4800
Sök

Funderingar kring tunnelbyggen !?

low_and_loud
15 augusti 2010
Trådstartare
Tjaa är det nån som vet hur man räknar på ett sånt bygge där basarna sitter i slutna kammare och spelar in i en tunnel. är jäkligt sugen på att bygga en sån:lol:

täkte köra med 8 st jbl gto 1514 lol

1 468 Inlägg
15 augusti 2010
hör med drönirettab. han kan säkert lura ut en sådan låda wink

4 693 Inlägg
15 augusti 2010
project_black_v70N skrev:
Tjaa är det nån som vet hur man räknar på ett sånt bygge där basarna sitter i slutna kammare och spelar in i en tunnel. är jäkligt sugen på att bygga en sån:lol:

Du som sa att 8 st blir för mycket big_smile

Booyakasha!

low_and_loud
15 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:

Du som sa att 8 st blir för mycket big_smile

först var jag inne på en lite bil, men vad fan det får ju inte plats något i en liten bil.så nu är jag inne på att skaffa en gammal 855 o bygga i.

lagom gillar vi inte overkill ska det vara=)

742 Inlägg
16 augusti 2010
99% av dessa byggen är bandpass lådor. Sluten låda som spelar in i en portad! Inga konstigheter, bara stort! tongue

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

low_and_loud
16 augusti 2010
Trådstartare
AndrAAx skrev:
99% av dessa byggen är bandpass lådor. Sluten låda som spelar in i en portad! Inga konstigheter, bara stort! tongue

ja funderar över detta är jag helt ute och cyklar om jag gjorde så att jag gör porten så jävla stor så att den motsvarar den volymen som den portade delen ska vara. vad jag menar är att porten har ju ett visst mått från början längd på rör och dia meter om man ökar detta med en jäkla massa procent så det blir enormt då skulle väl det bli samma avstämning eller!? nån som vet

400 Inlägg
16 augusti 2010
AndrAAx skrev:

ja funderar över detta är jag helt ute och cyklar om jag gjorde så att jag gör porten så jävla stor så att den motsvarar den volymen som den portade delen ska vara. vad jag menar är att porten har ju ett visst mått från början längd på rör och dia meter om man ökar detta med en jäkla massa procent så det blir enormt då skulle väl det bli samma avstämning eller!? nån som vet

Om jag förstod dig rätt nu skulle det väl bli en alldeles ofantligt stor låda. Tror inte det är fysiskt möjligt liksom? (Vi snackar väl många tusen liter..)

Mvh. Jonatan

low_and_loud
16 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
AndrAAx skrev:

Om jag förstod dig rätt nu skulle det väl bli en alldeles ofantligt stor låda. Tror inte det är fysiskt möjligt liksom? (Vi snackar väl många tusen liter..)

Mvh. Jonatan

ja den blir på ungefär 900 lier isåfall om det funkar att göra så.i detta fallet kan man inte köpa en bil o bygga sen utan man får skaffa en låda och bygga bil efter den smile ja det krävs ett rejält åbäke till bil. men en mindre skåpbil skulle ju fungera tror jag.

1 468 Inlägg
16 augusti 2010
JonatanR skrev:
AndrAAx skrev:

Mvh. Jonatan

Behöver inte vara många 1000 liter alls. säg 150 liter per bas MAX så att säga.

Porten totalt på ca 120 liter vilket antagligen skulle spela på väldigt bra.

Blir sammanlagt runt 1500 liter max.

vad får du många 1000 liter från?

varför skulle 8st 15" basar kräva över 3 kubik (många 1000 liter)?

Nu får DU förklara hur DU tänker.

Vill konfrontera lite för att höra tanken lite med bakom förklaringar så att ingen är ute o cyklar smile

Mvh//Leo86
Senast redigerat av Leo86 (16 augusti 2010)

low_and_loud
16 augusti 2010
Trådstartare
en gto 1514 skall ha cirka 57 + 57 liter i banpass så då ska det gånger 8 så då skulle det gå med 450 liter portad del.

400 Inlägg
16 augusti 2010
Leo86 skrev:

Vill konfrontera lite för att höra tanken lite med bakom förklaringar så att ingen är ute o cyklar smile

Mvh//Leo86

Kanske jag misstolkade vad han mena.

Jag tolkade det som så att han vill förstora porten (i den portade delen av lådan) tills den blir så stor så att den "fyller ut" hela lådan, och därmed flyter ihop med sjävla lådan. (Så man i princip bara lämnar bort en vägg.)

"Många tusen liter" var bara en vild gissning från min sida. Inget jag räknat på över huvud taget. Är förövrigt inte ett dugg bra på lådräkning, mitt inlägg var främst för att se så jag tolkade frågan rätt!

Edit: För att förklara lite närmare hur jag tänkte; Om du säger 150L per bas så fattade jag det så att han isf vill ha 150L Port PER bas.

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (16 augusti 2010)

1 468 Inlägg
16 augusti 2010
JonatanR skrev:
Leo86 skrev:

Mvh//Leo86

Kanske jag misstolkade vad han mena.

Jag tolkade det som så att han vill förstora porten (i den portade delen av lådan) tills den blir så stor så att den "fyller ut" hela lådan, och därmed flyter ihop med sjävla lådan. (Så man i princip bara lämnar bort en vägg.)

"Många tusen liter" var bara en vild gissning från min sida. Inget jag räknat på över huvud taget. Är förövrigt inte ett dugg bra på lådräkning, mitt inlägg var främst för att se så jag tolkade frågan rätt!

Edit: För att förklara lite närmare hur jag tänkte; Om du säger 150L per bas så fattade jag det så att han isf vill ha 150L Port PER bas.

Mvh. Jonatan

Jag vet inte riktigt vad en sådan bas vill ha riktigt. vild gissning med MAX 150 liter per bas och 120 liter-port för alla basar. Jag menar. kanske inte blir spela högt bas men skulle få en djävulskt djup avstämmning smile.

Sen kan man juh alltid diskutera vad man ska spela för musik med. basmusik (10-45hz)? eller hårdrock? techno? allt spelar in liksom.

400 Inlägg
16 augusti 2010
Leo86 skrev:
Jag vet inte riktigt vad en sådan bas vill ha riktigt. vild gissning med MAX 150 liter per bas och 120 liter-port för alla basar. Jag menar. kanske inte blir spela högt bas men skulle få en djävulskt djup avstämmning smile.

Sen kan man juh alltid diskutera vad man ska spela för musik med. basmusik (10-45hz)? eller hårdrock? techno? allt spelar in liksom.

Jomen det är där vi har tolkat honom olika. Enligt vad jag förstod det vill han inte bygga en PORT. Utan ha den portade kammarn i lådan helt öppen. Dvs Porten ÄR den portade kammarn.

Kanske jag börjar bli alltför invecklad.

Mvh. Jonatan

low_and_loud
16 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
Leo86 skrev:

Jomen det är där vi har tolkat honom olika. Enligt vad jag förstod det vill han inte bygga en PORT. Utan ha den portade kammarn i lådan helt öppen. Dvs Porten ÄR den portade kammarn.

Kanske jag börjar bli alltför invecklad.

Mvh. Jonatan

du har tolkat mina tankar rätt.dvs den portade delen är helt öppen i ena änden som en tunnel som mynnar in i kupen.bara funderar på om detta kan bli rätt så avstämmningen stämmer.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 augusti 2010
en gto 1514 skall ha cirka 57 + 57 liter i banpass så då ska det gånger 8 så då skulle det gå med 450 liter portad del.

Som jag har sagt tidigare: Jag har 850L portad kammare.

Till FYRA 15"are, du vill göra hälften av det till dubbelt så många basar. Tror inte den kommer låta så kul till musik.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
16 augusti 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:

Som jag har sagt tidigare: Jag har 850L portad kammare.

Till FYRA 15"are, du vill göra hälften av det till dubbelt så många basar. Tror inte den kommer låta så kul till musik.

bara spekulationer.känns inte som det är någon vits att massa basar som jbl då.bättre o skaffa färre brutala basar då för spl bygge=)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 augusti 2010
Fast jag har ju en "vanlig" 4:de ordningens bandpass, inte en tunnel.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
17 augusti 2010
Trådstartare
satsar nog på 2 st spl dynamics 18" i 2x 125 liters portade lådor o 2x3000 wrms=) 4 jbl gto 14001e

nån som har nån  ide om vad det kan tänkas prestera i db?

4 693 Inlägg
18 augusti 2010
150db+ ska väl inte vara några bekymmer om man bygger rätt.

Booyakasha!

low_and_loud
18 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
150db+ ska väl inte vara några bekymmer om man bygger rätt.

ja enligt uppgifter ska det vara 125 liter st och 2 6" portar i varje på 30 cm tycker inte att det ska bli fel då.

Sök