Fågelbajs sabbar lacken?

Mew
16 juni 2013 · 2 160 Inlägg

Loven skrev:
Sedan över till klagandet.....Har haft min bil på samma parkering rätt så länge utan att fått en anda fågelskit på den, nu när jag lackade om huven tog det bara tre dygn så dumpade de dyngan på den.....Oddsen för detta?

Skulle det vara 10% chans för det att hända just då, är det i princip 90% chans att det gör det. Odds i ett nötskal - så länge det handlar om något negativt. tongue

Loven
16 juni 2013 · 16 Inlägg

Mew skrev:

Loven skrev:
Sedan över till klagandet.....Har haft min bil på samma parkering rätt så länge utan att fått en anda fågelskit på den, nu när jag lackade om huven tog det bara tre dygn så dumpade de dyngan på den.....Oddsen för detta?

Skulle det vara 10% chans för det att hända just då, är det i princip 90% chans att det gör det. Odds i ett nötskal - så länge det handlar om något negativt. tongue

Huven var inte ens speciellt blank heller just då p.g.a. allt vägdamm som låg på den.

it_mutt Avstängd
16 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Loven skrev:
*Bump*

Bumpar denna tråd istället för att skapa en ny....

Frågan är: Kan en fågelskit fräta hål i en ny klarlack på cirka 15 timmar? Med ny klarlack menar jag på en motorhuv som lackades cirka tre dygn före skitattacken. Eftersom det är en ny lack så hade jag inte lagt på något lackskydd ännu. Fåglarna vet precis när de ska slå till.

Har ingen bild men skadan ser ut ungefär som att klarlacken har runnit lite och blivit lite dimmig. Jag tog lite Menzerna PF på en microfiber och polerade för hand en stund för att vara säker på att få bort allt frätande, och det hjälpte inte skadan speciellt mycket alls.

Även om det är ett proffs som har lackat enligt konstens alla regler så anar jag att en ny klarlack tål lite mindre i början de första veckorna. Eller? Med lite tur kanske det går att rädda med lite våtslipning?

Jag ska visa upp bilen för ett proffs vid tillfälle, men jag kände bara för att ventilera mitt fågelhat här först.

Sedan över till klagandet.....Har haft min bil på samma parkering rätt så länge utan att fått en anda fågelskit på den, nu när jag lackade om huven tog det bara tre dygn så dumpade de dyngan på den.....Oddsen för detta?

Det skulle jag inte alls betvivla att den kan. 6 månader räknar man "generellt" innan klarlacken är helt genomhärdad (ja, det finns olika siffror på det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mattyyy DMNDphoto
16 juni 2013 · 727 Inlägg

Testa och lägg en låtsasorm på instrumentbrädan (Ja om ni känner för det åk och köp en äkta boa eller nått) det har funkat för oss i flera år och även min morbror som gör likadant.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Loven
16 juni 2013 · 16 Inlägg

it_mutt skrev:

Loven skrev:
*Bump*

Bumpar denna tråd istället för att skapa en ny....

Frågan är: Kan en fågelskit fräta hål i en ny klarlack på cirka 15 timmar? Med ny klarlack menar jag på en motorhuv som lackades cirka tre dygn före skitattacken. Eftersom det är en ny lack så hade jag inte lagt på något lackskydd ännu. Fåglarna vet precis när de ska slå till.

Har ingen bild men skadan ser ut ungefär som att klarlacken har runnit lite och blivit lite dimmig. Jag tog lite Menzerna PF på en microfiber och polerade för hand en stund för att vara säker på att få bort allt frätande, och det hjälpte inte skadan speciellt mycket alls.

Även om det är ett proffs som har lackat enligt konstens alla regler så anar jag att en ny klarlack tål lite mindre i början de första veckorna. Eller? Med lite tur kanske det går att rädda med lite våtslipning?

Jag ska visa upp bilen för ett proffs vid tillfälle, men jag kände bara för att ventilera mitt fågelhat här först.

Sedan över till klagandet.....Har haft min bil på samma parkering rätt så länge utan att fått en anda fågelskit på den, nu när jag lackade om huven tog det bara tre dygn så dumpade de dyngan på den.....Oddsen för detta?

Det skulle jag inte alls betvivla att den kan. 6 månader räknar man "generellt" innan klarlacken är helt genomhärdad (ja, det finns olika siffror på det)

Så det finns en uppenbar risk att det har gått helt igenom klarlacken på så kort tid? Jag ska som sagt låta ett proffs kolla på det, men jag vill bara vara mentalt förberedd på det värsta :-)

Evildan
16 juni 2013 ·

det fräter mkt väl, detta möter mig var varannan dag sedan ngn vecka tillbaka (sedan jag polerade Priusen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-df013ef12dd97f05298e652a2cecdfc5.jpg
har en lyktstolpe precis vid parkeringsplatsen, en Duva har lyktan som sin sittplats, vamt och skönt om arslet nattetid och smidigt att kunna skita rakt ut på min bil, ska fixa till stolpen så fåglar inte vill/kan sitta på den med några pinnar och buntband uppstickande på landningsplatsen, sett detta åtgärdat på flera uteserveringar och det fungerar ypperligt och fåglarna kommer inte till skada. (även om luftgeväret känns nära till hands)

it_mutt Avstängd
16 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Loven skrev:

it_mutt skrev:

Loven skrev:
*Bump*

Bumpar denna tråd istället för att skapa en ny....

Frågan är: Kan en fågelskit fräta hål i en ny klarlack på cirka 15 timmar? Med ny klarlack menar jag på en motorhuv som lackades cirka tre dygn före skitattacken. Eftersom det är en ny lack så hade jag inte lagt på något lackskydd ännu. Fåglarna vet precis när de ska slå till.

Har ingen bild men skadan ser ut ungefär som att klarlacken har runnit lite och blivit lite dimmig. Jag tog lite Menzerna PF på en microfiber och polerade för hand en stund för att vara säker på att få bort allt frätande, och det hjälpte inte skadan speciellt mycket alls.

Även om det är ett proffs som har lackat enligt konstens alla regler så anar jag att en ny klarlack tål lite mindre i början de första veckorna. Eller? Med lite tur kanske det går att rädda med lite våtslipning?

Jag ska visa upp bilen för ett proffs vid tillfälle, men jag kände bara för att ventilera mitt fågelhat här först.

Sedan över till klagandet.....Har haft min bil på samma parkering rätt så länge utan att fått en anda fågelskit på den, nu när jag lackade om huven tog det bara tre dygn så dumpade de dyngan på den.....Oddsen för detta?

Det skulle jag inte alls betvivla att den kan. 6 månader räknar man "generellt" innan klarlacken är helt genomhärdad (ja, det finns olika siffror på det)

Så det finns en uppenbar risk att det har gått helt igenom klarlacken på så kort tid? Jag ska som sagt låta ett proffs kolla på det, men jag vill bara vara mentalt förberedd på det värsta :-)

Risken finns ja (enligt mig). Fick precis tillbaka mina dörrar till A3:an och fick stränga order om att inte ens tvätta dessa (mer än skölja av med kallt vatten) på 3 månader, just för klarlackens skull

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Loven
17 juni 2013 · 16 Inlägg

Lackeraren fick ta en titt på angreppet och han var tvärsäker på att det inte hade gått igenom.
Hans åsikt var klar. Vänta cirka 4-5 veckor så att klarlacken hinner härda ordentligt. Sedan våtslip. Han var tämligen säkert på att skadan kommer att gå bort i stort sett helt och hållet

Han hade lagt tre lager klarlack, så det borde finnas tillräckligt att slipa på.

Nu återstår bara den viktigaste och svåraste frågan: Hur utrotar man enklast alla fåglar som finns inne i städerna?

Senast redigerat av Loven (17 juni 2013)

Loven
17 juni 2013 · 16 Inlägg

Dubbelpost

Senast redigerat av Loven (17 juni 2013)

mittonen
17 juni 2013 · 99 Inlägg

Kan säga att de där flaxande djuren älskar min t-gröna -.-

mb_pucken
17 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Kan tala om att vita blanka bilar uppskattas dom med sad så klart så har man parkering under en stolpe... vältvättad bil har man iaf smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang