Att bilar blir stående har sina anledningar, och att det är fel på bilen i sig är långt ifrån alltid en orsak.
Att bilen är defekt kan naturligtvis vara en orsak, då är det upp till dig att avgöra om det är något som är värt att åtgärda.
Men det kan också bero på att bilen var svårsåld, ett personligt problem som gjorde att ägaren inte kunde använda bilen och inte orkade låna ut eller sälja den (Tex. en sjukhusvistelse?) eller många mer förklaringar. Då är det upp till dig att avgöra hur säljarens historia verkar korrekt och hur mycket bilen har tagit skada av att stå.
Oavsett så behöver det inte vara något negativt, stämmer historien och/eller bilen är ok spelar det ingen roll att den har stått i två år, det är ju en fungerande bil till ett (oftast) bra pris!
Jag skulle visserligen personligen avråda dig från att köpa en bil där det viktigaste inte fungerar, skönhetsfel, mindre elfel, trasigt avgasrör går kanske an men köp inte en bil som inte startar, där växellådan är slut eller liknande.
På en modell man kan köpa så billigt som Volvo 850 hade jag utan tvekan köpt ett väl fungerande exemplar istället och betalt mer pengar för denna, för köper du en defekt bil kommer dels reservdelar och reperationer kosta pengar men framför allt är tid=pengar.
Och även om det skulle bli ett par tusenlappar billigare att köpa och reparera en bil kontra att köpa en fin och betala mer, är det värt pengarna jämfört med tid du istället kunde lagt exempelvis ljud du verkar lite intresserad av ovan?
Nej jag tycker du skall köpa en fin besiktigad 855, det verkar finnas en del bilar på annons i samma område som bilarna ovan till något högre pris. Och självklart skall du köpa en kombi, mer praktisk och ser bättre ut om jag för säga det själv!