Fråga ang. Low & High pass på slutsteg

Barkvik Crime Village
1 augusti 2010 · 111 Inlägg

Hejsan, har ett McHammer mystic 2.0 och en Jbl 1000w bas.
Kollade lite på steget här om dagen och såg att det finns en high och low pass inställning.
Vad det betyder har jag ingen aning om, har googlat runt men hittar ingen konkret fakta.

Steget är inställt på high pass, vad händer om jag ändrar till low?

Tacksam för svar.

/db

jimmy_s
1 augusti 2010 · 87 Inlägg

Det ska stå på low pass när det är basar.

andreasivarsson
1 augusti 2010 · 98 Inlägg

Det är hög och lågpass filter. Det ska stå på low för då kan du ställa in vilka frekvenser du vill att basarna ska spela upp till för har du det på high så försöker basen spela diskant frekvenser. Detta är vad jag tror.

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Rickard-v
1 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

andreasivarsson skrev:
Det är hög och lågpass filter. Det ska stå på low för då kan du ställa in vilka frekvenser du vill att basarna ska spela upp till för har du det på high så försöker basen spela diskant frekvenser. Detta är vad jag tror.

Rätt men kan bli rättare.

Att basen vill spela diskant beror ju på vad ratten till delningsfrekvensen står på.
Kan ju vara så att du kan köra highpass 30hz o då spelar den allt utom bas under 30hz.

För trådskaparen så gäller lowpass ca 80hz.
För kör du på highpass så blir det nog allt utom bas. Blir inte bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Barkvik Crime Village
1 augusti 2010 · 111 Inlägg

Rickard-v skrev:

andreasivarsson skrev:
Det är hög och lågpass filter. Det ska stå på low för då kan du ställa in vilka frekvenser du vill att basarna ska spela upp till för har du det på high så försöker basen spela diskant frekvenser. Detta är vad jag tror.

Rätt men kan bli rättare.

Att basen vill spela diskant beror ju på vad ratten till delningsfrekvensen står på.
Kan ju vara så att du kan köra highpass 30hz o då spelar den allt utom bas under 30hz.

För trådskaparen så gäller lowpass ca 80hz.
För kör du på highpass så blir det nog allt utom bas. Blir inte bra.

Okej tack för svaren, kanske förklarar varför jag tycker den inte basar ordentligt.

Rickard-v
1 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

Prova att ändra o berätta om du hör skillnad?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Barkvik Crime Village
1 augusti 2010 · 111 Inlägg

Rickard-v skrev:
Prova att ändra o berätta om du hör skillnad?

Det blev en rejäl skillnad big_smile

Såg även nu att det fanns" low pass - flat - high pass "

Vad är denna "flat" för något?

JonatanR
1 augusti 2010 · 400 Inlägg

"flat" innebär högst antagligen att det inte filtrerar alls, dvs. den ger ut fullt register!

Mvh. Jonatan

Barkvik Crime Village
1 augusti 2010 · 111 Inlägg

JonatanR skrev:
"flat" innebär högst antagligen att det inte filtrerar alls, dvs. den ger ut fullt register!

Mvh. Jonatan

innebär det att jag kan kräma ur ännu mer från basen?

JonatanR
1 augusti 2010 · 400 Inlägg

Barkvik skrev:

JonatanR skrev:
"flat" innebär högst antagligen att det inte filtrerar alls, dvs. den ger ut fullt register!

Mvh. Jonatan

innebär det att jag kan kräma ur ännu mer från basen?

Nej, det innebär att den spelar fullt register (10Hz-22000Hz eller liknande) vilket är dumt, då "basfrekvenserna" är 10-100/150Hz beroende på smak. Basar överlag spelar oftast bara upp till 120-500Hz. Om du kör på fullregister så går det åt onödig effekt till frekvenserna som inte hörs/du inte vill höra + att det låter skräp. Bästa resultat får du om du kör med Low Pass filter på 80Hz (som någon tidigare nämnde). Om du vill kan du ju pröva att ställa mellan 70-110Hz beroende på vilken musik du spelar / vilken bas/låda du har och hur du tycker det låter bäst!

Mvh. Jonatan

Rickard-v
1 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

Barkvik skrev:

JonatanR skrev:
"flat" innebär högst antagligen att det inte filtrerar alls, dvs. den ger ut fullt register!

Mvh. Jonatan

innebär det att jag kan kräma ur ännu mer från basen?

Nej, då spelar basen både mellan o diskantljud. alltså allt i musiken som sång gitarr piano cymbaler rubbet.
Det blir inte bra, låt basen göra det den är bäst på. Spela bas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
kalle_kalle
1 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

highpass = höga frekvenser får passera filtret
lowpass = låga frekvenser får passera filtret
flat = alla frekvenser får passera filtret
portad låda / basreflexlåda = låda som är öppen i form av att ha tryckrör
sluten låda = det är en helt lufttät låda


basar spelar som sagt låga frekvenser, har du en portad låda? dom går bra ner till en viss frekvens (denna "punkt" heter peak) och spelar man frekvenser under denna punkt så kommer basen att låta mindre och börja slå långa konutslag och om det vill sig illa så kan den slå så att den tar i botten på magneten och förstöras.
slutna är oftast mer förlåtliga i det fallet.

det är det highpassfilter är bra för, att filtrera bort dom "skadliga" frekvenserna (highpassfilter kan även kallas subsonic, men subsonic kallas det ofta mellan 10-40 hz och highpass kallas det när det är mellan 30-80 hz)

lowpass är bra för att filtrera bort frekvenser man inte vill att basen ska spela helt enkelt.

jag brukar ställa lowpass på c:a 80hertz och highpass /subsonic några hertz under avstämningen på lådan

JonatanR
1 augusti 2010 · 400 Inlägg

På TS förstärkare går det dock inte att köra High pass som subsonic filter, eftersom han inte kan använda fler än ett filter åt gången. (Åtminstone förstod jag det så? om det är en knapp där man väljer antingen Low / Flat / High). Så i Detta fallet är det irrelevant.


Mvh. Jonatan

kalle_kalle
1 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

JonatanR skrev:
På TS förstärkare går det dock inte att köra High pass som subsonic filter, eftersom han inte kan använda fler än ett filter åt gången. (Åtminstone förstod jag det så? om det är en knapp där man väljer antingen Low / Flat / High). Så i Detta fallet är det irrelevant.


Mvh. Jonatan

jo ursäkta om jag skrev otydligt, men jag skrev detta så han skulle få veta lite mer termer angående filter och vad dom används till så han skulle kunna använda dom rätt och få ut mer ur sin förstärkare smile

JonatanR
1 augusti 2010 · 400 Inlägg

kalle_kalle skrev:
jo ursäkta om jag skrev otydligt, men jag skrev detta så han skulle få veta lite mer termer angående filter och vad dom används till så han skulle kunna använda dom rätt och få ut mer ur sin förstärkare smile

Jo, förstod det smile Ville bara påpeka det så inte TS skulle bli förvirrad smile

Du får ursäkta om det lät som ett påhopp, var inte alls meningen! ^^

Mvh. Jonatan

M_icke_
1 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Vrf testar man inte från början att ändra på knappen innan man sätter sig vid datorn?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kalle_kalle
1 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

M_icke_ skrev:
Vrf testar man inte från början att ändra på knappen innan man sätter sig vid datorn?

för han inte hade någon aning och ville veta så han inte skulle riva sönder någonting??

kalle_kalle
1 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

JonatanR skrev:

kalle_kalle skrev:
jo ursäkta om jag skrev otydligt, men jag skrev detta så han skulle få veta lite mer termer angående filter och vad dom används till så han skulle kunna använda dom rätt och få ut mer ur sin förstärkare smile

Jo, förstod det smile Ville bara påpeka det så inte TS skulle bli förvirrad smile

Du får ursäkta om det lät som ett påhopp, var inte alls meningen! ^^

Mvh. Jonatan

hellungt smile

Barkvik Crime Village
1 augusti 2010 · 111 Inlägg

kalle_kalle skrev:

M_icke_ skrev:
Vrf testar man inte från början att ändra på knappen innan man sätter sig vid datorn?

för han inte hade någon aning och ville veta så han inte skulle riva sönder någonting??

exakt

är inget snille inom elektronik.

Dessutom har man lyckats kortsluta det ena och det andra förrut.wink

Tack för svaren, rutorna skakar fint nu big_smile
Hel nöjd.

Senast redigerat av Barkvik (1 augusti 2010)

Rickard-v
1 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

kalle_kalle skrev:
portad låda / basreflexlåda = låda som är öppen i form av att ha tryckrör

Nja resonansrör passar nog bättre för principen bygger på att det bildas en resonans i röret. Alltså något som självsvänger.
http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex.html
http://www.mussec.se/skolan/vibrationer_resonans

kalle_kalle skrev:
basar spelar som sagt låga frekvenser, har du en portad låda? dom går bra ner till en viss frekvens (denna "punkt" heter peak) och spelar man frekvenser under denna punkt så kommer basen att låta mindre och börja slå långa konutslag och om det vill sig illa så kan den slå så att den tar i botten på magneten och förstöras.

Nja det heter inte "peak" det heter avstämnings frekvens. Alltså där resonansen i röret bildas. Den bestäms av diameter o längd på röret i förhållade till lådvolymen.
Under avstämningsfrekvensen bromsar inte luften i lådan konrörelsen utan den kan fladdra fritt. Då blir det "långa konutslang"
En "peak" blir det om man lägger resonansen för högt upp i frekvens. (som grabbarna ljudtryck vill ha) Tanken med basreflex är ju att utöka återgivningen neråt i frekvens.
Titta på graferna så ser ni ljudtryck från port o bas o totala resultatet.
http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex.html

kalle_kalle skrev:
det är det highpassfilter är bra för, att filtrera bort dom "skadliga" frekvenserna (highpassfilter kan även kallas subsonic, men subsonic kallas det ofta mellan 10-40 hz och highpass kallas det när det är mellan 30-80 hz)

Subsonic filter har fått sitt namn för att det tar bort subsoniska svängningar orsakade av skeva LP skivor. (stora svarta plasttallrikar som musiken lagrades på förr i tiden)
Men i bilstereobranchen har man det för att inte konen ska slå i botten vid mkt effekt o höga ljudtryck.
Highpass filter heter det så fort det skickar höga frekvenser vidare. Alltså även diskanter har highpass filter vid 3000hz eller kanske 5000hz eller ibland ändå högre.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang