Volvo 16v motor (B234f) i en volvo 240 -88. Behöver hjälp

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
9 augusti 2010 · 103 Inlägg

Wikstromm skrev:

_volvo1 skrev:

Bensinskallen skrev:

Jepp, den sitter vid vänster fjäderbenstorn.

Ja har liknande byggtankar till min 244 -88b, men jag funderar över hur man gör med kabeln till kallstartmunstycket som sitter på vanliga b230F ? De skiter b234:ans boxar i om man bara låter den kontakten hänga?

Och är det alltså annorlunda på blocket så att inte ett vanligt motorfäste passar på högersidan?

Jag undra de samma hur man ska göra med de ? om man måste ha den kontakten eller bara skita i den ?

en 230F har inget kallstartmunstycke den har bara tomgångs motor samma som 234F Men 23/230E har däremot en kallstarts ventil men i dom bilarna måste du byta all motor elektronik

Okej, så om de är B230F så e de bara att byta motor + boxar ? Men om de är E så måste man byta mer ?

PH_
9 augusti 2010 · 310 Inlägg

Om det är en b230f från en 88B är det så ja. Om du har en 240 från tidigt 88 så kallas den 88A och har lh2.2 och då går det inte att bara byta boxar.

Om du har problem att reda ut vilken version som är vilken så ta lite bilder på ditt motorrum och lägg upp här.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
9 augusti 2010 · 103 Inlägg

PH_ skrev:
Om det är en b230f från en 88B är det så ja. Om du har en 240 från tidigt 88 så kallas den 88A och har lh2.2 och då går det inte att bara byta boxar.

Om du har problem att reda ut vilken version som är vilken så ta lite bilder på ditt motorrum och lägg upp här.

Okej tack, japp de ska jag göra då!

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
9 augusti 2010 · 103 Inlägg

Den finns ingen vänligt person som skulle vilja lägga upp en bild där man ser om man ha LH 2,4.
vorre snällt.
Men ha en volvo 245 -90 LH 2,4 ??

Senast redigerat av _volvo1 (9 augusti 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
9 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

_volvo1 skrev:
Den finns ingen vänligt person som skulle vilja lägga upp en bild där man ser om man ha LH 2,4.
vorre snällt.
Men ha en volvo 245 -90 LH 2,4 ??

Ja, alla 240 efter 88 har lh2.4

Wikstromm skrev:
en 230F har inget kallstartmunstycke den har bara tomgångs motor samma som 234F Men 23/230E har däremot en kallstarts ventil men i dom bilarna måste du byta all motor elektronik

Måste säga att du delvis har fel där wink På lh2.2 finns det ingen kallstartsventil, men b230F med lh2.4 har det!

Så frågan kvarstår, är det bara att ignorera den kabeln, eftersom boxarna till b234:an förmodligen inte bryr sig om den?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
PH_
10 augusti 2010 · 310 Inlägg

_volvo1 skrev:
Den finns ingen vänligt person som skulle vilja lägga upp en bild där man ser om man ha LH 2,4.
vorre snällt.
Men ha en volvo 245 -90 LH 2,4 ??

Jo, jag hade tänkt erbjuda mig men när jag googlade och fann att svaren till detta fanns på detta forum och dessutom låg på första sidan över googles sökresultat tröttnade jag. Orkar man inte ens söka i forumet innan man svarar ska man egentligen inte ha någon hjälp alls. Hursom, skit i det jag vaknade tydligen på någorlunda rätt sida i morse iaf.

Håll till godo:

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.

Där är skillnaderna, förklarat i en mycket bra tråd på detta forum.

Efter en stunds tänkade kom jag på ett par  lätta sätt att se skillnad på de två:

Lambdasond i grenrör = LH 2.2, Lambda sond vid katalysator = LH 2,4.

Tändboxen till LH 2.2 sitter på spolararvätskebehållaren och har en vakuumklocka på sidan.

Givaren för tändning sitter för LH 2.2 i fördelaren och är av hall typ. På LH 2,4 sitter den längst bak på blocket på insugssidan(?) och är av VR typ. Har du en givare i bakkant på blocket (den läser av ett tandhjul på svänghjulet) är det alltså lh 2,4.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
10 augusti 2010 · 103 Inlägg

men alla kontakter och kablar ska passa så man inte måste göra speciall ?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

Bensinskallen skrev:

_volvo1 skrev:
Den finns ingen vänligt person som skulle vilja lägga upp en bild där man ser om man ha LH 2,4.
vorre snällt.
Men ha en volvo 245 -90 LH 2,4 ??

Ja, alla 240 efter 88 har lh2.4

Wikstromm skrev:
en 230F har inget kallstartmunstycke den har bara tomgångs motor samma som 234F Men 23/230E har däremot en kallstarts ventil men i dom bilarna måste du byta all motor elektronik

Måste säga att du delvis har fel där wink På lh2.2 finns det ingen kallstartsventil, men b230F med lh2.4 har det!

Så frågan kvarstår, är det bara att ignorera den kabeln, eftersom boxarna till b234:an förmodligen inte bryr sig om den?

LH2.4 har inte alls nån jävla kallstarts ventil dom har bara en tomgångsmotor thats it

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
10 augusti 2010 · 103 Inlägg

men min frågan kvarstår om  kontakter och kablar.. Passa dom eller inte ?

Bensinskallen P o r s c h e
10 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:

_volvo1 skrev:
Den finns ingen vänligt person som skulle vilja lägga upp en bild där man ser om man ha LH 2,4.
vorre snällt.
Men ha en volvo 245 -90 LH 2,4 ??

Ja, alla 240 efter 88 har lh2.4

Wikstromm skrev:
en 230F har inget kallstartmunstycke den har bara tomgångs motor samma som 234F Men 23/230E har däremot en kallstarts ventil men i dom bilarna måste du byta all motor elektronik

Måste säga att du delvis har fel där wink På lh2.2 finns det ingen kallstartsventil, men b230F med lh2.4 har det!

Så frågan kvarstår, är det bara att ignorera den kabeln, eftersom boxarna till b234:an förmodligen inte bryr sig om den?

LH2.4 har inte alls nån jävla kallstarts ventil dom har bara en tomgångsmotor thats it

Varför har då min de? Titta på fuelrailen, sitter en utgående slang på den som går ner vid vevhusvent. Spridaren sitter på undersidan av insuget nära gasspjället.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:

Ja, alla 240 efter 88 har lh2.4


Måste säga att du delvis har fel där wink På lh2.2 finns det ingen kallstartsventil, men b230F med lh2.4 har det!

Så frågan kvarstår, är det bara att ignorera den kabeln, eftersom boxarna till b234:an förmodligen inte bryr sig om den?

LH2.4 har inte alls nån jävla kallstarts ventil dom har bara en tomgångsmotor thats it

Varför har då min de? Titta på fuelrailen, sitter en utgående slang på den som går ner vid vevhusvent. Spridaren sitter på undersidan av insuget nära gasspjället.

då måste du ha K-jetronicet alltså E, för F har ingen kallstartsventil.... de har då inte nån av mina LH2.4or haft..

Senast redigerat av Wikstromm (10 augusti 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
945TurboMS
10 augusti 2010 · 261 Inlägg

Min 740 -90 (dvs b230f med lh2.4) hade också kallstartsventil wink
Däremot turbomodellerna saknar kallstartsventil....

Bensinskallen P o r s c h e
10 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

LH2.4 har inte alls nån jävla kallstarts ventil dom har bara en tomgångsmotor thats it

Varför har då min de? Titta på fuelrailen, sitter en utgående slang på den som går ner vid vevhusvent. Spridaren sitter på undersidan av insuget nära gasspjället.

då måste du ha K-jetronicet alltså E, för F har ingen kallstartsventil.... de har då inte nån av mina LH2.4or haft..

Nej, jag vet skillnaden. Har mekat k-jet, 2.2, 2.4 och vet hur det ser ut wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:
Varför har då min de? Titta på fuelrailen, sitter en utgående slang på den som går ner vid vevhusvent. Spridaren sitter på undersidan av insuget nära gasspjället.

då måste du ha K-jetronicet alltså E, för F har ingen kallstartsventil.... de har då inte nån av mina LH2.4or haft..

Nej, jag vet skillnaden. Har mekat k-jet, 2.2, 2.4 och vet hur det ser ut wink

uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att veta att F inte har kallstartsventil alt. bara regina systemet som har de? min 2.4 har de då inte...

Senast redigerat av Wikstromm (10 augusti 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Bensinskallen P o r s c h e
11 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

då måste du ha K-jetronicet alltså E, för F har ingen kallstartsventil.... de har då inte nån av mina LH2.4or haft..

Nej, jag vet skillnaden. Har mekat k-jet, 2.2, 2.4 och vet hur det ser ut wink

uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att veta att F inte har kallstartsventil alt. bara regina systemet som har de? min 2.4 har de då inte...

Va har du för bil då? Som en skrev tidigare så verkar ju inte turbosnurror ha det i alla fall.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
epapower
11 augusti 2010 · 593 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:
Nej, jag vet skillnaden. Har mekat k-jet, 2.2, 2.4 och vet hur det ser ut wink

uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att veta att F inte har kallstartsventil alt. bara regina systemet som har de? min 2.4 har de då inte...

Va har du för bil då? Som en skrev tidigare så verkar ju inte turbosnurror ha det i alla fall.

Lh 2,4 HAR INTE KALLSTARTSVENTIL, varken turbo eller sugis. De har istället en kallstartsmapp i bränslestyrdonet som fettar på de 4 ordinare spridarna. Däremot satt de kallstartventil på kompisens 740 -87b med lh 2,2.

Detta är ja HELT säker på.

mvh

Senast redigerat av epapower (11 augusti 2010)

945TurboMS
11 augusti 2010 · 261 Inlägg

Satt å kikade igenom lite kopplingsscheman till just Lh2.4    Och kallstartsventilen finns med där...   Märkligt att dom skulle märka ut en kallstartsventil, som inte finns!  Och vad i helsike är det för jävla hybrider till sossecontainrar bensinskallen och jag har fått tag på då??  lol
Vad gäller min skrothög VET JAG TILL 100%  att det var LH2.4 och kallstartsventil  (Hade inte biljäveln vart skrotad, hade jag tagit bildbevis!)

Det kan ju finnas en möjlighet att det är årsmodellberoende....  Dvs kallstartsventilen försvinner efter ett visst årtal!

skrev:
är det bara att ignorera den kabeln, eftersom boxarna till b234:an förmodligen inte bryr sig om den?

Korrekt!

Vill inte boxarna till B234an ha någon kallstartsventil, så ska man inte koppla in någon heller!  Den kontakten har inte heller någon sexuell betydelse i sammanhanget ändå ....

(Kallstartspridaren är för övrigt inkopplad på stift 32 på insprutningsboxen enl elschema "volvo 240 -90")


skrev:
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.

Blir lite osäker på ovansående information...  Skulle det verkligen sitta chrysler på ALLA 2.2??  Jag tvivlar lol
Varför då?  Jo, jag har nämligen också kommit i kontakt med Lh2.2  Och där satt det inte nåt chrysler iallafall...
Och det här med tändslutsteg, blir jag också lite fundersam över... Vad betyder det?
(Om det i ovanstående kombination med chrysler tändsystem, så är jag med på noterna! Då dom saknar tändmodul)

Senast redigerat av 945TurboMS (11 augusti 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
11 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

gick ut och knep bilder på min nu.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/DSC03018.jpg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/DSC03020-Kopia.jpg

Anslutningen till fuelrailen

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/DSC03019-Kopia.jpg

Och spridaren i egen hög person

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

ska gå ut och fota på min sen, där det itne sitter, SOM SAGT DET SITTER NOG BARA PÅ  R E G I N A systemet som har likadan diagnos modul som 2.4

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 augusti 2010 · 6 017 Inlägg

Har en likadan "spridare" på min 90ans B230F med LH 2.4, dock ser den ju inte ut som de andra 4 spridarna. Jag är ganska säker på att de nyare LH 2.4 inte har denna spridare

Senast redigerat av Volvo_Mannen (11 augusti 2010)

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang