Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
Låt oss säga, renst hypotetiskt, att det låg en polis i ambulansen, en kollega till polisen bakom.

Polisen har precis innan gjort en trafikerad korsning fri åt ambulansen. Polisen hinner då inte om ambulansen igen innan den enfiliga vägen där Johnny åker i sina 70km/h, när Johnny då ser ambulansen bakom så accelererar han till 100km/h där Johnny tycker det går tillräckligt fort.

Polisen däremot anser att han blockerar ambulansen sammtidigt som Johnny själv är en trafikfara då han inte kan påkalla fri väg eller är utbildad till att köra som att han påkallar fri väg.

Johnny kan ju lika gärna göra saken värre om han kör av vägen eller liknande.

Förstår du hur jag tänker?

Det ända vi vet är vad Johnny själv kände i stundens hetta och inte hur det verkliga scenariot ser ut, antagligen vet inte ens Johnny själv det.

Då är jag med lite mera.

Jonny kanske med sina 102km/h körde ifrån ambulansen, detta rörde sig väl bara om någon kilometer? Eller så kände han sig begränsad och ville inte köra fortare än 102km/h.

Visst är han en trafikfara när han kör över hastighetsgränsen, men jag ser det inte direkt allvarligt att gasa upp från 70 till 100 på en väg "utan" möte bara en liten bit tills det blir tvåfiligt. Och den här gången gick det ju faktiskt bra. Men ändå ska han få böter + indraget körkort. Somsagt, detta är fortfarande för mig obegripligt och kommer nog fortsätta vara det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Muttley
23 juni 2010 ·

Accelsson skrev:

tkd_rille skrev:

Accelsson skrev:

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Då gör man exakt som polisen vill. Du håller lagen, du håller dina 70 km/h och du håller dig på vägen. Håller så långt till höger man kan.

Men med lite moral i kroppen, så trycker man på gasen till man kommer till säkraste punkten för ambulansen att köra om. Visst kanske fan små avstickare längs huvudvägen, men vi vet ju inte hur de såg ut de kanske blev så snävt att han var tvungen att bromsa ner väldigt mycket och då hindrar han ändå ambulansen från att hålla en vettig hastighet.

Så Jonny skulle riskera sitt + andras liv som inte uppmärksammar Johnnys bil framför lampor och sirenerna och samtidigt blockera en brådskande utryckning?

Istället för att koncentrera sig på att öka hastigheten kunde han lagt sin energi på att på ett säkert sätt ge fri väg åt utryckningen.

Förstår inte hur du menar att jonny överhuvudtaget riskerar sitt egna liv om han då ligger lagligt kvar i sin lagliga hastighet och höll undan till höger. Enligt polis fick han inte höja hastigheten, och istället för att riskera att själv köra av vägen genom att ta en avstickare så valde han att köra fram tills de fanns plats för ambulansen att köra om.

Och vaddå andras liv som inte uppmärksammar hans bil?

Vad väljer du själv om du får då en polis som väljer att dra in ditt körkort för att du vill hjälpa ambulansen? Är du själv en väldigt van förare?  Runt 70km/h är de väldigt lätt att missa så små avstickare faktiskt.

Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

Börja med att klargöra, jag menade inte att Johnny riskerade sitt liv i 70km/h utan i dom 100km/h som han gasade upp till.

Ni kan ju inte anta att vägen är spikrak, fri från hinder och helt obebodd.

Självklart är hastigheten på vägen 70 av en anledning, och om då Johmmy håller 100km/h framför en utryckning så syns han inte alls lika bra.

Avstickarna på vägen har polisen bedömt vara dugliga att hitta, sakta in och åka av på från 70 km/h, annars skulle han ju aldrig nämnt detta.

Edit: Oavsett vad har ju Johnny misslyckats fatalt med att ge den fria väg som ambulansen har påkallat.

Senast redigerat av Accelsson (23 juni 2010)

Street Knight
BMW 320d (2011)
nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
Edit: Oavsett vad har ju Johnny misslyckats fatalt med att ge den fria väg som ambulansen har påkallat.

Vad vet du om det?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

Han låg FRAMFÖR ambulansen i 1,2 kilometer med, enligt polisen, 4 st fullt dugliga fickor att svänga av på.

Vägen är inte fri för ambulansen om ambulansen kommer i fatt någon som ligger kvar framför ambulansen, eller har jag fel?

Edit: Lite förtydligande.

Senast redigerat av Accelsson (23 juni 2010)

Street Knight
BMW 320d (2011)
myche DreamTeam
24 juni 2010 · 58 Inlägg

den vägen han åkte på är inte den roligaste om man ska stanna, och jag kommer inte på nåt bra stället att ställa sig på om han ska släppa förbi dom,och jag åker på den vägen rätt ofta så jag förstår han att han drog på istället.

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya
Cadillac Deville convertible "cruiiseeern" (1966)
Volvo 940 D24TIC "DieselEivor" (1993)
nordstromj
24 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
Han låg FRAMFÖR ambulansen i 1,2 kilometer med, enligt polisen, 4 st fullt dugliga fickor att svänga av på.

Vägen är inte fri för ambulansen om ambulansen kommer i fatt någon som ligger kvar framför ambulansen, eller har jag fel?

Edit: Lite förtydligande.

OM det stämmer ja.

myche skrev:
den vägen han åkte på är inte den roligaste om man ska stanna, och jag kommer inte på nåt bra stället att ställa sig på om han ska släppa förbi dom,och jag åker på den vägen rätt ofta så jag förstår han att han drog på istället.

Trevligt med ett svar baserat lite mer på fakta.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
kawiZz RMR-Crew
24 juni 2010 · 478 Inlägg

Hade gasat mer än så, inte fan blockerar man en ambulans med flit, sunt förnuft kallar jag det.
Man svänger ju dock av om man ser ett tillfälle.

myche DreamTeam
24 juni 2010 · 58 Inlägg

tror inte man hade hunnit tänkt på att svänga av där nånstans om man ser en ambulans komma i full fräs.

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya
Volvo 940 D24TIC "DieselEivor" (1993)
Cadillac Deville convertible "cruiiseeern" (1966)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Är det inte A och O att tänka på att lämna vägen fri när man uppfattar att räddningstjänst/polis påkallar fri väg bakifrån?

Street Knight
BMW 320d (2011)
nordstromj
24 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
Är det inte A och O att tänka på att lämna vägen fri när man uppfattar att räddningstjänst/polis påkallar fri väg bakifrån?

Givetvis, sen på vilket sätt man gör det i en stressad situation är nog olika från person till person.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Är det inte meningen att man som trafikant med körkort utfärdat av vägverket/transportstyrelsen ska klara av att hantera sådana situationer på ett säkert sätt?

Är ett säkert sätt att köra 30km/h över den tillåtna hastigheten?

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

myche skrev:
tror inte man hade hunnit tänkt på att svänga av där nånstans om man ser en ambulans komma i full fräs.

Kan inte du som har kunskap om vägen i fråga förklara hur vägen ser ut?

T.ex. närliggande hus, träd intill vägen, cykelvägar/gångstråk, kurvig/rak?

Och anser DU att det är säkert att ligga över 100km/h på den vägen?

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Accelsson skrev:
Vad bra att alla(utom ett par då såklart, kudoz till er som tänker till lite..) drar sina slutsatser helt från ena sidan av det hela.

För det första så kan det finnas oändligt många olika anledningar till att polisen låg just bakom ambulansen, han kanske frigjorde en väl-trafikerad korsning strax innan och inte hunnit om igen?

För det andra, hur kan ni va så pantade och säga att "klart han inte hinner bromsa från 100 till 0 och svänga in".. Nej, men från 70 till 20 kan han göra en inbromsning för att åka in till sidan. Om ni bara läser så ser ni att polisen själv sett 4 avfarter där han har kunnat åka in.

För det tredje, hur kan ni dra era slutsatser som "Bara i Sverige.""Jävla snut." osv. från en enstaka händelse? Kan ni inte läsa på HUR rättssystemet funkar och HUR Sverige styrs innan ni kommer och försöker ställa er över hela systemet?

Kort och gott, väx upp lite.. (Och lär er stava, använda skiljetecken och versaler, så man slipper ödsla så mycket tid på att förstå vad ni skriver)

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Stannar/släpper förbi på första ställe där där det på ett säkert sätt är möjligt..? Precis som alla andra trafikanter.

Hur skulle det egentligen se ut om alla började köra fortare framför, istället för att släppa förbi utryckningsfordon, bara för att de vill känna sig som "hjältar som inte var i vägen".

Ni missar ju poängen i att bilen som stannar/släpper förbi/står vid sidan om vägen INTE är hinder på vägen utan de bilar som stannar kvar på vägen FRAMFÖR utryckningsfordonen ÄR hinder.

Edit: klargörande..

Senast redigerat av Accelsson (24 juni 2010)

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Svaret är ju detsamma ändå, om så är fallet så kommer ju första säkra platsen bli där vägen blir 2filig eller vid vägens slut. I så fall är det ju där lastbilen släpper om utryckningen.

Street Knight
BMW 320d (2011)
gamlingen
24 juni 2010 · 5 198 Inlägg

Accelsson skrev:

Brains skrev:

Go_sideways skrev:
Jag undrar ju vad fan polisen gjorde bakom ambulansen i samma hastighet??? Antingen ligger man framför med syrenerna på för att underlätta eller så låter man ambulanspersonalen göra sitt.
Skulle man inte enligt lagen då kunnat plocka kortet från polisen. Speciellt då om han kanske även inte hade någa syrener på !!

Poliser får bryta mot hastighetsgränser oavsett siren eller ej.

Definera och hitta källa på det.

Följande är saxat ut trafikförordningen 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

6 §   Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1  eller 14 § gäller inte när ett fordon används

    * 1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
    * 2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
    * 3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).

Bråskande yrkesutövning: Polismannen får överskrida hastigheten så mycket som han finner lämpligt. I övrigt får han inte bryta mot några andra regler. Exempel på brådskande yrkesutövning är exempelvis ett rån som har varit, och man måste ta sig fram till målsäganden snabbt fram för att konstatera att han är OK eller få fram signalementsuppgifter på rånarna och få ut dessa i radio för övriga bilar.

Trängande fall: Är det fara för liv hälsa eller betydande egendom får polismannen i trängade fall påkalla fri väg, samt bryta mot alla föreskrifter i trafikförordningen som inte särskilt gäller honom/henne. Det innebär att en polisbil kan bryta mot alla trafikregler utan att han påkallar fri väg, om han är på väg till något viktigt. Alltså behöver han inte ha blåljus på för att köra mot rött, dra över heldragen linje och liknande. Däremot har man ingen skyldighet att underlätta polismannens körning såvida man inte "påkallar fri väg", vilket man gör genom blåljus och siren, eller enbart blåljus. När larmanordningarna är på är det ett lagbrott att inte hålla åt höger eller på annat sätt underlätta körningen.

Det är alltså en myt att man som polis måste ha blåljus på för att köra för fort och bryta mot regler. Att man inte måste ha blåljus varje gång är av två viktiga anledningar.

1. Ibland vill man ha en tyst framkörning så att gärningsmännen inte flyr vid ett inbrott eller annan brottslighet. Är det en person som ska hoppa från en ballkong vill man inte provocera med att köra med blåljus och siren, och kanske få henne att hoppa.

2. Man vill inte ha en "inflation" i att använda blåljus. Allt bygger på att man som vanlig trafikant ska respektera blåljus och siren till 110%. Alltså varje gång man hör/ser det ska man tänka "hoppsan, bäst jag håller mig undan så att poliserna kommer fram, de är nog påväg mot något viktigt". De ska inte bli vana vid det som kan kan se i till exempel städer i Sydamerika där polisbilarna kör runt konstant med blåljus och ingen bryr sig. Bedömer jag som polis att jag kan köra utan blåljus till ett pågående inbrott på grund av trafikintensitet och val av väg, så kör jag utan dessa.

hyperion
24 juni 2010 · 305 Inlägg

Vo-lasse skrev:
Detta kan bara hända i Sverige!

Min exakta tanke.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
wistfors Performance meck
24 juni 2010 · 342 Inlägg

ovanligt att polisen inte tänker ?
nej inte direkt.

men om den helt inkompetenta moppe föraren bakom ambulansen hängde på ambulansen och bilen så måste han ju minst kört i 102 km/h då borde ju moppe föraren med bli av med kortet eller??????? för inte fan gjorde han nån nytta med att köra förfort.

klart man ska flytta på sig om en ambulans ska fram inget snack om saken.

önskar bil föraren all lycka till.
Mvh viktor

Crazy_Mike MOGAMBO
24 juni 2010 · 149 Inlägg

De e sånt dom tomtarna lägger energi på.....Tänk om dom skulle fånga en mördare istället......
Han kan ta sin moppe o stoppa upp......
Ja hade gjort exakt samma sak!!!

Volkswagen Passat "Diesel Power" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang