B230FT - få loss vevaxelremskivan på en automat? ("kamremsbyte")

JX
1 augusti 2010 · 107 Inlägg

Hej!

Det är så att jag stött på lite problem när jag mekat med 745:an.. kort sagt så ligger det en mutter nere i den undre kamremskåpan, och som jag inte vet hur jag ska få ut annat än genom att ta bort kåpan. (Har försökt fiskat med ståltråd osv, men icke). Och den kåpan får man ju inte bort utan att ta bort vevaxelremskivan först, och problemet är att jag inte vet hur jag ska göra.

Hade det varit manuell så hade jag ju kunnat lagt i en växel och bett någon bromsa samtidigt som jag dragit loss muttern, men nu är det en automat så då går ju inte det.



Så jag undrar, har någon något tips om hur man kan göra för att få loss vevaxelremskiv-muttern?

Senast redigerat av JX (1 augusti 2010)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Hellectric Trött
1 augusti 2010 · 267 Inlägg
Bensinskallen P o r s c h e
1 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

För att få loss remskivan bör man ha mutterknack eller original spärranordning om man nu inte har manuell wink

Spärranordning kan du kanske bygga själv om du har svets och lite metall. Är tyvärr på semester nu men kan alltid ta nån bild när jag kommer hem och visa wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Aga_Diff Bärs!
1 augusti 2010 · 3 456 Inlägg
Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
JX
2 augusti 2010 · 107 Inlägg

Ah, lyckades få upp muttern ändå! Böjde till en grov ståltråd (1mm+) så att den blev som ett L med nedre delen S-formad så att det blev som en liten plog, sen så körde jag ner den på höger sida och tryckte tråden ner längst med kanten på kåpan så att den inte böjde sig, och så att muttern kom upp där jag kunde se den (längs den vertikala remmen på vänster sida).

Så efter ungefär 1000 försök med olika metoder så följde muttern med upp tillslut, sen så kunde jag fånga den med en magnet på en böjbar arm (som inte fick plats hela vägen ner annars).

Men eftersom jag antagligen kommer behöva få bort hjulet i framtiden någon gång så frågar jag lite mer ändå!


Hellectric, jag hade en liknande sån, men skallen på den var för stor för att få plats ner längst ner.

Bensinskallen, har varken eller hmm Och från igår så blev jag redigt less på att inte ha riktiga verktyg!

Och i all hast så glömde jag fråga om metoden som Aga_Diff länkar till.. Vad jag läst så riskerar man att förstöra någon kil som håller i remhjulet med den metoden. Är det någon som vet om det stämmer?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Aga_Diff Bärs!
2 augusti 2010 · 3 456 Inlägg

JX skrev:
*massa text*

Och i all hast så glömde jag fråga om metoden som Aga_Diff länkar till.. Vad jag läst så riskerar man att förstöra någon kil som håller i remhjulet med den metoden. Är det någon som vet om det stämmer?

Njaae, det kan man säkert lyckas med, förstår dock inte hur det ska gå till?
Jag har "alltid" gjort så, och jag har klarat mig. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
JX
3 augusti 2010 · 107 Inlägg

Ja jag vet inte, på något sätt så ska det tydligen kunna hända av vad jag läst roll Men det verkar vara flera som använt sig av den metoden utan att något hänt, så det är väl en väldigt liten chans att det händer.


Men hur gör man om man väl fått bort det och vill ha tillbaks det? Då måste man väl ändå ha verktyg för att spärra på något vis ändå så? Och är det jättenoggrant med 60 nm + 60 grader, eller räcker det med "hårt som fan"? smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang