6383
Sök

Montera bort ljuddäpmaparen, bilen går sämre?

484 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Tänkte plocka bort främre ljuddämparen och köra med rakt rör istället.

Bilen i fråga är en Golf 2 -84, och avgassystemet är helt original förutom att jag har plockat bort bakre ljuddämparen och satt dit en japsburk cool

Min fråga är om bilen kommer att gå sämre om jag tar bort främre dämparen och sätter rakt rör?

Föddes till att älska Volvo.

RMR-Crew
478 Inlägg
16 juli 2010
Nej den går inte sämre av det.
ps : det heter demontera, inte montera bort/av. wink

484 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
kawiZz skrev:

Kan du svara på om besiktningsgubbarna kommer gnälla på att att bilen låter som ett monster då? den låter redan ganska mycket tack vare japsen big_smile

Vet att det heter så men huvudsaken är att man förstår, inte så noga alltid wink
Senast redigerat av sterge (16 juli 2010)

4 001 Inlägg
16 juli 2010
sterge skrev:
kawiZz skrev:

Kan du svara på om besiktningsgubbarna kommer gnälla på att att bilen låter som ett monster då? den låter redan ganska mycket tack vare japsen big_smile

Vet att det heter så men huvudsaken är att man förstår, inte så noga alltid wink

det beror på humöret men dom kan mycket väl ge en 2:a för det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

OEM Rox
245 Inlägg
16 juli 2010
Dom kan, men min 945a med 3" och 4" utblås (brötade som satan) fick ingen 2a. Det beror på till stor del humöret smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

484 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Tias88 skrev:
Dom kan, men min 945a med 3" och 4" utblås (brötade som satan) fick ingen 2a. Det beror på till stor del humöret smile

Okej, känns lite 50/50 om man ska riva dämparen eller inte hmm

Driver
2 111 Inlägg
16 juli 2010
Varför ens tänka tanken raka rör på en golf cl -84 undrar ju jag...
?

Snedtramp så de räcker med japsdämpare, snubbla inte omkull wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

2 924 Inlägg
16 juli 2010
Största problemet blir nog att det blir olidligt att åka i bilen efteråt... det kommer va skitjobbigt att åka i bilen i över 50-70km/h, speciellt lite längre sträckor... (hoppas du inte lagt pengar på dyr billjudanläggning för den kommer du inte kunna höra mkt ifrån...)

...och svaret på frågan om den kan gå sämre är; JA det finns risk at den gör och att du tappar HK, för en sugmotor behöver mottryck i avgassystemet!

~ Life is short, have FUN! ~

Muttley
16 juli 2010
Jo klart den kan gå sämre, och klart om bilprovningen gör rätt så får du en tvåa för högt buller.

5 089 Inlägg
16 juli 2010
ja varför ska du enns göra det? Knappast fräckt när det bara brötar...

\Lindgren

6 731 Inlägg
16 juli 2010
Går väl mest sämre om de är sugmotor, min 340 gick bättre utan avgasrör, men de berodde på att hela bakre dämparen var så gott som täppt

De/Dem

16 197 Inlägg
16 juli 2010
Piratstikins skrev:
kör själv 3" raka. inge ljuddämpare tongue

å den låter som en fiskebåt..wink

sen har du en turbo som "äter" upp en hel del ljud.
Senast redigerat av evilaudio (16 juli 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

484 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Hmm, låter som att dämparen får sitta kvar i alla fall då, vill ju kunna köra bilen utan att köra med hörselkåpor och att slippa risken att bilen går som en påse skridskor, men tack för svar allihop! big_smile

1 772 Inlägg
16 juli 2010
evilaudio skrev:
Piratstikins skrev:

Haha! Så låter min.. och det är inte tufft.
Senast redigerat av NordstromJ (16 juli 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 juli 2010
evilaudio skrev:
Piratstikins skrev:

sen har du en turbo som "äter" upp en hel del ljud.

HAHA sant. men sen är det lite läkage fortfarande som inte är fixade tongue tror inte det blir så mycket bättre, men det kommer bli ett RIKTIGT längre fram haha tongue

men det "funkar" iallafall tongue
Senast redigerat av Piratstikins (16 juli 2010)

2 924 Inlägg
17 juli 2010
sterge skrev:
Hmm, låter som att dämparen får sitta kvar i alla fall då, vill ju kunna köra bilen utan att köra med hörselkåpor och att slippa risken att bilen går som en påse skridskor, men tack för svar allihop! big_smile

Jag kan inte sluta förundras av varför du ens tänkte tanken, när du redan nu tyckte den lät mycket? roll

~ Life is short, have FUN! ~

9 156 Inlägg
17 juli 2010
En bil får låta max 100dB, mätt från 30 graders vinkel från avgasröret. En volvo 240 med B23A och rakt 2,5" hela vägen ligger straxt under 100dB.
Så kör du med din japsburk på, det borde inte vara några bekymmer.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 juli 2010
Putteliten skrev:
En bil får låta max 100dB, mätt från 30 graders vinkel från avgasröret. En volvo 240 med B23A och rakt 2,5" hela vägen ligger straxt under 100dB.

Är 100dB godkänt på väg och 80-90 inom racing/rally (beroende på klass)? Tycker det låter sjukt högt. 100dB är gränsen för bestående hörselskador, då tvivlar jag på att en bil får låta så högt.
Jag vet inte, men det låter som att det är galet högt...

Muttley
17 juli 2010
Putteliten skrev:

du lever kvar på gamla tiden

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=2790181

Det som står i regbeviset gäller. Förr var de 103 db men du får inte har högre db än beviset säger med en marginal på 5 db.

Så jo en tunna bak på bilen borde vara ett väldans bekymmer

Sök