Fråga ang. löneutbetalning

bjornt herr
6 maj 2010 · 321 Inlägg

Hej,
Kanske en otroligt dum fråga, men jag blev lite osäker, sitter nämligen med en god vän och diskuterar och vi har olika synpunkter i frågan.

Har iaf fått klart om att jag ska börja mitt nya jobb den 24:e maj, är tills dess utan jobb.
Det blir då sammanlagt 6 arbetsdagar under maj månad, och jag undrar om lönen för dessa arbetsdagar kommer betalas ut i juni eller juli? vart lite osäker om brytpunkten ligger den 25:e eller sista dagen i månaden.

Hoppas någon förstår vad jag försöker skriva,

Tack på förhand, Björn

skydark
6 maj 2010 · 375 Inlägg

Räkna med Juli. Antar att du har en månad innestående. Maj lönen kommer att falla på samma somJuni.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
bjornt herr
6 maj 2010 · 321 Inlägg

Jo, om "1 månad innestående" menas att jag får låt säga juni-lönen i juli, så ja det har jag. Vore dock tråkigt om dom inte betalar ut lönen föräns i juli, kommer bli en torftig sommar isf, vilket betyder att jag får betala hyran med mina sparpengar..

skydark
6 maj 2010 · 375 Inlägg

Jo, det e klart. Du får fylla på sparkontot med lönen sen. Men det brukar ju gå att prata med bossen..

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
bjornt herr
6 maj 2010 · 321 Inlägg

skydark skrev:
Jo, det e klart. Du får fylla på sparkontot med lönen sen. Men det brukar ju gå att prata med bossen..

Sant, egentligen skulle jag ju pratat med honom om detta, men det känns inte som det första man ska göra när man försöker göra ett bra intryck är att fråga efter pengar innan man börjat hmm

skydark
6 maj 2010 · 375 Inlägg

Gapa om förskott är väl inte så bra kanske, men en fin fråga om hur utbetalningarna fungerar kan man ju fråga. Grattis till jobbet med!

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Slaylix tratt
6 maj 2010 · 353 Inlägg

Är det inte lite olika från företag till företag? Vi har vårt brytpunkt den femtonde varje månad, och när jag började den 12:, så fick jag lön samma månad för 3 dagar.

bjornt herr
6 maj 2010 · 321 Inlägg

skydark skrev:
Gapa om förskott är väl inte så bra kanske, men en fin fråga om hur utbetalningarna fungerar kan man ju fråga. Grattis till jobbet med!

Tack så mycket! Blir till att skrota runt som vaktmästare om någon var nyfiken.
Tack för hjälpen förresten, ska smyga in en försiktig fråga efter första veckan, kanske ev. beklaga mig lite över veterinärräkningar eller nåt sådant också, borde göra susen wink

FreddeK
6 maj 2010 ·

hos mig på volvo har vi brytpunkten vid månadsskiftet=)

skydark
6 maj 2010 · 375 Inlägg

bjornt skrev:

skydark skrev:
Gapa om förskott är väl inte så bra kanske, men en fin fråga om hur utbetalningarna fungerar kan man ju fråga. Grattis till jobbet med!

Tack så mycket! Blir till att skrota runt som vaktmästare om någon var nyfiken.
Tack för hjälpen förresten, ska smyga in en försiktig fråga efter första veckan, kanske ev. beklaga mig lite över veterinärräkningar eller nåt sådant också, borde göra susen wink

Det är väl bättre att bara fråga i stället för att bluffa. Dom förstår ju att det är tufft i kassan ändå.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Janneutanb
6 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Det är väl bara att fråga rätt ut?
Varför skulle din chef bli arg för att du funderar över hur det fungerar med lönen och när du får din första betalning?...

Kan man inte prata med sina chefer så kommer man inte komma någonstans i arbetet.

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
23 september 2011 · 1 342 Inlägg

BUMP!

Någon mer än mig som inte fått lönen in på nordea idag?? :S

Audis in Scandinavia Crew
Martin 9-3 Fisketokig
23 september 2011 · 2 997 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
BUMP!

Någon mer än mig som inte fått lönen in på nordea idag?? :S

Lugn. Den kommer nog förr eller senare. Kan mycket väl vara att det är arbetsgivaren som missat något.

Annars kommer den väl efter helgen om den inte kommer idag, knappast någon risk att du blir lurad på den.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Cupra_
23 september 2011 ·

Precis, sen gör ju vissa företag så att om löningen infaller en söndag som den gör nu så får man pengarna på måndagen, andra företag på fredagen. Så som ovanstående sa så kommer den garanterat, så länge du inte jobbar på saab vill säga wink

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
23 september 2011 · 1 342 Inlägg

Mitt lönekontor som gjort fel, Fick tom tusenlapp mindre än specen sa... :S

Audis in Scandinavia Crew
martinn
23 september 2011 · 2 624 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Mitt lönekontor som gjort fel, Fick tom tusenlapp mindre än specen sa... :S

och varför skriver du det här? ring till ditt lönekontor istället. eller ta det med din chef så får han ringa. smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Joppe_Johndeere StenkrossTomte
23 september 2011 · 359 Inlägg

martinn skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Mitt lönekontor som gjort fel, Fick tom tusenlapp mindre än specen sa... :S

och varför skriver du det här? ring till ditt lönekontor istället. eller ta det med din chef så får han ringa. smile

Han var väl allmänt tankspridd och besviken? Dum fråga...

Mitt jobb betalar alltid ut lönen på fredagar om den 25:e infaller en söndag smile Och jag har en månad innestående smile

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
23 september 2011 · 1 342 Inlägg

martinn skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Mitt lönekontor som gjort fel, Fick tom tusenlapp mindre än specen sa... :S

och varför skriver du det här? ring till ditt lönekontor istället. eller ta det med din chef så får han ringa. smile

Ja det var nog det första jag gjorde vill ja minnas smile

Audis in Scandinavia Crew
Germax
25 september 2011 · 12 086 Inlägg

Jag fick lön in på mitt nordeakonto igår, fredag.

Det finns olika system, men det vanligaste är att man får månadslön den 25 samma månad, alltså januarilönen den 25 januari. Sen brukar ev OB, sjuklön mm korrigeras på nästkommande lön.

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 september 2011 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:
Jag fick lön in på mitt nordeakonto igår, fredag.

Det finns olika system, men det vanligaste är att man får månadslön den 25 samma månad, alltså januarilönen den 25 januari. Sen brukar ev OB, sjuklön mm korrigeras på nästkommande lön.

true that, om man inte har timanställning dvs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang