Svårtstartad Saab 9-3 2,0t biopower - 08

Jimpiz
14 juni 2010 · 845 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Spridarna ska inte öppna innan motorn går runt, så det ska inte komma mycket bränsle ut om du endast vrider på tändningen. Om du lägger pappret under spridarna och vrider på tändningen så att det byggs upp ca. 3bars tryck upp till spridarna får det läcka ungefär en femkronas storlek av fläck på pappret under ca. 5min, mer än det = kass spridare.
Kolla även att spridarna inte är igentäppta, vid E85 drift blir det ganska mycket avlagringar på spridarna så kan vara att rengöring räcker. Använd bensin och en lämplig pensel eller liknande för detta.

"Article : Insprutare
PartNo : 55559397
Usage : 2007-2010, B207E, B207L, B207R"

Samma spridare i alla B207 motorer -07 och uppåt, altså 1.8t/2.0t/2.0T oavsett om det är BioPower eller inte. Tidigare har andra spridare som bara ska användas med bensin.

Tack för det. smile. Går PartNo : 55559397 att omvandla till bosch artnr?

Saab 9-3SS (2008)
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 juni 2010 · 641 Inlägg

Jimpiz skrev:
1,8t är väll ingen 2,0 motor ?

Nej, det är en 1.8 liters motor. Men heter B207E, nästan samma motor som 2 liters motorerna, osäker på vad som skiljer men tror det e högst vevaxel och programvara. Inte att förvexla med 1.8i som är en ren Opel motor nån idiot fått för sig att stoppa i en Saab.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 juni 2010 · 641 Inlägg

Jimpiz skrev:
Tack för det. smile. Går PartNo : 55559397 att omvandla till bosch artnr?

Ingen aning, kollade ba i reservdelskatalogen för att hitta numret. Har en hög spridare liggandes på jobbet, kan kolla imon om det står ett Bosch nummer på dom.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
AndreasPlars
14 juni 2010 · 1 062 Inlägg

micke-opel skrev:
Är nog lite av en materialmiss på 9-3 bilarna också. Var nog därför tillsatsen gav lite resultat.

Vad är det för materialmiss du pratar om?
M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jimpiz
14 juni 2010 · 845 Inlägg

Pukadjuret skrev:

Jimpiz skrev:
Tack för det. smile. Går PartNo : 55559397 att omvandla till bosch artnr?

Ingen aning, kollade ba i reservdelskatalogen för att hitta numret. Har en hög spridare liggandes på jobbet, kan kolla imon om det står ett Bosch nummer på dom.

Vad kostar sånna spridare ifall det nu skulle vara det som är felet?

Saab 9-3SS (2008)
micke-opel
15 juni 2010 · 562 Inlägg

AndreasPlars skrev:

micke-opel skrev:
Är nog lite av en materialmiss på 9-3 bilarna också. Var nog därför tillsatsen gav lite resultat.

Vad är det för materialmiss du pratar om?
M.V.H.

Okej, är inte så insatt om materialet som mitt inlägg gav sken av, mer än att 9-3 spridarna är känsligare än 9-5 spridarna. Så tyvärr en felskrivning från min sida, då jag inte har en aning om vad för material i spridarna som gör att det börjar läcka och således att det skulle vara en "materialmiss", så beklagar för att jag försa mig.

9-5 Aero Sedan -05
sport
15 juni 2010 · 93 Inlägg

Snacka om lågmilare! min har rullat 16300 på 2 år!

Memme skrev:
damn!tongue
långmiltare, min har rullat 16600 på 12 år! tongue hahahahah big_smile du börjar närma dig,

men svar på svar, kolla tändkasset eller  vevaxelgivaren som azid säger.

svårstartad när den e kall?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2010 · 6 170 Inlägg

Pukadjuret skrev:

Jimpiz skrev:
1,8t är väll ingen 2,0 motor ?

Nej, det är en 1.8 liters motor. Men heter B207E, nästan samma motor som 2 liters motorerna, osäker på vad som skiljer men tror det e högst vevaxel och programvara. Inte att förvexla med 1.8i som är en ren Opel motor nån idiot fått för sig att stoppa i en Saab.

Lite OT men jo, 1.8t ÄR en 2.0:a.

Samtliga B207-motorer är på 1998 kubikcentimeter, dvs vad som brukar heta 2.0 liter.


Det är ju bland annat därför som 1.8:orna är mest prisvärda om man tänkt trimma, man får 2.0:an för mindre pengar...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SgtCrilly Hemmainstruktör
15 juni 2010 · 641 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Pukadjuret skrev:

Jimpiz skrev:
1,8t är väll ingen 2,0 motor ?

Nej, det är en 1.8 liters motor. Men heter B207E, nästan samma motor som 2 liters motorerna, osäker på vad som skiljer men tror det e högst vevaxel och programvara. Inte att förvexla med 1.8i som är en ren Opel motor nån idiot fått för sig att stoppa i en Saab.

Lite OT men jo, 1.8t ÄR en 2.0:a.

Samtliga B207-motorer är på 1998 kubikcentimeter, dvs vad som brukar heta 2.0 liter.


Det är ju bland annat därför som 1.8:orna är mest prisvärda om man tänkt trimma, man får 2.0:an för mindre pengar...

Fel av mig, ber om ursäkt för att jag sprider missinformation. Då är det bara programvaran som skiljer då.

Bosch-nummer kan vara svårt å få fram eftersom Denso verkar vara tillverkaren. Denso 8DACZ enda betekningen utöver artikkelnumret på spridarna.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2010 · 6 170 Inlägg

Pukadjuret skrev:

TBOC_Razor skrev:

Pukadjuret skrev:

Nej, det är en 1.8 liters motor. Men heter B207E, nästan samma motor som 2 liters motorerna, osäker på vad som skiljer men tror det e högst vevaxel och programvara. Inte att förvexla med 1.8i som är en ren Opel motor nån idiot fått för sig att stoppa i en Saab.

Lite OT men jo, 1.8t ÄR en 2.0:a.

Samtliga B207-motorer är på 1998 kubikcentimeter, dvs vad som brukar heta 2.0 liter.


Det är ju bland annat därför som 1.8:orna är mest prisvärda om man tänkt trimma, man får 2.0:an för mindre pengar...

Fel av mig, ber om ursäkt för att jag sprider missinformation. Då är det bara programvaran som skiljer då.

Bosch-nummer kan vara svårt å få fram eftersom Denso verkar vara tillverkaren. Denso 8DACZ enda betekningen utöver artikkelnumret på spridarna.

Är det olika tillverkare på spridarna till en -07:a och till en -08:a ??

För på -07, vilket är det nyaste 9-3:an jag har WIS för, så står det att det är blåa siemens i B207E/L samt gröna i B207R.



Ingen som har nyare WIS att "låna ut" ??  roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SgtCrilly Hemmainstruktör
15 juni 2010 · 641 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Är det olika tillverkare på spridarna till en -07:a och till en -08:a ??

För på -07, vilket är det nyaste 9-3:an jag har WIS för, så står det att det är blåa siemens i B207E/L samt gröna i B207R.



Ingen som har nyare WIS att "låna ut" ??  roll

Har senaste WIS framför mig, står samma gröna å blåa Siemens i den för -07, -08 och -09.
Dock i EPCn så finns det bara en spridare till alla modeller 07-10 och spridarna jag har liggandes är från en -08a jag böt förra veckan och dom är blåa Denso. Tippar på att WIS är förvirratpå spridarmodeller.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
AndreasPlars
15 juni 2010 · 1 062 Inlägg

Jag kan ju tillägga att jag undrar om det ens fanns E85 certifierade spridare då när B207Biopower motorn togs fram..
Det tråkiga när man är en liten tillverkare är ju att möjligheten att ta fram "Specialare" förmodligen är mycket liten på såna här köpdetaljer som spridare.
Speciellt nät GM stretade emot i det längsta när motorn skulle tas fram...

(B207R går ej att köra på E85 då de är en ren bensinare)

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (15 juni 2010)

Saab 900i (1989)
Jimpiz
15 juni 2010 · 845 Inlägg

Tack för alla svar smile
Är det samma spridare i en 1,8t som i en 2,0t, båda biopower?.

Saab 9-3SS (2008)
AndreasPlars
16 juni 2010 · 1 062 Inlägg

Jimpiz skrev:
Tack för alla svar smile
Är det samma spridare i en 1,8t som i en 2,0t, båda biopower?.

Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara olika.
Tolka det som ett ja smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jimpiz
10 december 2010 · 845 Inlägg

Kanske skulle skriva hur det gått om nån nu vill veta.

Svenska bil monterade in 4a nya spridare och den fungerar utmärkt nu. Kör bara på 98 oktan nu smile.

Återförsäljaren  tog på sig att betala det hela kalaset. Mycket sjysst tycker jag. Dock var det inte Svenska bil som betalde utan en mindre återförsäljare, det kallar jag service.

Saab 9-3SS (2008)
xious
21 februari 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Vad är det för tändstift till en Saab 9-3 2.0t Biopower 2.0t ?

Blir inte klok på det när jag kollar runt:
Enligt mekonomen: NGK 18-BKR7ESC-11  (48kr/st)
Enligt skruvat.se: NGKstift: PFR6T-10G  (120kr/st)

Jimpiz
21 februari 2012 · 845 Inlägg

Du ska ha bkr7esc -11 om du ska köra på etanol. Kör du på bensin kvittar det. Det handlar bara om du vill byta varje 3000 mil  eller 9000 typ.

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang