på högtalare. Billjud handlar ju om mer än det.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 april 2010 · 2 353 Inlägg

Som vanligt glömmer många att i PRISET ingår inte bara en länk på prisjakt eller nån annan sån sida som man ändå har noll nytta av.

Priset reflekterar mer än bara produkten. Tänk på det ett tag fattar ni vad jag menar.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Janneutanb
20 april 2010 · 7 271 Inlägg

jonash skrev:
Som vanligt glömmer många att i PRISET ingår inte bara en länk på prisjakt eller nån annan sån sida som man ändå har noll nytta av.

Priset reflekterar mer än bara produkten. Tänk på det ett tag fattar ni vad jag menar.

/Jonas

Support, support, support wink

snurbo_diesel Egen företagare
4 juni 2010 · 864 Inlägg

Leo86 skrev:

BJonsson skrev:
Allt går att få att spela mer eller mindre bra med rätta förutsättningar!
Missförstå mig inte nu,jag menar asså att det spelar bra för den prisklassen det handlar om.
Det är ju lite missvisande å jämföra en tex HCCA 15 med en MGR 15...
Men även tex MGR går att få att låta bra om man ger den absolut rätt förutsättningar,eller bra å bra men den går garanterat att få och spela som betydligt dyrare element!

Summa summarum då?
Jo allt är väl mer eller mindre prisvärt för den som vill betala 100.000:- eller 299:- för en bas det är ju bara en fråga om vad man har för krav och ekonomi.

hahahahha soloX e juh bra basar som e väl prisvärda? eller va säger du BJonsson? big_smile hahahahahha

SoloXen är en fin bas, kostar väll tyvärr endel. Men i min mening prisvärd. 144,8 DB i en S70 med en bas är ju rätt hyfsat iaf.

Det finns ju säkert många märken som tar betalt lite väl mycke för sina grejer och så är det bara skit.
Men dessa större märken som finns vet ju iaf i regel vad dom tar betalt för.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
evilaudio
4 juni 2010 · 16 195 Inlägg

snurbo_diesel skrev:

Leo86 skrev:

BJonsson skrev:
Allt går att få att spela mer eller mindre bra med rätta förutsättningar!
Missförstå mig inte nu,jag menar asså att det spelar bra för den prisklassen det handlar om.
Det är ju lite missvisande å jämföra en tex HCCA 15 med en MGR 15...
Men även tex MGR går att få att låta bra om man ger den absolut rätt förutsättningar,eller bra å bra men den går garanterat att få och spela som betydligt dyrare element!

Summa summarum då?
Jo allt är väl mer eller mindre prisvärt för den som vill betala 100.000:- eller 299:- för en bas det är ju bara en fråga om vad man har för krav och ekonomi.

hahahahha soloX e juh bra basar som e väl prisvärda? eller va säger du BJonsson? big_smile hahahahahha

SoloXen är en fin bas, kostar väll tyvärr endel. Men i min mening prisvärd. 144,8 DB i en S70 med en bas är ju rätt hyfsat iaf.

Det finns ju säkert många märken som tar betalt lite väl mycke för sina grejer och så är det bara skit.
Men dessa större märken som finns vet ju iaf i regel vad dom tar betalt för.

spela nästan 147 me 2st gas 12" i en golf.. å dom kosta 800kr paret.    så att soloX skulle va prisvärd i just de anseendet vettefan..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Men Örjan, du kan väl ändå inte jämföra en Golf som är något av det enklaste att spela högt i med en sedan som är raka motsattsen? tongue Vist förstår din tanke, GAS basarna är bra mycket billigare ja, men dom spelar garanterat inte lika högt i en sedan. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
4 juni 2010 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men Örjan, du kan väl ändå inte jämföra en Golf som är något av det enklaste att spela högt i med en sedan som är raka motsattsen? tongue Vist förstår din tanke, GAS basarna är bra mycket billigare ja, men dom spelar garanterat inte lika högt i en sedan. wink

ville väl mest påpeka att bara för att en bas kan spela högt så är den inte bra..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Putte-Penzel Billackerare
5 juni 2010 · 231 Inlägg

Tycker GAS e " you get what you pay for"! Spelade kanska högt i en Volvo 164 ( år 1998 ) med 4st Pyramid 10"! Jävligt billiga faktiskt! Finns dom kvar fortfarande?

Men för att återgå till frågan så tycker jag att Inphase kostar mer än det smakar (låter)!

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang