Köpråd: Liten bil stor motor (upp till 45k)

dddale
20 maj 2010 · 71 Inlägg

Intressanta förslag,
Har fått flera förslag på en bmw 328 (ser inte den som en "liten" bil), v<d gör dem så speciella, har fått för mig att det är ganska dyrt att "hotta" upp en sådan i motorn +väghållningskit .
Just en vr6'a tycker jag passar in under liten bil, men känns samma där, dyrt att trimma upp.
Det optimala vore  överladdat men trimningspotential. Vad ska man leta efter då?

IceEyes Varningar: För många..
20 maj 2010 · 2 552 Inlägg

En Peugeot 205 GTI med Mi16 motor kanske kan vara något? Annars hade jag personligen satsat på en VW Corrado VR6 eller G60, alternativt en VW Golf 2 G60.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Spelis
20 maj 2010 · 1 926 Inlägg

Elda skrev:
vilken golf är det som har turbo? förutom dieslarna då.

GTI

sk8ville
20 maj 2010 · 653 Inlägg

Ingen liten bil men en Nissan 200 s13, lätta att trimma, går att köra på bredden me dom. Vet dock inte hur väghållningen e i dom.

Annars kan jag ju rekomendera en Bmw e36 325/8 eller honda civic/prelude, men då måste de va med vtec, dock e ju dessa lite dyrare att trimma, men släng i turbo i dom så blir dom mer lättrimade big_smile

Edit: Måste rekomendera Golf VR6:an oxå, går jävligt bra och ännu bättre om du slänger i turbo i den smile Dock går dom sönder rätt ofta!

Senast redigerat av sk8ville (20 maj 2010)

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Halvfull Öpc designchef
20 maj 2010 · 163 Inlägg

Håller med många innan mig här, det låter som det är en Honda du vill ha! Mängder med körkänsla och väghållning och pålitliga...
Sen om du vill ha allt bra från Honda, men vill ha turbo, kika in Rover som jag gjorde...
Istortsett samma bil som Honda. och är det liten bil du vill ha är det väl just 220 coupén som gäller, dock svåra att få tag på, men att kolla skadar ju inte...
200hk @ 1250kg orginal.

hej hopp
supermikaela
20 maj 2010 ·

Honda Civic Vti, för- och nackdelar:

+
160 hk
1150 kg
varvstopp vid 8500 rpm (osäker, rätta mig om jag har fel)
Hållbarhet, tål att plågas
Väldigt rimlig bränsleförbrukning om man håller sig på låga varv
Relativt billig försäkring
God väghållning

-
Rost-tendenser
Upplevd kvalitetskänsla (läs: inte samma som den riktiga kvaliteten)
Framhjulsdrift
Komfort (gentemot BMW:n)
Något dyrare i inköp

BMW 325/328 E36, för- och nackdelar:

+
192/193 hk
Bakhjulsdrift
Upplevd kvalitetskänsla
Hållbarhet, tål att plågas
God väghållning
Komfort
Något billigare i inköp

-
1500 kg
Dyr att försäkra
Bensinförbrukning (observera: jämfört med Civic, det är dock inga löjligt stora skillnader, framförallt inte på landsväg)
Varvstopp vid 6500 rpm (rätta mig om jag har fel)

-----

Påpeka som sagt om någon uppgift inte stämmer. Finns säkert fler aspekter som man bör ta hänsyn till också.

sk8ville
20 maj 2010 · 653 Inlägg

supermikaela skrev:
Honda Civic Vti, för- och nackdelar:

+
160 hk
1150 kg
varvstopp vid 8500 rpm (osäker, rätta mig om jag har fel)
Hållbarhet, tål att plågas
Väldigt rimlig bränsleförbrukning om man håller sig på låga varv
Relativt billig försäkring
God väghållning

-
Rost-tendenser
Upplevd kvalitetskänsla (läs: inte samma som den riktiga kvaliteten)
Framhjulsdrift
Komfort (gentemot BMW:n)
Något dyrare i inköp

BMW 325/328 E36, för- och nackdelar:

+
192/193 hk
Bakhjulsdrift
Upplevd kvalitetskänsla
Hållbarhet, tål att plågas
God väghållning
Komfort
Något billigare i inköp

-
1500 kg
Dyr att försäkra
Bensinförbrukning (observera: jämfört med Civic, det är dock inga löjligt stora skillnader, framförallt inte på landsväg)
Varvstopp vid 6500 rpm (rätta mig om jag har fel)

-----

Påpeka som sagt om någon uppgift inte stämmer. Finns säkert fler aspekter som man bör ta hänsyn till också.

Inte för att de e så stor skillnad men den väger 1403 kg, och tycker inte bensinförbrukning är spec hög på bmw, min dricker 0,7-0,8 på landsväg/motorväg.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
caromania Forummoderator
20 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Halvfull skrev:
Håller med många innan mig här, det låter som det är en Honda du vill ha! Mängder med körkänsla och väghållning och pålitliga...
Sen om du vill ha allt bra från Honda, men vill ha turbo, kika in Rover som jag gjorde...
Istortsett samma bil som Honda. och är det liten bil du vill ha är det väl just 220 coupén som gäller, dock svåra att få tag på, men att kolla skadar ju inte...
200hk @ 1250kg orginal.

The Wise Man Has Spoken. Åk till Tyskland o tjacka en Rover 220 turbo, gärna en gsi, dvs den vanliga gti karossen då den har bättre väghållning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Riccardo
20 maj 2010 · 237 Inlägg

Rquired!!!
Jag har ägt och kört dom flesta bmw modeller och jag har haft körkort i 21år med ungefärlig körsträcka på 5000mil om året. Jag älskar bmw helt underbara bilar och är på väg och köpa mig en nyare snart. Men du kan fan inte säga annat att bmw är en shitbil som vinterbil mvh Riccardo

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
sk8ville
20 maj 2010 · 653 Inlägg

caromania skrev:

sk8ville skrev:
den väger 1403 kg,

Före eller efter man kissat?

Rolig du är. Detta är då coupe modellen. Sedan och Kombi väger ju mer, men vill man ha en "mindre" bil så köper man ju coupen och inte en sedan eller kombi.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
caromania Forummoderator
20 maj 2010 · 9 296 Inlägg

sk8ville skrev:

caromania skrev:

sk8ville skrev:
den väger 1403 kg,

Före eller efter man kissat?

Rolig du är. Detta är då coupe modellen. Sedan och Kombi väger ju mer, men vill man ha en "mindre" bil så köper man ju coupen och inte en sedan eller kombi.

Nja, rolig vet jag inte. Jag bara tycker att uppgiften 1403kg är ganska löjlig. Men det är som att en del debatterar envist att en bil gör 0-100 på 7,4 och inte 7,5 sekunder. Lika löjligt det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tagg3N Konsult
20 maj 2010 · 1 247 Inlägg

Förstår ju inte riktigt varför man ska dra in för- och nackdelar med vilken ände bilen driver i? Som många vet föredrar ju jag FWD före RWD anyday, men jag kan fortfarande rekommendera en rwd beroende på vad man är ute efter. Anyhow, tillbaka till topic.

Liten bil med "stor" motor. Då ska du, som tidigare nämnts i tråden, slänga ett öga på VW Golf VR6, Honda Civic VTi, Rover 220 Turbo. Det finns givetvis fler alternativ att se över.
Värda att nämnas:
Ford Focus ST170 (Lite över budget, men riktigt rolig!)
Peugeot 206 GTi
Citroën Saxo VTS
Citroën C2 VTR
Audi A3 1,8T
VW Golf GTI

De två sistnämnda är väl de enda man kan ge sig på att trimma utan några större ekonomiska investeringar. De fyra första jag nämnde har en tendens att hamna i lite skymundan i sådana här diskussioner, men jag tycker de kan vara värda att titta på.

/Kim

SportPilot Ubåtsingenjör
20 maj 2010 · 7 229 Inlägg

titta på corrado vr6 eller g60 ! väger runt 1200 kg och lagom mycket effekt. finns även billigt trim i usa, till vr6an då, G60 vet jag mindre om

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Epitaph
20 maj 2010 · 835 Inlägg

Ah, Corrado är i alla fall snygga smile Lite själ i dem med.

sk8ville
20 maj 2010 · 653 Inlägg

caromania skrev:

sk8ville skrev:

caromania skrev:

Före eller efter man kissat?

Rolig du är. Detta är då coupe modellen. Sedan och Kombi väger ju mer, men vill man ha en "mindre" bil så köper man ju coupen och inte en sedan eller kombi.

Nja, rolig vet jag inte. Jag bara tycker att uppgiften 1403kg är ganska löjlig. Men det är som att en del debatterar envist att en bil gör 0-100 på 7,4 och inte 7,5 sekunder. Lika löjligt det.

100 kg gör skillnad på hur bilen går.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
hedley Saaboholic
21 maj 2010 · 3 129 Inlägg

CHEEVA skrev:
titta på corrado vr6 eller g60 ! väger runt 1200 kg och lagom mycket effekt. finns även billigt trim i usa, till vr6an då, G60 vet jag mindre om

G60 med kompressor är en oerhört potent bil som är lätt att få bra fart i tack vare sin låga vikt. Sen är det lika lätt att få god väghållning i dom samt att dom är unika/udda och skiljer sig således från mängden.

Senast redigerat av hedley (21 maj 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
caromania Forummoderator
21 maj 2010 · 9 296 Inlägg

sk8ville skrev:

caromania skrev:

sk8ville skrev:

Rolig du är. Detta är då coupe modellen. Sedan och Kombi väger ju mer, men vill man ha en "mindre" bil så köper man ju coupen och inte en sedan eller kombi.

Nja, rolig vet jag inte. Jag bara tycker att uppgiften 1403kg är ganska löjlig. Men det är som att en del debatterar envist att en bil gör 0-100 på 7,4 och inte 7,5 sekunder. Lika löjligt det.

100 kg gör skillnad på hur bilen går.

Tror du helt missuppfattat vad jag menar.roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rille0
21 maj 2010 · 2 021 Inlägg

Niiko_ skrev:
Han talar ju bara sanning... SAAB har generellt INGEN körkänsla överhuvudtaget, och långt ifrån den väghållning en BMW har.. enligt mig är saab livsfarliga att köra och gasa med. Inget fel på växellådan efter 1998 dock håller för hur hård körning som helst kan jag lova.

Vilken Saab är "farlig" att gasa med? hmm Jovisst, en gammal 96a med Frihjul kan kännas läskig första gångerna man kör den big_smile bilen ökar fart när du kopplar ur. big_smilebig_smile

Växellådorna efter 98 (9-5 vs 9000 dvs) är knappast bättre än de tidigare, vet av egen erfarenhet.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
dddale
21 maj 2010 · 71 Inlägg

Här föreslås det hej vilt,  är tacksam för alla svar och ideer,har fått en inblick av vad man kan tänka sig.
Det som känns mest aktuellt är vr6'an pga den "goa" motorn samt storleken på bilen. Sen känns golfen rent kvalitetsmässigt väldigt bra.
Undrar lite vart man ska kolla efter uppdateringar och mods till bilen och i vilken ordning man ska börja, så det inte blir ras etc.
Länkar är välkomna.

jorgen72
21 maj 2010 ·

dddale skrev:
Här föreslås det hej vilt,  är tacksam för alla svar och ideer,har fått en inblick av vad man kan tänka sig.
Det som känns mest aktuellt är vr6'an pga den "goa" motorn samt storleken på bilen. Sen känns golfen rent kvalitetsmässigt väldigt bra.
Undrar lite vart man ska kolla efter uppdateringar och mods till bilen och i vilken ordning man ska börja, så det inte blir ras etc.
Länkar är välkomna.

Custom o speed parts är riktigt bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang