Köpråd: Liten bil stor motor (upp till 45k)

dddale
16 maj 2010 · 71 Inlägg

Hej allesammans.
Som rubriken lyder så är jag ute efter en "liten" bil såsom golf,honda (crx,civic) mm mm
Det jag är ute efter är en "trevlig" motor som om man vill, är lätt att trimma, uppgradera.
Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan.
Priset bör ligga upp till 45tkr.

Vad blir era förslag!

MilleN
16 maj 2010 · 9 108 Inlägg

Jag har alltid velat ha en Kadett eller Astra GSi 16V att busa på bana med, C20XE-motorn har 150hk original och är lätta att meckla in lite mer i. Alla minns bilsportkadetten smile

Kadetten väger mindre och är allmänt snabbare men hade ändå valt Astran pga modernare utseende och mindre risk för rost.

Astra med lite mods: http://www.garaget.org/?car=85121&image=1482420
Kadett med lite mods: http://www.garaget.org/?car=138453

Rquired Allmänt envis
16 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Bmw 323ti compact är ett förslag, inte billig att trimma men med sina 170hp är den stark original. Både väghållning och körkänsla ligger i topp, Bmw´s vana trogen. Värd en titt i alla fall? smile

Annars finns Mazda Miata om du kan tänka dig en cabriolet, även denna bakhjulsdriven och skall vara något av det roligaste man kan köra även om effektökning inte är allt för enkelt eller billigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
supermikaela
16 maj 2010 ·

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 16&w=3

160 hk på 1150 kg. Helt ok, och mycket körkänsla med såpass högvarvig motor.

MilleN
16 maj 2010 · 9 108 Inlägg

supermikaela skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_VTI_26904447.htm?ca=16&w=3

160 hk på 1150 kg. Helt ok, och mycket körkänsla med såpass högvarvig motor.

Ja Hondorna brukar vara populära på strippen/banan.

Spelis
16 maj 2010 · 1 926 Inlägg

Audi a3 TS (180hk) kanske kan vara något?

D_Carlsson Bonntrimmare
16 maj 2010 · 620 Inlägg

En 325 e36 inköps pris 10-20 000kr 192hk sen har man 25-35 000kr kvar att trimma för räcker nog till 400hk i en BMW ;P

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
dddale
16 maj 2010 · 71 Inlägg

många bra förslag!
Om vi går vidare till uppgraderingarna på de aktuella bilarna, vilka är de vanligaste alternativen för att få lite extra "krydda". Samt vad brukar kostnaden bli, om man ser till enbart delarna.

olander_91
16 maj 2010 · 174 Inlägg

På BMW så är det väl turbo riktigt lätta att konvertera. Om jag skulle vara dig så skulle jag köpa mig en RWD då kan man åka på ställ om man känner för det:D

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
dddale
19 maj 2010 · 71 Inlägg

hur står sig hondorna(vti,v-tech) emot de nämnda bilarna.
Finns det andra trevliga alternativ där ute som man lätt missar?

R-B
19 maj 2010 · 7 Inlägg

Jag hade satsat på en Civic HB Vti från 92-95 du kan komma ner i 950kg ganska lätt och då kör du ifrån många bilar med mer effekt och störremotorer. Har kört mot ett par civics med 125hp motorn med min type r som har bytat grenrör och avgas och filter typ så där borde vara runt 135hp i dom och dom hänger på mig ganska hyffsat 0-100 har även sätt en civic köra ifrån en annan CTR. Och då får du iaf 25-30hp mer i en VTI och bytar du grenrör och avgas och luftfilter så får du lite till. Dock så är en honda inte så snabb över 150 där börjar du tappa mot bilar med större motorvolym. Sen är kvaliten väldigt bra på honda dessutom har snart kört honda i tre år och har aldrig behövt byta något mer än slitage delar under denna tiden.

2-8Injection
19 maj 2010 · 120 Inlägg

Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Lozinmust "Unloaded"
19 maj 2010 · 1 557 Inlägg

dddale skrev:
många bra förslag!
Om vi går vidare till uppgraderingarna på de aktuella bilarna, vilka är de vanligaste alternativen för att få lite extra "krydda". Samt vad brukar kostnaden bli, om man ser till enbart delarna.

2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Tja en drevsats från Quaife går väl lös på ca. 35000:-, kör en diffbroms ifrån samma tillverkare för runt 10-15000:- and there's your added spice! Du vill ha effekt, du vill alltså gasa. Du kan nog plåga en Civic 10ggr mer än vad du kan en 900/9-3, då lådan lär ge sig på Saaben. Tack vare att den är just så trimvänlig, och riktig kul. Tills det blir dyrt. Fort. Det var min cup of tea, och jag körde knappt ens hårt med min, men ack se att laddtryck i en Saab kommer göra dig illa ifall du inte börjar uppgradera från rätt håll först; transmission/kraftöverföring.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lozinmust "Unloaded"
19 maj 2010 · 1 557 Inlägg

Rquired skrev:

2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

"When innovation meets passion!"
Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Mechanimal skrev:

Rquired skrev:

2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...

Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jorgen72
19 maj 2010 ·

Rquired skrev:

Mechanimal skrev:

Rquired skrev:
Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...

Det går att få riktigt bra väghållning i 900 ng också o kör man  lite försiktigt så håller det för 300hk i alla fall lille brossan crille 900 t hadde 300 hk i sin 900 o det höll även för lite strippen körning . Han har även haft en honda delsol vtec det är goa bilar o köra men riktiga rostburkar.

Senast redigerat av jorgen72 (20 maj 2010)

Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

jorgen72 skrev:

Rquired skrev:

Mechanimal skrev:
Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...

Det går att få riktigt bra väghållning i 900 ng också o kör man inte lite försiktigt så håller det för 300hk i alla fall lille brossan crille 900 t hadde 300 hk i sin 900 o det höll även för lite strippen körning . Han har även haft en honda delsol vtec det är goa bilar o köra men riktiga rostburkar.

Tvivlar starkt på att det går att få samma väghållning som i de Honda och Bmw-modellerna ovan, men även känslan saknas. Framför allt är det priset, varför lägga en massa pengar på väghållningen till en sådan Saab när du ändå har bättre väghållning i slutändan (och framför allt som sagt en annan känsla) i en originalbil av ett annat märke?

Angående hållbarheten får den som skrev svara för det själv smile

Edit: Och oavsett, den är knappast liten!

Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 maj 2010 · 5 042 Inlägg

Golf 3 VR6
Pontiac Fiero 2.8 liters bakmonterad V6
Pegga 205 GTI

C H E V R O L E T <3
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 maj 2010 · 2 252 Inlägg

bmw 328

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang