Lite off topic om whiskey och annan alkohol ( tips,råd )

Boostrider Försöker iaf
20 december 2010 · 1 998 Inlägg

Ni får testa fruli jordgubbsöl från bolaget.

Den är röd och har en väldigt konstig/speciell smak tongue

Lite småfränt men mer var de inte

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
WeDo
20 december 2010 · 3 390 Inlägg

Närmsta äpple ölen jag kommit är väl banana bread beer, en tämligen intressant smakupplevelse tongue

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 december 2010 · 1 903 Inlägg

för att återknyta lite till min tidigare fråga, och ifall någon är nyfiken. så föll valet på en glenfiddich 15year smile
får hoppas den blir uppskattad som julklapp smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sushikocken Sleeper
21 december 2010 · 3 084 Inlägg

Boostrider skrev:
Nja jag brukar smaka lite när farsan köper whisky. Brukar mest bli Grants, Famous Grouse Black.
Ska jag dricka whisky så får det gärna vara en mildare utan den distinkta röksmaken.

Angående glöggen. Har kört på detta receptet i 3 år och är skitnöjd med det.

5 skivade råa potatisar

500 gr russin

5 L svagdricka

2 ½ kg strösocker

½ kkp hela nejlikor

1 litet pkt kardemumma

1 bit hel ingefära

50 gr jäst för söta degar

+ en kanel stång

du menar mumma
du måste ju ha öl i!

Senast redigerat av Sushikocken (21 december 2010)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
peakjonas
21 december 2010 · 185 Inlägg

FreddeLi skrev:
för att återknyta lite till min tidigare fråga, och ifall någon är nyfiken. så föll valet på en glenfiddich 15year smile
får hoppas den blir uppskattad som julklapp smile

Härligt val smile du fäljade ett av mina råd de glädjer mig (Y)

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
21 december 2010 · 1 903 Inlägg

peakjonas skrev:

FreddeLi skrev:
för att återknyta lite till min tidigare fråga, och ifall någon är nyfiken. så föll valet på en glenfiddich 15year smile
får hoppas den blir uppskattad som julklapp smile

Härligt val smile du fäljade ett av mina råd de glädjer mig (Y)

ja jag fick göra det wink mackmyran fanns inte att få tag i på bolaget här i stan så kollade bland tipsen här och sen läste om dom på bolagets hemsida och denna såg mest intressant ut smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2010 · 3 068 Inlägg

Blir inte av att man varken köper eller dricker whiskey så ofta som man skulle vilja men några jag gillar är (Ingen rangordning)

bowmore
clynelish
Caol ila
Laphroaig
Lagavulin
Glenkinchie
Ardbeg
Tullamore dew
Bruichladdich
Johnny walker blue label (dyr)
Highland park
Glennfiddich
The macallan 30år (dyrast!, 64 år såldes för $460.000, inte till mig hehe)

Btw, jack daniels är ingen whiskey utan en bourbon..
Btw2, gammeldansk smakar verkligen skit
Btw3, om man gillar bitter men vill att det ska smaka bättre kan man ta fernet branca

Senast redigerat av mrpete (22 december 2010)

peakjonas
24 december 2010 · 185 Inlägg

FreddeLi skrev:

peakjonas skrev:

FreddeLi skrev:
för att återknyta lite till min tidigare fråga, och ifall någon är nyfiken. så föll valet på en glenfiddich 15year smile
får hoppas den blir uppskattad som julklapp smile

Härligt val smile du fäljade ett av mina råd de glädjer mig (Y)

ja jag fick göra det wink mackmyran fanns inte att få tag i på bolaget här i stan så kollade bland tipsen här och sen läste om dom på bolagets hemsida och denna såg mest intressant ut smile

MVH

låter bra, jag tycker då den verkar bra har dock inte kommit mig för och köpa den ännu men många rekomenderar den stark big_smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
24 december 2010 · 1 903 Inlägg

peakjonas skrev:

FreddeLi skrev:

peakjonas skrev:

Härligt val smile du fäljade ett av mina råd de glädjer mig (Y)

ja jag fick göra det wink mackmyran fanns inte att få tag i på bolaget här i stan så kollade bland tipsen här och sen läste om dom på bolagets hemsida och denna såg mest intressant ut smile

MVH

låter bra, jag tycker då den verkar bra har dock inte kommit mig för och köpa den ännu men många rekomenderar den stark big_smile

jag får göra dig besviken tongue vi firade jul igårkväll med dom som skulle fått flaskan. och 2 dagar innan dess fick jag reda på att PGA starka mediciner så dricker inte personen i fråga någonting alls längre, så fick tyvärr bli att skaffa något annat i sista sekund hmm

men däremot så blev ja själv sugen på att köpa en bara för att prova tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
pelle_p
26 december 2010 · 10 Inlägg

Kan rekomendera Macleod´s!

Chevrolet 454ss c1500 pickup "hård och besynnerlig" (1990)
peakjonas
27 december 2010 · 185 Inlägg

FreddeLi skrev:

peakjonas skrev:

FreddeLi skrev:

ja jag fick göra det wink mackmyran fanns inte att få tag i på bolaget här i stan så kollade bland tipsen här och sen läste om dom på bolagets hemsida och denna såg mest intressant ut smile

MVH

låter bra, jag tycker då den verkar bra har dock inte kommit mig för och köpa den ännu men många rekomenderar den stark big_smile

jag får göra dig besviken tongue vi firade jul igårkväll med dom som skulle fått flaskan. och 2 dagar innan dess fick jag reda på att PGA starka mediciner så dricker inte personen i fråga någonting alls längre, så fick tyvärr bli att skaffa något annat i sista sekund hmm

men däremot så blev ja själv sugen på att köpa en bara för att prova tongue

MVH

ajdå =/men bra att de löste sig då men synd för whiskyn den är ju riktigt bra enligt vad jag hört smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
EvoJenza
28 december 2010 · 151 Inlägg

peakjonas skrev:
Laphroaig är grekiska och betyder "den vackra sänkan vid den breda viken"
ett vackert namn på en riktigt fin whiskey. En sådan vacker whiskey måste
alla ha i sitt barskåp wink riktig god speyside whiskey wink

mm fast den är en Islay och inte speyside. Islay är kända för att vara rökiga och ha en viss smak av tjära.
Speyside anses av många ha den bättre whiskeyn om man ser till mer olika smaker.
Mina favoriter är nog Glenfiddish 12, Mackmyra, Bowmore och Speyburn.

Har även några blended men det tar jag inte med här. Sånt bjuder jag bara bort. Jack Daniels går väl att dricka dock anser jag att den har lite för mycket kokos doft. Den gör sig nog bäst med cola.
Om man är sugen på att testa en billig mild whiskey kan jag tipsa om Lord Calvert (109:-). En kanadensisk blended som är ett fynd för nybörjare. Kanon med cola. Annars är Cutty Sark en god blended för en billig peng (255:-). Hoppas det bringar lite klarhet.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
peakjonas
8 januari 2011 · 185 Inlägg

EvoJenza skrev:

peakjonas skrev:
Laphroaig är grekiska och betyder "den vackra sänkan vid den breda viken"
ett vackert namn på en riktigt fin whiskey. En sådan vacker whiskey måste
alla ha i sitt barskåp wink riktig god speyside whiskey wink

mm fast den är en Islay och inte speyside. Islay är kända för att vara rökiga och ha en viss smak av tjära.
Speyside anses av många ha den bättre whiskeyn om man ser till mer olika smaker.
Mina favoriter är nog Glenfiddish 12, Mackmyra, Bowmore och Speyburn.

Har även några blended men det tar jag inte med här. Sånt bjuder jag bara bort. Jack Daniels går väl att dricka dock anser jag att den har lite för mycket kokos doft. Den gör sig nog bäst med cola.
Om man är sugen på att testa en billig mild whiskey kan jag tipsa om Lord Calvert (109:-). En kanadensisk blended som är ett fynd för nybörjare. Kanon med cola. Annars är Cutty Sark en god blended för en billig peng (255:-). Hoppas det bringar lite klarhet.

Jack Daniels är väl mer en bourbon ? smile mackmyra hur är den man har ju sett den men aldrig provat på , något att testa ?

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
pippin
9 januari 2011 · 158 Inlägg

Suavecito skrev:
Vet ej om någon redan skrivit detta, men Mintu blandat med O'boy är riktigt gott. smile

wtf
Jo whiskey är gott de smile

join the dark side! ... and get a free cookie.
peakjonas
12 januari 2011 · 185 Inlägg

Suavecito skrev:

pippin skrev:

Suavecito skrev:
Vet ej om någon redan skrivit detta, men Mintu blandat med O'boy är riktigt gott. smile

wtf
Jo whiskey är gott de smile

Det är tyderligen en väldigt populär drink på Åland, Blanda O'boy pulver med mjölk, sen sveper du i Mintu i Glaset eller kannan. Låter ju skumt, men är faktiskt rätt gott att dricka. wink

De där med oboy och mintu som drink låter helt värdelöst. ingen  klass överhuvdudtaget smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
DoT Häst
13 januari 2011 · 1 099 Inlägg

Suavecito skrev:

pippin skrev:

Suavecito skrev:
Vet ej om någon redan skrivit detta, men Mintu blandat med O'boy är riktigt gott. smile

wtf
Jo whiskey är gott de smile

Det är tyderligen en väldigt populär drink på Åland, Blanda O'boy pulver med mjölk, sen sveper du i Mintu i Glaset eller kannan. Låter ju skumt, men är faktiskt rätt gott att dricka. wink

Var väldigt populärt i mina kretsar för några år sen.
Väldigt gott med minttu & varm oboy om man är ute och isfiskar. wink

Än är inte den sista idioten född..
FreddeLi Studerande maskiningenjör
14 januari 2011 · 1 903 Inlägg

Suavecito skrev:

peakjonas skrev:

Suavecito skrev:

Det är tyderligen en väldigt populär drink på Åland, Blanda O'boy pulver med mjölk, sen sveper du i Mintu i Glaset eller kannan. Låter ju skumt, men är faktiskt rätt gott att dricka. wink

De där med oboy och mintu som drink låter helt värdelöst. ingen  klass överhuvdudtaget smile

Visst är det så, visst är det så,, tongue

nu är ni fel ute pojkar! det är riktigt fint med mintu och oboy! det ultimata är ju dock pucko men man tar vad man har big_smile ni som är skeptiska borde prova wink

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
peakjonas
14 januari 2011 · 185 Inlägg

FreddeLi skrev:

Suavecito skrev:

peakjonas skrev:

De där med oboy och mintu som drink låter helt värdelöst. ingen  klass överhuvdudtaget smile

Visst är det så, visst är det så,, tongue

nu är ni fel ute pojkar! det är riktigt fint med mintu och oboy! det ultimata är ju dock pucko men man tar vad man har big_smile ni som är skeptiska borde prova wink

MVH

Jag ör dock mycket skeptiskt men kanske borde ta och prova det iaf så att jag provat big_smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
15 januari 2011 · 1 903 Inlägg

peakjonas skrev:

FreddeLi skrev:

Suavecito skrev:

Visst är det så, visst är det så,, tongue

nu är ni fel ute pojkar! det är riktigt fint med mintu och oboy! det ultimata är ju dock pucko men man tar vad man har big_smile ni som är skeptiska borde prova wink

MVH

Jag ör dock mycket skeptiskt men kanske borde ta och prova det iaf så att jag provat big_smile

gör det! smile dock ska det vara den vanliga mintu, inte den med lakritssmak smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
slimetard roadrage
16 januari 2011 · 188 Inlägg

whisky mässa på cinderella nu över helgen, över 400 olika sorters whisky och kunde man smaka big_smile
några flaskor som fick följa med mig hem var:
highland park 21 år
auchentoshan 1999 winecask

jävligt nöjd med resan som bjöd på god mat, whisky och massa trevligt folk

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang