5154
Sök

Påverkar Islands vulkaniska aska insprutningen?

4 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Tja!

Hört av en polare att vulkan askan från Island kan påverka insprutningen.
Nån som hört något om det eller råkat ut för något?
I sådanafall hur?

8 928 Inlägg
27 april 2010
om du är uppe på 10 000 meter så kan du få problem inte annars

Fotograf på Tierp iDag

Faderator
637 Inlägg
27 april 2010
heh

Shaked but not störd.

4 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Jaja
Men det ramlar ju ned nånstans...
Förresten så är det väl inte insprutningen som pajar på planen

653 Inlägg
27 april 2010
Jag har tänkt på om askan fastnar i insuget o täpper igen luftfilter mm?

Smoke tires not drugs

206 Inlägg
27 april 2010
För luften är ju helt fri från skit annars... NOT!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 april 2010
Jag har hört att jetmotorer är en gnutta känsligare än våra old school-maskiner.. ;P Jesus tror ni verkligen att askan kommer att göra någon åverkan på era bilar? Bor ni på Island? Nej? Dåså, chillax mah brothas.

"When innovation meets passion!"

8 928 Inlägg
27 april 2010
Schnaps skrev:
Jaja
Men det ramlar ju ned nånstans...

Vet inte hur det ser ut på din bil, men min har ett slutet bränslesystem.
Att man ska få in partiklar fån vulkanen i motorn via bränslesystemet är nog lika med 0

Fotograf på Tierp iDag

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 april 2010
sk8ville skrev:

Är ditt insug öppet?

375 Inlägg
27 april 2010
Har du en flygplansmotor i bilen får du trubbel.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

1 758 Inlägg
27 april 2010
Om du skulle köra i ett området där det råkar dimpa ner mycket aska så kommer det sätta sig i luftfiltret.
Står parkerad med tankluckan öppen och utan tanklock så kan det eventuellt komma ner lite i bränsletanken och sätta sig i bränslefiltret.

Men med tanke på spridningsområdet så lär chansen att du ens skulle få några enstaka partiklar i bränslefiltret vara tämligen minimal.

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 april 2010
Schnaps skrev:

Jo det är det.  Jag är även intresserad av flygplan och när jag var i kontakt med en högre chef på Boeing passade jag på att fråga.  Enkelt förklarat så gör askan att flygmotorns "lambdasensor" läser helt fel värde. ECU klarar inte av att hantera värdena och stänger ner motorn.  När flygplanet tappar kraft så tappar det höjd och piloterna kan återstarta motorerna när de kommit ut ur askmolnet.

Första teorin de hade var att askan kleggade igen känsliga aerodynamiska ytor inne i motorn, men så är alltså inte fallet.

Vem vet... en vild teori är att de inte "mappat" jetmotorn för de driftfall så den inte får luft. Jag menar, det finns ju inte att en jetmotor inte får luft och när ECU säger att så är fallet anser motorn att det inte är lönt med limpläge utan stänger ner i säkerhetssynpunkt...

hepp!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
27 april 2010
torpis skrev:
Schnaps skrev:

Jo det är det.  Jag är även intresserad av flygplan och när jag var i kontakt med en högre chef på Boeing passade jag på att fråga.  Enkelt förklarat så gör askan att flygmotorns "lambdasensor" läser helt fel värde. ECU klarar inte av att hantera värdena och stänger ner motorn.  När flygplanet tappar kraft så tappar det höjd och piloterna kan återstarta motorerna när de kommit ut ur askmolnet.

Första teorin de hade var att askan kleggade igen känsliga aerodynamiska ytor inne i motorn, men så är alltså inte fallet.

Vem vet... en vild teori är att de inte "mappat" jetmotorn för de driftfall så den inte får luft. Jag menar, det finns ju inte att en jetmotor inte får luft och när ECU säger att så är fallet anser motorn att det inte är lönt med limpläge utan stänger ner i säkerhetssynpunkt...

hepp!

Finnarna fick ju aska i sina stridsflygplan när de var ute och söndagsåkte. Då smälte askan ihop till nån glasaktig sörja inne i motorn och letade sig in i kylkanaler där den stelnade och täppte till. Inte heller helt bra...hmm
Fast nu blir det kanske "lite" offtopic!

653 Inlägg
27 april 2010
Wanegardh skrev:
sk8ville skrev:

Är ditt insug öppet?

Skrev lite fel såg jag nu, menar om man har tex öppet sportluftfilter, så borde den ju dra in en massa aska som fastnar och täpper igen?

Smoke tires not drugs

Sök