Vilka märken tycker ni tar mer betalt för märket än varan?.

Jimmaiy
26 augusti 2010 · 365 Inlägg

glöm inte bassboost på max!

dbakuten TEAM dBAkuten
27 augusti 2010 · 865 Inlägg

Hoonas skrev:
Kicker är minst prisvärt! lätt : )

För att skriva ett sådant inlägg så borde du har en mer förklaring varför du tycker så?

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
27 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

dbakuten skrev:

Hoonas skrev:
Kicker är minst prisvärt! lätt : )

För att skriva ett sådant inlägg så borde du har en mer förklaring varför du tycker så?

MVH//Björn

Är väl som vanligt.
Så fort det kostar pengar och kräver en bättre instalation så är det inte längre prisvärt och helt plötsligt så är märket överprisat.

Vi kan räkna upp ngr märken till.
Genesis, Audison, Focal och Nakamichi för att nämna några.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tokken Team dBakuten
27 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

Lonefox skrev:

dbakuten skrev:

Hoonas skrev:
Kicker är minst prisvärt! lätt : )

För att skriva ett sådant inlägg så borde du har en mer förklaring varför du tycker så?

MVH//Björn

Är väl som vanligt.
Så fort det kostar pengar och kräver en bättre instalation så är det inte längre prisvärt och helt plötsligt så är märket överprisat.

Vi kan räkna upp ngr märken till.
Genesis, Audison, Focal och Nakamichi för att nämna några.

Lite så e det.. Saker ska ju inte kosta nå pengar enligt många yngre förmågor.

På den gamla goda tiden reagerade man inte om ett framsystem kostade 3-4000:-
BRA saker kostar pengar.. så enkelt är det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
12VoltSverige
27 augusti 2010 · 198 Inlägg

Som jag tidigare skrev är detta en spekulationstråd, en riktigt korkad tråd där pajerna flyger som sparvar en sommardag. Samtliga etablerade märken har sedan CD-spelaren introducerades fått sänka sina priser för varje år som gått, detta till trots tycker folk fortfarande att en huvudenhet från oss (Alpine), ett framsystem från Focal eller ett kraftigt steg från Kicker är för dyra, det är skrattretande hur folk för varje dag som går sänker sin egen kvalitetsstandard i jakt på "billigare MEN bättre".

Jag kan garantera er att ni aldrig betalar för mycket för något i vår bransch enbart för varumärkets skull (talar om etablerade varumärken, ej kinaprylar, egenbrandade produkter eller blandskräp som säljs från farsans garage). För att bibehålla kvalitet och kunna leverera produkter, ens tillverka produkter krävs att samtliga märken lägger på avgifter på konsumentprodukter (gäller inte bara bilstereo, det gäller allt från köttfärs till deodorant), det är inte bara en produkt ni köper, ni köper service, manualer, förpackningar, reservdelar som skall lagerhållas i 10 år, personal i steg från utveckling till produktion till logistik till marknadsföring till importör till butikspersonal m.m. m.m.

Alla dessa led till trots, så klagar ni över ex en Alpine-stereo för 2000:- eller ett Focal-kit för 3000:-, matten går inte riktigt ihop. Därför reagerar jag när ni slänger ur er "MTX" och "Kicker" osv i en tråd om överpriser; bara för att ett varumärke ej passar era plånböcker- så innebär inte detta att produkterna är för dyra .

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Lonefox Bad music kills good sound
27 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

kransvik skrev:
Som jag tidigare skrev är detta en spekulationstråd, en riktigt korkad tråd där pajerna flyger som sparvar en sommardag. Samtliga etablerade märken har sedan CD-spelaren introducerades fått sänka sina priser för varje år som gått, detta till trots tycker folk fortfarande att en huvudenhet från oss (Alpine), ett framsystem från Focal eller ett kraftigt steg från Kicker är för dyra, det är skrattretande hur folk för varje dag som går sänker sin egen kvalitetsstandard i jakt på "billigare MEN bättre".

Jag kan garantera er att ni aldrig betalar för mycket för något i vår bransch enbart för varumärkets skull (talar om etablerade varumärken, ej kinaprylar, egenbrandade produkter eller blandskräp som säljs från farsans garage). För att bibehålla kvalitet och kunna leverera produkter, ens tillverka produkter krävs att samtliga märken lägger på avgifter på konsumentprodukter (gäller inte bara bilstereo, det gäller allt från köttfärs till deodorant), det är inte bara en produkt ni köper, ni köper service, manualer, förpackningar, reservdelar som skall lagerhållas i 10 år, personal i steg från utveckling till produktion till logistik till marknadsföring till importör till butikspersonal m.m. m.m.

Alla dessa led till trots, så klagar ni över ex en Alpine-stereo för 2000:- eller ett Focal-kit för 3000:-, matten går inte riktigt ihop. Därför reagerar jag när ni slänger ur er "MTX" och "Kicker" osv i en tråd om överpriser; bara för att ett varumärke ej passar era plånböcker- så innebär inte detta att produkterna är för dyra .

Bingo smile

Nog för att det är bra att vara prismedveten.
Men man FÅR faktiskt vad man betalar för i slutänden.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
27 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Detta är inget märke utan en modell, MTX Jackhammer..... Den kan inte vara värd 100.000 kr... Så bra kan den inte vara.

Booyakasha!
evilaudio
27 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Detta är inget märke utan en modell, MTX Jackhammer..... Den kan inte vara värd 100.000 kr... Så bra kan den inte vara.

de e en "prototyp bas" som är gjord i en liten upplaga.

samma som me bilar som e gjorda i liten upplaga.. dom blir dyra.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
patrik79
27 augusti 2010 · 782 Inlägg

Lonefox skrev:

kransvik skrev:
Som jag tidigare skrev är detta en spekulationstråd, en riktigt korkad tråd där pajerna flyger som sparvar en sommardag. Samtliga etablerade märken har sedan CD-spelaren introducerades fått sänka sina priser för varje år som gått, detta till trots tycker folk fortfarande att en huvudenhet från oss (Alpine), ett framsystem från Focal eller ett kraftigt steg från Kicker är för dyra, det är skrattretande hur folk för varje dag som går sänker sin egen kvalitetsstandard i jakt på "billigare MEN bättre".

Jag kan garantera er att ni aldrig betalar för mycket för något i vår bransch enbart för varumärkets skull (talar om etablerade varumärken, ej kinaprylar, egenbrandade produkter eller blandskräp som säljs från farsans garage). För att bibehålla kvalitet och kunna leverera produkter, ens tillverka produkter krävs att samtliga märken lägger på avgifter på konsumentprodukter (gäller inte bara bilstereo, det gäller allt från köttfärs till deodorant), det är inte bara en produkt ni köper, ni köper service, manualer, förpackningar, reservdelar som skall lagerhållas i 10 år, personal i steg från utveckling till produktion till logistik till marknadsföring till importör till butikspersonal m.m. m.m.

Alla dessa led till trots, så klagar ni över ex en Alpine-stereo för 2000:- eller ett Focal-kit för 3000:-, matten går inte riktigt ihop. Därför reagerar jag när ni slänger ur er "MTX" och "Kicker" osv i en tråd om överpriser; bara för att ett varumärke ej passar era plånböcker- så innebär inte detta att produkterna är för dyra .

Bingo smile

Nog för att det är bra att vara prismedveten.
Men man FÅR faktiskt vad man betalar för i slutänden.

Jag har audisons dyraste 6-kanals steg och jag har aldrig varit med om ett steg som går sönder så ofta som det gör, vet inte riktigt om jag fick vad jag betalade för då varken mitt begagnade autostudio pro 4.60 eller jbl gts 600 som är ca 10 år någonsin har strulat.
Alpines stereo är däremot värda sitt pris då dom både låter bra o går aldrig sönder.

12VoltSverige
27 augusti 2010 · 198 Inlägg

Självklart har flera av er haft produkter som gått sönder, det finns hela serier som går sönder, och så är det för alla producenter- alla kategorier, Volvo, Lego, på 90-talet dog ett gäng i USA pga dåligt hamburgekött, det finns t o m regeringar som inte klarar av att leverera och kör länder i botten, så självklart händer det att bilstereoprodukter strular. Vilket för oss tillbaka till mitt förra inlägg: Ni köper en vara med pålagda "avgifter" vilka säkerställer garanti, reservdelar, serviceverkstäder osv, om er vara går sönder har ni förutom våra garantier även lagen på er sida. 

Att lyfta fram Jackhammern (antar och hoppas att det är med glimten i ögat) är väl knappast det klyftigaste exemplet..

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Tokken Team dBakuten
27 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

patrik79 skrev:
Alpines stereo är däremot värda sitt pris då dom både låter bra o går aldrig sönder.

*Host* Den ENDA Alpinespelaren jag någonsin ägt var det bara fel på.. *host*

Så det beror på.. tror det gäller allt idag, oavsett märken vissa mer än andra.

Vidare så VILL man inte betala för kvalitet längre när det finns så mycket goa "fina" kinaprodukter
som dränker marknaden.
Jag menar hur många i den yngre skaran dreglar inte efter ett stort kickersteg eller en SOLOX eller
what ever från de stora märkena men som inte förstår varför det kostar som det gör.

Kina kan ju tillverka ett 3000 watts steg för 1500:- ju.. det måste ju vara lika bra eller hur?

Nej jag efterlyser en tidsmaskin tillbaka till den goa tiden..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Lonefox Bad music kills good sound
27 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

Tokken skrev:

patrik79 skrev:
Alpines stereo är däremot värda sitt pris då dom både låter bra o går aldrig sönder.

*Host* Den ENDA Alpinespelaren jag någonsin ägt var det bara fel på.. *host*

Så det beror på.. tror det gäller allt idag, oavsett märken vissa mer än andra.

Vidare så VILL man inte betala för kvalitet längre när det finns så mycket goa "fina" kinaprodukter
som dränker marknaden.
Jag menar hur många i den yngre skaran dreglar inte efter ett stort kickersteg eller en SOLOX eller
what ever från de stora märkena men som inte förstår varför det kostar som det gör.

Kina kan ju tillverka ett 3000 watts steg för 1500:- ju.. det måste ju vara lika bra eller hur?

Nej jag efterlyser en tidsmaskin tillbaka till den goa tiden..

Köpte ju ett steg på 2x25W för 9400:- (minus rabatten) 1997.....vem i den åldern man var i då skulle göra det IDAG?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tokken Team dBakuten
27 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

Lonefox skrev:

Tokken skrev:

patrik79 skrev:
Alpines stereo är däremot värda sitt pris då dom både låter bra o går aldrig sönder.

*Host* Den ENDA Alpinespelaren jag någonsin ägt var det bara fel på.. *host*

Så det beror på.. tror det gäller allt idag, oavsett märken vissa mer än andra.

Vidare så VILL man inte betala för kvalitet längre när det finns så mycket goa "fina" kinaprodukter
som dränker marknaden.
Jag menar hur många i den yngre skaran dreglar inte efter ett stort kickersteg eller en SOLOX eller
what ever från de stora märkena men som inte förstår varför det kostar som det gör.

Kina kan ju tillverka ett 3000 watts steg för 1500:- ju.. det måste ju vara lika bra eller hur?

Nej jag efterlyser en tidsmaskin tillbaka till den goa tiden..

Köpte ju ett steg på 2x25W för 9400:- (minus rabatten) 1997.....vem i den åldern man var i då skulle göra det IDAG?

Ingen.. visst någon själ kanske det finns men dom kan man nog räkna på en hands fingrar.

Men jag skulle göra det LÄTT om det var kvalitetsgrejer som det garanterat var.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang