Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 juni 2010 · 1 123 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Helt åt helvete..

Dock vet man ju inte igenom att läsa på aftonbladet om han kanske istället hade kunnat köra in till vägkanten. Kunde han inte det gjorde han helt rätt, och pinsamt att han ska behöva bli av med körkortet, speciellt om han körde 102km/h som fortast, det är 2 km/h för mycket på 70 väg..

Polismannen måste ha känt sig väldigt stolt som lyckats fånga denna tokkörare.

Senast redigerat av NordstromJ (23 juni 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Rojpen
23 juni 2010 · 2 230 Inlägg

det är ju rätt men ändå fel, visst han körde ju för fort men var ju för att hjälpa ambulansen..
men jag tror ju att han kommer få tebax kortet ganska så fort, fast man vet ju aldrig transport styrelsen ser nog bara att han körde för fort å inge annat...

så kan det vara då det inte blev som det skulle
caromania Forummoderator
23 juni 2010 · 9 296 Inlägg

Haha, only in Sweden...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
martinn
23 juni 2010 · 2 624 Inlägg

Vad fan? Det är ju sjukt om han nu inte får tillbaka körkortet för att han hjälpte ambulansen.. neutral

Senast redigerat av martinn (23 juni 2010)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
FULLGAS Mångsysslare
23 juni 2010 · 303 Inlägg

Gör en god gärning och blir bestraffad .......kan bara hända i sverige !!

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Remiss
23 juni 2010 · 1 339 Inlägg

caromania skrev:
Haha, only in Sweden...

+1

Vart tog det sunda förnuftet vägen..

Edit: Jädra otur att körkortet rök med en marginal på 2 km/h

Senast redigerat av Remiss (23 juni 2010)

groze
23 juni 2010 · 564 Inlägg

Jag blir så matt. Helt otroligt illa agerande av polisen. Man är skyldig att lämna fri väg åt utryckningsfordon. Jag undrar om polisen agerat lika dant om det vore polismannens unge som legat bak i ambulansen?

Jag hade självklart ökat farten tills det blev 2-filigt så att ambulansen kom förbi. Jag skulle göra det igen, även om jag hade fått böter första gången. Ibland kan det handla om sekunder om en person ska överleva eller ej.

KHRacing
23 juni 2010 ·

geonor, 65 år, ÅKERSBERGA, Idag 11:23
Enligt all utbildning i vägtrafikkungörelsen jag genomgått, så är alla tveksamheter och "luddiga" bestämmelser följda av ett: "Nöd bryter lag"!!!!! Får inte alla poliser samma utbildning??

lillrackarn
23 juni 2010 · 130 Inlägg

Personen hade fyra stycken platser på sträckan som dom mätte han på att stanna och släppa förbi ambulansen, och fanns det platser där han kunde släppt förbi ambulansen så har personen gjort fel som körde snabbare.

Jimmylainen
23 juni 2010 · 420 Inlägg

Med tanke på att det var enfiligt, mittenräcke och kanske ingen möjlighet alls att gå åt sidan så gjorde han helt rätt! Hade gjort samma sak.

Men nu vet man det, är det enfiligt så håll hastigheten och släpp inte förbi något utryckningsfordon, körkortet kan ju ryka....

lillrackarn
23 juni 2010 · 130 Inlägg

Jimmylainen skrev:
Med tanke på att det var enfiligt, mittenräcke och kanske ingen möjlighet alls att gå åt sidan så gjorde han helt rätt! Hade gjort samma sak.

Men nu vet man det, är det enfiligt så håll hastigheten och släpp inte förbi något utryckningsfordon, körkortet kan ju ryka....

Men det fanns platser att släppa förbi han på, 4st på 1,2km!

alex_side Neerd
23 juni 2010 · 1 596 Inlägg

Jimmylainen skrev:
Med tanke på att det var enfiligt, mittenräcke och kanske ingen möjlighet alls att gå åt sidan så gjorde han helt rätt! Hade gjort samma sak.

Men nu vet man det, är det enfiligt så håll hastigheten och släpp inte förbi något utryckningsfordon, körkortet kan ju ryka....

precis gör tvärt om.. blockera vägen så kanske du får medalj! big_smile

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
bohman08
23 juni 2010 · 145 Inlägg

man tappar ju en jävla massa tid på att bromsa ner från 100-0 för att sen svänga av. snabbaste sättet var alltså att gasa på. och varför i helvete ligger polisen bakom ambulansen? kan han då inte åka 200m framför och göra fri väg för ambulansen? PINSAMT!

Billy__bob
23 juni 2010 · 496 Inlägg

Kan nästan slå vad att om han hade kört 70km och blockerat så hade de jävlarna säkert sagt samma sak att, bara för att han då blockade ambulansen! tongue

ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
23 juni 2010 · 228 Inlägg

Fruktansvärt dåligt. Han ska ha creds för sitt agerande, inte skit.. Som nån annan sa, det kan faktiskt handla om sekunder ibland..

No dice !
evilaudio
23 juni 2010 · 16 195 Inlägg

lillrackarn skrev:

Jimmylainen skrev:
Med tanke på att det var enfiligt, mittenräcke och kanske ingen möjlighet alls att gå åt sidan så gjorde han helt rätt! Hade gjort samma sak.

Men nu vet man det, är det enfiligt så håll hastigheten och släpp inte förbi något utryckningsfordon, körkortet kan ju ryka....

Men det fanns platser att släppa förbi han på, 4st på 1,2km!

ansåg vem, han som körde elle polisen??


sen undrar ja oxå va fan snuten gjorde BAKOM ambulasen, dom ska ligga framför annars gör dom ingen nytta.  vilken dom typ iaf aldrig gör.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Daratach
23 juni 2010 · 4 Inlägg

Efter att ha läst denna artikel på aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab så blir man faktiskt rätt så jävla arg, i min egen lilla värld försöker jag alltid att hjälpa mina medmänniskor för att tillsammans skapa ett bra samhälle.
Hatar hycklare och det är vad jag anser den svenska polisen vara, läs den här artikeln i aftonbladet.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/art … 994.mobilb det är tydligen helt okej att köra över en 17 årig kille på moped för att hjälpa polisen och polisen säger, jag citerar aftonbladet.

"Poliserna som kom till platsen var nöjda med Trygves agerande.
- I det här fallet lyckades det bra men alla situationer är unika, säger Björn Åhlin, stationsbefäl vid Södertörnspolisen. "

Ska jag seriöst inte försöka hjälpa om jag kan i trafiksituationer/brott om jag bryter mot minsta lag, är det var man för sig?
Nästa gång jag ser en ambulans med blåljus ska jag då tänka "Hoppas patianten klarar sig" sen fortsätta köra 30km i timmen på min enkelriktade gata och skita fullständigt i den stackaren som förblöder i ambulansen?
Jag vet själv också som långkör mycket att kör man 100km/t på en 70 väg där parkeringsfikorna är små som busshållplatser så är det omöjligt att hinna se dom och bromsa in utan att riskera en ännu större trafikolycka, dom har inte på och avfarts ramper.

Man tycker den svenska polisen ska utbildas för att veta bättre annars kan vi lika gärna privatisera skiten eller skapa en militärstat där vi gör skillnad på människor och människor.
Allt är inte Svart eller Vitt, det finns en gråzon där jag häldre försöker hjälpa en människa överleva med en mindre risk för min egen säkerhet.

Polisen på motorcykeln borde istället få en anmärkning och vidareutbildning för att nästa gång klappa killen som gör en samhällsgärning på axeln och "Säga tack för att du hjälpte oss men nästa gång håll hastigheten."

Poliser som läser detta ska ta åt er, hycklare.
Jonny Forsberg, om du läser detta så va det du gjorde det enda rätta, den personen som behövde ambulansen är nog tacksam, jag vet att jag skulle varit det.

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
23 juni 2010 · 311 Inlägg

Tror oxå att föraren som blev av med kortet kände sig jävligt pressad/stressad av att ha ambulansen bakom sig med sirener o blåljus på.
Inte konstigt om han/hon missar ev möjligheter att stanna innan 2-filigt vägavsnitt på mötesfri väg.

Dessa jävla "wire-vägar" är ett elände, pajar tex en lastbil vid enfiligt,
då är det stopp för alla fordon inkl utrykningsfordon (brankår, ambulans och polis) !

Ligger nån för döden i ett bilvrak och det är "korvstoppning" på vägen, jippii för svensk byråkrati !

Nä, bygg om 2+1 vägar till 2+2 (ej motorväg utan 2+2 med wire emellan körbanorna) eller ta bort wire-eländet...

bobafett Bounty hunter
23 juni 2010 · 671 Inlägg

jag skulle aldrig öka hastigheten för ett utrycknings fordon, kan jag svänga åt sidan gör jag det...annars kör jag på som vanligt då jag vet att man kan åka på böter, det har hänt tidigare i min kompis krets då han fick en blinkade polisbil bil i röven på en liknande väg...han gasade på lite då han såg en ficka, då stanna polisen han o gav böter för han körde 20km för fort....


tilläggas bör att jag har stått helt stilla vid ett rödlyse(det va då rött) när en polisbil kom upp i röven o började tuta o blinka...jag stog still då min enda utväg va att köra mot rött ut i korsningen...efter 10-15  sekunder kom ena polisen ut ur bilen me dragen batong o va på väg mot bilen...då blev det grön o jag åkte.....polisbilen körde om mej me hög hastighet...senare blev jag stoppad av en anna polis bil o frågade varför jag inte flyttade på mej vid den aktuella korsninge då jag sa att jag kör inte mot rött....sen blev det div diskutioner om det då jag påpekade att man inte behöver flytta på sej för utrycknings fordon....man ska lämna fri väg ifall det går....

inga böter eller någe sånt fick jag...men man funtar ju ifall man ska göra....nån som vet EXAKT vad som gäller.......jag kör vidare i vanlig takt till vidare.....vill inte ha böter....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang