2954
Sök

Köpråd: Liten bil stor motor (upp till 45k)

71 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej allesammans.
Som rubriken lyder så är jag ute efter en "liten" bil såsom golf,honda (crx,civic) mm mm
Det jag är ute efter är en "trevlig" motor som om man vill, är lätt att trimma, uppgradera.
Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan.
Priset bör ligga upp till 45tkr.

Vad blir era förslag!


9 108 Inlägg
16 maj 2010
#2
Jag har alltid velat ha en Kadett eller Astra GSi 16V att busa på bana med, C20XE-motorn har 150hk original och är lätta att meckla in lite mer i. Alla minns bilsportkadetten smile

Kadetten väger mindre och är allmänt snabbare men hade ändå valt Astran pga modernare utseende och mindre risk för rost.

Astra med lite mods: http://www.garaget.org/?car=85121&image=1482420
Kadett med lite mods: http://www.garaget.org/?car=138453


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2010
#3
Bmw 323ti compact är ett förslag, inte billig att trimma men med sina 170hp är den stark original. Både väghållning och körkänsla ligger i topp, Bmw´s vana trogen. Värd en titt i alla fall? smile

Annars finns Mazda Miata om du kan tänka dig en cabriolet, även denna bakhjulsdriven och skall vara något av det roligaste man kan köra även om effektökning inte är allt för enkelt eller billigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

supermikaela
16 maj 2010
#4
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 16&w=3

160 hk på 1150 kg. Helt ok, och mycket körkänsla med såpass högvarvig motor.

9 108 Inlägg
16 maj 2010
#5
supermikaela skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_VTI_26904447.htm?ca=16&w=3

160 hk på 1150 kg. Helt ok, och mycket körkänsla med såpass högvarvig motor.

Ja Hondorna brukar vara populära på strippen/banan.


1 926 Inlägg
16 maj 2010
#6
Audi a3 TS (180hk) kanske kan vara något?

Bonntrimmare
620 Inlägg
16 maj 2010
#7
En 325 e36 inköps pris 10-20 000kr 192hk sen har man 25-35 000kr kvar att trimma för räcker nog till 400hk i en BMW ;P

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

71 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#8
många bra förslag!
Om vi går vidare till uppgraderingarna på de aktuella bilarna, vilka är de vanligaste alternativen för att få lite extra "krydda". Samt vad brukar kostnaden bli, om man ser till enbart delarna.


174 Inlägg
16 maj 2010
#9
På BMW så är det väl turbo riktigt lätta att konvertera. Om jag skulle vara dig så skulle jag köpa mig en RWD då kan man åka på ställ om man känner för det:D


71 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#10
hur står sig hondorna(vti,v-tech) emot de nämnda bilarna.
Finns det andra trevliga alternativ där ute som man lätt missar?


7 Inlägg
19 maj 2010
#11
Jag hade satsat på en Civic HB Vti från 92-95 du kan komma ner i 950kg ganska lätt och då kör du ifrån många bilar med mer effekt och störremotorer. Har kört mot ett par civics med 125hp motorn med min type r som har bytat grenrör och avgas och filter typ så där borde vara runt 135hp i dom och dom hänger på mig ganska hyffsat 0-100 har även sätt en civic köra ifrån en annan CTR. Och då får du iaf 25-30hp mer i en VTI och bytar du grenrör och avgas och luftfilter så får du lite till. Dock så är en honda inte så snabb över 150 där börjar du tappa mot bilar med större motorvolym. Sen är kvaliten väldigt bra på honda dessutom har snart kört honda i tre år och har aldrig behövt byta något mer än slitage delar under denna tiden.


120 Inlägg
19 maj 2010
#12
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!


"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 maj 2010
#13
dddale skrev:
många bra förslag!
Om vi går vidare till uppgraderingarna på de aktuella bilarna, vilka är de vanligaste alternativen för att få lite extra "krydda". Samt vad brukar kostnaden bli, om man ser till enbart delarna.

2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Tja en drevsats från Quaife går väl lös på ca. 35000:-, kör en diffbroms ifrån samma tillverkare för runt 10-15000:- and there's your added spice! Du vill ha effekt, du vill alltså gasa. Du kan nog plåga en Civic 10ggr mer än vad du kan en 900/9-3, då lådan lär ge sig på Saaben. Tack vare att den är just så trimvänlig, och riktig kul. Tills det blir dyrt. Fort. Det var min cup of tea, och jag körde knappt ens hårt med min, men ack se att laddtryck i en Saab kommer göra dig illa ifall du inte börjar uppgradera från rätt håll först; transmission/kraftöverföring.

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2010
#14
2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 maj 2010
#15
Rquired skrev:
2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2010
#16
Mechanimal skrev:
Rquired skrev:
2-8Injection skrev:
Saab 900/9-3 coupe, kanske lite för stor? Fina linjer och bra trimpotential iaf!

Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

jorgen72
19 maj 2010
#17
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:
Rquired skrev:
Dessutom skrev TS även:
"Även väghållning och körkänsla står högt upp på listan"

Och 900/9-3OG är inget annat än värdelös på den första punkten, och körkänslan är helt obefintlig. Sedan är det ingen liten bil heller smile

Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...

Det går att få riktigt bra väghållning i 900 ng också o kör man  lite försiktigt så håller det för 300hk i alla fall lille brossan crille 900 t hadde 300 hk i sin 900 o det höll även för lite strippen körning . Han har även haft en honda delsol vtec det är goa bilar o köra men riktiga rostburkar.
Senast redigerat av jorgen72 (20 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2010
#18
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:
Ah yes, missade det. Till TS; lägg ytterligare 10-15000:- på coilovers samt polyuretanbussningar =P

Och inte ens det gör rimligen samma väghållning som förslagen ovan. wink

Körkänslan är inget att göra något åt, det sitter i komponenterna i sig inte i chassiet. Eller ok, allting är möjligt men då pratar vi om en annan budget och sedan är det knappast mycket original Saab kvar...

Det går att få riktigt bra väghållning i 900 ng också o kör man inte lite försiktigt så håller det för 300hk i alla fall lille brossan crille 900 t hadde 300 hk i sin 900 o det höll även för lite strippen körning . Han har även haft en honda delsol vtec det är goa bilar o köra men riktiga rostburkar.

Tvivlar starkt på att det går att få samma väghållning som i de Honda och Bmw-modellerna ovan, men även känslan saknas. Framför allt är det priset, varför lägga en massa pengar på väghållningen till en sådan Saab när du ändå har bättre väghållning i slutändan (och framför allt som sagt en annan känsla) i en originalbil av ett annat märke?

Angående hållbarheten får den som skrev svara för det själv smile

Edit: Och oavsett, den är knappast liten!
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 maj 2010
#19
Golf 3 VR6
Pontiac Fiero 2.8 liters bakmonterad V6
Pegga 205 GTI

C H E V R O L E T <3

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 maj 2010
#20
bmw 328

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök