Svårtstartad Saab 9-3 2,0t biopower - 08

Jimpiz
10 juni 2010 · 845 Inlägg

Har rullat ca 14600 mil på 2 år, ganska lagom. Hur som helst när den är varm så startar den inte om man inte ger gas, start motorn går bara runt. Detta gäller även när man kör på blyfri 95. Vad kan felet vara?

Saab 9-3SS (2008)
azid Det som inte dödar gör ont
10 juni 2010 · 2 668 Inlägg

Vevaxelgivare, tändkasset.

2slow
Memme I'am AWESOME..
11 juni 2010 · 2 783 Inlägg

damn!tongue
långmiltare, min har rullat 16600 på 12 år! tongue hahahahah big_smile du börjar närma dig,

men svar på svar, kolla tändkasset eller  vevaxelgivaren som azid säger.

svårstartad när den e kall?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
micke-opel
11 juni 2010 · 562 Inlägg

azid skrev:
Vevaxelgivare, tändkasset.

Sitter separata spolar på dessa motorer.. så tändkasett kan du räkna bort.

Däremot är det vanligt med spridare som börjar läcka, mitt förslag är att du åker till en auktoriserad saab verkstad och ber dom felsöka och sedan byta alla 4 spridare åt dig. Detta bör nog gå på garantin, men har inte exakt koll på vilka villkor som gäller för garanti när det gäller just spridarna med tanke på att det är ett så pass vanligt problem.

Senast redigerat av micke-opel (11 juni 2010)

9-5 Aero Sedan -05
Jimpiz
11 juni 2010 · 845 Inlägg

Nybilsgarantin är bara 2 år så den är slut. Kall är den hur lätt startad som helst, Hällde i
Red Line SI-1 Bensintillsats  å nu startar den utan att man behöver ge gas, nu nöter man bara lite längre på starten, typ 5 sekunder. Tror det är E85 som satt igen systemet, Ska byta filter imorgon så får se om det blir bättre. Har iaf bytt tändstift igår, 8500 mil sen sist, Tänk att vanliga stift, ej platina kan hålla så länge.

Saab 9-3SS (2008)
micke-opel
12 juni 2010 · 562 Inlägg

Jimpiz skrev:
Nybilsgarantin är bara 2 år så den är slut. Kall är den hur lätt startad som helst, Hällde i
Red Line SI-1 Bensintillsats  å nu startar den utan att man behöver ge gas, nu nöter man bara lite längre på starten, typ 5 sekunder. Tror det är E85 som satt igen systemet, Ska byta filter imorgon så får se om det blir bättre. Har iaf bytt tändstift igår, 8500 mil sen sist, Tänk att vanliga stift, ej platina kan hålla så länge.

Jo, men det är väl ändå 6000 mil på stiften till biopower bilarna wink roll som sagt Saab rekommenderar ju att man kör på bensin var 5e tank tror jag, vet inte hur ofta du följer det, men etanolen skapar ju problemen så att spridarna börjar läcka. Är nog lite av en materialmiss på 9-3 bilarna också. Var nog därför tillsatsen gav lite resultat. Har varit med om att man felsökt en bil, konstaterat att 2 spridare läcker, bytt dom och sedan har kunden kommit tillbaka 2 veckor senare då övriga 2 spridare har börjat läcka. Därför byter märkesvärkstäderna alltid alla 4 spridare vad jag vet iaf.

Angående filtret så vet jag inte om det sitter i soppatanken på 9-3 biopower bilarna? Gör det på 9-5 iaf..

9-5 Aero Sedan -05
Hamilton
12 juni 2010 · 8 865 Inlägg

3000 mil är intervallen för byte av stift på BioPower allt står att läsa i instruktionsboken/servicehäftet

/inlägget redigerat och rättat

Fotograf på tierpidag.se
micke-opel
12 juni 2010 · 562 Inlägg

Hamilton skrev:
1500 mil är intervallen för byte av stift på BioPower allt står att läsa i instruktionsboken/servicehäftet

Det där kan jag dementera med största säkerhet, det är 3000 mil skulle jag vilja påstå nu med närmare eftertanke, i vart fall inte 1500 mil. Enligt Maptun är det iaf, 3000 mil tändstiftbyte både på 9-3 och 9-5 bio, så det lär vara det som gäller.

Servicerna var 1500e mil på biopower är renodlade oljebyten.. Och sorry för tidigare skrivfel roll

Senast redigerat av micke-opel (12 juni 2010)

9-5 Aero Sedan -05
micke-opel
12 juni 2010 · 562 Inlägg

Hamilton skrev:

micke-opel skrev:

Hamilton skrev:
1500 mil är intervallen för byte av stift på BioPower allt står att läsa i instruktionsboken/servicehäftet

Det där kan jag dementera med största säkerhet, det är nog 3000 mil skulle jag vilja påstå nu med närmare eftertanke, i vart fall inte 1500 mil. Enligt Maptun är det iaf, 3000 mil tändstiftbyte både på 9-3 och 9-5 bio, så det lär vara det som gäller.

http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
Dom har också 1500 mil

Stiften ska bytas var 3000 mil, punkt slut roll nä men är 110% säker på att det inte är var 1500e mil. Och sorry för OT!

9-5 Aero Sedan -05
Hamilton
12 juni 2010 · 8 865 Inlägg

micke-opel skrev:

Hamilton skrev:
1500 mil är intervallen för byte av stift på BioPower allt står att läsa i instruktionsboken/servicehäftet

Det där kan jag dementera med största säkerhet, det är 3000 mil skulle jag vilja påstå nu med närmare eftertanke, i vart fall inte 1500 mil. Enligt Maptun är det iaf, 3000 mil tändstiftbyte både på 9-3 och 9-5 bio, så det lär vara det som gäller.

Servicerna var 1500e mil på biopower är renodlade oljebyten.. Och sorry för tidigare skrivfel roll

3000 mil är det för stiften ser jag nu dvs varannan service.

Fotograf på tierpidag.se
micke-opel
12 juni 2010 · 562 Inlägg

Hamilton skrev:

micke-opel skrev:

Hamilton skrev:
1500 mil är intervallen för byte av stift på BioPower allt står att läsa i instruktionsboken/servicehäftet

Det där kan jag dementera med största säkerhet, det är 3000 mil skulle jag vilja påstå nu med närmare eftertanke, i vart fall inte 1500 mil. Enligt Maptun är det iaf, 3000 mil tändstiftbyte både på 9-3 och 9-5 bio, så det lär vara det som gäller.

Servicerna var 1500e mil på biopower är renodlade oljebyten.. Och sorry för tidigare skrivfel roll

3000 mil är det för stiften ser jag nu dvs varannan service.

Alldeles rätt! Man får väl skylla på att det är sent.. roll

9-5 Aero Sedan -05
Jimpiz
12 juni 2010 · 845 Inlägg

Nu misständer den inte lika mycket vid hårt accerlation, När jag hade 8500 mil gamla stift så kunde den misstända lite, men nu går den mjukt och fint. Dock så startade den lättare nu, så kanske redline vätskan gjorde lite nytta.

Saab 9-3SS (2008)
micke-opel
12 juni 2010 · 562 Inlägg

Jimpiz skrev:
Nu misständer den inte lika mycket vid hårt accerlation, När jag hade 8500 mil gamla stift så kunde den misstända lite, men nu går den mjukt och fint. Dock så startade den lättare nu, så kanske redline vätskan gjorde lite nytta.

Det lär den garanterat gjort, vet inte hur mycket du kör på E85 men är ju även värt att köra på bensin då och då.

9-5 Aero Sedan -05
Jimpiz
13 juni 2010 · 845 Inlägg

micke-opel skrev:

Jimpiz skrev:
Nu misständer den inte lika mycket vid hårt accerlation, När jag hade 8500 mil gamla stift så kunde den misstända lite, men nu går den mjukt och fint. Dock så startade den lättare nu, så kanske redline vätskan gjorde lite nytta.

Det lär den garanterat gjort, vet inte hur mycket du kör på E85 men är ju även värt att köra på bensin då och då.

Har till 95% bara kört på E85. Sista tankningen var dock blyfri 95. Ska köra ett tag på 95 så motorn får smörjas lite.

Saab 9-3SS (2008)
micke-opel
13 juni 2010 · 562 Inlägg

Jimpiz skrev:

micke-opel skrev:

Jimpiz skrev:
Nu misständer den inte lika mycket vid hårt accerlation, När jag hade 8500 mil gamla stift så kunde den misstända lite, men nu går den mjukt och fint. Dock så startade den lättare nu, så kanske redline vätskan gjorde lite nytta.

Det lär den garanterat gjort, vet inte hur mycket du kör på E85 men är ju även värt att köra på bensin då och då.

Har till 95% bara kört på E85. Sista tankningen var dock blyfri 95. Ska köra ett tag på 95 så motorn får smörjas lite.

Låter bra det, om problemen inte hjälper lär det nog vara spridarbyte som gäller.

9-5 Aero Sedan -05
Jimpiz
13 juni 2010 · 845 Inlägg

micke-opel skrev:

Jimpiz skrev:

micke-opel skrev:

Det lär den garanterat gjort, vet inte hur mycket du kör på E85 men är ju även värt att köra på bensin då och då.

Har till 95% bara kört på E85. Sista tankningen var dock blyfri 95. Ska köra ett tag på 95 så motorn får smörjas lite.

Låter bra det, om problemen inte hjälper lär det nog vara spridarbyte som gäller.

Okej. Är det en dyr historia att byta dom?

Saab 9-3SS (2008)
micke-opel
13 juni 2010 · 562 Inlägg

Olsson-Aero skrev:

Jimpiz skrev:

micke-opel skrev:

Låter bra det, om problemen inte hjälper lär det nog vara spridarbyte som gäller.

Okej. Är det en dyr historia att byta dom?

Att byta spridare är en dyr historia.

Misstänker dock att oringarna blir dåliga och inte spridarna. Vilket blir betydligt billigare.

Skulle dock rekomendera att köra 2-3 tankar till med bensin med tanke på hur länge du kört med E85.

Tyvärr så är det spridarna i sig som börjar läcka och på så sätt, gör upphov till att bilarna blir svårstartade, vissa kalla och vissa varma.

För att felsöka kan man demontera spridarbryggan med alla bränsleledningar och kontaktstycken ikopplade, sedan lägger man ett papper under spridarbryggan, och slår på/stänger av tändningen med 5 sekunders intervaller ett antal gånger, sedan ser man om pappret blivit vått av bränsle, och vilka spridare som läcker.

Tydligen så ska detta problem vara mest vanligast i mellansverige/stockholm/mälardalen.

9-5 Aero Sedan -05
Jimpiz
14 juni 2010 · 845 Inlägg

Tyvärr så är det spridarna i sig som börjar läcka och på så sätt, gör upphov till att bilarna blir svårstartade, vissa kalla och vissa varma.

För att felsöka kan man demontera spridarbryggan med alla bränsleledningar och kontaktstycken ikopplade, sedan lägger man ett papper under spridarbryggan, och slår på/stänger av tändningen med 5 sekunders intervaller ett antal gånger, sedan ser man om pappret blivit vått av bränsle, och vilka spridare som läcker.

Tydligen så ska detta problem vara mest vanligast i mellansverige/stockholm/mälardalen.

Då surrar ju soppa pumpen till. Vad händer då?, Bygger den bara upp tryck fram till spridarna, eller ska den även spruta in bränsle till motorn?

Borde vara fram till spridarna eftersom jag ska kolla vilken som läcker.

Nästa fråga är. Är det samma spridare till andra 2,0t eller 1,8t, eller måste det vara en biopower spridare?.

Saab 9-3SS (2008)
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 juni 2010 · 641 Inlägg

Spridarna ska inte öppna innan motorn går runt, så det ska inte komma mycket bränsle ut om du endast vrider på tändningen. Om du lägger pappret under spridarna och vrider på tändningen så att det byggs upp ca. 3bars tryck upp till spridarna får det läcka ungefär en femkronas storlek av fläck på pappret under ca. 5min, mer än det = kass spridare.
Kolla även att spridarna inte är igentäppta, vid E85 drift blir det ganska mycket avlagringar på spridarna så kan vara att rengöring räcker. Använd bensin och en lämplig pensel eller liknande för detta.

"Article : Insprutare
PartNo : 55559397
Usage : 2007-2010, B207E, B207L, B207R"

Samma spridare i alla B207 motorer -07 och uppåt, altså 1.8t/2.0t/2.0T oavsett om det är BioPower eller inte. Tidigare har andra spridare som bara ska användas med bensin.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Jimpiz
14 juni 2010 · 845 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Spridarna ska inte öppna innan motorn går runt, så det ska inte komma mycket bränsle ut om du endast vrider på tändningen. Om du lägger pappret under spridarna och vrider på tändningen så att det byggs upp ca. 3bars tryck upp till spridarna får det läcka ungefär en femkronas storlek av fläck på pappret under ca. 5min, mer än det = kass spridare.
Kolla även att spridarna inte är igentäppta, vid E85 drift blir det ganska mycket avlagringar på spridarna så kan vara att rengöring räcker. Använd bensin och en lämplig pensel eller liknande för detta.

"Article : Insprutare
PartNo : 55559397
Usage : 2007-2010, B207E, B207L, B207R"

Samma spridare i alla B207 motorer -07 och uppåt, altså 1.8t/2.0t/2.0T oavsett om det är BioPower eller inte. Tidigare har andra spridare som bara ska användas med bensin.

1,8t är väll ingen 2,0 motor ?

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang