Saab 9-5 SE // Ljud frågor

Nexius
25 maj 2010 · 414 Inlägg

tjo

ska bygga låda och byta ut stereon  i en Saab 9-5 SE .
hur ska jag bygga lådan för att få bästa ljud inne i bilen från bagaget.
och hur i hela fridens ska jag göra med stereon .
originalet är en 2DIN och den jag ska sätta i er en 1DIN .

sen hur är det bästa sättet att dra ström till steget .

kommer nog med mer frågor när jag har börjat med allt .

-Nex

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
rillej85
25 maj 2010 · 29 Inlägg

kablaget till steget drar du smidigast i trösklarna. listerna är satta med clips så de är inte svåra att plocka bort. när det gäller dragning från motorn så finns det ett antal alternativ. antingen går du ut genom att borra i torpedväggen, eller så letar du upp ett hål t.ex. för kupévärmare eller liknande och går den vägen. det finns cdhållare/myntfack att köpa för att fylla ut hålet som stereon lämnar då du sätter i 1 DIN. eller bygg nåt häftigt själv=) jag själv har 2 orginal lådor till mina basar och de spelar bra genom ryggstödet trots att saaben dämpar ljudet. det beror också lite på vad du har för basar, steg etc. hoppas min tips hjälper dig=)

Nexius
26 maj 2010 · 414 Inlägg

har läst runt lite om stereon och i saab 9-3 så är det inte helt fel fritt att byta stereon .
nån som vet om det är likadant i 9-5 ?
eller kan man koppla in en till stereo och lägga den i handskfacket eller nån stans i mitt konsolen ?

och vart kan man få tag på sådan panel .
har letat som en tok igår och hittat nada .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
rillej85
26 maj 2010 · 29 Inlägg

när det gäller "myntfack" så får du nog ringa till lite olika återförsäljare. det är rätt lätt o byta stereon. åk till holmgrens och be om att få låna nycklarna till stereon. det är inte några större problem att byta den. har bytt 2 ggr så du borde inte ha några problem.

Nexius
26 maj 2010 · 414 Inlägg

fick tag på ett kit så nu kan jag byta stereon.

men största frågan som går runt i skallen är hur ska jag få in trycket från lådan bäst .
finns en skid port .

vad finns det för sorts lådor jag kan bygga för att få ut maximala trycket ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
TT-Avant
26 maj 2010 · 6 851 Inlägg

Nexius skrev:
vad finns det för sorts lådor jag kan bygga för att få ut maximala trycket ?

Bandpasslåda för maxiamlt ljudtryck. Annars är det en portadlåda med porte genom mittenarmstödet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nexius
26 maj 2010 · 414 Inlägg

kan man ha bassarna åt ett h åll och portarna på andra sidan lådan . funkar det ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Nexius
26 maj 2010 · 414 Inlägg

skulle nån vara snäll och hjälpa mig med måtten på denna lådan
till 2st MDS Fanatic Power 12" 2002 350watt RMS 700 watt max.  QTS: 0,35. FS:33,3 Hz. VAS: 52,5l
http://skynet-irc.mine.nu/1.jpg

Senast redigerat av Nexius (26 maj 2010)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Om du har skidlucka så kan du ju bygga en sluten eller portad låda där basar (och eventuell port) spelar genom skidluckan, brukar bli bäst så i en sedan. Annars en bandpasslåda då som TT-Avant sa (sån som du gjort på bilden ser det ut som).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
26 maj 2010 · 2 035 Inlägg

Orginalstereon har du tagit bort redan eller? Annars funkar 3" spik t ex. annars finns det verktyg på biltema.

Förvaringsfack plus ram köper du på saab men kostar skjortan. därför som inte jag gjort det.

Strömkabeln kan du dra genom en gummimuff över pedalerna. jag gjorde egna hål med förskruvningar över handskfacket.

Bygg en portad låda med basröret ut i skidluckan.

Ska du ha bandpass vill det till att du kan bygga rita och labba själv.
4:e ordningen är smidigare. gör man bara rätt från början så...tongue

Biljudsveteran sen 1984!
Nexius
27 maj 2010 · 414 Inlägg

har inte börjat med detta än .
ska börja när min semester börjar.

ram och förvaringsfack har jag beställt och det kostade lite ja men det är det värt.
hoppas på att det var hela kittet jag beställde och inte bara ramen tongue men det får jag se imorn.

när det kommer till lådan så får det nog bli en vanlig portad låda .
det ända som är kvar är att hitta en lådritning för de 2 mds bassarna .

ska förbi biltema imorn och hämta tyg samt dämpning till lådan.

förresten vilket är bäst att rikta elementen åt i en sedan.
bakluckan eller ryggstödet ?
-Nex

Senast redigerat av Nexius (27 maj 2010)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
MartinF
27 maj 2010 · 372 Inlägg

sedan = frammåt ut genom skidfacket och täta så att inget kommer ut bakåt

Nexius
27 maj 2010 · 414 Inlägg

okej då vet jag nästan hur jag ska gå tillväga med lådan

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Drönirettab
27 maj 2010 · 21 761 Inlägg

105 liter totalt med 6" port, själva röret görs 12 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Dämpmatta på lådans innerväggar. Den lådan bör kunna spela med hyfsat tryck utan att låta alltför peakat. Uträkningen är teoretisk, jag har inte provat basen själv. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 maj 2010)

bosabengt
27 maj 2010 · 2 035 Inlägg

Drönirettab skrev:
105 liter totalt med 6" port, själva röret görs 12 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Dämpmatta på lådans innerväggar. Den lådan bör kunna spela med hyfsat tryck utan att låta alltför peakat. Uträkningen är teoretisk, jag har inte provat basen själv. smile

å hur hör man att den är peakad?? nåt man lär sig med åren eller?

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
27 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Med "peakad" så menas att vissa enstaka frekvenser överröstar andra frekvenser ordentligt, frekvensåtergivningen har en klart märkbar "topp". Resultatet blir att musiken kan låta tråkig och enformig eftersom basljudet kan låta ungefär likadant fastän musikstilen är olika. smile

Nexius
28 maj 2010 · 414 Inlägg

då ska man bara hitta ett 6" rör . hittar bara 4" som max på de vanliga ljud sidorna hmm

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Nexius
29 maj 2010 · 414 Inlägg

har lyckats byta stereon och dragit lågnivå till bagaget men den där jävla strömkabeln gör mig förbannad .
finns det nått enklare ställe att dra den än de 2 ställena vid pedalerna ?
och så satans trångt det är där och på andra sidan i motor utrymmet .

sen satte jag jorden i muttern som bagageluckans lås båge är .
den borde väll funka prima ?
vill inte slipa och borra i den fina lacken i baljan tongue

och vart sitter slutsteget som saab ska ha satt in från start ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
bosabengt
29 maj 2010 · 2 035 Inlägg

Ja va bra att du bytt stereon och dragit lågnivåkabel. då är du ju på gång. =O)

Strömkabeln drar du ju genom de gummimuffarna över pedalerna. behöver du så använd våld å vaselin.
Jag gjorde nya hål igenom torpeden. det funkar det med.

Tror inte på den jordpunkten du har nu.  Sätt i en bälteshållare. är ju en redig bult där. slipa rent bara!!

Sitter inte Det bef steget under passagerarsätet? Men jag har ju AS1 så jag vet inte redigt.

Biljudsveteran sen 1984!
TT-Avant
30 maj 2010 · 6 851 Inlägg

bosabengt skrev:
Ja va bra att du bytt stereon och dragit lågnivåkabel. då är du ju på gång. =O)

Strömkabeln drar du ju genom de gummimuffarna över pedalerna. behöver du så använd våld å vaselin.
Jag gjorde nya hål igenom torpeden. det funkar det med.

Tror inte på den jordpunkten du har nu.  Sätt i en bälteshållare. är ju en redig bult där. slipa rent bara!!

Sitter inte Det bef steget under passagerarsätet? Men jag har ju AS1 så jag vet inte redigt.

AS2 i kombin sitt org. steg framme på höger sida vid passargerarfötterna. AS1 har inte något separat steg, enbart det inbyggda i CD spelaren.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang