Volvo 850 T-5R

Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det originella "T-gul"-stuket samtidigt som detaljer lyfts och uppgraderas. Läs och njut så ses vi ute på vägarna!
  • 164 Följare
  • 196 480 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2013
hemmafixarn
15 februari 2011 · 368 Inlägg

gött med motorn nedstoppad i bilen igen, kul att se big_smile

MarcusL #2573
15 februari 2011 · 1 489 Inlägg

Angående detta med KIR nyckel, kan du förklara lite mer om det och priser..?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
15 februari 2011 · 616 Inlägg

Beundrar ditt jobb du gör på gulingen big_smile Roligt att någon inte förstör den också!

//Joas

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
15 februari 2011 · 1 004 Inlägg

Gött att motorn har hittat hem igen, är ju ett rejält steg i rätt riktning! Och de lackade delarna ser ut att smälta perfekt in med det övriga. Kan ju va lite klurigt när bilen har några år på nacken..
Väl utfört arbete även denna gång!

Men jag är undrar.. Vad är det för bil som gömmer sig under täcket i garaget? Ser att det är en 4-dörrars Volvo av nåt slag..

"My drinkingteam has a racingproblem"
j0hannesson
15 februari 2011 · 120 Inlägg

Härligt o se att motorn är i igen, känns att våren är på G wink

voLvo <3
Hellstone
16 februari 2011 · 60 Inlägg

Angående KIR nyckeln så går det till på följande sätt. Du införskaffar dig en KIR fjärr, med eller utan nyckelämne spelar ingen roll. VGA2 fjärren tillsammans med KIR'en stoppas ner i ett kuvert och skickas till Jörgen som tillhandahåller servicen. Du får naturligtvis pratas vid med honom innan du skickar iväg dina grejer. Det han gör sen är att han tar komponenter från din gamla VGA2 fjärr och knapparna från KIR'en, löder fast dessa på ett nytt kretskort som han ritat och specialbeställt. På så vis får du ett kretskort som passar perfekt i KIR'en och knappar som har samma känsla som original. Jag har ännu inte kunnat testa vilka knappar som fungerar eftersom jag inte har någon el men så som jag förstått det är låsa/låsa upp kopplade till Lock & Unlock samt att larmknappen går till larmet. Fjärren drivs av två mindre batterier som du får monterade i en specialgjord hållare på kretskortet och skall enligt Jörgen hålla i tre år. Du får tillbaka KIR'en ihopmonterad och klar. Denna operation kostar 1000Kr. Det är då din uppgift att köpa ett oslipat nyckelämne på Volvo och få det slipat till dina lås. Artnr. på nyckelämne: VO 31253386, kostar 500Kr på Volvo + slipning. En programmering av nyckeln så att den blir ihopkopplad med din bil är kanske nödvändig.

Kontakta mig vi PM eller mail om ni vill ha vidare information.

Du ser rätt som ser att det är en 4-dörrars Volvo. Mer specifikt är det en Volvo 164.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
16 februari 2011 · 1 004 Inlägg

Hellstone skrev:
Du ser rätt som ser att det är en 4-dörrars Volvo. Mer specifikt är det en Volvo 164.

Aah trevligt!

"My drinkingteam has a racingproblem"
MarcusL #2573
19 februari 2011 · 1 489 Inlägg

Okej tack för svaret ang detta med KIR, väldigt intresserad men närmare 2000 kr för en "nyare" nyckel känns sådär? smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Honz
19 februari 2011 · 10 Inlägg

Riktigt trevligt projekt! smile

LastToKnow
11 april 2011 · 33 Inlägg

har läst hela tråden, rikitgt trevligt projekt smile snyggt jobbat, och gillar skarpt när såna här fina R-bilar renoveras ordenligt och bevaras!

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
tobbee_90
12 april 2011 · 117 Inlägg

Hej grymt jobbat, hur går de nu då? såg att du inte uppdaterat på ett tag nu.

Mvh
Tobbe

Hellstone
16 april 2011 · 60 Inlägg

Tjenare!

Det stämmer mycket riktigt att det inte har uppdaterats här på ett tag och det är på grund av att jag hade mycket att göra i skolan februari/mars. Jag lyckades ta körkort på min födelsedag och några dagar senare åkte jag till Kina för tre veckors praktik. Nu är jag hemkommen och har ytterligare sex veckors praktik här hemma i Sverige. Arbetet med bilen har nu återupptagits och jag skall bygga så mycket jag kan för att få den färdig.

All el till motorn är inkopplad och diverse andra hjälpaggregat och slangar har monterats. Nästa steg är att rengöra IC och kyl invändigt så att jag kan få ut maximal effekt. De stora sakerna som återstår att göra är att bygga ett avgassystem, få ordning på bromsarna fram och att sedan mappa motorn.

Tråden kommer att hållas uppdaterad när det händer grejer. Detta är nog det första inlägget utan bild smile

Nu åker vi på VOC race. Ha en trevlig helg!

Lyngmo
16 april 2011 · 466 Inlägg

mkt fint gjort... snacka om avensjuka heheheh nä tumen upp

Hellstone
3 maj 2011 · 60 Inlägg

Nu har det arbetats många dagar utan att ha uppdaterat här. Det känns dock mer prioriterat att få klart bilen än att uppdatera tråden konstant smile

Påskveckan bestod till stora delar av racing. Kartingsäsongen drog igång ordentligt här i Göteborg så det var träning nästan varje dag. Jag hann med att plocka isär kylpaketet. Det som då stod i närmaste uppgift var att tvätta intercoolern, oljekylet och vattenkylet invändigt. Jag gjorde detta för att det efter 15 år lätt kan samlas en del skit i dem och för att få så bra kylning som möjligt genomfördes detta. Kylen fylldes med vatten och Yes, skakades om och lät ligga i tre dagar. De spolades sen ut med vatten så att inget skum var kvar i något av kylen. Jag hoppas att de blev rena, vattnet var inte rent när jag hällde ut det. Det tar jag som ett gott tecken!

Konsolerna som håller fast IC var inte de bästa. Eftersom de inte gick att få tag på i Volvobutiken fick jag ställa mig och blästra dessa. Jag passade på att blästra konsolerna till tutarona i samma veva. De grundades sedan med rostskyddsfärg och sedan blåste jag dem med sprutan, innehållandes 2K lack. Resultatet blev bra! (Bild saknas dock för tillfället)

Ett roligt projekt för annandag påsk blev att tvätta alla plastdetaljer som tillhör motorrummet. Även här fick Yes säga sitt tillsammans med varmt vatten. Det blev ett väldigt bra resultat även här. Det är alltid lika skönt efteråt när man har rena detaljer att montera.

Mitt i allt monterade jag även båda trösklarna. Innan montering skar jag till bitar av den genomskinliga plasten som jag har använt mig av förut. Dessa bitar applicerade jag på alla de ställen där tröskeln hade legat och gnagt. Förhoppningsvis skall det hålla sig bättre med dessa på.

I förra veckan anlände ett paket från DHL. Det innehöll en tryckrörssats från företaget do88 med svarta silikonslangar. Mina första intryck är positiva men en finare ytbehandling på tryckrörern kommer det att bli när tid finnes.

För att kunna montera det övre tryckröret behöver man en IC att ansluta. Det lämpade sig därför väldigt väl att bygga ihop kylpaketet igen med nylackerade konsoler och iordninggjorda skruvar. Arbetet gick snabbt och smidigt. Efter lite meck satt kylpaktet gladeligen på plats och det var ett steg närmare en färdig bil. Även om IC nu var på plats fanns ingen möjlighet att slutföra monteringen av tryckröret eftersom en V-bands fläns måste tillverkas för att ansluta sig mot kompressorhuset. Denna fläns är på G att svarvas fram. Ett till uppdrag för svarven är att tillverka en fläns för luft in i kompressorn då diametern på kompressoranslutningen har ökat från 60 till 70mm avseende original turbon.

Det nedre tryckröret monterades dock utan några större omständigheter. Den nedre silikonslangen som ansluter mot IC behövdes kapas för att passa, precis som medföljande instruktioner sa. Något som däremot kom i konflikt när detta monterades var plaströret som tar in frisk luft till luftburken. Jag tog då fram värmepistolen och värmde röret ordentligt, monterade röret samtidigt som jag tryckte det mot tryckröret. Jag fick då en anpassad form på röret som nu går att ansluta utan större konflikt med det nedre tryckröret. Den invändiga flödes arean minskar på detta sätt lite grann som bilden visar men med hela atmosfären som tillgång skall inte det vara något större bekymmer. Det skall appliceras självhäftande skumgummi på röret så att det inte ligger och skaver mot tryckröret.

Det senaste som jag pillat med är bränslesystemet. Eftersom spridarna är bytta, kräver de ett annat bränsletryck. För att kunne justera trycket på ett enkelt sätt har en BTR från Aeromotive införskaffats. För några månader sedan tillverkades en konsol för att kunna montera denna pjäs på ett enkelt sätt. Motiveringen till placeringen som valts är att den befinner sig på ett rimligt avstånd från tändkablar som lätt kan leda till missöde om något händer samt, samt att det blir korta slanglängder mellan fuelrail och retur. Efter att ha bestämt mig för hur slangarna skulle dras kapade jag till dem i rätt längder och monterade. Det blev riktigt bra och det är ännu ett steg närmare en färdig bil! smile

