3443
Sök

Köpråd: Saab 9000 aero

17 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Äger just nu en 9000 A50 från -97. Har tänkt att införskaffa mig en 9000 Aero nu till sommaren ist:) Är det nån skillnad på årsmodellerna. Tänkte skillnad mellan en -93 och t.e.x en -97? Är det något speciellt man ska titta efter eller är det som alla andra 9000? Vad är det för skillnad mellan en 9000 A50 och en Aero motormässigt förutom original hästarna?


2 021 Inlägg
9 maj 2010
#2
93an hade fortfarande långmotor och långlåda samt den första versionen av trionic sprut (5,3??), inte för att dessa bilar är dåliga på nått sätt men kan vara o föredra en 94a eller nyare.
Det som skiljer en vanlig turbo från en aero är programvaran i styrboxen och turbon ( Garret t25 på vanlig 2,3t och Mitsu td04-15t på Aero)
Försök att undvika bilar med antispinn, Tcs även kallat, kan krångla som fan.

9000 Aero är förbaskat bra bilar för övrigt, du lär inte ångra dig om du får tag i ett fint exemplar.


17 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#3
okej. så 94 och nyare då:) aa är riktigt sugen på en 9000 aero nu:)


36 Inlägg
9 maj 2010
#4
Jag är supernöjd med min -95 som är helt orginal smile
Är en riktig go bil med skön komfort och bra prestanda orginal.

Hitta en som är i fin skick och inte söndertrimmad så kommer du att få många roliga mil bakom ratten med den.

Lycka till.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2010
#5
köp en som sagt som är från -94 o nyare utan TCS, sen så är skillnaden på a50 o aeron i stort sett turbon och programmet, kopplingen skilljer även om du har 170hk motorn dvs 2.3t LTT i a50. Aero motorn och 2.3 FTT 200hk motorn har 240mm koppling smile


17 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#6
okej tack för svaren:)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 maj 2010
#7
Vill också minnas att rostskyddet är bättre från och med årsmodell 94, eller om det var 95 (Lite osäker där). Men i övrigt är 9000 Aero en underbar bil med suverän prestanda och hög komfort smile

Köp dock inte första bästa för ett slutkört exemplar blir varken en billig eller rolig affär.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 298 Inlägg
10 maj 2010
#8
Har kompisar som har/har haft både 9000 A50 och Aero och redan A50n som du har idag är ju en väldigt trevlig bil. Men Aeron är ju värst såklart. Dem omtalade pilotstolarna om inte annat. Annars säger jag som de andra i tråden. Passa dig för modifierade exemplar, försök helst få tag i en helt original med inte alltför många mil på mätaren, givetvis är dessa finare exemplaren också de dyraste i inköpspris, men du spar oftast inget i längden på att köpa en billigare.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

252 Inlägg
10 maj 2010
#9
kolla framför allt så lådan inte leverfan . brukar kunna vara piskade. annars är det väl som på alla andra 9000 lagerstöd o rost i dörrar o sådära.

Gti-r

17 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#10
Okej, är svårt som fan att hitta nån som inte gått så långt. och hittar men en så är den oftast mycket dyrare än alla andra.


Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2010
#11
Utan tcs är nästan ett måste för förr eller senare krånglar det vilket kan bli en dyr och jobbig historia om man har otur (generellt sätt).

TD04-15t med 6.ans avgashus sitter det om jag inte minns fel på aeron vilket är ett mycket trevligt aggregat som räcker uppåt 280-300hk iallafall om man väljer att trimma lite, dock så bör du se dig efter ett välvårdat exemplar i original utförande (3" avgas är ju bara trevligt att få med men alltid fint om det stannar där också).

Något jag även brukar göra när jag kollar bil är att gå igenom gamla bes papper samt ha med dig en kylskåpsmagnet, misstänker du fusk lagning av rost och dylikt använd magneten för att se om den fäster, fäster den inte= spackel eller nå annat skit.

Sen är en AERO alltid en AERO, går inte att beskriva riktigt vad som gör det, den bara är.

"Liberty of thought is the life of the soul"

64 Inlägg
8 maj 2012
#12
Väcker liv i tråden igen.

Vad tror ni om den här bilen? Är det värt att köpa den för 14?
Enligt vv är den avställd.

http://www.blocket.se/varmland/Saab_900 ... ?ca=17&w=3

Utdrag från vv:
Ägare/Brukare
Namn: KARLSTAD DIREKT SERVICE AB
Adress: GJUTERIGATAN 15
Postnr: 652 21    Förvärvsdatum: 2012-03-16
Ort: KARLSTAD

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: TRYGG-HANSA
Försäkringsdatum: 2012-05-01

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2012-01-25)
Tillfällig registrering: Nej    Privatimport: Ja
Antal ägare: 2    Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2003-09-02
I trafik första gången i utlandet: 1997-03-05
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2012-08-01 - 2012-12-31
Senast godkända besiktning: 2012-05-07
Föreläggande:Nej
Körförbud:Nej
Vägmätarställning, km: 250975

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja    Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 2058
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1593
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: januari
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Ytterst tacksam för svar!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2012
#13
en aero för 14 är ett bra köp, bara åka o bessa, fråga ägaren om det är några problem innan bara


64 Inlägg
8 maj 2012
#14
Funkiee skrev:
en aero för 14 är ett bra köp, bara åka o bessa, fråga ägaren om det är några problem innan bara

Den är nybesiktigad, men inte påställd. Hur gör jag för att kunna köra hem med bilen ikväll?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2012
#15
Påställning i samband med ägarbyte
Om du i samband med ett ägarbyte även ska ställa på ett fordon, är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.

Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden, vilket du kan göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Exempel: Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster den 11 mars för att sedan posta din ägarbytesanmälan där det framgår att fordonet bytte ägare den 12 mars, kommer skattskyldigheten att vara kvar på dig som tidigare ägare. Om det däremot av din ägarbytesanmälan framgår att fordonet även bytte ägare den 11 mars, kan Skatteverket pröva om skattskyldigheten kan övergå till den nya ägaren. Du måste då själv kontakta Skatteverket och begära att skatten ska omdebiteras.



Är det långt hem får du betala nuvarande ägare (skatten) för att få köra hem den samma dag


64 Inlägg
8 maj 2012
#16
Okej, det är ganska långt så får ringa och höra med säljaren!

Men annars tycker du det verkar vara ett bra köp?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2012
#17
ja efter som det är långt så får du betala säljaren så du kan köra hem den!

Yes, det låter som ett bra köp smile


64 Inlägg
8 maj 2012
#18
Göttgött, det irriterar mig lite att det står såhär på blocket men det kanske har o göra med att den är import?

Det står ej Aero, dock kostar den att försäkra som en aero.

Märke: Saab     Biltyp: Sedan     Hästkrafter: 224 Hk
Modell: 9000     Färg: Svart     Motorstorlek: -
I trafik: 2003-09-02     Drivhjul: Tvåhjulsdriven     CO2-utsläpp: -


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2012
#19
ja de har nog med import o göra, den har ju iaf 224hk dvs aero smile


64 Inlägg
8 maj 2012
#20
Funkiee skrev:
ja de har nog med import o göra, den har ju iaf 224hk dvs aero smile

Gött, då är det grönt ljus där!

Hoppas han kan tänka sig att betala skatten då och att bilen är i så bra skick som han säger. smile



Sök