Accelsson skrev:
Brains skrev:
Go_sideways skrev:
Jag undrar ju vad fan polisen gjorde bakom ambulansen i samma hastighet??? Antingen ligger man framför med syrenerna på för att underlätta eller så låter man ambulanspersonalen göra sitt.
Skulle man inte enligt lagen då kunnat plocka kortet från polisen. Speciellt då om han kanske även inte hade någa syrener på !!
Poliser får bryta mot hastighetsgränser oavsett siren eller ej.
Definera och hitta källa på det.
Följande är saxat ut trafikförordningen 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.
6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
* 1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
* 2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
* 3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).
Bråskande yrkesutövning: Polismannen får överskrida hastigheten så mycket som han finner lämpligt. I övrigt får han inte bryta mot några andra regler. Exempel på brådskande yrkesutövning är exempelvis ett rån som har varit, och man måste ta sig fram till målsäganden snabbt fram för att konstatera att han är OK eller få fram signalementsuppgifter på rånarna och få ut dessa i radio för övriga bilar.
Trängande fall: Är det fara för liv hälsa eller betydande egendom får polismannen i trängade fall påkalla fri väg, samt bryta mot alla föreskrifter i trafikförordningen som inte särskilt gäller honom/henne. Det innebär att en polisbil kan bryta mot alla trafikregler utan att han påkallar fri väg, om han är på väg till något viktigt. Alltså behöver han inte ha blåljus på för att köra mot rött, dra över heldragen linje och liknande. Däremot har man ingen skyldighet att underlätta polismannens körning såvida man inte "påkallar fri väg", vilket man gör genom blåljus och siren, eller enbart blåljus. När larmanordningarna är på är det ett lagbrott att inte hålla åt höger eller på annat sätt underlätta körningen.
Det är alltså en myt att man som polis måste ha blåljus på för att köra för fort och bryta mot regler. Att man inte måste ha blåljus varje gång är av två viktiga anledningar.
1. Ibland vill man ha en tyst framkörning så att gärningsmännen inte flyr vid ett inbrott eller annan brottslighet. Är det en person som ska hoppa från en ballkong vill man inte provocera med att köra med blåljus och siren, och kanske få henne att hoppa.
2. Man vill inte ha en "inflation" i att använda blåljus. Allt bygger på att man som vanlig trafikant ska respektera blåljus och siren till 110%. Alltså varje gång man hör/ser det ska man tänka "hoppsan, bäst jag håller mig undan så att poliserna kommer fram, de är nog påväg mot något viktigt". De ska inte bli vana vid det som kan kan se i till exempel städer i Sydamerika där polisbilarna kör runt konstant med blåljus och ingen bryr sig. Bedömer jag som polis att jag kan köra utan blåljus till ett pågående inbrott på grund av trafikintensitet och val av väg, så kör jag utan dessa.