Ha en fortsatt go dag!


https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-847d36c9a1610ae68ab45b9b55339089_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-982b386fd6b14f56421233707b8f694a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-52cb2bb86130c46e1c2f5397f79c9558_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-15969001e013aad11008707ec2865df4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-7427002b4d45c9a853da07167f782e2e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-972ee9eacad09f2e55e08b47ce163b99_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-769a5bf5e16eee8fa19ec5b31be113dd_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a6204bdc1356234b79174066608f684f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2c628324c0b53273ecf6976c5a3f26d0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-d3d1497a063b5210d47205004bb534f6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-fb2a9a8be476ff7aae4910fa06a1d470_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-b7353835423199201b57d07798643774_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-4a38cf247d6845cbe0092cf9375b5b58_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-486b293fad174d23f66be8a4b2842782_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-57487293a2ba0d6c000d0d482d80f1c6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-05c59e65155ceb601701059372f631d5_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-0637fb73e94a25de2ea99882d291f261_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-bfed128a79c60f880a959bbd05dcbe30_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-77faf30764ea30c8e01039079745d354_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6b3d0affa988bede76d1f5c45162248a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a2e7c666ea6f5249dd0c86fb1d50bbb6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-3cacb10604d553507d331fb9f6bd37ce_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6387e9879e5b021c155f7851f853725b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-4b306973164eaf38b2d080d88ba82721_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-a33ffdbd7a392e4f0d7d579b0952670a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-49e49639a3b193b109b2b451dc99bbdb_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-73de9c875729caa44d75b40532408a7a_large.jpg

stoltosmart
3 maj 2011 · 884 Inlägg

Ser bra och snyggt ut fortsätt med det fina jobbet

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Bensinskallen P o r s c h e
3 maj 2011 · 1 700 Inlägg

Ja de blir tokfräscht! What else to say lixom wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
primeramannen
3 maj 2011 · 907 Inlägg

vet du inte vart man fyller olja?
bara undrar då du har märkt upp locket till motorn eller är det bara för att motorn är tom på olja och du måste komma ihåg att fylla på olja

Dodge Dart "Darten" (1965)
Hellstone
3 maj 2011 · 60 Inlägg

primeramannen skrev:
vet du inte vart man fyller olja?
bara undrar då du har märkt upp locket till motorn eller är det bara för att motorn är tom på olja och du måste komma ihåg att fylla på olja

Hehe det sistnämnda stämmer mycket bra smile

hemmafixarn
3 maj 2011 · 368 Inlägg

säger det igen. fy va bilen blir fin big_smile

Hellstone
6 maj 2011 · 60 Inlägg

Tjabba!

Nu har det hänt lite saker de senaste dagarna. Det största fokuset har legat på att få till tryckrörsmonteringen. KKK24 turbon har en ”V-bands” fläns som anslutning mellan kompressorhuset och det övre tryckröret. Därmed lämpade det sig att tillverka en sådan fläns så att jag med en silikonslang kunde montera dem. Bilderna visar väl hur jag med den dyra klämman från Volvo ansluter flänsen mot turbon och sedan tryckröret med silikonslangen. Det blir en robust lösning som skall hålla för ganska höga laddtryck.

När det var färdigmeckat ägnade jag några minuter åt att montera det silvriga fjäderbensstaget från MPRE. Tack för det och materialet som flänsen svarvades av. Om ni är intresserade av att köpa race delar till er Volvo bör ni kika in på www.mpre.se. När det väl satt på sin plats skedde montering av en ny hjälpaggregatsrem som inhandlades på Volvo idag. Något som också inhandlades på Volvo fast för ett halvt år sen, var expansionskärlet till vattnet. Grymt stor skillnad mot det gamla (bild saknas på det gamla). Nu skall bara locket rengöras så är den delen färdigställd.

Motorrummet börjar ta form nu och det känns väldigt bra! Imorgon skall ännu en aluminium fläns svarvas, denna gång till inloppet på turbon så att original röret från luftburken kan monteras. Mer om det och mycket mer får ni se om ni håller er uppdaterade!

Ha en fortsatt trevlig fredagkväll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-339946430d6e745db9d66e9b2969d410.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-5706984d112875732c7b681fc46d9284.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-52c23b2f8b5c2903754a3875551a4e88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6c48cbc1cfa215e99cbe8ae0f25a5158.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-db92180c93c69aafac38542d61333b19.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-7cf20f7d7b9189fc2bb73ed70bd73721.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-007e904fed1726cfd3b7c4294d94d3af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-9c767c11e9bb2d103fc7450e20d03201.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-819d44f13cd262771d0a6af95c434d53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-19eb86df2039edcf023e562a755a0d47.jpg

Senast redigerat av Hellstone (6 maj 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang