Problem med fläckar/kladd från träd

kes0 Älska MER!
30 maj 2010 · 28 Inlägg

Hej. Det är så att min bil stod parkerad under en björk i ca en vackas tid (pollensäsong). Bilen blev täckt med små löv som fastnade på bilen tack vare nå sorts "kladd" från träden. Nu när löven är borta har jag en massa fläckar på huv och tak. Jag har avfettat bilen och tvättat den som vanligt men fläckarna försvinner inte.

Någon som vet hur man kan få bort dessa?

PoulZen
30 maj 2010 · 772 Inlägg

Det är bara till att polera bort det.
Och gör det så snart du kan, för ju längre du väntar ju mer bränner det in i lacken.

kes0 Älska MER!
30 maj 2010 · 28 Inlägg

Några förslag på vad man ska polera med? Vanlig trasa/svamp med schampo funkar inget vidare. Har även prövat med att gnugga lite lätt med avfettning men inte heller det hjälpte.

karlsson_6 Volvo Fantast
30 maj 2010 · 194 Inlägg

Varmt vatten och YES diskmedel har funkat för mig

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Clintan66
30 maj 2010 · 2 011 Inlägg

Du bör ta och polera/vaxa bilen. Finns en mängd olika. Du kommer aldrig få bort allt med bara svamp.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Dubs I got Dubs!
30 maj 2010 · 2 423 Inlägg

Börja med en alkalisk avfettning, flugborttagning, låt det ligga 5-10 min (får inte torka)
Om det inte e borta droppar du på en droppe vaxpolish på varje o låter det dra nån min innan du pillar bort det.

Detta helt utan att repa.

Annars kan du claya, men då får du räkna med att polera sen.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
PoulZen
30 maj 2010 · 772 Inlägg

Om det är volvon det gäller så hade jag nog använt mig av 3M:s med gul kork, och dubbelmaskin, och sen något vax efter det.

Epitaph
30 maj 2010 · 835 Inlägg

Där jag bodde förut var parkeringen inramad med massor fina barrträd med gula kapslar som spydde ur sig gult kladd & prickar. 10 min tog det sen var bilen skitig.

kes0 Älska MER!
20 juli 2010 · 28 Inlägg

Tack för alla tips!
Glömde faktiskt bort den här tråden.. Hur jag än gjorde så fick jag inte bort de fasttorkade fläckarna. Blev att lämna in bilen på recond för polering och lackskydd.

z0uL-
8 augusti 2010 · 131 Inlägg

en riktig syra tvätt hadde räkt bra..

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang