3356
Sök

Billigt sätt att få mer luft till turbon? saab 9000 2.0t

1 142 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#1
har en saab 9000 2.0t som ja tycker de verkar som att turbon får lite för varm luft på. intercooler rören är inte kalla efter lite hård körning. och ju mer ja åkt ju mer effekt känns de som ja tappar:S ja tror att den kyler för dåligt och att den då "stryper" lite av effekten? kan detta stämma? aero ic:n, är den större och något att satsa på? ja har något chipp i just nu och har 1bar i ladd.

8 267 Inlägg
21 juni 2010
#2
Värmen skapas i turbon, då luften blir varm när den komprimeras. Så rören kommer alltid vara mer eller mindre varma, speciellt det mellan turbo och ic. Och vartefetr temperaturen i insuget ökar så sjunker effekten.


1 142 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#3
hur ska ja göra för att få mer kall luft. har inte så mycket pengar mässigt att lägga,men är aero ic:n större tro:S tänkte eftersom de är större motor och mer effekt? kanske skulle hjälpa lite med de istället:S

1 019 Inlägg
22 juni 2010
#4
snoddas skrev:
hur ska ja göra för att få mer kall luft. har inte så mycket pengar mässigt att lägga,men är aero ic:n större tro:S tänkte eftersom de är större motor och mer effekt? kanske skulle hjälpa lite med de istället:S

Aero'n har precis likadan IC som den du redan har.


193 Inlägg
22 juni 2010
#5
snoddas skrev:
och ju mer ja åkt ju mer effekt känns de som ja tappar:S ja tror att den kyler för dåligt och att den då "stryper" lite av effekten? kan detta stämma?

Ja, det stämmer.
Byt IC.

Vet inte hur bolt-on t.ex en IC från 9-5 till 9000 är, men den är klart bättre. Troligtvis ett jävla jobb!

Racestuff har grejer smile om du vill punga ut bortåt 3 lappar.
http://www.racestuff.se/intercooler-saa … c-136.aspx

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

7 281 Inlägg
22 juni 2010
#6
EXD IC
Bättre och billigare ic hittar du nog inte.

Du kan ju även prova att dra ett stort rör ifrån fronten in till luftfiltret.


323 Inlägg
22 juni 2010
#7
denna är något billigare.
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv

Edit: bytte länk
Senast redigerat av Froborg (22 juni 2010)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juni 2010
#8
Är du desperat så kan du ju slita bort kondensorn till AC om det inte fungerar längre och öppna upp lite i fronten så luften kan komma in och kyla din IC smile


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 juni 2010
#9
Personligen rekomenderar jag Klracing.se då de har modellanpassade intercoolers till nästan alla Saabar.
Annars ligger do88.se varmt omhjärtat då de är bäst att handskas med och är grymt billiga på både slang och intercooler!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2010
#10
vatteninsprutning?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

323 Inlägg
22 juni 2010
#11
UhrJr skrev:
Personligen rekomenderar jag Klracing.se då de har modellanpassade intercoolers till nästan alla Saabar.
Annars ligger do88.se varmt omhjärtat då de är bäst att handskas med och är grymt billiga på både slang och intercooler!

Men dom är dyrare än EXD custom tongue och dessutom så är de RKY cooling som tog fram första modell anpassade IC till 9000 som sen andra har kopierat


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 juni 2010
#12
caromania skrev:
vatteninsprutning?

Var det ditt billigaste alternativ?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juni 2010
#13
UhrJr skrev:
caromania skrev:
vatteninsprutning?

Var det ditt billigaste alternativ?

Vad tror du det kostar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

volvo tic frälst
357 Inlägg
23 juni 2010
#14
finns ju lite gratissaker du kan göra. för det första kan du sänka laddtrycket en aning t.ex till 0,8-0,9bar blir troligtvis piggare än om du åker med 1bar, är grenröret bra utformat på såna så dom inte får högt abgasmottryck vid 1bar? kolla skicket på ICn du har och ta bort ev. stukade ''kylkanaler'' till luftkylningen i ICn och kylaren. finns det en plugg i botten på ICn kan du öppna den och tömma ev. kondens som samlats.

hjälper inte detta är det att byta till värre IC och kolla över avgasflödet. nu var det iofs längesen jag pillade på saab men har inte dom en rätt stor IC från början? eller var det dom som brukade använda volvos IC? volvos IC kyler ju bra men gavlarna spricker över ca: 1 bar.


KHRacing
23 juni 2010
#15
KLRacings är BILLIGARE.

kan garantera dig att de görs i samma formar/fabrik i Kina.

Vatteninsprutning sänken ju inte dirket tempen på insugsrören väl...
Beror iofs på vart man sätter munstycket, men risken för att vattnet inte fördelar sig lika till alla cylindrarna finns ju, så vart sätter man vattenspridaren :-) ???

volvo tic frälst
357 Inlägg
23 juni 2010
#16
KHRacing skrev:
KLRacings är BILLIGARE.

kan garantera dig att de görs i samma formar/fabrik i Kina.

Vatteninsprutning sänken ju inte dirket tempen på insugsrören väl...
Beror iofs på vart man sätter munstycket, men risken för att vattnet inte fördelar sig lika till alla cylindrarna finns ju, så vart sätter man vattenspridaren :-) ???

vatteninsprutningen kyler insugsluften, motverkar spikningar (till viss del) och expanderar mer än bensin.
Senast redigerat av mattestig (23 juni 2010)


888 Inlägg
23 juni 2010
#17
KHRacing skrev:
KLRacings är BILLIGARE.

kan garantera dig att de görs i samma formar/fabrik i Kina.

Vatteninsprutning sänken ju inte dirket tempen på insugsrören väl...
Beror iofs på vart man sätter munstycket, men risken för att vattnet inte fördelar sig lika till alla cylindrarna finns ju, så vart sätter man vattenspridaren :-) ???

Vad är KL racing billigare än exd på??

volvo tic frälst
357 Inlägg
23 juni 2010
#18
http://www.ridetech.se/ har universal IC som är billiga men dom stänger e-handeln snart.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 juni 2010
#19
KHRacing skrev:
KLRacings är BILLIGARE.

kan garantera dig att de görs i samma formar/fabrik i Kina.

Vatteninsprutning sänken ju inte dirket tempen på insugsrören väl...
Beror iofs på vart man sätter munstycket, men risken för att vattnet inte fördelar sig lika till alla cylindrarna finns ju, så vart sätter man vattenspridaren :-) ???

Enligt mig känns det lite väl mycket overkill att börja pilla med vatteninsprutning på en ~200 hästars 9000...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
24 juni 2010
#20
UhrJr skrev:
KHRacing skrev:
KLRacings är BILLIGARE.

kan garantera dig att de görs i samma formar/fabrik i Kina.

Vatteninsprutning sänken ju inte dirket tempen på insugsrören väl...
Beror iofs på vart man sätter munstycket, men risken för att vattnet inte fördelar sig lika till alla cylindrarna finns ju, så vart sätter man vattenspridaren :-) ???

Enligt mig känns det lite väl mycket overkill att börja pilla med vatteninsprutning på en ~200 hästars 9000...

Håller med!
Tycker även en annan IC är overkill om enda trimmet är steg 1.
Finns andra prylar du behöver göra först innan en större IC börjar bli aktuell.
Dessutom är inte en 9000 IC så tokig. Stor yta ger bra kylning väl utformade gavlar. Om man skall klaga på något är det väl att den är lite tunn samt att gavlarna är gjorda i plast = de tål inte jättehöga laddtryck.
<1.5 bar eller <300hk är meningen inte jättestor att byta.

För att svara på frågan i rubriken.....det finns flera sätt men det bästa/billigaste om man inte behöver ha luft till 350hk> är att borra ett par stora hål i originalluftburken.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök