2157
Sök

Prövotid efter indraget körkort?

Faster than the speed of night
118 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Hejsan!

Man vet ju aldrig vad som gäller nuförtiden, lagar di ändras stup i kvarten. Och jag vet inte om jag har hängt med riktigt så jag vänder mig till er gorgare för svar.

Hur är det nuförtiden? Om man blir av med körkortet får man tillbaka det då? (Alltså om man haft körkortet längre än 2 år menar jag då) Tycker jag har hört någonstans att det skulle ändras eller hur de va. Och sen, om körkortet blir indraget, och man får tillbaka det, gäller det ny prövotid då? Alltså att från då man fick tillbaka körkortet att det är 2 nya år i prövotid?

Bara lite allmänna funderingar smile om det är någon annan nyare körkortsregel någon vill tipsa om så varsågoda!

Mvh smile

1 772 Inlägg
21 maj 2010
Är väl fortfarande två år som gäller, alltså om du blir av med det efter att ha haft det i två år får du tillbaka det, men prövotiden börjar inte om.

Men om du inte haft det två år måste du ta om det och då börjar prövotiden däremot om.
Senast redigerat av NordstromJ (21 maj 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 926 Inlägg
21 maj 2010
NordstromJ skrev:
Är väl fortfarande två år som gäller, alltså om du blir av med det efter att ha haft det i två år får du tillbaka det, men prövotiden börjar inte om.

Men om du inte haft det två år måste du ta om det och då börjar prövotiden däremot om.

FEL!

Prövotiden är densamma, två år från den dagen du tog körkortet. Även om du blir av med det.

118 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Spelis skrev:
NordstromJ skrev:

FEL!

Prövotiden är densamma, två år från den dagen du tog körkortet. Även om du blir av med det.

Nu hänger jag inte med? Har man alltså 2 års prövotid igen om man blivit av med körkortet och får tillbaka det? smile

1 772 Inlägg
21 maj 2010
Spelis skrev:
NordstromJ skrev:

FEL!

Inte om man blir av med det när man har prövotid, eftersom man då måste ta om det för att få tillbaka det och därmed börjar prövotiden om.

118 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Okej ja det vet jag och hänger med på smile men fattar inte vad Spelis menar smile

1 926 Inlägg
21 maj 2010
Nej din prövotid börjar inte om ifall du blir av med körkortet.

Din prövotid är två år från och med den dagen du tog ditt första körkort, oavsett om du blir av med körkortet så att du måste göra om det.

1 772 Inlägg
22 maj 2010
Spelis skrev:

Din prövotid är två år från och med den dagen du tog ditt första körkort, oavsett om du blir av med körkortet så att du måste göra om det.

Svar nej.

1 926 Inlägg
22 maj 2010
NordstromJ skrev:
Spelis skrev:

Svar nej.

Då vill jag att du visar en källa på det.

Entreprenör
1 286 Inlägg
22 maj 2010
Spelis skrev:

Om du blir av med körkortet inom din prövotid så du får ta ett nytt körkort, så har du även en ny prövotid från det att du tar ditt nya körkort!

Om man däremot blir av med kortet efter att prövotiden har gått ut, så "lånar" man ju bara ut körkortet till Polizei och får därmed tillbaka körkortet utan ny prövotid.

Källa: "Been there done that" :smile
Senast redigerat av NiKeMaN (22 maj 2010)

// Niklas Johansson

1 772 Inlägg
22 maj 2010
Spelis skrev:
Då vill jag att du visar en källa på det.

Säger som NiKeMaN...

"Been there done that"
Senast redigerat av NordstromJ (22 maj 2010)

1 926 Inlägg
22 maj 2010
Så ni menar att om jag blir av med körkortet när jag har EN dag kvar av prövotiden, så får jag ytterligare två år prövotid igen efter att jag har tagit nytt körkort?

I så fall har min körskola verkligen missat att informera mig om det. Och jag vill fortfarande ha en källa på det, vilket borde stå här http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … t-korkort/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 maj 2010
För att du ska bli tvungen att ta om ditt körkort helt från början efter det att prövotiden är över måste du ha gjort dig skyldig till ett trafikbrott som ger en spärrtid på minst 12 månader.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Entreprenör
1 286 Inlägg
22 maj 2010
Spelis skrev:
Så ni menar att om jag blir av med körkortet när jag har EN dag kvar av prövotiden, så får jag ytterligare två år prövotid igen efter att jag har tagit nytt körkort?

I så fall har min körskola verkligen missat att informera mig om det. Och jag vill fortfarande ha en källa på det, vilket borde stå här http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … t-korkort/

Ja det ÄR så. När du tar ett nytt körkort så får du ny prövotid. Sen om du blir av med det, så du får ta om det igen, så får du självklart ny prövotid igen.

Visa källa på tvärt om istället wink

Jag har själv råkat ut för detta och blev av med kortet ca två veckor innan prövotiden var slut så det är inget bullshit. Det är fakta.

// Niklas Johansson

509 Inlägg
22 maj 2010
varför bli av med körkortet?

772 Inlägg
22 maj 2010
Jag blev av med mitt körkort när jag fortfarande hade prövotid, så jag blev
tvungen att göra om teoriprov och uppkörningsprov. Efter att jag klarat det
så fick jag ny prövotid, vilket jag har mitt körkort som bevis för, det står
när prövningstiden går ut.

Detta kan ha ändrats visserligen eftersom det var 2005 som jag tog om det.

1 926 Inlägg
22 maj 2010
Mycket lustigt att min körskola inte sa det då..

772 Inlägg
22 maj 2010
Körskolan säger väll inte allt, dom missar väll vissa saker dom oxå.
Har du frågat dom?

Körskolorna är ju privata företag oxå, det är ju inte dom som
bestämmer lagarna om det. Man har ju ett eget ansvar att ta reda på
lagar som gäller.
Senast redigerat av PoulZen (22 maj 2010)

1 926 Inlägg
22 maj 2010
Jo jag vet, men eftersom det inte har varit aktuellt för mig att behöva kolla upp detta så har jag inte gjort det. Och jag har aldrig hört att prövotiden börjar om, utan att den gäller två år från och med första körkortet.

Men men..

Driver
2 111 Inlägg
22 maj 2010
Känns ju dock ganska logiskt att prövotiden börjar om när man är tvungen att ta kortet på nytt.

Om man säger såhär, du tar körkort o blir av med det då du har prövotid. Prövotid är ju precis som de låter en tid då du ska visa att du faktiskt är mogen nog att köra bil i trafiken...

Skulle du då slippa prövotiden efter att du tagit det nya kortet?. Vilket inte heller kan ske direkt, och det skulle innebära att din prövotid skulle kortas ner betydligt...

Känns det logiskt?.  Kan vara helt ute o cykla men...aldrig behövt sätta mig in i scenariot tidigare.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök