6985
Sök

Köphjälp Volvo 855

1 354 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Tjenare! Ska köpa Volvo 855 (det blir min första bil) och undrar om jag ska tänka på något speciellt om just den bilen? Tänkte köpa en lite billigare kärra med lite fel på för att fixa till det. Är bilen värd 10 lakan om de inte startar men är rostfri?
Tittat på dessa två

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 11&w=2

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 11&w=2

Den sistnämnda undrar jag om den är värd sina pengar och om det är ett större jobb att försöka fixa till så att den går på alla cylindrar och vad man gör åt det?

Tack på förhand big_smile

8 297 Inlägg
18 juli 2010
Av just dem 2 förefaller den billigare vara det vettigaste köpet.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 juli 2010
ja nummer 2 hade jag gett mx 5 papp för om ens det, verkar ju vara minst sagt risig, den övre däremot kanske inte är så dum går säkert att pruta lite till.
Senast redigerat av R_fused (18 juli 2010)

Forummoderator
26 673 Inlägg
18 juli 2010
Den första hade jag gått på om jag hade varit trådskaparen i alla fall.
Byta hjullager fram är ingen konst, bara man tänker lite logiskt.

Att framskärmen och grejer är spraylackade på den andra + att motorn inte går som den ska, det låter som en stor varningssignal i min skalle.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 juli 2010
Nummer ett låter bättre över huvudtaget men det finns en liten varningsklocka: Årsmodell 1994, registrerad 21/11-1996 hmm Sedan "ej kört med den sedan 2008".

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 354 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Slash- Tror du att den kan vara stulen?

R_fused- vad tror du man kan pruta på? tongue Ingen i familjen vill hjälpa mig då dom tycker att jag inte ska köpa bil som gått mer än 10 000 mil... big_smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 juli 2010
Mack,

Varför letar du inte efter en Sedan? Dom är lika stora som kombin, men mindre uttrymme bak dock.. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 354 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Mer och större högtalare i en kombi än en sedan wink och sen så tycker jag personligen att kombi är snyggare smile Varför en sedan annars då? Har inget emot dom men varför tycker du jag ska ha en sedan?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 juli 2010
Har haft både kombi och sedan faktiskt, men hade dock GLT på kombin. smile Men tycker i mina ögon att Sedan är snyggare men komforten är den samma faktiskt big_smile.. Jag får den känsla av att sedanen dricker llite mindre faktiskt tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
23 juli 2010
Mack855 skrev:
Slash- Tror du att den kan vara stulen?

R_fused- vad tror du man kan pruta på? tongue Ingen i familjen vill hjälpa mig då dom tycker att jag inte ska köpa bil som gått mer än 10 000 mil... big_smile

Ja nu har ju annonsen legat ute snart 2 månader så han vill säkert bli av med den. Åk dit och säg du får 6000 så tar jag den med mig direkt så släpper han den säkert för det.

1 354 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
OK! R_fused, tror du att det kan vara nåt som är fel när ägaren säger att han inte har kört bilen sen 2008? Och att han säger att det är en 94 men reggad 96?

Tackar alla för tipsen och råden!

440 Inlägg
23 juli 2010
När det står sådär 21/11-1996 så menas det i trafik för första gången i sverige det datumet. Så antagligen en import.

1 354 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Ok! Finns det någon nackdel med att den har gått så många mil? Vet att mercedes exempel är dåliga när dom gått några mil (iallafall dom som jag sett och stött på) men en polare säger att volvo gör bra motorer och delar. Nån av er som fått nån uppfattning om att bilarna får många problem vid typ 30 000 mil?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2010
Att bilar blir stående har sina anledningar, och att det är fel på bilen i sig är långt ifrån alltid en orsak.

Att bilen är defekt kan naturligtvis vara en orsak, då är det upp till dig att avgöra om det är något som är värt att åtgärda.

Men det kan också bero på att bilen var svårsåld, ett personligt problem som gjorde att ägaren inte kunde använda bilen och inte orkade låna ut eller sälja den (Tex. en sjukhusvistelse?) eller många mer förklaringar. Då är det upp till dig att avgöra hur säljarens historia verkar korrekt och hur mycket bilen har tagit skada av att stå.
Oavsett så behöver det inte vara något negativt, stämmer historien och/eller bilen är ok spelar det ingen roll att den har stått i två år, det är ju en fungerande bil till ett (oftast) bra pris!

Jag skulle visserligen personligen avråda dig från att köpa en bil där det viktigaste inte fungerar, skönhetsfel, mindre elfel, trasigt avgasrör går kanske an men köp inte en bil som inte startar, där växellådan är slut eller liknande.

På en modell man kan köpa så billigt som Volvo 850 hade jag utan tvekan köpt ett väl fungerande exemplar istället och betalt mer pengar för denna, för köper du en defekt bil kommer dels reservdelar och reperationer kosta pengar men framför allt är tid=pengar.

Och även om det skulle bli ett par tusenlappar billigare att köpa och reparera en bil kontra att köpa en fin och betala mer, är det värt pengarna jämfört med tid du istället kunde lagt exempelvis ljud du verkar lite intresserad av ovan?

Nej jag tycker du skall köpa en fin besiktigad 855, det verkar finnas en del bilar på annons i samma område som bilarna ovan till något högre pris. Och självklart skall du köpa en kombi, mer praktisk och ser bättre ut om jag för säga det själv! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 354 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Jag tackar ytterligare för det rådet. Precis vad jag behövde höra inför köpet av första bilen! big_smilebig_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juli 2010
Mack855 skrev:
Ok! Finns det någon nackdel med att den har gått så många mil? Vet att mercedes exempel är dåliga när dom gått några mil (iallafall dom som jag sett och stött på) men en polare säger att volvo gör bra motorer och delar. Nån av er som fått nån uppfattning om att bilarna får många problem vid typ 30 000 mil?

Var så god, och för att svara på ovanstående;

Både Mercedes och Volvo är slitstarka bilar, man brukar säga att 30.000mil är en ren inkörningsträcka på lite halvt skämt. Vad man måste ha i åtanke är att vid så höga miltal är att hur bilen varit skött är precis lika viktigt som att bilen är "bra byggd".

Men en välskött Volvo (Eller Mercedes för den delen) kan rulla 30.000mil men fortfarande vara i kanonskick. Så det viktiga är att undersöka bilens skick noga, en bil som rullat 10.000mil kan vara slut och en som rullat 40.000mil vara så gott som ny.

Ett tips jag brukar ge är att göra ett M-test eller bilprovningens Bildiagnos, kostar visserligen ytterligare 1500:- vilket kan tyckas vara mycket pengar på en bil för 15.000:- men är väl värt pengarna; Kompetent folk går igenom och kör din bil samt radar upp eventuella fel på ett papper graderat i ordningen från ungefär "Renoveringsbehov" till "bra att veta". Dessutom har de naturligtvis ett visst ansvar för att det som står på papperet är korrekt.

Hittar du en bil du gillar och som vid en första koll av dig (Och ev. en kunnig bekant?) verkar ok, det vill säga en bil du bestämmer dig för att du vill ha, så kör dit med den och gör ett test. Är bilen i sämre skick än befarat, så har du lagt 1500:- på att slippa reparera fel som kanske gått på mer än bilen är värd. Och mindre fel kan vara en grund till att pruta.

Men förvänta dig anmärkningar, dessa testen är mycket noggranna och det är få bilar som klarar sig med blankt protokoll. De anmärker på allt, "Fälgar-Ej original", "Kaross-diverse repor och dörruppslag" till "Motor-oljeläckage".

Men en bra bild på bilens skick ger det! Och är man inte tillräckligt säker själv kan detta hindra en från att trilla i de dyra fällor en gammal bil kan bjuda på.
Senast redigerat av Rquired (24 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök