Måste man ha orginal radio till en Saab 93 -03?

f4bb3
13 juni 2010 · 62 Inlägg

jag undrar hur jag sak göra om jag ska koppla elr hur jag ska gör iaf jag ska byta radio till min Saab 93 -03?
Elr måste jag skaffa orginal radio?

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
rillej85
13 juni 2010 · 29 Inlägg

det brukar inte vara några problem att byta orginal stereon. en annan liten fråga jag stötte på när jag bytte i min saab var att det inte gav ett pip ifrån sig. det visade sig vara så att jag hade en förstärkare mellan stereo och högtalare. kolla upp det så att du inte får samma problem som jag. saab har ISO kontakter orginal så du behvöver inte klippa nåt. det enda som du behöver kolla är att du inte kopplar i fel ISOkontakt. det brukar sitta 3 st. en till ström, en till högtalare och en till rattstyrning. om du ska dra i slutsteg så kolla så inte din nuvarande har utgång för det. för isf kan det vara onödigt att byta. hoppas du fått den info du behöver smile

Senast redigerat av rillej85 (13 juni 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juni 2010 · 8 744 Inlägg

rillej85, det där är helt fel, kolla vad f4bb3 har för bil...

Som svar på din fråga f4bb3 så nej du kan inte byta huvudenhet, den måste sitta kvar för att bilen ska fungera. Det du kan göra är att plocka bort Cd-spelaren, loopa fiberkabeln till den, i med ISO-kontakt och sen stoppa i en ny enhet där. Annars så kan du koppla på hög till lågnivåomvandlare på originalenheten och därigenom få ut signal till utbyggnad.

Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
15 juni 2010 · 62 Inlägg

Taccck så mkt för hjälpen smile!!!

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Lugnt, hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp eller skriv här så ska jag svara så gott jag kan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
15 juni 2010 · 62 Inlägg

så att du hade gjort jävligt snygga dioder! kan man göra ett slutet system om du fattar bara för dom elr? så sätter man en knapp i förarsätet elr liknade så jag inte blandar in de i de system som nu finns? elr kan de bli oblans elr liknade då elr?

har du tonat rutor elr? jag ska göra de. men håller just nu på att lacka bakspeglarna!!

MVH F4bb3!

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Absolut, är ju bara att köra separat matning till dom men då måste du ju dra kabeln in i kupén och hålla på samt få tag på en matning, mycket enklare då tycker jag att koppla in sig på kablarna till ordinarie p-ljus. Vill man så kan man ju göra så som jag gjort, sätta en strömbrytare mellan så att man kan välja p-ljus eller diodslinga. Fast mina slingor ska bort nu, den ena är än en gång helkass...

Ingen toning på mina rutor, tror inte det kommer heller, om jag inte lyckas få dispens och sätta på dom fram också.

Senast redigerat av ChriZtoffer (15 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
15 juni 2010 · 62 Inlägg

OKeeeej de låter bra!! ska nog fixa till de lite:) har köpt vinge också som ska på sen ska jag jobba lite på ljudet som ska in. har orginal! 150W har du några bra tips på system för ett par tusen?

Mvh F4bb3

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Absolut! Det första du bör göra är att byta ut högtalarna uppe på instrumentbrädan (främst då dom ute på kanterna, centern kan du låta vara), storleken är 3,5" och det finns ett antal olika att välja på. Vill du sen få mer tryck i systemet så måste du köpa nån form av slutsteg samt en bas eller 6c9or, men då börjar det dra iväg i pris. Vad vill du få ut av ljudet? Eller rättare sagt, vad fattas idag?

Senast redigerat av ChriZtoffer (15 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
16 juni 2010 · 62 Inlägg

aa de förstår jag. att ajg behöver en bra bas och ett slut steg men tänkt jag vill inte att de ska vara någon värstingsaker utan mer normal. nu lixom är min dator högtalare större wink!

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 juni 2010 · 1 903 Inlägg

rillej85 skrev:
det brukar inte vara några problem att byta orginal stereon. en annan liten fråga jag stötte på när jag bytte i min saab var att det inte gav ett pip ifrån sig. det visade sig vara så att jag hade en förstärkare mellan stereo och högtalare. kolla upp det så att du inte får samma problem som jag. saab har ISO kontakter orginal så du behvöver inte klippa nåt. det enda som du behöver kolla är att du inte kopplar i fel ISOkontakt. det brukar sitta 3 st. en till ström, en till högtalare och en till rattstyrning. om du ska dra i slutsteg så kolla så inte din nuvarande har utgång för det. för isf kan det vara onödigt att byta. hoppas du fått den info du behöver smile

gäller detta ALLA saab? jag har en 9-5a med AS1 stereon nu. hade ju vart grymt bra om det bara är plug-and-play smile ser dessa 3 olika ut på något vis? så man vet vilken som är vilken tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Nej det gäller (som jag skrev tidigare) inte alla Saab, det gäller dock din 9-5a. smile Kontakterna passar bara på ett sätt, styrstiften sitter olika för ström/ljud/övrigt kontakterna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2010 · 1 903 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nej det gäller (som jag skrev tidigare) inte alla Saab, det gäller dock din 9-5a. smile Kontakterna passar bara på ett sätt, styrstiften sitter olika för ström/ljud/övrigt kontakterna.

kanon! tack så mycket smile slipper jag lägga pengar på iso-kontakter smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang