MeloveGolf skrev:
Evildan skrev:
de typiska dielektala stavfelen (bill, snåll osv) antyder att den ägaren antagligen inte heter Gustaw.
Många utlänningar stavar skrämmande nog bättre än väldigt många svenskar.
I sverige fungerar det ju med: "Jag har dyslexi" när det heter "Jag är lat och skiter i skolan" eller har dyslexin ökat med 8000% på 10år på grund av inavel?

Ägaren till den aktuella "billen" heter faktiskt Gustaw men Gonciat i efternamn, så jag hade till hälften "fel".
Att det finns en ökande skara med infödda svenskar oavsett föräldrars ursprung som stavar som arslen håller jag klart med om, men det är ofta annorlunda fel i språkuppbyggnad samt stavfel såsom bill, mill, servisbok, vinterdäckar, oliafiltar osv som är typiska felstavningar av dialektal sort då många skriver så som dom uttalar det på en bruten svenska.
Svenska infödingars typiska felstavningar är mera, kammremm, tacklucka, sommardeck, det ständigt återkommande i en massa G.orgtrådar bustningar istället för bussningar osv.
Så javisst, många som nyligen lärt sig svenska är absolut bättre i sitt språkbruk än de som är födda med det som modersmål, kanske är det inavel som medfört en låg IQ i och med avsaknaden att bruka de hjälpmedel som finns vid skapandet av en annons eller en dålig attityd gentemot vårat skolsystem som är problemet, det kan inte jag svara på.
Däremot blev detta nu mycket oftopic, det kan jag tillstå