Stulna fälgar! Nu har vi sett någon som kör med fälgar som liknar de som blev stulna

loomis
11 augusti 2010 · 18 Inlägg

För ett tag sen så fick min polare sina fälgar stulna. Nu har vi sett någon som kör med fälgar som liknar de som blev stulna. Min polare är typ säker till 94% att det är de.

Vad tycker ni man ska göra? Ska man gå fram till killen och be honom visa inköpskvitto ?

Skalman
11 augusti 2010 · 508 Inlägg

Hej !

Jag skulle ha gått fram och spelat intresserad av fälgarna och frågat vart kan man köpa sånna och så fråga vart han har fått tag på dom om han köpt dom begagnade och vad han gav för dom då.
Bästa frågan är väl vad dom kostar nya för har man köpt ett par fälgar så har man ju ett hum om vad dom har gått på i ny pris.

Sedan om han/hon inte vet ett smack hade jag tagit regnummer och ringt polisen och sagt att mina fälgar sitter på hans/hennes bil så hade han säkert blivit kallat till förhör om vart han har fått tag på fälgarna.

TyraX
11 augusti 2010 · 526 Inlägg

hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Hamilton
11 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

Att fälgarna liknar och ni är till 94% säker räcker tyvärr inte, är inte fälgarna märkta så är det tyvärr inte mycket ni kan göra.

Man har ingen skyldiget att visa kvitto bara för att någon fått försig att det "kan" vara hans fälgar.
Utan 100% bevisning och då gäller det att fälgarna är märkta så är det tyvärr bara att glöma det hela.

Jag har tex inget kvitto på mina fälgar och skulle således bli av med mina fälgar om jag skulle vara i den sitsen som beskrivs i första inlägget och man går efter hur ni resonerar....
Föresten har han som blivit bestulen kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna?

Det är tur att rätsväsendet inte fungerar så i verkligheten....

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
11 augusti 2010 · 2 337 Inlägg

Kan bara instämma i det Hamilton skriver. Det funkar inte att köra någon slags medborgargardesrace på en 94%-ig gissning på att det är era stulna fälgar, då skulle det här landet bli jävligt otrevligt. Jag skulle bli något förbannad om någon kliver fram till mig på stan och kräver att få se ett kvitto på mina fälgar. Och vem åker omkring med kvittot i bilen, det ligger väl hemma? Lite svårt att kräva av någon att plocka av fälgarna på ICA-parkeringen då.

kawiZz RMR-Crew
12 augusti 2010 · 478 Inlägg

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Dummaste jag hört, vad tror du hade hänt om du kom fram till tex. mig och gjorde så?

jimmy-124 Svartlistad
12 augusti 2010 · 446 Inlägg

kawiZz skrev:

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Dummaste jag hört, vad tror du hade hänt om du kom fram till tex. mig och gjorde så?

+1

jag köpte mina fälgar på blocket utan kvitto, betyder det att dom är stulna då?

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Arcangelus <3 Japs
12 augusti 2010 · 680 Inlägg

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Blir du nedslagen dagligen eller?
Borde du bli med den attityden och sättet att "lösa" ett problem.

Hade blivit vansinnig om du gått fram till mig och anklagat mig för det - skyldig eller oskyldig.
Är han den enda i världen med sådana fälgar eller? Tror inte det va!

Och vem f*n springer runt med ett kvitto på fälgarna (värda...ptja...5 k - 25 k?) i plånboken hela tiden?

Nae, skaffa fram BEVIS först!


Inlägg redigerat:
Istället för att radera hela inlägget så tas det som anses som personangrepp  bort.
Personangrepp tålereras inte på garaget.

/Hamilton

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
FireTraXX DFFL
12 augusti 2010 · 9 020 Inlägg

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Jag hade ignorerat dig först, när du börjar pilla på hjulen så hade jag sänkt dig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
HansN83 x40
12 augusti 2010 · 1 209 Inlägg

Arcangelus skrev:

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Du måste vara helt körd va? Blir du nedslagen dagligen eller?
Borde du bli med den attityden och sättet att "lösa" ett problem.

Hade blivit vansinnig om du gått fram till mig och anklagat mig för det - skyldig eller oskyldig.
Är han den enda i världen med sådana fälgar eller? Tror inte det va!

Och vem f*n springer runt med ett kvitto på fälgarna (värda...ptja...5 k - 25 k?) i plånboken hela tiden?

Nae, skaffa fram BEVIS först!

håller med... och samma för mej jag köpte min fälgar på blocket utan kvittot..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Hellectric Trött
12 augusti 2010 · 267 Inlägg

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Mina fälgar satt på bilen när jag köpte den och jag har således inget kvitto på dom. Om någon kommer fram och börjar plocka av mina fälgar för att jag inte kan visa kvitto så finns nog risken att jag skulle kunna bli våldsam. Du hade betong i sandlådan när du var liten va?

__hogberg__
12 augusti 2010 · 1 161 Inlägg

mr_Hasse skrev:

Arcangelus skrev:

TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Du måste vara helt körd va? Blir du nedslagen dagligen eller?
Borde du bli med den attityden och sättet att "lösa" ett problem.

Hade blivit vansinnig om du gått fram till mig och anklagat mig för det - skyldig eller oskyldig.
Är han den enda i världen med sådana fälgar eller? Tror inte det va!

Och vem f*n springer runt med ett kvitto på fälgarna (värda...ptja...5 k - 25 k?) i plånboken hela tiden?

Nae, skaffa fram BEVIS först!

håller med... och samma för mej jag köpte min fälgar på blocket utan kvittot..

Instämmer på det jag med..
Köpte mina fälgar nya men beställde på internet så har kvittot sparat i datorn..

MrMiyagi
12 augusti 2010 · 183 Inlägg

mina fälgar inhandlades för drygt 13-15 år sedan så kvittot har ju naturligtvis slarvats bort.

men att man inte har kvitto betyder inte att man har stulna fälgar

ett tips är att kolla om även däcken är likadana, då är det iaf större sannolikhet att det är dina hjul

Hamilton
12 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

Snälla ni som postar en massa +1 och liknande meningslösa inlägg som inte tillför tråden mer än jobb och irritation för dom som är seriösa i sina inlägg.
Var trevlig och respektera andras åsikter
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
joelimmo
12 augusti 2010 · 1 380 Inlägg

så då borde ju ja kunna springa till alla som har likadana fälgar som mig och be dem skruva av dem om dom inte har kvitto . för jag har kvitta på mina ?? tongue
om jag kan göra så så .. någon som vill köpa''mina'' fälgar . jag har 17'' - 22'' med däck tongue
mja tror inte riktigt det funkar så . iaf inte i min värld tongue

BMW E28 (1982)
MeepMeep Finraggare
12 augusti 2010 · 2 381 Inlägg

Kan påminna om regelsamlingen i den tjocka blå boken att om att stjäla saker, även om de från början är dina... inte ok.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
TyraX
12 augusti 2010 · 526 Inlägg

jaa ni har rätt smile Finns inte mycke man kan göra åt saken. Blir bara så jävla irriterad på folk som är så jävla rubbade så dom inte kan tjäna ihop pengar till sina egna saker!!

Kan gissa att de är bara för din poolare att införskaffa sig ett par nya fälgar och kanske använda 2 olika låsbultssattser??

Hur som hellst så är det jävligt tråkigt när folk inte kan skilja på sitt eget och andras!!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
loomis
13 augusti 2010 · 18 Inlägg

Hamilton skrev:
Att fälgarna liknar och ni är till 94% säker räcker tyvärr inte, är inte fälgarna märkta så är det tyvärr inte mycket ni kan göra.

Man har ingen skyldiget att visa kvitto bara för att någon fått försig att det "kan" vara hans fälgar.
Utan 100% bevisning och då gäller det att fälgarna är märkta så är det tyvärr bara att glöma det hela.

Jag har tex inget kvitto på mina fälgar och skulle således bli av med mina fälgar om jag skulle vara i den sitsen som beskrivs i första inlägget och man går efter hur ni resonerar....
Föresten har han som blivit bestulen kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna?

Det är tur att rätsväsendet inte fungerar så i verkligheten....

Mvh
Hamilton

Ja kvitto har han.

Ditt resonemang är rimligt. Verkar tyvärr inte mkt man kan göra sad

FireTraXX DFFL
13 augusti 2010 · 9 020 Inlägg

loomis skrev:

Hamilton skrev:
Att fälgarna liknar och ni är till 94% säker räcker tyvärr inte, är inte fälgarna märkta så är det tyvärr inte mycket ni kan göra.

Man har ingen skyldiget att visa kvitto bara för att någon fått försig att det "kan" vara hans fälgar.
Utan 100% bevisning och då gäller det att fälgarna är märkta så är det tyvärr bara att glöma det hela.

Jag har tex inget kvitto på mina fälgar och skulle således bli av med mina fälgar om jag skulle vara i den sitsen som beskrivs i första inlägget och man går efter hur ni resonerar....
Föresten har han som blivit bestulen kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna?

Det är tur att rätsväsendet inte fungerar så i verkligheten....

Mvh
Hamilton

Ja kvitto har han.

Ditt resonemang är rimligt. Verkar tyvärr inte mkt man kan göra sad

Nej, han har inte kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna.
Han har kvitto som styrker att han är ägare till en uppsättning likadana (till 94% tongue).

Men bevisbördan ligger på ägaren och eventuellt åklagaren till sist, inte på snubben som har likadana.
Tar han fälgarna "tillbaka" så är det stöld och eftersom att han inte är helt säker så är det lika illa.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
azid Det som inte dödar gör ont
13 augusti 2010 · 2 668 Inlägg

FireTraXX skrev:

loomis skrev:

Hamilton skrev:
Att fälgarna liknar och ni är till 94% säker räcker tyvärr inte, är inte fälgarna märkta så är det tyvärr inte mycket ni kan göra.

Man har ingen skyldiget att visa kvitto bara för att någon fått försig att det "kan" vara hans fälgar.
Utan 100% bevisning och då gäller det att fälgarna är märkta så är det tyvärr bara att glöma det hela.

Jag har tex inget kvitto på mina fälgar och skulle således bli av med mina fälgar om jag skulle vara i den sitsen som beskrivs i första inlägget och man går efter hur ni resonerar....
Föresten har han som blivit bestulen kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna?

Det är tur att rätsväsendet inte fungerar så i verkligheten....

Mvh
Hamilton

Ja kvitto har han.

Ditt resonemang är rimligt. Verkar tyvärr inte mkt man kan göra sad

Nej, han har inte kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna.
Han har kvitto som styrker att han är ägare till en uppsättning likadana (till 94% tongue).

Men bevisbördan ligger på ägaren och eventuellt åklagaren till sist, inte på snubben som har likadana.
Tar han fälgarna "tillbaka" så är det stöld och eftersom att han inte är helt säker så är det lika illa.

gisses när man måste börja bevisa att man äger saker... har inte ens nått kvitto på senaste bilen och den kostar en bra bit över 100k.

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang