Supra mkiv tt eller Evo 7/8? Vilken passar bäst för mina ändamål?

Bummer
19 augusti 2010 · 63 Inlägg

jag menade att skaffa en RS modell direkt från fabrik:)

pejap-racing.com
Saab 9-3x XWD "Skogstrollet" (2010)
Vitamin
19 augusti 2010 · 719 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

Gurralitto skrev:
en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk ! ja skulle lätt valt en evo speciellt evo 6 snyggaste modellen

big_smile

Wikipedia!
Evo 8: 0-100- 6.1 sek toppfart 245 km/h enligt fabrik
Toyota Supra MKIV: 0-100- 5.9 sek toppfart 285KM/h enligt fabrik

Oj så fel! En supra på 400hk slår ENKELT en evo på 300 hk!
Hur dem är om man jämför supra 400hk vs evo 400hk har jag ingen aning om, men en 400hk supra gör 0-100 på ca 4.5 sek, låg 8a på 201m (jag har kört hög 7a med 420hk i min), låga 12or på 402m(kan köras höga 11or om man kan spaka)!

Som jag skrivit i andra liknande trådar, att supran skulle va vanlig är skitsnack, evon är precis lika vanlig isf!

Dessutom så kan du med en supra styla den i det oändligaste så att dem ser ut som ingen annan.
Evon ser alltid ut som...ja en evo i org utförande mer el mindre.

En supra vänder man definitivt på nacken efter, en evo likaså, dock ser alla evos lite likadana ut!

Båda fina bilar!
Åk till en bilfirma och provkör en av varje så kommer du att fatta tycke för den ena el den andra!smile

En evo med 400hk är fruktansvärt rolig, jag tycker en supra med 400hk inte är något speciellt.
Dom är bra på olika saker. Vill du åka fort rakt fram  - supra
Vill du ut och busa på småvägar,grusvägar,isbanor - evo

Glöm inte att evon är nästan 10år nyare än supran

Man behöver heller inte styla evon så mkt för att den ska se bra ut. Räcker bra med fälgar och sänkning

Senast redigerat av Vitamin (19 augusti 2010)

andreasevo7
19 augusti 2010 · 353 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

Gurralitto skrev:
en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk ! ja skulle lätt valt en evo speciellt evo 6 snyggaste modellen

big_smile

Wikipedia!
Evo 8: 0-100- 6.1 sek toppfart 245 km/h enligt fabrik
Toyota Supra MKIV: 0-100- 5.9 sek toppfart 285KM/h enligt fabrik

Oj så fel! En supra på 400hk slår ENKELT en evo på 300 hk!
Hur dem är om man jämför supra 400hk vs evo 400hk har jag ingen aning om, men en 400hk supra gör 0-100 på ca 4.5 sek, låg 8a på 201m (jag har kört hög 7a med 420hk i min), låga 12or på 402m(kan köras höga 11or om man kan spaka)!

Som jag skrivit i andra liknande trådar, att supran skulle va vanlig är skitsnack, evon är precis lika vanlig isf!

Dessutom så kan du med en supra styla den i det oändligaste så att dem ser ut som ingen annan.
Evon ser alltid ut som...ja en evo i org utförande mer el mindre.

En supra vänder man definitivt på nacken efter, en evo likaså, dock ser alla evos lite likadana ut!

Båda fina bilar!
Åk till en bilfirma och provkör en av varje så kommer du att fatta tycke för den ena el den andra!smile

wikepedia hej o hå 0-100 på 6,1
en orginal subaru impreza wrx med 225 maskinen gör det på 5,9
en orginal  evo 6 tme 4,9 sec till hundra supran är EN HEL sekund slöare
evo 7 nere på samma tid som evo 6

http://www.0-100.it/supercars/classific … _engl.html

Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

Tack för era svar! Jag fortsätter att ställa frågor.
Jag fick svaret att evo 7 inte har launch från fabrik som 8an har. Då på grund av att inte 7an orkade med launch control. Vad beror det på? För svag orginalkoppling? Valet är fortfarande svårt, men jag är inte framme till att byta bil än. Men om jag skulle välja mellan 7an och 8an, vilken borde jag satsa på? 7an är ca 20 000kr billigare än 8an. Skiljer det så mycket på modellerna att man ska överväga att ta 8an istället?



Bummer: RS har inte ac från fabrik va? Jag skulle vilja ha en bil med ac. Jag körde bil utan ac i somras och jag har inte varit med om någon värre hetta i en bil tidigare förutom när jag satt fast i en bilkö på Autobahn i 1 timma utan ac och 30+ grader varmt.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

andreasevo7 skrev:

SupraJEZZICA skrev:

Gurralitto skrev:
en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk ! ja skulle lätt valt en evo speciellt evo 6 snyggaste modellen

big_smile

Wikipedia!
Evo 8: 0-100- 6.1 sek toppfart 245 km/h enligt fabrik
Toyota Supra MKIV: 0-100- 5.9 sek toppfart 285KM/h enligt fabrik

Oj så fel! En supra på 400hk slår ENKELT en evo på 300 hk!
Hur dem är om man jämför supra 400hk vs evo 400hk har jag ingen aning om, men en 400hk supra gör 0-100 på ca 4.5 sek, låg 8a på 201m (jag har kört hög 7a med 420hk i min), låga 12or på 402m(kan köras höga 11or om man kan spaka)!

Som jag skrivit i andra liknande trådar, att supran skulle va vanlig är skitsnack, evon är precis lika vanlig isf!

Dessutom så kan du med en supra styla den i det oändligaste så att dem ser ut som ingen annan.
Evon ser alltid ut som...ja en evo i org utförande mer el mindre.

En supra vänder man definitivt på nacken efter, en evo likaså, dock ser alla evos lite likadana ut!

Båda fina bilar!
Åk till en bilfirma och provkör en av varje så kommer du att fatta tycke för den ena el den andra!smile

wikepedia hej o hå 0-100 på 6,1
en orginal subaru impreza wrx med 225 maskinen gör det på 5,9
en orginal  evo 6 tme 4,9 sec till hundra supran är EN HEL sekund slöare
evo 7 nere på samma tid som evo 6

http://www.0-100.it/supercars/classific … _engl.html

Hur kommer det sig att 8an är 1.2 sekunder slöare än 7an 0-100? Borde inte bilarna förbättras med åren? big_smile

Senast redigerat av Fritzeen (19 augusti 2010)

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Busgrabb Rejsa ?
19 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Fritzeen skrev:
Vad krävs för att få upp en evo 8 till 400-450hk?

400 fixar du med Evo 9 aggregat, avgassystem, O2 hus, luftfilter, soppapump och en mappning på E85.
Vill du köra 400 på bensin så får man byta kammar.

Autotech
BMW 335D (2008)
Bummer
19 augusti 2010 · 63 Inlägg

nej det är sant, finns ingen AC i RS modellerna, iaf inte 4-6. Hur det är på 7-9:an kan jag tyvärr inte svara på, men jag tror inte det finns i och med dom är byggda för att vara så lätta som möjligt.

Alternativet är såfall att hitta en som e ombyggd med RS diff enbart, men kan vara svårt att veta om det är "proffsigt" ombyggd...

Kan inte hjälper dig så mycket, men tycker aboslut du hellre ska satsa på en nyare version av Evo. Vad jag vet så verkar AYC pumpen hålla lite bättre på dom. Enligt JRM var det många som fick igenom ett AYC byte på försäkringen, hur nu det går till vet jag inte.

pejap-racing.com
Saab 9-3x XWD "Skogstrollet" (2010)
andreasevo7
19 augusti 2010 · 353 Inlägg

Fritzeen skrev:

andreasevo7 skrev:

SupraJEZZICA skrev:

big_smile

Wikipedia!
Evo 8: 0-100- 6.1 sek toppfart 245 km/h enligt fabrik
Toyota Supra MKIV: 0-100- 5.9 sek toppfart 285KM/h enligt fabrik

Oj så fel! En supra på 400hk slår ENKELT en evo på 300 hk!
Hur dem är om man jämför supra 400hk vs evo 400hk har jag ingen aning om, men en 400hk supra gör 0-100 på ca 4.5 sek, låg 8a på 201m (jag har kört hög 7a med 420hk i min), låga 12or på 402m(kan köras höga 11or om man kan spaka)!

Som jag skrivit i andra liknande trådar, att supran skulle va vanlig är skitsnack, evon är precis lika vanlig isf!

Dessutom så kan du med en supra styla den i det oändligaste så att dem ser ut som ingen annan.
Evon ser alltid ut som...ja en evo i org utförande mer el mindre.

En supra vänder man definitivt på nacken efter, en evo likaså, dock ser alla evos lite likadana ut!

Båda fina bilar!
Åk till en bilfirma och provkör en av varje så kommer du att fatta tycke för den ena el den andra!smile

wikepedia hej o hå 0-100 på 6,1
en orginal subaru impreza wrx med 225 maskinen gör det på 5,9
en orginal  evo 6 tme 4,9 sec till hundra supran är EN HEL sekund slöare
evo 7 nere på samma tid som evo 6

http://www.0-100.it/supercars/classific … _engl.html

Hur kommer det sig att 8an är 1.2 sekunder slöare än 7an 0-100? Borde inte bilarna förbättras med åren? big_smile

åttan väger lite mer än 7, 265hk orginal i åttan  282 i sjuan
turbon är större på evo 7 än på 8
evo 7 gick aldrig att få  in i sverige pga av utsläpsregler och annat sen godkändes den i tyskland! tackar vet man eu:)
sen skilljer det ca 80 kg i vikt med!

kopplingen är samma skit i åttan som sjuan
lunchen var där för att få använda den i grupp n då måste standadbilen med ha det

andreasevo7
19 augusti 2010 · 353 Inlägg

Bummer skrev:
nej det är sant, finns ingen AC i RS modellerna, iaf inte 4-6. Hur det är på 7-9:an kan jag tyvärr inte svara på, men jag tror inte det finns i och med dom är byggda för att vara så lätta som möjligt.

Alternativet är såfall att hitta en som e ombyggd med RS diff enbart, men kan vara svårt att veta om det är "proffsigt" ombyggd...

Kan inte hjälper dig så mycket, men tycker aboslut du hellre ska satsa på en nyare version av Evo. Vad jag vet så verkar AYC pumpen hålla lite bättre på dom. Enligt JRM var det många som fick igenom ett AYC byte på försäkringen, hur nu det går till vet jag inte.

går på maskinskadan men då evo bilar börjar bli nämare 8 år eller gått över 10000 gäller inte det längre!
gäller ej på impoterade heller

Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

andreasevo7 skrev:

Fritzeen skrev:

andreasevo7 skrev:

wikepedia hej o hå 0-100 på 6,1
en orginal subaru impreza wrx med 225 maskinen gör det på 5,9
en orginal  evo 6 tme 4,9 sec till hundra supran är EN HEL sekund slöare
evo 7 nere på samma tid som evo 6

http://www.0-100.it/supercars/classific … _engl.html

Hur kommer det sig att 8an är 1.2 sekunder slöare än 7an 0-100? Borde inte bilarna förbättras med åren? big_smile

åttan väger lite mer än 7, 265hk orginal i åttan  282 i sjuan
turbon är större på evo 7 än på 8
evo 7 gick aldrig att få  in i sverige pga av utsläpsregler och annat sen godkändes den i tyskland! tackar vet man eu:)
sen skilljer det ca 80 kg i vikt med!

kopplingen är samma skit i åttan som sjuan
lunchen var där för att få använda den i grupp n då måste standadbilen med ha det

Då tycker jag att evo 7an låter som en mycket bättre alternativ än 8an. Billigare i inköp och bättre prestanda än 8an. Hur mycket orkar 7ans turbo med? Skiljer det något mer i motor förutom turbo?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
race Race For Fun!
19 augusti 2010 · 379 Inlägg

Du har ingen möjlighet att få provköra några evosar? känna och klämma brukar vara det bästa big_smile du hade gärna fått åka med min men du bor ju en bit bort wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Busgrabb Rejsa ?
20 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

andreasevo7 skrev:

Fritzeen skrev:

andreasevo7 skrev:

wikepedia hej o hå 0-100 på 6,1
en orginal subaru impreza wrx med 225 maskinen gör det på 5,9
en orginal  evo 6 tme 4,9 sec till hundra supran är EN HEL sekund slöare
evo 7 nere på samma tid som evo 6

http://www.0-100.it/supercars/classific … _engl.html

Hur kommer det sig att 8an är 1.2 sekunder slöare än 7an 0-100? Borde inte bilarna förbättras med åren? big_smile

åttan väger lite mer än 7, 265hk orginal i åttan  282 i sjuan
turbon är större på evo 7 än på 8
evo 7 gick aldrig att få  in i sverige pga av utsläpsregler och annat sen godkändes den i tyskland! tackar vet man eu:)
sen skilljer det ca 80 kg i vikt med!

kopplingen är samma skit i åttan som sjuan
lunchen var där för att få använda den i grupp n då måste standadbilen med ha det

På IF är det okay med maskinskadeförsäkring på importerade bilar men med dubbel självrisk, kan vara bra att känna till.

Autotech
BMW 335D (2008)
PerfectionR Japanese Engineering
20 augusti 2010 · 690 Inlägg

Supra passar riktigt bra på strippen och är lätt att busa med men EVO funkar riktigt bra på bana och är en fin vardagsbil. Supran blir dock inte så bekväm som vardagsbil. Ditt val men jag säger. Supra!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PorscheJezzica
20 augusti 2010 · 415 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Supra passar riktigt bra på strippen och är lätt att busa med men EVO funkar riktigt bra på bana och är en fin vardagsbil. Supran blir dock inte så bekväm som vardagsbil. Ditt val men jag säger. Supra!

Kunde inte sagt det bättre själv! big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
NeoSWE
20 augusti 2010 · 62 Inlägg

Kan bara säga en sak : SUPRA!!!   tongue

Toyota Supra TT MKIV "Snowflake" (1994)
Stefan Varberg Supraman
20 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

EVO för åretrunt bruk.

Sen är supra n ruskigt rolig sommarbil.

Stirra dig inte blind på effekten, alla bilar e olika så bara för en bil har en viss effekt så behöver de inte betyda att en bil med 400 hk är långsamare än en med 300 hk.
Allt handlar om förutsättningarna, vikt, drivning mm.
Är de sen  skit bakom ratten spelar de verkligen ingen roll vad man har för effekt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Gurralitto katrineholm
20 augusti 2010 · 25 Inlägg

haha där hör du fritz är det skit bakom ratten så spelar det ingen roll vilken bil du väljer så nu kan du ju köpa en fiat uno istället big_smile

Stefan Varberg skrev:
EVO för åretrunt bruk.

Sen är supra n ruskigt rolig sommarbil.

Stirra dig inte blind på effekten, alla bilar e olika så bara för en bil har en viss effekt så behöver de inte betyda att en bil med 400 hk är långsamare än en med 300 hk.
Allt handlar om förutsättningarna, vikt, drivning mm.
Är de sen  skit bakom ratten spelar de verkligen ingen roll vad man har för effekt.

Bmw Turbo
Georgek
20 augusti 2010 · 5 Inlägg

supra evo är två olika bilar.den ena plåtburk den andra pansarvagn.
bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift. vikten skiljer dom mycket åt.  men det kompenserar du supran med att öka hästarna.
supran 10 år äldre,
en trimmad bil är ingen hit att ha som vardagsbil/vinterbil,(med hård koppling, styvt chassi)
skillnaden är stora , tror inte det blir lätt att välja hehe

Senast redigerat av Georgek (20 augusti 2010)

CrilleD
20 augusti 2010 · 831 Inlägg

Smaken är som baken, se till dina behov och följ magkänslan wink

Gurralitto katrineholm
20 augusti 2010 · 25 Inlägg

men ja mena en fiat uno med sug motor cool

Elda skrev:

Gurralitto skrev:
haha där hör du fritz är det skit bakom ratten så spelar det ingen roll vilken bil du väljer så nu kan du ju köpa en fiat uno istället big_smile

Stefan Varberg skrev:
EVO för åretrunt bruk.

Sen är supra n ruskigt rolig sommarbil.

Stirra dig inte blind på effekten, alla bilar e olika så bara för en bil har en viss effekt så behöver de inte betyda att en bil med 400 hk är långsamare än en med 300 hk.
Allt handlar om förutsättningarna, vikt, drivning mm.
Är de sen  skit bakom ratten spelar de verkligen ingen roll vad man har för effekt.

Fiat uno turbo kräver mkt av föraren wink FWD är utan tvekan det som är svårast att köra snabbt med med många pollar, 4x4 är lättast och RWD hamnar mittemellan.

Bmw Turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang