2665
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 268 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Nu när jag slipper tänka på kablarna så har jag pillat med lite annat.

Hämtade en oljefilterhållare utan värmeväxlare på skroten, tog en från golf III, passade klockrent efter lite rengöring och puts. Monterat på motorn. Ska dit med en sandwich med termostat och utgång för oljekylare.

Sen testade jag lite hur luftvågen ska sitta. Det blir lite knepigt eftersom det ser annorlunda ut på volvons med bränsle in/ut osv. ska monter en alulåda som avskiljning från resten av motorrummet.. och nej, jag ska inte använda det sketna biltema-filtret.

Köpte även en stegmuff för att skarva på avgassystemet, en strobe-lampa för att ställa tändning samt en lageravdragare (lagerhalvan som sitter kvar på navet). Dock verkar detta sitta jäävligt hårt..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0333.jpg

Fick en gnutta extra energi och började slipa o fila på insuget, lite fint får man ha iaf.

Ingen megapolering och bara det som syns direkt, resten får vara halvdant.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0332.jpg

154 Inlägg
25 mars 2011
Insuget blev ju bra!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Bimiss skrev:
Insuget blev ju bra!

Jojemän, det blev helt ok ändå smile

363 Inlägg
26 mars 2011
Har du någon bild på din ratt?
Är din ratt lite solblekt mm så funkar skoputs perfa.
Har själv testat detta:)

2 373 Inlägg
26 mars 2011
Lagerhalvan kan sitta väldigt hårt men det du kan göra är att ta vinkelkapen och kapa försiktigt en skåra så att trycket släpper, har fått göra det på flera nav och det funkade kanon smile se till att inte kapa nför djupt bara wink. Man kan göra så att man kapar nästan så att man är genom kanten så kan man ta ett dorn och slå upp resten. Vad ska du ha för oljekylare? Jag trodde att du skulle ha en sådan som jag har och den sitter mellan hållaren och filtret. Tycker att insuget blev bra smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
GTIEXTREME skrev:
Har du någon bild på din ratt?
Är din ratt lite solblekt mm så funkar skoputs perfa.
Har själv testat detta:)

Här ser man lite av ratten. Skoputs är precis vad jag hade tänkt att testa, men det är ju bra då vet man att det funkar smile Det jag var lite orolig över är om det skulle kladda och färga av sig på fingrarna.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080511.jpg

Uppdaterar med ny före & efter på ratten så fort jag testat smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
audienergy skrev:
Lagerhalvan kan sitta väldigt hårt men det du kan göra är att ta vinkelkapen och kapa försiktigt en skåra så att trycket släpper, har fått göra det på flera nav och det funkade kanon smile se till att inte kapa nför djupt bara wink. Man kan göra så att man kapar nästan så att man är genom kanten så kan man ta ett dorn och slå upp resten. Vad ska du ha för oljekylare? Jag trodde att du skulle ha en sådan som jag har och den sitter mellan hållaren och filtret. Tycker att insuget blev bra smile

Aha, jo jag märkte detta, testade iofs inte så mkt, men fick slipa lite på avdragaren för att få in den under kanten på lagerhalvan. Jag tror det är nån som kapat av förut, för det är ett pyttelitet snitt som går in under lagret.

Ska testa ditt tips iaf, fick ju göra så fast med plasmaskärare för att få ut ena motorbussningen smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Btw, angående oljekylare. Jag hade tänkt ha värmeväxlaren och sedan en sandwich med termostat för att även ha en luftkyld oljekylare. Men jag kommer att köra på enbart luftkyld. Dels så var de värmeväxlare jag hittade ganska rötna, så en ny för 7-800:- kändes ovärt, för att om den pajar.. ja då får man vatten i oljan, vilket inte är så kul.

Det kommer alltså bli en 70graders termostat till vattnet, filterhållare med sandwich och termostat kopplat till en setrab 13 raders oljekylare.

Tomas
73 Inlägg
26 mars 2011
Peter_Eriksson skrev:
samt en lageravdragare (lagerhalvan som sitter kvar på navet). Dock verkar detta sitta jäävligt hårt..

Kapa ett snitt med rondell på innerbanan funkar kanon.
Om du råkar kapa in litegrann i spindeln så är inte det hela världen.
Det håller likabra ändå, kommer ju ändå en ny lager innerbana på navet sen.
Brukar nästan alltid bli ett jack för mig när jag har bytt hjullager på bilar.
Putsa bort graderna runt jacket med en smärgelduk eller liknande innan du pressar dit nya lagret.

Pressningen kan vara lite lurigt, pressar man in lagret liiite för mkt så går det tungt.
Då får man vända på spindeln och pressa tillbaka lagret lite så det går lätt igen.

En annan metod till innerringen är att ta MIG svetsen ställa upp styrkan som fan.
Sen lägger du en svetsfog runt innerbanan. Då sväller lagerbanan och ramlar bort. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Kommer nog köra med rondellen och lägga ett snitt som både du och audienergy föreslog smile Ska nog gå bra tror jag.

Idag har vi varit på en liten roadtrip till Tjörn och hämtat en ny vindruta (min har två stora sprickor), fick även med en mittkonsoll, ett svänghjul och en kupéfläkt på köpet smile

Ska snart ut en sväng i garaget och fortsätta greja lite, update kommer senare idag!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
En liten bild bara, snart börjar det se ganska komplett ut.. Insuget är ditskruvat med packning från Elring. Spjällhuset har jag inte satt dit än pga att länkaget är högre och tar således i torpedplåten.. ska kika på en lösning.. antingen kapa upp torpedplåten lite eller fixa en kortare axel till spjället.

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/196403_10150116852611636_551071635_6867105_5006676_n.jpg

Tomas
73 Inlägg
28 mars 2011
Rent och fräscht som det ska vara. smile
Intresant där med Volvo turbo underdel på bränslefördelaren.
Det kanske vore något till min 5cyl K-jet maskin med. smile
Borde passa tycker man. Går även att ta en 7A luftburk som har en rundanslutning för t.ex. öppna luftfilter.

Kunde du ställa något märkvärdigt bra på det justerbara kamdrevet.?
Funderade själv på ett sånt ett tag men det kändes inte nödvändigt på en enkelkamaxel motor.

Blir du sugen på lite (bling bling) till motorn så finns det en uppsjö med kromade delar till golfar i tyskland.
Kolla här t.ex. smile http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=golf+Ve … m270.l1313

2 373 Inlägg
28 mars 2011
Ser väldigt bra ut som vanligt! Jag undrar om du har tänkt att köra utan kamremskåpan?

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Blueman skrev:
Rent och fräscht som det ska vara. smile
Intresant där med Volvo turbo underdel på bränslefördelaren.
Det kanske vore något till min 5cyl K-jet maskin med. smile
Borde passa tycker man. Går även att ta en 7A luftburk som har en rundanslutning för t.ex. öppna luftfilter.

Kunde du ställa något märkvärdigt bra på det justerbara kamdrevet.?
Funderade själv på ett sånt ett tag men det kändes inte nödvändigt på en enkelkamaxel motor.

Blir du sugen på lite (bling bling) till motorn så finns det en uppsjö med kromade delar till golfar i tyskland.
Kolla här t.ex. smile http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=golf+Ve … m270.l1313

Tackar för ett kul inlägg! smile Tror att alla k-jet luftvågar till vw, audi, saab och volvo ser likadana ut, har sett ett par på ebay, även bildelsbasen. Bara att leta rätt på en smile

Enklaste sättet att ställa kammen på med ett omärkt ställbart kamdrev är ju att använda en gradskiva, alternativt (som jag gjorde) mäta på ventiltryckarna så när motorn är nollad se hur insug resp. avgas står.

Hehe, jo jag vet att det finns en hel del grejer till dessa motorer. Men jag satsar inte på en utställningsbil utan funktion går före design, även om jag gör iordning det jag sätter i någorlunda smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
audienergy skrev:
Ser väldigt bra ut som vanligt! Jag undrar om du har tänkt att köra utan kamremskåpan?

Tackar tackar Hervas! Jo jag blir mer eller mindre tvungen att göra det nu, om jag inte hittar en från agg eller 2e, då mitt block är högre så passar inte originalgrejerna från golfen tongue Annars får man väl se till att hålla det lite rent, undvika stora vattenpölar och ge fan i att köra av kamremmen wink

41 Inlägg
28 mars 2011
Hur mång burkar rostskyddsprimer gick de åt till båda hjulhusen? big_smile
Btw. vad har du för kam i motorn? Orginal G-kam eller nå värre? har för mig att jag sett i tråden för länge sen att du skulle ha typ 276graders...kan de stämma? smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Gti_Gurra skrev:
Hur mång burkar rostskyddsprimer gick de åt till båda hjulhusen? big_smile
Btw. vad har du för kam i motorn? Orginal G-kam eller nå värre? har för mig att jag sett i tråden för länge sen att du skulle ha typ 276graders...kan de stämma? smile

Går inte åt så många burkar, 2-3 kanske, beror ju på hur många lager man lägger.

Jag har en 276 graders kam japp, Nille på forsberg motorservice (numera ultra motor) som gjort den.

41 Inlägg
29 mars 2011
Okej då blir det att köpa några burkar då big_smile

Okej tyckte väll att jag läst de nånstans wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Fick av de inre lagerbanorna från naven idag, med lite hjälp från vinkelharry. Lagt rostskyddsgrund där det ska vara (inte mot fälgarna eller i splinesen). Ska köpa svart lack till naven och spindlarna, måste även fixa bromssköldar (biltemas passade inte, de var dessutom till mk2, trodde de var lika).

Ett par bilder på lite av dagens arbete. Håller på att snickra ihop en avskärmning till luftfiltret i aluminium. Ska beställa ett AEM luftfilter också. Kollat lite hur det passar med rören till insuget, spjällhuset är på. Var tvungen att misshandla torpedplåten lite då allt kommer högre upp och det således tog i.

Testmonterar lite.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0338.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0340.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0339.jpg

41 Inlägg
30 mars 2011
Vad är det för svart (body?) som du spraya på uppepå primern? big_smile
Blir å fixa lite prylar å fixa min röda -84 GTI nu i vår big_smile big_smile

Sök