volvo 244dl -78 sugturbo.. lackad!!! BILD UPDATE!!!

Volvo 244 sugturbo
  • 65 Följare
  • 104 517 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2020
sydstatare
27 november 2010 · 900 Inlägg

så nu har delarna anlänt så blir o slänga ihop lite imorrn!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1023340_anrdje.jpg nya kolvringarna..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1023341_idvjpx.jpg turbon!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Volvo V70 Sport "Tösens" (2015)
Ford Customline "Y-Blocket" (1954)
Volvo Amazon "Amman" (1965)
robininfOCUS Med lem
27 november 2010 · 768 Inlägg

Gött!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Hackev8
28 november 2010 · 2 121 Inlägg

härligt att läsa när fler håller på med 240... kolla gärna mitt projekt oxå

sydstatare
28 november 2010 · 900 Inlägg

Hackev8 skrev:
härligt att läsa när fler håller på med 240... kolla gärna mitt projekt oxå

tackar jo ja följer den

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Hackev8
28 november 2010 · 2 121 Inlägg

sydstatare skrev:

Hackev8 skrev:
härligt att läsa när fler håller på med 240... kolla gärna mitt projekt oxå

tackar jo ja följer den

låter kul... vad är de för motor du ska trycka ner i din?

sydstatare
1 december 2010 · 900 Inlägg

b23 me sug turbo!! så här långt har ja komme

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1024555_eqggd3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1024557_ec46kv.jpg

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Bensinskallen P o r s c h e
1 december 2010 · 1 700 Inlägg

Oh ja! Ser ju skitbra ut!

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Hackev8
1 december 2010 · 2 121 Inlägg

vad är de för storlek du har på T korset & avtappningen till å från oljan till turbon?? håller på att konverterar min också

sydstatare
2 december 2010 · 900 Inlägg

Hackev8 skrev:
vad är de för storlek du har på T korset & avtappningen till å från oljan till turbon?? håller på att konverterar min också

oljetryckskontakten e i mm. kommer ej i håg vad föe storlek dock..

ida montera ja turbo, byggde rör te oljan o returen, byggde trckrör, drog ny el te motorn plus lite små pill!!

bilder::

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025022_jb9y1u.jpg
elsystem  nytt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025025_97nrth.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025029_ba11ls.jpg
returen som ja lödde o trycktestade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025031_hcj1yl.jpg
inte snyggt men funktionellt!!

Senast redigerat av sydstatare (2 december 2010)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
P--JawZ--K
2 december 2010 · 579 Inlägg

Ser att bra ut smile

Men du skulle ju ha kunnat bytt ut insuget mot B230E "svanhalsinsuget" som garanterat flödar bättre än orginal B230A insuget. Ge och med att förgasaren hamnar förre turbon nu istället för på insuget. Har ju samma insug och jag har märkt att den "favoriserar" vissa cylindrar före de andra.

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
sydstatare
2 december 2010 · 900 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Ser att bra ut smile

Men du skulle ju ha kunnat bytt ut insuget mot B230E "svanhalsinsuget" som garanterat flödar bättre än orginal B230A insuget. Ge och med att förgasaren hamnar förre turbon nu istället för på insuget. Har ju samma insug och jag har märkt att den "favoriserar" vissa cylindrar före de andra.

mmm tror ja men funkar inte detta så slänger ja i 21an o utvecklar mer.. tänkte ha den på en pall helt komplett redo att slängas i!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
P--JawZ--K
2 december 2010 · 579 Inlägg

Funkar gör dä att dä vet jag wink men tänkte att när du har möjlighet å byta upp dig i insug utan å svetsa på ett nytt insug för förgasaren utan mer som bara bolt-on varför inte wink

låter som en bra plan dä smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
sydstatare
15 december 2010 · 900 Inlägg

hej hej har fixat massa men inga jätte stora saker..

bilder::

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1029632_ejl72w.jpg
körde fast sto på underredet när ja va o hämta en gran!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1029633_mcijp3.jpg
så ser den ut nu

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1029636_suzc0l.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1029637_pkevob.jpg
nya flänsar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1029638_enfovj.jpg
så nju har ja kopplat in de mesta

Senast redigerat av sydstatare (15 december 2010)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
gjutarolle
15 december 2010 · 669 Inlägg

robininfOCUS skrev:
De är fräna! (Har själv en 76a 242,http://www.garaget.org/?car=158058) Hur mycket olja ska det vara i diffklumpen? /Robin

upp till nivåpluggen

sydstatare
15 december 2010 · 900 Inlägg

gjutarolle skrev:

robininfOCUS skrev:
De är fräna! (Har själv en 76a 242,http://www.garaget.org/?car=158058) Hur mycket olja ska det vara i diffklumpen? /Robin

upp till nivåpluggen

självklart. men tror han ville veta hur mycke ungefär han behövde köpa..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
gjutarolle
15 december 2010 · 669 Inlägg

sydstatare skrev:

gjutarolle skrev:

robininfOCUS skrev:
De är fräna! (Har själv en 76a 242,http://www.garaget.org/?car=158058) Hur mycket olja ska det vara i diffklumpen? /Robin

upp till nivåpluggen

självklart. men tror han ville veta hur mycke ungefär han behövde köpa..

så kan de ju va men:cool:

turboforssen Telge Drifting Team
15 december 2010 · 5 398 Inlägg

sydstatare skrev:

Hackev8 skrev:
vad är de för storlek du har på T korset & avtappningen till å från oljan till turbon?? håller på att konverterar min också

oljetryckskontakten e i mm. kommer ej i håg vad föe storlek dock..

ida montera ja turbo, byggde rör te oljan o returen, byggde trckrör, drog ny el te motorn plus lite små pill!!

bilder::

http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025022_jb9y1u.jpg
elsystem  nytt

http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025025_97nrth.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025029_ba11ls.jpg
returen som ja lödde o trycktestade.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1025031_hcj1yl.jpg
inte snyggt men funktionellt!!

olje returen är inte så bra att ha så där...
det är inge tryck i oljereturen så du bör ha den neråt istället, inte åt sidan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
robininfOCUS Med lem
15 december 2010 · 768 Inlägg

sydstatare skrev:

gjutarolle skrev:

robininfOCUS skrev:
De är fräna! (Har själv en 76a 242,http://www.garaget.org/?car=158058) Hur mycket olja ska det vara i diffklumpen? /Robin

upp till nivåpluggen

självklart. men tror han ville veta hur mycke ungefär han behövde köpa..

Mm jo, men 1L räcker?

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Bensinskallen P o r s c h e
15 december 2010 · 1 700 Inlägg

robininfOCUS skrev:

sydstatare skrev:

gjutarolle skrev:

upp till nivåpluggen

självklart. men tror han ville veta hur mycke ungefär han behövde köpa..

Mm jo, men 1L räcker?

Ska vara aningen mer vill jag minnas, men inte säker, var ett tag sen jag bytte sist.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang