3228
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 345 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
1 200 Inlägg
13 maj 2011
Alltså jag blir mer och mer sugen på berg cup!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Alltså jag blir mer och mer sugen på berg cup!

Do it! Do it man!

Räkna bara med att det är lite pill att få ordning på det, fast du kan ju förstås skippa fronten eller köra på rp-glasfiber.. dock blir det dubbelt så dyrt och jag har ingen aning om passformen är bättre. (Inget skitsnack om rp-glasfiber, aldrig testat derass produkter).

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
2000:- för berg cup kit exkl. frakt från tjeckien.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
En skriftlig uppdatering iaf.

Däcken ligger i vardagsrummet
Fälgarna skickas med bussgods nästa vecka
Batteriet laddas med c-tek
All el funkar hittills, måste bara ha nya lamphållare till positionsljus
Jag har ett slutsteg och 2st 12" basar över
Alpinekitet fram spelar bra som fan ändå
Golvskiva till bagaget skall sågas och kläs
Vinge skall tillverkas ny i akryl och makrolom
Vindrutan skall bytas och få vw motorsport streamer
toning skall göras om så småningom (om inte makrolomrutor hittar hem)
Rideheight ska ställas in när bilen fått nya dojjor
ramp till garaget får troligtvis tillverkas, därefter backa in bilen.
Tid på besiktning skall bokas omgående.
Skatten är betald för näst sista gången

Jag är jääääääävligt glad att jag kommit så långt i projektet big_smile

hbxservice.com
1 471 Inlägg
13 maj 2011
Peter_Eriksson skrev:
En skriftlig uppdatering iaf.

Däcken ligger i vardagsrummet
Fälgarna skickas med bussgods nästa vecka
Batteriet laddas med c-tek
All el funkar hittills, måste bara ha nya lamphållare till positionsljus
Jag har ett slutsteg och 2st 12" basar över
Alpinekitet fram spelar bra som fan ändå
Golvskiva till bagaget skall sågas och kläs
Vinge skall tillverkas ny i akryl och makrolom
Vindrutan skall bytas och få vw motorsport streamer
toning skall göras om så småningom (om inte makrolomrutor hittar hem)
Rideheight ska ställas in när bilen fått nya dojjor
ramp till garaget får troligtvis tillverkas, därefter backa in bilen.
Tid på besiktning skall bokas omgående.
Skatten är betald för näst sista gången

Jag är jääääääävligt glad att jag kommit så långt i projektet big_smile

gött att det börjar arta sej ! ja står och bygger lackbox nu sen blir det lack under helgen ! smile

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Skrap
2 098 Inlägg
13 maj 2011
så rusktigt grym golf smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

154 Inlägg
13 maj 2011
Ramp in till garaget.. Blev den så jävla låg? tongue Hur skall du då komma ut till "vägen" ? smile.

Har du startat den ännu?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
saablover_1 skrev:
gött att det börjar arta sej ! ja står och bygger lackbox nu sen blir det lack under helgen ! smile

Aaah, som fan, har gått ganska snabbt ändå, ställde in bilen i slutet av januari smile

JoFoon skrev:

Tackar tackar!

Bimiss skrev:
Ramp in till garaget.. Blev den så jävla låg? tongue Hur skall du då komma ut till "vägen" ? smile.

Har du startat den ännu?

haha, jadu.. den frågan lär bli besvarad inom en snar framtid. Bli bundis med vägverket kanske eller skaffa lite asfaltsläggarpolare big_smile

Nejfan, igår hann jag inte.. åkte från garaget 22:45. Idag jobbar jag 8-21, dessutom är det fredag den 13:e så det hade aldrig fallit mig in ändå. Imorn görs det nog ett försök.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
13 maj 2011
Peter_Eriksson skrev:
saablover_1 skrev:

Aaah, som fan, har gått ganska snabbt ändå, ställde in bilen i slutet av januari smile

JoFoon skrev:

Tackar tackar!

Bimiss skrev:

Har du startat den ännu?

haha, jadu.. den frågan lär bli besvarad inom en snar framtid. Bli bundis med vägverket kanske eller skaffa lite asfaltsläggarpolare big_smile

Nejfan, igår hann jag inte.. åkte från garaget 22:45. Idag jobbar jag 8-21, dessutom är det fredag den 13:e så det hade aldrig fallit mig in ändå. Imorn görs det nog ett försök.

ja då har det gått fort ! min har stått inne sen början på -09 wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
13 maj 2011
ring mig innan du drar ut så kommer jag förbi så ska vi veva igång den tongue big_smile hahaha

Peder DailyFresh

2 373 Inlägg
13 maj 2011
Kanonbra jobbat Peter, ska bli spännande med starten!!!

Häls. Hervas

41 Inlägg
13 maj 2011
De lät inte för mycket med bara en ljuddämpare! wink Starta Golfen nu ikväll big_smile Kommer film sen smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
jag hör av mig Peder, tippar på 13-15tiden, sambon jobbar till 15 o hunden hemma. Men jag hör av mig givetvis!

Saablover, ofan.. då suger det i golfströmmen kan jag tänka mig! yikes

Hervas: tackar tackar, håller med! Dessvärre fick jag inte leverans från dalhems idag som bl.a innehåller nytt luftfilter.. men har ett annat som kanske duger tills det nya kommer. will see. Film kommer absolut när den startar iaf.

Gti-Gurra: okeej, fan va nice o du hade väl dessutom 2½" ? extraktor och samma dim hela vägen? Kollar filmen när den kommer, så får du se filmen jag lägger upp sen också big_smile

41 Inlägg
14 maj 2011
Nope orginal grenrör å främrerör monterade inte extraktorn nu..lessna ur på de när de inte gick å få ur bultarna till insuget... tongue
Sen är de 2,25" avgas helavägen bak big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Gti_Gurra skrev:
Nope orginal grenrör å främrerör monterade inte extraktorn nu..lessna ur på de när de inte gick å få ur bultarna till insuget... tongue
Sen är de 2,25" avgas helavägen bak big_smile

Aha, då är jag med. extraktorgrenrör gör ju en hel del med ljudet, sen om det blir högre vet jag inte.. 2,25" aha, visste inte det.. men jag jämförde med simons som bara har 2" o 2½". Finns ju en del på ebay, men å andra sidan står det oftast att det är exact replacemt vilket borde innebära att det är originaldimension på... 1,75" (?) med 3" utblås.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hopp hopp.. då har man fått ett rattnav som behövs för att tutan och blinkersåterställningen skall funka med annan ratt då, samt en växelspaksdamask som inte var riktigt som jag tänkt mig..

Dels råkade jag få en röd (minns inte om jag klickade fel) dels står det golf mk II/III på påsen.. hmm.. får se om det passar och den ser ok ut, annars säljs den..

Har inte fått fälgarna ännu, men de kommer i veckan.. idag borde även paketet från dalhems komma så jag har inte åkt iväg till garaget ännu.. filar lite över vad soms kan göras innan dess.. tex se över bakbromsar och byta bussningar till k-hämmare bak.

Återkommer senare när jag vet mer om det lilla paketet.. tjing

Damasken
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090037.jpg

Rattnavet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090035.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090036.jpg

2 373 Inlägg
17 maj 2011
Nice med nya delar smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Absolut! Dock fick jag inte paketet från dalhems idag heller.. sad

Men! Motorn är nu uppstartad!! Fan så gött att höra att den lever big_smile big_smile

Lite strul på vägen givetvis.. först droppade det vatten ur ena flänsen i toppen, åtgärdades med ny packning och or-ing. Sen skulle vi köra runt motorn för att få upp oljetryck, då sprutade det soppa ur en anslutning, drog åt lite och tätt smile Sen kom soppa vid styrtrycksventilen, ny kopparbricka så var det tätt smile

Bilen gick nu runt, men tungt eftersom batteriet började bli lite dåligt.. på med laddare och testa igen.. gick runt fint men tände inte.. Ringde en bekant och frågade efter tändföljd.. givetvis hade jag satt fel. åtgärdade och testade igen, motorn gick igång!! hög tomgång, åtgärdades genom att slacka gaswire lite och skruva in tomgångsnålen. går perfekt på 1000rpm tomgång.

Ett litet bekymmer återstod.. Det väste något sjukt mkt! luftläckage är första tanken och efter att ha kollat och kännt runt kom jag att tänka på hålet i toppen ovanför insuget.. Det som finns på nyare toppar men inte på gamla.. givetvis är min så ny att den har hålet.. känns som man skulle kollat upp det noggrannare innan montering.. men men..

Så alternativen är:

Skruva av insuget, svetsa dit en klump och fräsa av så den ligger tätt mot toppen.
Lägga igen hålet med kemisk metall.
ta av toppen, gänga hålet och skruva i en plugg.

Alternativ 2 känns mest lockande, men ska kolla närmare på om det är möjligt att genomföra säkert.

I övrigt känns motorn helt suverän!

Ett par bilder, film kommer senare när motorn går helt som den ska och allt är åtgärdat. Ett litet oljeläckage finns vid anslutning till oljekylet, ska sätta dit kopparbrickor och dra åt bättre när jag byter motorolja och filter, eftersom man måste lossa den yttre för att komma åt den inre.

Ett par bilder på bilen som den ser ut nu, nya fälgar på väg, huven skall åtgärdas samt vinge ska dit och vindrutan skall bytas.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090038.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090039.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090040.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090042.jpg

41 Inlägg
17 maj 2011
Fan va gött!

Du kan ju stoppa i en slang i hålet å sen dra i en skruv! De har jag fått höra att man kan göra.. wink Har de hålet i min topp ochså big_smile

Sök