7946
Sök

Hur tar man reda på vad man ska för koppling?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Hur kan man ta reda på vad för lamell som passar just min bil?
Finns det någon form av tabell någonstans på nätet så man kan se om kanske fler märken kör med samma?
Vill ha reda på diametern och antalet splines på axeln.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Ingen?

Det ska vara Renaultdelning i hålet och diametern på lamellen ska motsvara en Subaru Turbokoppling...
(Ska med andra ord förena en Renaultlåda med en Subbaspis).

Det måste väl finnas nånstans på nätet, typ en tabell där det står att t.ex Volvo har 24 splines och axeln är 22mm, VW kör med 17 splines och 25mm, SAAB 25 splines och 20mm t.ex...

Lika så någon form av tabell där det står vilken diameter olika tillverkare kör med på lamellerna.

3 259 Inlägg
29 juli 2010
Vet inte om det är till nån hjälp men på www.meca.se så går det att välja en bilmodell, sen när man tagit fram delen så finns det en knapp man kan trycka på som det står "passar till följande bilar" så får man upp en lista med bilar som grejen också passar till, kanske kan vara till nån hjälp... Meca brukar även ha lite mått utskrivna på delarna, vet inte hur det är med lameller man iaf när det gäller bromsskivor tex så brukar dom ha alla mått utskrivna.

Edit: Får man fråga vad det är du bygger? Låter ju intressant! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (29 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

473 Inlägg
30 juli 2010
du kollar på bilens motorkod samt vxl lådans kod skall sitta i specifikation antingen i motorrummet eller i bagagen .
med hjälp av dessa kan du sedan söka dig till rätt lamell

by proxy
167 Inlägg
31 juli 2010
Senast redigerat av Fartdare (31 juli 2010)

Dura lex, sed lex

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Oj nu har man varit i garaget för mycket och vid datorn för lite.
Hade totalt missat att jag hade fått en massa svar, tack för hjälpen!

Får kolla vidare på det i morgon, börjar bli sent nu.

JonR skrev:
Edit: Får man fråga vad det är du bygger? Låter ju intressant! smile
Mvh/Jon

Jag har en VW-buss (1980-talare) som jag har satt i en Subarumotor i. Dock har jag planer för att trimma motorn och då räcker inte orginalväxellådan (och kopplingen) till längre så därför ska jag skaffa mig en Renault UN1-växellåda som ska ändras till "svansmotormode". Denna lådan finns som framhjulsdriven i Master fram till 1997, Espace 2,8 V6 1991 till 1996, 21, 25 och 30 samt Alpine som bakmonterad, det enda som skiljer är hur diffen är monterad.

falmo skrev:
du kollar på bilens motorkod samt vxl lådans kod skall sitta i specifikation antingen i motorrummet eller i bagagen .
med hjälp av dessa kan du sedan söka dig till rätt lamell

Problemet är att jag äger inte fordonet som växellådan har suttit i och inte heller själva växellådan eftersom att jag inte har köpt någon ännu, men lugn var sak har sin tid. tongue
Senast redigerat av MagnumR (2 augusti 2010)

huh?
10 427 Inlägg
2 augusti 2010
Fartdare skrev:
http://webcat-services.zf.com/nc2_dialog.asp?PKW=1&KAT_KZ=P,N&KMODNR=0&KHERNR=0

Denna menade jag..

ZF/Sachs katalogerna är guld om man vill hitta "rätt" grejer smile

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Aha!

Då har jag kommit fram till följande:

Renaultkopplingen: 21 splines, 235mm lamelldiameter och ???navprofil: 21,4x24,2-21N???
Subaru WRX STI efter 2002: 24 splines, 240mm lamelldiameter och 25,2mm diameter på ingående axel (om den har suttit ihop med 6-växlad låda).

Navprofilen innebär det att diametern är 24,2mm om man mäter utanpå splinsen och 21,4mm vid "roten" på dom?

Vad händer om man använder en lamell med en diameter på 235mm ihop med svänghjul och tryckplatta som egentligen är designad för 240mm lamell? Det borde väl funka förutom att tryckplattan har 2,5mm oanvänd yta ytterst? För i så fall är det ju bara att använda en Renaultlamell ihop med en WRX STI tryckplatta?

Edit: Fast å andra sidan står det ju 240mm diameter på Renaultlamellen på MECAs sida, vore ju perfekt i så fall...
Senast redigerat av MagnumR (2 augusti 2010)

Sök