3609
Sök

Manuell låda till 350 V8 för 300 hk

407 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
En kompis ska lägga in en 350 V8 TBI i sin 740. Men då tänker ni "det går max bara 305 V8 TBI", men enligt han så ska han använda sej av MS för att "sura" ner sin 350 till en 305.

Hans mål är 300 hk. Han tänker trimma med lite mappning och sugtrimning. Men då frågar han mej om jag vet någon billig manuell låda som är anpassat för 300 hk? Så jag tänkte helt enkelt fråga er, om ni vet?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
Finns väl ingen direkt billig och bra manuell låda om man vill leka med den. Om du vill att det ska hålla så finns det ju alltid adapter platta och en T-56 Tremec låda från nyare Camaro/Corvette etc. Annars så funkar M20 Munchie lådan rätt hyfsat.

Men det finns ingen direkt billig och bra låda till dem.
Senast redigerat av Rinnegan (24 augusti 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

407 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Finns väl ingen direkt billig och bra manuell låda om man vill leka med den. Om du vill att det ska hålla så finns det ju alltid adapter platta och en T-56 Tremec låda från nyare Camaro/Corvette etc. Annars så funkar M21 Munchie lådan rätt hyfsat.

Men det finns ingen direkt billig och bra låda till dem.

När han menade billig så menade han 10-15 tusen. Eller han kanske har fel med priset?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
24 augusti 2010
Jag ger en ordentlig röst för Tremec T-56. Vi har det i två bilar och helt underbar låda!
men den är inte billig. Och inte en lättviktare!
136kilo Uuuuuuugh

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 772 Inlägg
24 augusti 2010
Thunderbird88 skrev:
Jag ger en ordentlig röst för Tremec T-56. Vi har det i två bilar och helt underbar låda!
men den är inte billig. Och inte en lättviktare!
136kilo Uuuuuuugh

Shit!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
Diesel_77 skrev:
När han menade billig så menade han 10-15 tusen. Eller han kanske har fel med priset?

Mja för 15k så kan han hitta en Tremec T-56 i hyfsat skick faktiskt. Pallar för mellan 540 - 740nm beroende på vars lådan kom ifrån då det satt bland annat i Ford Mustang samt Viper dessutom.

Om inte annat så går det säkert att hitta eller tillverka en adapter platta till en ZF låda från BMW, men jag garanterar inte att det håller, då den senaste 350'n vi satte ihop som hade iofs cirka 370hk, strimlade en ny V160 Getrag låda från en MKIV Supra.

NordstromJ skrev:
Shit!

Built to last, med andra ord.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

407 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Diesel_77 skrev:

Mja för 15k så kan han hitta en Tremec T-56 i hyfsat skick faktiskt. Pallar för mellan 540 - 740nm beroende på vars lådan kom ifrån då det satt bland annat i Ford Mustang samt Viper dessutom.

Om inte annat så går det säkert att hitta eller tillverka en adapter platta till en ZF låda från BMW, men jag garanterar inte att det håller, då den senaste 350'n vi satte ihop som hade iofs cirka 370hk, strimlade en ny V160 Getrag låda från en MKIV Supra.

NordstromJ skrev:
Shit!

Okej, 15 tusen. Men vad menar du med adapter? Vad ska den göra?

Har inte th700 "kick-down" vilket man kan växla ner om man ska drifta?
Senast redigerat av Diesel_77 (24 augusti 2010)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2010
Diesel_77 skrev:

Tremec T-56 är inte bolt-on på de flesta 350 utan mest LSx serien när det gäller GM motorerna iaf, därmed måste man ha en adapter platta så lådan ska passa mot motorn och göra det den ska göra, lite förenklat.

Det går att skaffa en äldre TH400 eller en äldre TH700 utan kickdown och skaffa en Winters shifter, alltså det är i princip som att peta i växlarna i en manuell, fast det är en automat. Och dessutom är det i en rak linje så det är bara att peta efter behag.

Finns med bland annat i nyaste Fast & Furious i Buicken som Dom kör i början av filmen.

3 929 Inlägg
25 augusti 2010
Rinnegan skrev:
Diesel_77 skrev:

NordstromJ skrev:
Shit!

540-740 är en ganska smaklig underdrift må jag säga.
Viper lådan är den värsta, right?
Den pallar galna krafter.

http://www.youtube.com/watch?v=9IOpuGVoyCk

1700 hästar, original lådan T-56 smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 augusti 2010
Thunderbird88 skrev:

Givetvis underdrift, men allting beror på vilket skick lådan är i, och även hur mycket tur man har. Har sett Getrag V160 lådor rasa efter några mil av buskörning medans det finns folk som kör med dem i 1600hk Supras.

3 929 Inlägg
25 augusti 2010
Rinnegan skrev:
Thunderbird88 skrev:

Givetvis underdrift, men allting beror på vilket skick lådan är i, och även hur mycket tur man har. Har sett Getrag V160 lådor rasa efter några mil av buskörning medans det finns folk som kör med dem i 1600hk Supras.

Sant sant! smile

407 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Diesel_77 skrev:

Det går att skaffa en äldre TH400 eller en äldre TH700 utan kickdown och skaffa en Winters shifter, alltså det är i princip som att peta i växlarna i en manuell, fast det är en automat. Och dessutom är det i en rak linje så det är bara att peta efter behag.

Jag vet inte exakt vad han har för låda men det är en 350 V8 TBI 200 hk (dom med katalysator) från en cheva van 1989 eller 1990.

Men tror du att den nuvarande lådan han har nu pallar 300 hk?
Bakaxeln lär klara av det.
Senast redigerat av Diesel_77 (25 augusti 2010)

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 augusti 2010
motorn är antagligen en L05 på ca 197 hk och en 4L60 låda (th700r4)  om du ska ha automatare skulle jag skulle sattsa på en förstärkt 400 låda med manuellt ventilhus då den är den kraftigaste lådan gm har och 700an är den klenaste   om du ska ha manuell skulle jag ta en Tremec T-56
Senast redigerat av theBIGburner (25 augusti 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

407 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:
motorn är antagligen en L05 på ca 197 hk och en 4L60 låda   jag skulle sattsa på en förstärkt 400 låda med manuellt ventilhus då den är den kraftfullaste lådan gm har och 700an är den klenaste

Vännen min säger också att om lådan håller för 300 hk, när det är orginal, så är det okej.
Dock vet jag inte om den håller för 300 hk, men den borde göra det.

Manuellt ventilhus? Han vill bara kunna drifta som Galne gunnar.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 augusti 2010
Diesel_77 skrev:
theBIGburner skrev:
motorn är antagligen en L05 på ca 197 hk och en 4L60 låda   jag skulle sattsa på en förstärkt 400 låda med manuellt ventilhus då den är den kraftfullaste lådan gm har och 700an är den klenaste

Vännen min säger också att om lådan håller för 300 hk, när det är orginal, så är det okej.

lådan fungerar då som en manuell låda utan kopplingspedal

407 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:
Diesel_77 skrev:
theBIGburner skrev:

lådan fungerar då som en manuell låda utan kopplingspedal

Man måste ju ha kopplingspedal?

Men klarar en orginal låda för 300 hk?
Senast redigerat av Diesel_77 (25 augusti 2010)

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 augusti 2010
om lådan är fräch så borde den klara det

407 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:

Ja, den är hur bra som helst. Han har t.o.m kollat om den är något fel på.

Men motorn är inte en L05, utan en 350 som han har snålat ner med MS så den har lika många hk som en 305 V8. Dom ser exakt likadan ut.

Men då var det åter till "manuell automat"? Ska man ha manuellt ventilhus?
Finns det något att läsa hur det fungerar? Jag vet att automatlådan växlar när det är lågtryck eller högtryck av olja, eller är jag ute och cyklar nu?

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 augusti 2010
Diesel_77 skrev:
theBIGburner skrev:

Ja, den är hur bra som helst. Han har t.o.m kollat om den är något fel på.

Men motorn är inte en L05, utan en 350 som han har snålat ner med MS så den har lika många hk som en 305 V8. Dom ser exakt likadan ut.

Men då var det åter till "manuell automat"? Ska man ha manuellt ventilhus?
Finns det något att läsa hur det fungerar? Jag vet att automatlådan växlar när det är lågtryck eller högtryck av olja, eller är jag ute och cyklar nu?

om motorn är på 350 kubik tum och har tbi och är ifrån årsm runt 1990 så heter den L05 om den är på 305 kubik tunm så heter den L03 (samma motor som sitter orginal i capricerna 91-93 och L05an var tillval 91 -93)

ventilhuset som sitter orginal i lådorna styrs via oljetryck och växlar automatiskt men med ett manuellt ventilhus så styr växelväljaren ventilhuset och lådan växlar inte av sig själv, lägger man tex i 3:an så ligger den på 3:an helatiden alltså så fungerar lådan ungefär som en sekventiel låda

Jävel
2 018 Inlägg
25 augusti 2010
Camaro cup-bilarna har 4 petade H lådor som väger 47 kg. Dom verkar hålla riktigt bra. Kostar endast 19k sprillans nya i kartong.
Men sen tillkommer nog spakställ o koppling o sånt.

En sån kan ju vara ett alternativ smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök