Var ute hos Opelhandlaren här i stan i helgen och provkörde en Opel Insignia OPC, hade läst om den att den skulle ha en 2.8liters v6a på 325hk och fyrhjulsdrift, förmodligen likadan motor som sitter i Saab 9-3 TurboX.
http://www.automotorsport.se/news/17775 … c-muskler/Hade väntat mig att den skulle kännas ungefär likadan som min Golf GTI Ed30, den har ju några mer hk än vad min har( har ca 310hk i min) och 800cc mer volym i motorn, så det kanske borde väga upp att den är tyngre tänkte jag.
Fick med mig en ung kille som jobbade där då jag skulle ut och provköra för dom ville inte släppa ut folk själv i bilarna.
Körde lugnt ut på E4an och drog på litegrann på 3an då jag låg i 60-70, men den kändes ju hur seg som helst, kändes ju som om den vägde 1ton mer än min bil

, provade att gasa 100-150 på 4an och det kändes som det tog minst 10sek om inte mer.
Killen som åkte med sa då att jag skulle prova trycka in sportläget för att känna hur hårt den gick då:), gjorde det och provade gasa på 3an och 4an 80-120 och 100-150 för det är hasigheter som jag har rätt hyffsat koll på hur fort min bil går i dessa intervall för att ha nåt att jämnföra med.
Blev dock ingen större skillnad med sportläget, kändes lika seg som innan

.
Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad bara för att min bil är ungefär 400-500kg lättare, 4-hjulsdriften på denna bil kanske tar lite effekt med då man har kommit upp i fart.
En sak som gjorde att man inte upplevde effekten lika mycket också var säkert för att den är så mycket tystare än min bil, både i insugsljud och kupeljudet överhuvudtaget.
Lät sedan killen som jobbade där att provköra min bil, han såg helt lyrisk ut då han tryckte ner gasen på 2an och 3an

,han ville aldrig sluta köra

han hade varit ute och åkt Opel Insignia OPC och Opel Astra OPC hela dagen och sa att han skulle faktiskt kunna tänka sig att köra VW istället efter att ha prövat min bil.